Is de Quick-Pick een model van ACME?
Ja, ACME 52364
De Piko is van buiten zeer fraai, ik heb zelf verder alleen de nieuwe Roco's gehad en dan vond ik de Piko's net wat strakker, het interieur is alleen wel erg simpel uitgevoerd in 1 kleur. Ook klopt de kleur van het dak niet voor de serie-uitvoering (59664).
alleen ontbreekt daar de zwarte lijn aan de onderzijde van het dak weer. Maar dat is vrij eenvoudig op te lossen.
De Piko Bm235 vind ik persoonlijk van de buitenzijde mooier dan de Roco (ramen, bedrukking), ook daar geldt echter dat het interieur weer erg simpel is uitgevoerd. De laatste Roco's zijn qua bedrukking al veel beter dan de eerdere. Er komen vast nog wel Bm235-modellen bij A.C.M.E., L.S. Models (al jarenlang aangekondigd) of Brawa.
Apmz123 was waarschijnlijk wel toegelaten, maar het waren maar 7 stuks, dus kans om in Nederland aan te treffen wel erg klein. In de TEE kleuren maar 3 jaar inzetbaar, want al snel omgebouwd naar drukdicht in nieuwe kleurstelling. Ook de Apmz122 werden in 1988 omgebouwd naar een drukdichte uitvoering, de Apmz117.
De samenstelling is inmiddels iets veranderd(gemoderniseerd) en verbeterd(de Lima rijtuigen hebben plaatsgemaakt voor Roco:
Wegen eines dringenden Bedarfs an Erste-Klasse-Wagen im Zuge der Einrichtung des Intercity-Netzes 1985 wurden in jenem Jahr weitere sieben Apmz ausgeliefert. Diese wiesen jedoch bereits den moderneren Wagenkasten der gleichzeitig beschafften Zweite-Klasse-Wagen der Gattung Bpmz auf, Hersteller war diesmal Linke-Hofmann-Busch (LHB). Ihre ursprüngliche Gattungsbezeichnung lautete Apmz 123. Die Inneneinrichtung entsprach, bis auf die Beleuchtung, weitgehend der Vorgängerserie Apmz 122. Bei der Anordnung der 17 Sitzreihen wurde keine Rücksicht auf die Fensterteilung genommen, was sogenannte „Wandfensterplätze“ zur Folge hatte.