Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
Modellbau Lingen 2026 door Caterpillar
Vandaag om 21:41:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
  

Auteur Topic: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79  (gelezen 31995 keer)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #60 Gepost op: 19 November 2025, 20:59:36 »
Bedankt voor de foto.
Interessante variant, het gaat om een Bpmz 293.4

Van Drehscheibe:





« Laatst bewerkt op: 19 November 2025, 21:01:26 door ES44C4 »

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #61 Gepost op: 19 November 2025, 23:14:03 »
Is de Quick-Pick een model van ACME?

Ja, ACME 52364

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #62 Gepost op: 21 November 2025, 10:08:10 »
Een 293.4 dus. Mooi, is dit raadsel ook opgelost.  (y) In het filmpje is dit type om 0:41 te zien.

Ja, ACME 52364

Prachtig model, hoewel de geboden service in dit rijtuig bij een deel van het publiek minder in de smaak viel...

Toevallig zat dit type (WRbumz) ook in die IC 715:



Leuke bijkomstigheid, achteraf geconstateerd, is dat de coupé van de IC Kuriersdienst in de aansluitende Bm 235 op de foto te zien is. Links een Avmz 111.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #63 Gepost op: 21 November 2025, 11:14:32 »
Ja, ACME 52364

Acme heeft er toch meerdere uitgebracht? Blauw met blauwe schort (52363 en in set 55125), rood met rode schort (bovengenoemd) en blauw met donkere schort (52360).

Ook hier met en zonder vensters in bevoorradingsdeuren :) Volgens mij blauwe met en rode zonder.

PS en kwamen ze niet ook nog met deze? https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?031,380016,380016
« Laatst bewerkt op: 21 November 2025, 11:18:19 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #64 Gepost op: Vandaag om 20:10:13 »
De Piko is van buiten zeer fraai, ik heb zelf verder alleen de nieuwe Roco's gehad en dan vond ik de Piko's net wat strakker, het interieur is alleen wel erg simpel uitgevoerd in 1 kleur. Ook klopt de kleur van het dak niet voor de serie-uitvoering (59664).
Dat probleem van het dak speelt ook bij de N-variant van Piko. Er zijn 2 nummervarianten verschenen, allebei Umbragrau, terwijl eentje aangekondigd was met Edelstahldach.

alleen ontbreekt daar de zwarte lijn aan de onderzijde van het dak weer. Maar dat is vrij eenvoudig op te lossen.
Laat me raden: met een Edding?  ;)


De Piko Bm235 vind ik persoonlijk van de buitenzijde mooier dan de Roco (ramen, bedrukking), ook daar geldt echter dat het interieur weer erg simpel is uitgevoerd. De laatste Roco's zijn qua bedrukking al veel beter dan de eerdere. Er komen vast nog wel Bm235-modellen bij A.C.M.E., L.S. Models (al jarenlang aangekondigd) of Brawa.
Dat las ik, de Roco’s hebben mijn voorkeur vanwege het inmiddels ontelbaar aantal rijtuignummers. Geldt ook voor de Bpmz. Jouw foto’s van de rijtuigen vind ik erg mooi, alleen jammer dat ze niet aanklikbaar zijn (vergroten).

