Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 19:00:07
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
gdh
Vandaag
om 18:58:18
Fleischmann Anna ombouw.
door
gdh
Vandaag
om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen.
door
Keska
Vandaag
om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
BartvD
Vandaag
om 18:34:01
Show je werkplek
door
Silvolde
Vandaag
om 18:33:37
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s
door
bellejt
Vandaag
om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken
door
Silvolde
Vandaag
om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC
door
Martijn193
Vandaag
om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's
door
R1954
Vandaag
om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel
door
henk
Vandaag
om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Peter Kleton
Vandaag
om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:52:42
Spoorhumor
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Biessendorf
Vandaag
om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0
door
Stefan88
Vandaag
om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2
door
Huup
Vandaag
om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Martijn1974
Vandaag
om 09:15:46
mitropa rijtuig
door
Tomasso
Vandaag
om 08:06:17
Station Roodeschool
door
Eric B
Vandaag
om 06:58:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Roco’s Lollo in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco’s Lollo in H0 (gelezen 10888 keer)
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #15 Gepost op:
01 March 2013, 19:30:04 »
Roco’s Lollo in H0 – 3
Op zoek naar meer afbeeldingen van de Roco’s Lollo in museumuitvoering ben ik op een compleet album gestoten. Toch wel een mooi medium, dat internet. Eén foto heeft me aan het denken gezet. Kijk maar:
11
Let op de NEM-schacht van Roco 43840.
Foto: Axel Böttiger
Heb je het gezien? Inderdaad: een hele andere constructie bij de koppeling. Net zo’n constructie als bij de Baureihe V100 van dezelfde fabrikant. Zou hierdoor de koppeling minder ver uitsteken? Daar lijkt het wel op. Ik heb de lege kap van mijn Lollo weer op het chassis gedrukt, op dezelfde wijze gefotografeerd en…
12
De NEM-schacht van Roco 72855.
Foto: Basilicum
… ontdek een verschil van hele millimeters! De NEM-schacht steekt bij 43840 helemaal niet zo ver uit. Roco heeft voor de draaistellen van de laatste versie van de Br. V160 een oeroude constructie gebruikt, terwijl een vernieuwde al is toegepast en dus voor het grijpen op de plank ligt. Mocht deze conclusie te kort door de bocht zijn, dames en heren van Roco, Wat is dan de reden? Als ik het
onderdelenblad
van 43840 bekijk, zie ik wel de
Drehgestellblenden
, maar niet hoe de NEM-schacht is gemonteerd. Zal ik ze bij mijn loc vervangen? Nog even over nadenken. In die papieren kijkend vallen me ook de tandwielen op de assen op. Die zitten bij 43840 in het midden; bij 72855 niet. Eenvoudig uitwisselen van de Drehgestellblenden is dus niet mogelijk. Prakkiseren is niet meer nodig.
13
Draaistelbinnenwerk van 72855.
Foto: Basilicum
Aan de cabines is nog niets gedaan. Ik heb nog niet voldoende moed bij elkaar gesprokkeld om delen van het binnenwerk weg te snijden. De twijfel of ik toch niet de kwast zal pakken om een laagje donkergrijze verf aan te brengen, is er nog steeds. Dat laatste is veel makkelijker, maar levert nog geen cabines op waar doorheen gekeken kan worden.
Met vriendelijke groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 01 March 2013, 19:33:03 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
FreekH
Offline
Berichten: 520
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #16 Gepost op:
01 March 2013, 23:09:45 »
Bas, hoe ben je eigenlijk aan die Lollo V160-002 (Roco-nummer 72855) gekomen? Volgens de Roco-website is ze pas leverbaar in week 15, bij MTE "staat in bestelling" en mijn eigen bestelling bij Kuijper is ook nog niet binnen.
Benieuwd,
Freek.
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #17 Gepost op:
02 March 2013, 11:58:42 »
De oplagen van Modelleisenbahn GmbH – Roco en Fleischmann – zijn bij lange na niet meer zo groot als jaren geleden. Het gevolg is dat de modellen eerder uitverkocht zijn en overtollige voorraden niet
gedumpt
hoeven te worden. Hierdoor ben ik een voor mij interessante Fleischmann-wagen misgelopen en wacht al een half jaar op herproductie. Inmiddels heb ik van Fleischmann vernomen dat deze wagen ergens in de zomer opnieuw geleverd zal worden. Dus weer zes maanden wachten. En dat voor een model in het standaardprogramma… Welke? Oh, 545501.
