Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
ILoveMat64
Vandaag
om 22:25:44
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 22:24:14
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Frank 123
Vandaag
om 22:18:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
TrantonMR
Vandaag
om 22:02:29
Lodewickshaven
door
Frank 123
Vandaag
om 21:58:43
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R
door
ronald1956
Vandaag
om 21:41:54
S88N bezetmelder
door
Albert de Heer
Vandaag
om 21:33:55
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:32:17
Oost Europa-draadje
door
ns.1200
Vandaag
om 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Benelux795
Vandaag
om 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
NS264
Vandaag
om 21:18:35
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
RobbertJan
Vandaag
om 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan
door
Debvd
Vandaag
om 21:04:11
Raadplaatje
door
Charles_
Vandaag
om 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
dennie
Vandaag
om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62
door
Ronald69
Vandaag
om 19:36:59
Station Roodeschool
door
Huup
Vandaag
om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Dave.......
Vandaag
om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:30:31
Stottering Piko 98551BD
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Arjan6511
Vandaag
om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 17:10:29
Nieuwe baan, nu nog zonder naam...
door
Paulus1201
Vandaag
om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale
door
Keessap
Vandaag
om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf
door
prutser
Vandaag
om 16:02:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Roco’s Lollo in H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco’s Lollo in H0 (gelezen 11240 keer)
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5435
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #15 Gepost op:
01 March 2013, 19:30:04 »
Roco’s Lollo in H0 – 3
Op zoek naar meer afbeeldingen van de Roco’s Lollo in museumuitvoering ben ik op een compleet album gestoten. Toch wel een mooi medium, dat internet. Eén foto heeft me aan het denken gezet. Kijk maar:
11
Let op de NEM-schacht van Roco 43840.
Foto: Axel Böttiger
Heb je het gezien? Inderdaad: een hele andere constructie bij de koppeling. Net zo’n constructie als bij de Baureihe V100 van dezelfde fabrikant. Zou hierdoor de koppeling minder ver uitsteken? Daar lijkt het wel op. Ik heb de lege kap van mijn Lollo weer op het chassis gedrukt, op dezelfde wijze gefotografeerd en…
12
De NEM-schacht van Roco 72855.
Foto: Basilicum
… ontdek een verschil van hele millimeters! De NEM-schacht steekt bij 43840 helemaal niet zo ver uit. Roco heeft voor de draaistellen van de laatste versie van de Br. V160 een oeroude constructie gebruikt, terwijl een vernieuwde al is toegepast en dus voor het grijpen op de plank ligt. Mocht deze conclusie te kort door de bocht zijn, dames en heren van Roco, Wat is dan de reden? Als ik het
onderdelenblad
van 43840 bekijk, zie ik wel de
Drehgestellblenden
, maar niet hoe de NEM-schacht is gemonteerd. Zal ik ze bij mijn loc vervangen? Nog even over nadenken. In die papieren kijkend vallen me ook de tandwielen op de assen op. Die zitten bij 43840 in het midden; bij 72855 niet. Eenvoudig uitwisselen van de Drehgestellblenden is dus niet mogelijk. Prakkiseren is niet meer nodig.
13
Draaistelbinnenwerk van 72855.
Foto: Basilicum
Aan de cabines is nog niets gedaan. Ik heb nog niet voldoende moed bij elkaar gesprokkeld om delen van het binnenwerk weg te snijden. De twijfel of ik toch niet de kwast zal pakken om een laagje donkergrijze verf aan te brengen, is er nog steeds. Dat laatste is veel makkelijker, maar levert nog geen cabines op waar doorheen gekeken kan worden.
Met vriendelijke groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 01 March 2013, 19:33:03 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
FreekH
Offline
Berichten: 530
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #16 Gepost op:
01 March 2013, 23:09:45 »
Bas, hoe ben je eigenlijk aan die Lollo V160-002 (Roco-nummer 72855) gekomen? Volgens de Roco-website is ze pas leverbaar in week 15, bij MTE "staat in bestelling" en mijn eigen bestelling bij Kuijper is ook nog niet binnen.
Benieuwd,
Freek.
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5435
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #17 Gepost op:
02 March 2013, 11:58:42 »
De oplagen van Modelleisenbahn GmbH – Roco en Fleischmann – zijn bij lange na niet meer zo groot als jaren geleden. Het gevolg is dat de modellen eerder uitverkocht zijn en overtollige voorraden niet
gedumpt
hoeven te worden. Hierdoor ben ik een voor mij interessante Fleischmann-wagen misgelopen en wacht al een half jaar op herproductie. Inmiddels heb ik van Fleischmann vernomen dat deze wagen ergens in de zomer opnieuw geleverd zal worden. Dus weer zes maanden wachten. En dat voor een model in het standaardprogramma… Welke? Oh, 545501.
