Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door TonM
Vandaag om 14:22:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door edwin1974
Vandaag om 14:13:36
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door NS 1100
Vandaag om 14:12:05
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:31
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
  

Auteur Topic: Roco’s Lollo in H0  (gelezen 10907 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #15 Gepost op: 01 March 2013, 19:30:04 »
Roco’s Lollo in H0 – 3


Op zoek naar meer afbeeldingen van de Roco’s Lollo in museumuitvoering ben ik op een compleet album gestoten. Toch wel een mooi medium, dat internet. Eén foto heeft me aan het denken gezet. Kijk maar:


11   Let op de NEM-schacht van Roco 43840.
Foto: Axel Böttiger  

Heb je het gezien? Inderdaad: een hele andere constructie bij de koppeling. Net zo’n constructie als bij de Baureihe V100 van dezelfde fabrikant. Zou hierdoor de koppeling minder ver uitsteken? Daar lijkt het wel op. Ik heb de lege kap van mijn Lollo weer op het chassis gedrukt, op dezelfde wijze gefotografeerd en…


12   De NEM-schacht van Roco 72855.
Foto: Basilicum  

… ontdek een verschil van hele millimeters! De NEM-schacht steekt bij 43840 helemaal niet zo ver uit. Roco heeft voor de draaistellen van de laatste versie van de Br. V160 een oeroude constructie gebruikt, terwijl een vernieuwde al is toegepast en dus voor het grijpen op de plank ligt. Mocht deze conclusie te kort door de bocht zijn, dames en heren van Roco, Wat is dan de reden? Als ik het onderdelenblad van 43840 bekijk, zie ik wel de Drehgestellblenden, maar niet hoe de NEM-schacht is gemonteerd. Zal ik ze bij mijn loc vervangen? Nog even over nadenken. In die papieren kijkend vallen me ook de tandwielen op de assen op. Die zitten bij 43840 in het midden; bij 72855 niet. Eenvoudig uitwisselen van de Drehgestellblenden is dus niet mogelijk. Prakkiseren is niet meer nodig.


13   Draaistelbinnenwerk van 72855.
Foto: Basilicum  

Aan de cabines is nog niets gedaan. Ik heb nog niet voldoende moed bij elkaar gesprokkeld om delen van het binnenwerk weg te snijden. De twijfel of ik toch niet de kwast zal pakken om een laagje donkergrijze verf aan te brengen, is er nog steeds. Dat laatste is veel makkelijker, maar levert nog geen cabines op waar doorheen gekeken kan worden.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 01 March 2013, 19:33:03 door Basilicum »

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #16 Gepost op: 01 March 2013, 23:09:45 »
Bas, hoe ben je eigenlijk aan die Lollo V160-002 (Roco-nummer 72855) gekomen? Volgens de Roco-website is ze pas leverbaar in week 15, bij MTE "staat in bestelling" en mijn eigen bestelling bij Kuijper is ook nog niet binnen.

Benieuwd,
Freek.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #17 Gepost op: 02 March 2013, 11:58:42 »
De oplagen van Modelleisenbahn GmbH – Roco en Fleischmann – zijn bij lange na niet meer zo groot als jaren geleden. Het gevolg is dat de modellen eerder uitverkocht zijn en overtollige voorraden niet gedumpt hoeven te worden. Hierdoor ben ik een voor mij interessante Fleischmann-wagen misgelopen en wacht al een half jaar op herproductie. Inmiddels heb ik van Fleischmann vernomen dat deze wagen ergens in de zomer opnieuw geleverd zal worden. Dus weer zes maanden wachten. En dat voor een model in het standaardprogramma… Welke? Oh, 545501.
Toen afgelopen zomer Roco de Baureihe V160 ‘Lollo’ (72855) aankondigde als Winterneuheit, heb ik tegen mijn gewoonte in de loc direct bij MTE besteld. Ik wilde niet weer misgrijpen. Deze werd in de loop van december geleverd.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #18 Gepost op: 04 March 2013, 19:17:28 »
Roco’s Lollo in H0 – 4


Opeens heb ik voldoende moed om de zaag in het binnenwerk van Lollo te zetten. Niet treuzelen; direct beginnen, anders gebruik ik die voorraad moed weer voor iets anders. Eigenlijk moeten de lichtgeleiders van het binnenwerk gehaald worden, maar die zitten vrij strak en de kans op een breuk is aanwezig. Eerst maar eens zo proberen. Het zagen gaat vlot; de zaagsnede is nu twee millimeter. Als ik nog eens aan de onderkant van het binnenwerk kijk, concludeer ik dat de geleiders toch echt verwijderd moeten worden. Pfff… Ik sta op en ga naar de keuken. Eerst maar een drankje met een hapje en een praatje. Als ik een half uurtje later weer aan mijn bureau zit, is het besluit genomen. Ik ruim zaag en mes op, pak mijn verfdoos en zet de kisten in de cabines in een donkergrijze verf. De rest van de cabine krijgt een lichtere tint grijs. Klaar. Dan maar geen doorkijk. Als de loc op volle snelheid van Dönsdorf naar Schwarzburg dendert, zie je er toch weinig van. Zeker nu met die donkere kleur. Scheelt me weer een hoop gedoe en stress. Trouwens… Waarom houd ik me eigenlijk met treintjes bezig? Precies: om te ONTstressen.




