Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:57:02
Goede wensen voor 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
Vandaag om 23:33:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 23:33:31
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
Vandaag om 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
  

Auteur Topic: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79  (gelezen 34271 keer)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #60 Gepost op: 19 November 2025, 20:59:36 »
Bedankt voor de foto.
Interessante variant, het gaat om een Bpmz 293.4

Van Drehscheibe:





« Laatst bewerkt op: 19 November 2025, 21:01:26 door ES44C4 »

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #61 Gepost op: 19 November 2025, 23:14:03 »
Is de Quick-Pick een model van ACME?

Ja, ACME 52364

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #62 Gepost op: 21 November 2025, 10:08:10 »
Een 293.4 dus. Mooi, is dit raadsel ook opgelost.  (y) In het filmpje is dit type om 0:41 te zien.

Ja, ACME 52364

Prachtig model, hoewel de geboden service in dit rijtuig bij een deel van het publiek minder in de smaak viel...

Toevallig zat dit type (WRbumz) ook in die IC 715:



Leuke bijkomstigheid, achteraf geconstateerd, is dat de coupé van de IC Kuriersdienst in de aansluitende Bm 235 op de foto te zien is. Links een Avmz 111.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5191
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #63 Gepost op: 21 November 2025, 11:14:32 »
Ja, ACME 52364

Acme heeft er toch meerdere uitgebracht? Blauw met blauwe schort (52363 en in set 55125), rood met rode schort (bovengenoemd) en blauw met donkere schort (52360).

Ook hier met en zonder vensters in bevoorradingsdeuren :) Volgens mij blauwe met en rode zonder.

PS en kwamen ze niet ook nog met deze? https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,380016,380016
« Laatst bewerkt op: 21 November 2025, 11:18:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #64 Gepost op: 16 December 2025, 20:10:13 »
De Piko is van buiten zeer fraai, ik heb zelf verder alleen de nieuwe Roco's gehad en dan vond ik de Piko's net wat strakker, het interieur is alleen wel erg simpel uitgevoerd in 1 kleur. Ook klopt de kleur van het dak niet voor de serie-uitvoering (59664).
Dat probleem van het dak speelt ook bij de N-variant van Piko. Er zijn 2 nummervarianten verschenen, allebei Umbragrau, terwijl eentje aangekondigd was met Edelstahldach.

alleen ontbreekt daar de zwarte lijn aan de onderzijde van het dak weer. Maar dat is vrij eenvoudig op te lossen.
Laat me raden: met een Edding?  ;)


De Piko Bm235 vind ik persoonlijk van de buitenzijde mooier dan de Roco (ramen, bedrukking), ook daar geldt echter dat het interieur weer erg simpel is uitgevoerd. De laatste Roco's zijn qua bedrukking al veel beter dan de eerdere. Er komen vast nog wel Bm235-modellen bij A.C.M.E., L.S. Models (al jarenlang aangekondigd) of Brawa.
Dat las ik, de Roco’s hebben mijn voorkeur vanwege het inmiddels ontelbaar aantal rijtuignummers. Geldt ook voor de Bpmz. Jouw foto’s van de rijtuigen vind ik erg mooi, alleen jammer dat ze niet aanklikbaar zijn (vergroten).

Ik sta nog helemaal aan het begin met mijn IC-79 in H0, die in N is gereed, 10-delig + loc (zie ook elders). De H0-samenstelling wordt 11 rijtuigen + loc. Het wordt een vitrine samenstelling over 2 lagen. Of Fleischmann 1:93, of hoofdzakelijk Roco 1:87. Ik heb een zwak voor die Fleischmann 1:93 rijtuigen, maar het hangt van de beschikbaarheid af of ik daar voor kies. Ik trek een paar jaar uit voor de IC-79 in H0. Als het zoeken naar Fleischmann 1:93 een diep uitgeslepen spoor blijkt te zijn, wordt het Roco. De trein moet een beetje in de tweede helft van de jaren tachtig te plaatsen zijn met een 103 met rood chassis.
De Fleischmanntrein  zou de volgende samenstelling moeten hebben:
103 + Apmz 122 + Avmz 207 + Avmz 207 + WRmh 132.1 + Bm 235 (met IC Kurier) + Bm 235 + Bpmz 291.1 + Bpmz 291.1 + Bpmz 291.1 + Bm 235 + Bm 235
De Roco:
103 + Avmz 111 + Apmz 121 + Avmz 111 + ARmz 211 + Bm 235 (met IC Kurier) + Bm 235 + Bpmz 291.1 + Bpmz 291.1 + Bpmz 291.1 + Bm 235 + Bm 235
De ARmz 211 is van Piko, wat is die mooi, zeg. Hopelijk is deze een beetje te combineren qua kleuren en baanhoogtes met de Roco’s.

De samenstellingen zijn te realiseren zonder dubbele rijtuignummers.

Ik zou een begin kunnen hebben, onlangs trof ik onderstaand restauratierijtuig in de kast aan.