Toen afgelopen zomer Roco de Baureihe V160 ‘Lollo’ (72855) aankondigde als
Winterneuheit
, heb ik tegen mijn gewoonte in de loc direct bij MTE besteld. Ik wilde niet weer misgrijpen. Deze werd in de loop van december geleverd.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5435
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #18 Gepost op:
04 March 2013, 19:17:28 »
Roco’s Lollo in H0 – 4
Opeens heb ik voldoende moed om de zaag in het binnenwerk van Lollo te zetten. Niet treuzelen; direct beginnen, anders gebruik ik die voorraad moed weer voor iets anders. Eigenlijk moeten de lichtgeleiders van het binnenwerk gehaald worden, maar die zitten vrij strak en de kans op een breuk is aanwezig. Eerst maar eens zo proberen. Het zagen gaat vlot; de zaagsnede is nu twee millimeter. Als ik nog eens aan de onderkant van het binnenwerk kijk, concludeer ik dat de geleiders toch echt verwijderd moeten worden. Pfff… Ik sta op en ga naar de keuken. Eerst maar een drankje met een hapje en een praatje. Als ik een half uurtje later weer aan mijn bureau zit, is het besluit genomen. Ik ruim zaag en mes op, pak mijn verfdoos en zet de
kisten
in de cabines in een donkergrijze verf. De rest van de cabine krijgt een lichtere tint grijs. Klaar. Dan maar geen doorkijk. Als de loc op volle snelheid van Dönsdorf naar Schwarzburg dendert, zie je er toch weinig van. Zeker nu met die donkere kleur. Scheelt me weer een hoop gedoe en stress. Trouwens… Waarom houd ik me eigenlijk met treintjes bezig? Precies: om te ONTstressen.
14
en
15
Zaagsnede.
Nu ik toch de verf bij de hand heb, worden de kranen bij de remslangen direct van een rood verfje voorzien. Verder krijgt de binnenkant van de kap bij de cabines dezelfde lichtgrijze tint. Waarschijnlijk is er weinig tot niets van te zien, maar goed. En hoe is het met de machinist? Oh ja, die is al klaar om zijn werkplek in gebruik te nemen.
16
De machinist popelt om zijn machine in gebruik te nemen.
Dan nog even de losse onderdelen monteren en de loc kan weer in elkaar gezet worden. Hoewel? Het viel me al eerder op, dat de loc achteruitrijdend meer geluid produceert dan vooruitrijdend. Alles zit goed in het vet; daar ligt het niet aan. Ik haal de motor eruit en controleer de koolborstels. Eentje zat een beetje verkeerd gedraaid. De boel met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf gereinigd en weer in elkaar gezet. Even de loc proberen. Ja, het rare geluid is weg, maar nu is er weer wat anders: de motor is verkeerd gepoold. Als ik Lollo beveel vooruit te rijden, gaat ze achteruit. Ik heb weer eens kans gezien de motor verkeerd om te monteren. Boel weer los, motor omdraaien en jawel: nu gaat het goed. Met veel moeite krijg ik het interieur weer op zijn plek geklikt en de lichtgeleiders weer in de juiste positie. Even later duw ik de kap op het chassis. Tijd voor een proefrit. Dat levert geen problemen op. Project afgerond.
17
Collage: Lollo van alle kanten.
Conclusie
Het is mogelijk om deze loc open cabines te geven, maar dat kost wel veel moeite. De koppelingen kunnen niet zonder drastische ingrepen ingekort worden. Toch ben ik niet ontevreden: het is een mooi model met goede rijeigenschappen voor een schappelijke prijs.
18
Roco’s V160 002 in vol ornaat.
Foto’s 9 en 14-18: Basilicum
Mocht iemand het wel lukken om de
kisten
in de cabines te verwijderen, staat het hem of haar vrij om dat in dit topic te laten zien. Ik zal met interesse het verslag lezen.
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #19 Gepost op:
04 March 2013, 19:24:04 »
Bas, het verven van de kisten in de cabine is zonder meer een verbetering. Ik ga er eens over nadenken om dat ook te doen met mijn exemplaar.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5435
Re:Roco’s Lollo in H0
«
Reactie #20 Gepost op:
16 March 2013, 19:59:01 »
Roco’s Lollo in H0 – 5
Van de week sprak Erwin Prummel mij aan over het project ‘Lollo’. Hij duwde me een koppelingschacht in de hand, die misschien wel zou kunnen passen op de V160. Thuisgekomen vergeleek ik deze koppeling met de koppelingen uit set 40273, die even lang zijn als de exemplaren van Lollo (zie
deel 2
).
19
Vergelijking tussen de koppelingen. Het nieuwe onderdeel is rood omcirkeld.
Hierna legde ik de V160 ondersteboven en hield het de NEM-schacht erbij. Het lijkt aardig op de constructie van de museum-Lollo (Roco 43840, zie
deel 3
, foto 11). Hiermee zou de koppeling veel korter worden: een millimeter of twee.
20
en
21
De nieuwe schacht ligt op zijn kant op de oude koppeling.
Foto’s 19-21: Basilicum
Helaas zijn de Drehgestellblenden van de 72855-Lollo niet geschikt voor de nieuwe NEM-schacht. De originele koppelingen moeten verwijderd worden en de nieuwe onderdeeltjes zijn nog iets te breed. Mes en vijl zijn hierbij nodig. Als die aanpassingen zijn doorgevoerd, kunnen de nieuwe koppelingschachten met een of andere krachtige lijm aangebracht worden. Voorlopig stel ik deze klus uit, doordat ik nog niet weet welke lijmsoort geschikt zou kunnen zijn. Het moet wel een sterke verbinding zijn, want Lollo zal op mijn baan regelmatig met lange, zware treinen rijden.
@ Erwin: Wil je even het artikelnummer doorgeven van de koppelingschachtjes? Die is me lichtjes ontschoten. Dank je wel.
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
Roco’s Lollo in H0