Ik sta nog helemaal aan het begin met mijn IC-79 in H0, die in N is gereed, 10-delig + loc (zie ook elders). De H0-samenstelling wordt 11 rijtuigen + loc. Het wordt een vitrine samenstelling over 2 lagen. Of Fleischmann 1:93, of hoofdzakelijk Roco 1:87. Ik heb een zwak voor die Fleischmann 1:93 rijtuigen, maar het hangt van de beschikbaarheid af of ik daar voor kies. Ik trek een paar jaar uit voor de IC-79 in H0. Als het zoeken naar Fleischmann 1:93 een diep uitgeslepen spoor blijkt te zijn, wordt het Roco. De trein moet een beetje in de tweede helft van de jaren tachtig te plaatsen zijn met een 103 met rood chassis.
De Fleischmanntrein  zou de volgende samenstelling moeten hebben:
103 + Apmz 122 + Avmz 207 + Avmz 207 + WRmh 132.1 + Bm 235 (met IC Kurier) + Bm 235 + Bpmz 291.1 + Bpmz 291.1 + Bpmz 291.1 + Bm 235 + Bm 235
De Roco:
103 + Avmz 111 + Apmz 121 + Avmz 111 + ARmz 211 + Bm 235 (met IC Kurier) + Bm 235 + Bpmz 291.1 + Bpmz 291.1 + Bpmz 291.1 + Bm 235 + Bm 235
De ARmz 211 is van Piko, wat is die mooi, zeg. Hopelijk is deze een beetje te combineren qua kleuren en baanhoogtes met de Roco’s.

De samenstellingen zijn te realiseren zonder dubbele rijtuignummers.

Ik zou een begin kunnen hebben, onlangs trof ik onderstaand restauratierijtuig in de kast aan.


Mooi rijtuig, maar ik wil een klassieke samenstelling zonder specials. :-\

Apmz123 was waarschijnlijk wel toegelaten, maar het waren maar 7 stuks, dus kans om in Nederland aan te treffen wel erg klein. In de TEE kleuren maar 3 jaar inzetbaar, want al snel omgebouwd naar drukdicht in nieuwe kleurstelling. Ook de Apmz122 werden in 1988 omgebouwd naar een drukdichte uitvoering, de Apmz117.
Slechts 7 stuks? Ik heb het altijd een vreemd rijtuig gevonden met zijn a-typische Großraumindeling. Ik weet het verhaal er achter niet, maar het lijkt wel of de DB snel zeven extra Großraum 1e klas nodig hadden met het oog op de uitbreiding i.v.m. IC-85. Zeven casco’s uit de Bpmz 291 productie gehaald om er snel Apmz 123 van te maken met enige aanpassing want de raamindeling is niet helemaal gelijk, maar verder is het net een Bpmz in rood-beige… Wel fraai met dat Edelstahldach...
 
De samenstelling is inmiddels iets veranderd(gemoderniseerd) en verbeterd(de Lima rijtuigen hebben plaatsgemaakt voor Roco:


Ik zie een Kurier-coupé in de trein. Ik weet dat de IC Kurierdienst ook in een aantal IC's naar/van het buitenland werd aangeboden, maar gold dat ook voor IC's naar NL?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1527
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #65 Gepost op: Vandaag om 20:39:37 »
De Apmz 123 zijn inderdaad besteld om snel een paar extra 1e klasse Grossraumwagen :) te verkrijgen.

Die o/b WRmh 132 is een unicaat. Volgens mij ooit de bedoeling om de rode exemplaren zo om te schilderen, maar uiteindelijk is alles in rood/creme geschilderd.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:13:09 door grossraumwagen »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
  • Spoor N
Re: "Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
« Reactie #66 Gepost op: Vandaag om 20:51:14 »
Inderdaad, daar zegt Wiki over:
Wegen eines dringenden Bedarfs an Erste-Klasse-Wagen im Zuge der Einrichtung des Intercity-Netzes 1985 wurden in jenem Jahr weitere sieben Apmz ausgeliefert. Diese wiesen jedoch bereits den moderneren Wagenkasten der gleichzeitig beschafften Zweite-Klasse-Wagen der Gattung Bpmz auf, Hersteller war diesmal Linke-Hofmann-Busch (LHB). Ihre ursprüngliche Gattungsbezeichnung lautete Apmz 123. Die Inneneinrichtung entsprach, bis auf die Beleuchtung, weitgehend der Vorgängerserie Apmz 122. Bei der Anordnung der 17 Sitzreihen wurde keine Rücksicht auf die Fensterteilung genommen, was sogenannte „Wandfensterplätze“ zur Folge hatte.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.