14 en 15   Zaagsnede.

Nu ik toch de verf bij de hand heb, worden de kranen bij de remslangen direct van een rood verfje voorzien. Verder krijgt de binnenkant van de kap bij de cabines dezelfde lichtgrijze tint. Waarschijnlijk is er weinig tot niets van te zien, maar goed. En hoe is het met de machinist? Oh ja, die is al klaar om zijn werkplek in gebruik te nemen.


16   De machinist popelt om zijn machine in gebruik te nemen.

Dan nog even de losse onderdelen monteren en de loc kan weer in elkaar gezet worden. Hoewel? Het viel me al eerder op, dat de loc achteruitrijdend meer geluid produceert dan vooruitrijdend. Alles zit goed in het vet; daar ligt het niet aan. Ik haal de motor eruit en controleer de koolborstels. Eentje zat een beetje verkeerd gedraaid. De boel met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf gereinigd en weer in elkaar gezet. Even de loc proberen. Ja, het rare geluid is weg, maar nu is er weer wat anders: de motor is verkeerd gepoold. Als ik Lollo beveel vooruit te rijden, gaat ze achteruit. Ik heb weer eens kans gezien de motor verkeerd om te monteren. Boel weer los, motor omdraaien en jawel: nu gaat het goed. Met veel moeite krijg ik het interieur weer op zijn plek geklikt en de lichtgeleiders weer in de juiste positie. Even later duw ik de kap op het chassis. Tijd voor een proefrit. Dat levert geen problemen op. Project afgerond.


17   Collage: Lollo van alle kanten.

Conclusie
Het is mogelijk om deze loc open cabines te geven, maar dat kost wel veel moeite. De koppelingen kunnen niet zonder drastische ingrepen ingekort worden. Toch ben ik niet ontevreden: het is een mooi model met goede rijeigenschappen voor een schappelijke prijs.


18   Roco’s V160 002 in vol ornaat.
Foto’s 9 en 14-18: Basilicum   

Mocht iemand het wel lukken om de kisten in de cabines te verwijderen, staat het hem of haar vrij om dat in dit topic te laten zien. Ik zal met interesse het verslag lezen.


Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #19 Gepost op: 04 March 2013, 19:24:04 »
Bas, het verven van de kisten in de cabine is zonder meer een verbetering. Ik ga er eens over nadenken om dat ook te doen met mijn exemplaar.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #20 Gepost op: 16 March 2013, 19:59:01 »
Roco’s Lollo in H0 – 5


Van de week sprak Erwin Prummel mij aan over het project ‘Lollo’.  Hij duwde me een  koppelingschacht in de hand, die misschien wel zou kunnen passen op de V160. Thuisgekomen vergeleek ik deze koppeling met de koppelingen uit set 40273, die even lang zijn als de exemplaren van Lollo (zie deel 2).


19   Vergelijking tussen de koppelingen. Het nieuwe onderdeel is rood omcirkeld.

Hierna legde ik de V160 ondersteboven en hield het de NEM-schacht erbij. Het lijkt aardig op de constructie van de museum-Lollo (Roco 43840, zie deel 3, foto 11). Hiermee zou de koppeling veel korter worden: een millimeter of twee.


20 en 21   De nieuwe schacht ligt op zijn kant op de oude koppeling.
Foto’s 19-21: Basilicum   

Helaas zijn de Drehgestellblenden van de 72855-Lollo niet geschikt voor de nieuwe NEM-schacht. De originele koppelingen moeten verwijderd worden en de nieuwe onderdeeltjes zijn nog iets te breed. Mes en vijl zijn hierbij nodig. Als die aanpassingen zijn doorgevoerd, kunnen de nieuwe koppelingschachten met een of andere krachtige lijm aangebracht worden. Voorlopig stel ik deze klus uit, doordat ik nog niet weet welke lijmsoort geschikt zou kunnen zijn. Het moet wel een sterke verbinding zijn, want Lollo zal op mijn baan regelmatig met lange, zware treinen rijden.

@ Erwin:  Wil je even het artikelnummer doorgeven van de koppelingschachtjes? Die is me lichtjes ontschoten. Dank je wel.


Met vriendelijke groet,
Bas