Mooi rijtuig, maar ik wil een klassieke samenstelling zonder specials. :-\

Apmz123 was waarschijnlijk wel toegelaten, maar het waren maar 7 stuks, dus kans om in Nederland aan te treffen wel erg klein. In de TEE kleuren maar 3 jaar inzetbaar, want al snel omgebouwd naar drukdicht in nieuwe kleurstelling. Ook de Apmz122 werden in 1988 omgebouwd naar een drukdichte uitvoering, de Apmz117.
Slechts 7 stuks? Ik heb het altijd een vreemd rijtuig gevonden met zijn a-typische Großraumindeling. Ik weet het verhaal er achter niet, maar het lijkt wel of de DB snel zeven extra Großraum 1e klas nodig hadden met het oog op de uitbreiding i.v.m. IC-85. Zeven casco’s uit de Bpmz 291 productie gehaald om er snel Apmz 123 van te maken met enige aanpassing want de raamindeling is niet helemaal gelijk, maar verder is het net een Bpmz in rood-beige… Wel fraai met dat Edelstahldach...
 
De samenstelling is inmiddels iets veranderd(gemoderniseerd) en verbeterd(de Lima rijtuigen hebben plaatsgemaakt voor Roco:


Ik zie een Kurier-coupé in de trein. Ik weet dat de IC Kurierdienst ook in een aantal IC's naar/van het buitenland werd aangeboden, maar gold dat ook voor IC's naar NL?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1537
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #65 Gepost op: 16 December 2025, 20:39:37 »
De Apmz 123 zijn inderdaad besteld om snel een paar extra 1e klasse Grossraumwagen :) te verkrijgen.

Die o/b WRmh 132 is een unicaat. Volgens mij ooit de bedoeling om de rode exemplaren zo om te schilderen, maar uiteindelijk is alles in rood/creme geschilderd.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2025, 21:13:09 door grossraumwagen »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #66 Gepost op: 16 December 2025, 20:51:14 »
Inderdaad, daar zegt Wiki over:
Wegen eines dringenden Bedarfs an Erste-Klasse-Wagen im Zuge der Einrichtung des Intercity-Netzes 1985 wurden in jenem Jahr weitere sieben Apmz ausgeliefert. Diese wiesen jedoch bereits den moderneren Wagenkasten der gleichzeitig beschafften Zweite-Klasse-Wagen der Gattung Bpmz auf, Hersteller war diesmal Linke-Hofmann-Busch (LHB). Ihre ursprüngliche Gattungsbezeichnung lautete Apmz 123. Die Inneneinrichtung entsprach, bis auf die Beleuchtung, weitgehend der Vorgängerserie Apmz 122. Bei der Anordnung der 17 Sitzreihen wurde keine Rücksicht auf die Fensterteilung genommen, was sogenannte „Wandfensterplätze“ zur Folge hatte.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #67 Gepost op: Vandaag om 13:53:25 »
Dank voor de aanvullingen, de indeling lijkt dus wat minder curieus te zijn dan ik vermoedde. Ik heb geen Apmz 122 in model (gehad*), waar het interieur van de Apmz 123 verwant aan schijnt te zijn. Bestaan er nog  voormalige Apmz 123 rijtuigen bij de DB?

*geloof ik...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #68 Gepost op: Vandaag om 14:53:33 »
Of de IC-Kurierdiensten ook van/naar Nederland
actief waren weet ik niet.


Volgens dit stukje, zijn de Apmz¹²³ omgebouwd naar Apmz¹¹⁹'⁵

119 apmz | Deutsche-Reisezugwagen.de https://share.google/II5Z9M0HZvDzGKP6m


Of ze nu nog rijden, heb ik nog niet kunnen vinden.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:56:08 door ES44C4 »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1474
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #69 Gepost op: Vandaag om 16:20:58 »
En die zijn in het kader van ICmod weer omgebouwd naar Apmmz118

Het zijn met de Bvmz zo'n beetje de jongste rijtuigen in de IC1-vloot, en qua onderdelen hebben ze veel gemeen met de Bpmz, dus ondanks de kleine serie zou het raar zijn ze buiten dienst te doen met ook nog veel oudere rijtuigen in dienst. Maar ja de DB doet wel vaker gekke dingen qua afvoer van materieel natuurlijk...

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #70 Gepost op: Vandaag om 22:00:05 »
Ik kan zelf het antwoord geven op mijn vraag: ja.
N.a.v. jullie antwoorden ben ik eens gaan zoeken hoe het rijtuig er thans uitziet. Daarna herinnerde ik me weer dat ik afgelopen herfst in Münster op de IC 2311/2313 van Sylt naar Köln stond te wachten om (met name) de voormalige Apmz 122 eens fatsoenlijk op de foto te kunnen zetten. Ik baalde dat er twee Abteil ex-207 in zaten i.p.v. 122+207. Toch heb ik de rijtuigen gefotografeerd (en ja, ook de speciale  101 057-8 :angel:). Mij bekroop net het gevoel dat die eerste Abteil tòch het obligate Großraum zou kunnen zijn. Ik zag het eerst aan het voorste draaistel: twee veernesten i.p.v. een enkel... Daarna ramen tellen: 11 i.p.v. 9. Ik vond toen de ramen wat dicht bij elkaar staan, maar sloeg er verder geen acht op, want de trein had uiteraard vertraging en moest weer snel verder. Het rijtuignummer gaf de definitieve bevestiging. Ja dus, ik heb een voormalig Apmz123 op de foto gezet. Blij mee! (y) Ik laat jullie meedelen in de feestvreugde  :angel:



61 80 18-90 503-3 in IC 2311/2313 te Münster Hbf, 2 oktober 2025     
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.