Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Dpc Fo
Vandaag om 21:07:02
Rails roestig verven door Eric B
Vandaag om 21:06:38
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:03:47
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:47:08
Klein baantje 1200x1200mm door tothebeach
Vandaag om 20:32:27
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 20:26:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:10:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Intermittende kortsluiting door Tjalling
Vandaag om 18:45:32
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door Eenerspoor
Vandaag om 18:45:10
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:37:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob11
Vandaag om 18:16:38
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
  

Auteur Topic: DWK Motor Tram  (gelezen 22276 keer)

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #75 Gepost op: 31 May 2013, 17:51:13 »
Dank je wel, het was weer een dag goed nadenken en rekenen. Ik heb n.l. een tekening met heel summier wat basis maten. Maar de DWK die ik bouw is dus weer iets anders. In de geschiedenis van de motorwagen lees je dat er verschillende aanpassingen zijn gedaan om het spul goed lopend te krijgen.
Dat deden ze wonderwel in Lichtenvoorde(ben ik geboren). Op het dak ziet het er ook anders uit. Ben nu bezig met de neuzen Ik heb daarbij de site van Skiptram als steun in de rug. Ze bouwen daar een LTM variant.
Maar je ziet de verdere resultaten dit weekend nog wel voorbij komen. Van het andere kleine ding maak ik maar een trofee.
Toch klopt die nog behoorlijk, maar er is ondertussen zoveel aan geschaafd, geplamuurd en geschuurd dat het vlees op is. Ook het lek is boven in de vormgeving, maar dat zul je straks duidelijk zien.

Groet,

Robert Jan

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #76 Gepost op: 31 May 2013, 18:32:14 »
Voor mijn tram heb ik Google SketschUp gebruikt. Hierbij heb ik een scan van een NVBS tekening  geimporteerd en daaroverheen de de onderdelen getekend en eerst eens soort 3D modelgemaakt. De getekende onderdelen heb later op schaal uitgeprint en gebruikt als zaagmal.

Groeten Jeroen.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #77 Gepost op: 08 June 2013, 12:55:31 »
Hallo allemaal,

Ja ook met de DWK gaat het goed.
Vandaag met de neuzen begonnen. Zijwanden zijn zo goed als klaar en kunnen straks aan de neuzen vastgemaakt worden.
De moeilijkheid is dat er een lichte bolling op de koppen zit. Die is maar heel gering.
Bij het eerste modelletje was deze veel te rond. Ze is nu veel steiler en loopt maar tot de hoogte van de buffers. De schort plaat daaronder is weer verticaal.

Foto's van de opbouw.





Volgende neus

Groeten,

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #78 Gepost op: 08 June 2013, 20:41:57 »
Hallo,

Misschien wel leuk om te zien hoe ik de neuzen gemaakt heb.
Allereerst de vorm van de neus opgemeten vanaf de tekening.
Dat heb ik vormgegeven. De spitse vorm heeft 8 vlakjes. Daarvan heb ik er dus 2 gemaakt.


Op de foto zie je ook al de deur naar het reizigersdeel van de tram. Ernaast liggen de ruiten van de cabine. Voor de bevestiging aan de grondvorm zit de dikste raamstijl er al aan. Stijl is 2.5mm. Ruitjes zijn op de kop 7mm. & 6mm. De ruitjes bij de deur zijn uiteindelijk 4mm.


Voor de andere kant hetzelfde verhaal.


Daarna ben ik verder gegaan met het aanbrengen van kleine stripjes. Allereerst om de ruiten op de plek te houden, maar ook om de lijnen in de kap door te trekken. Hoogtes refereren met die van de zijpanelen.



Secuur werkje, maar de onderbouw is nu klaar. Over deze stripjes komt nu nog een laagje styreen van 0.5mm. Dan worden de hoeken weg  geschuurd en komt er plamuur om eventuele kieren weg te werken. De 'huid' is vervolgens van een
0.25mm. plastic folie.
Voor ik dat ga doen maak ik een mal van papier. Die spiegel ik, uitsnijden en zet dat over op de folie. Vervolgens lijm ik die op de ondergrond.

De 2 koppen van de tram zoals ze er nu bijliggen.


Tot zover,

Groet,

Robert Jan
 

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #79 Gepost op: 09 June 2013, 12:39:22 »
Vandaag weer een stukje verder gebouwd aan de DWK.
Hoe gaat de tram rijden. Dit gaat gebeuren met een PMT H0m aandrijving.
Tja, en wat zie ik dan nog van die aandrijving door de ramen. Dus vanmorgen de zijwanden gepakt, daar 1 kant het plafond tegenaan gezet.
Kijk maar...



Binnenwanden van de koppen afgehaald. Snijlijn had ik al gezet voordat deze op de koppen geplaatst werden.



De stripjes die nu nog zichtbaar zijn geven de minimale ruimte aan die ik nodig heb om het kapje over de motor te kunnen plaatsen.



De hoogte van de aandrijving. Bovenkant railstaaf tot bovenzijde dak mag 42mm. zijn. Komen nog wel een tweetal radiatoren boven op. Uiteindelijk is dan de hoogte 45mm.



Tape voor het voorlopig passen van de bak met de koppen. Een zijde is nog los.
Dit blijft voorlopig zo voor het maken van het interieur en het schilderwerk.



Kop van de wagen staat er los voor. Aan alles gedacht tot nu toe. 8)
'Pootjes' houden de kop precies gelijk met de wagenbak. Mazzel ;D





De kop bevalt me prima zo.
We gaan weer verder.

Groeten,

Robert Jan

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #80 Gepost op: 09 June 2013, 13:15:47 »
Sorry!  ;D

Maak je de ZSM variant omdat je een H0m onderstel er onder maak?

Groeten Jeroen
« Laatst bewerkt op: 09 June 2013, 13:18:51 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #81 Gepost op: 09 June 2013, 13:49:11 »
Ik bouw dus deze tram.

Mijn spoorbreedte is dus in feite fictief ten opzichte van het voorbeeld, zoals ook de wagens die het gaat trekken.
Groet,

Robert Jan

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #82 Gepost op: 09 June 2013, 21:46:26 »
Prima!  Ik heb wel medelijden met het motortje in die tram (de echte dan), 70PK en dan ook nog 2 van die zware rijtuigen er achter.

Groeten Jeroen.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:DWK Motor Tram
« Reactie #83 Gepost op: 09 June 2013, 22:41:28 »
Hallo Jeroen,

Ze hadden destijds de mazzel dat een technicus/monteur van DWK in Lichtenvoorde zijn werk kon doen in de werkplaats. Blijkt dat van het originele concept van de ZSM niet veel goed was. Met een andere motor en remsysteem hebben ze de motortram wel op de spoorkaart gezet.
Volgens de tekst bij de foto, die je nu niet ziet, is deze foto gemaakt in Lichtenvoorde. Ze hebben het over een kerktoren in de achtergrond. Grolsen zien dus hun eigen trotse Calixtus Kerk. Maar het is, volgens mij, de kerk van Harreveld of Ziewent, beide kerkdorpen van Lichtenvoorde.
Foto is dan genomen aan de Varsseveldseweg.

Groet,

Robert Jan      .