Toen afgelopen zomer Roco de Baureihe V160 ‘Lollo’ (72855) aankondigde als
Winterneuheit
, heb ik tegen mijn gewoonte in de loc direct bij MTE besteld. Ik wilde niet weer misgrijpen. Deze werd in de loop van december geleverd.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #18 Gepost op:
04 March 2013, 19:17:28 »
Roco’s Lollo in H0 – 4
Opeens heb ik voldoende moed om de zaag in het binnenwerk van Lollo te zetten. Niet treuzelen; direct beginnen, anders gebruik ik die voorraad moed weer voor iets anders. Eigenlijk moeten de lichtgeleiders van het binnenwerk gehaald worden, maar die zitten vrij strak en de kans op een breuk is aanwezig. Eerst maar eens zo proberen. Het zagen gaat vlot; de zaagsnede is nu twee millimeter. Als ik nog eens aan de onderkant van het binnenwerk kijk, concludeer ik dat de geleiders toch echt verwijderd moeten worden. Pfff… Ik sta op en ga naar de keuken. Eerst maar een drankje met een hapje en een praatje. Als ik een half uurtje later weer aan mijn bureau zit, is het besluit genomen. Ik ruim zaag en mes op, pak mijn verfdoos en zet de
kisten
in de cabines in een donkergrijze verf. De rest van de cabine krijgt een lichtere tint grijs. Klaar. Dan maar geen doorkijk. Als de loc op volle snelheid van Dönsdorf naar Schwarzburg dendert, zie je er toch weinig van. Zeker nu met die donkere kleur. Scheelt me weer een hoop gedoe en stress. Trouwens… Waarom houd ik me eigenlijk met treintjes bezig? Precies: om te ONTstressen.
14
en
15
Zaagsnede.
Nu ik toch de verf bij de hand heb, worden de kranen bij de remslangen direct van een rood verfje voorzien. Verder krijgt de binnenkant van de kap bij de cabines dezelfde lichtgrijze tint. Waarschijnlijk is er weinig tot niets van te zien, maar goed. En hoe is het met de machinist? Oh ja, die is al klaar om zijn werkplek in gebruik te nemen.
16
De machinist popelt om zijn machine in gebruik te nemen.
Dan nog even de losse onderdelen monteren en de loc kan weer in elkaar gezet worden. Hoewel? Het viel me al eerder op, dat de loc achteruitrijdend meer geluid produceert dan vooruitrijdend. Alles zit goed in het vet; daar ligt het niet aan. Ik haal de motor eruit en controleer de koolborstels. Eentje zat een beetje verkeerd gedraaid. De boel met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf gereinigd en weer in elkaar gezet. Even de loc proberen. Ja, het rare geluid is weg, maar nu is er weer wat anders: de motor is verkeerd gepoold. Als ik Lollo beveel vooruit te rijden, gaat ze achteruit. Ik heb weer eens kans gezien de motor verkeerd om te monteren. Boel weer los, motor omdraaien en jawel: nu gaat het goed. Met veel moeite krijg ik het interieur weer op zijn plek geklikt en de lichtgeleiders weer in de juiste positie. Even later duw ik de kap op het chassis. Tijd voor een proefrit. Dat levert geen problemen op. Project afgerond.
17
Collage: Lollo van alle kanten.
Conclusie
Het is mogelijk om deze loc open cabines te geven, maar dat kost wel veel moeite. De koppelingen kunnen niet zonder drastische ingrepen ingekort worden. Toch ben ik niet ontevreden: het is een mooi model met goede rijeigenschappen voor een schappelijke prijs.
18
Roco’s V160 002 in vol ornaat.
Foto’s 9 en 14-18: Basilicum
Mocht iemand het wel lukken om de
kisten
in de cabines te verwijderen, staat het hem of haar vrij om dat in dit topic te laten zien. Ik zal met interesse het verslag lezen.
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Ruud K
Offline
Berichten: 12176
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #19 Gepost op:
04 March 2013, 19:24:04 »
Bas, het verven van de kisten in de cabine is zonder meer een verbetering. Ik ga er eens over nadenken om dat ook te doen met mijn exemplaar.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5398
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #20 Gepost op:
16 March 2013, 19:59:01 »
Roco’s Lollo in H0 – 5
Van de week sprak Erwin Prummel mij aan over het project ‘Lollo’. Hij duwde me een koppelingschacht in de hand, die misschien wel zou kunnen passen op de V160. Thuisgekomen vergeleek ik deze koppeling met de koppelingen uit set 40273, die even lang zijn als de exemplaren van Lollo (zie
deel 2
).
19
Vergelijking tussen de koppelingen. Het nieuwe onderdeel is rood omcirkeld.
Hierna legde ik de V160 ondersteboven en hield het de NEM-schacht erbij. Het lijkt aardig op de constructie van de museum-Lollo (Roco 43840, zie
deel 3
, foto 11). Hiermee zou de koppeling veel korter worden: een millimeter of twee.
20
en
21
De nieuwe schacht ligt op zijn kant op de oude koppeling.
Foto’s 19-21: Basilicum
Helaas zijn de Drehgestellblenden van de 72855-Lollo niet geschikt voor de nieuwe NEM-schacht. De originele koppelingen moeten verwijderd worden en de nieuwe onderdeeltjes zijn nog iets te breed. Mes en vijl zijn hierbij nodig. Als die aanpassingen zijn doorgevoerd, kunnen de nieuwe koppelingschachten met een of andere krachtige lijm aangebracht worden. Voorlopig stel ik deze klus uit, doordat ik nog niet weet welke lijmsoort geschikt zou kunnen zijn. Het moet wel een sterke verbinding zijn, want Lollo zal op mijn baan regelmatig met lange, zware treinen rijden.
@ Erwin: Wil je even het artikelnummer doorgeven van de koppelingschachtjes? Die is me lichtjes ontschoten. Dank je wel.
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Roco’s Lollo in H0