Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
Vandaag om 14:29:11
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 14:22:46
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57
23 augustus modelspoorbeurs Houten door TonM
Vandaag om 14:01:21
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 13:55:17
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 13:47:16
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Biesje
Vandaag om 13:03:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:56:19
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door HugoB123
Vandaag om 12:45:33
maatvoering AKI door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:28:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:11:02
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
Vandaag om 09:20:08
Eyro Interlaken door Bas, Dordrecht
Vandaag om 08:52:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:19:23
MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
  

Auteur Topic: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen  (gelezen 19580 keer)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Ik heb een superleuk treinstelletje van Liliput, namelijk een Wittfeld Akkutriebwagen uit periode I, rond 1910 (zie foto),


Bron: http://www.modellbahnshop-lippe.com/productzoom/Liliput/6-4-007004-902-0-0-0-9-1-2-0-gatt-es-p-0/productzoom.html

De decoder was zo ingebouwd, alleen was er voor de draadjes bijzonder weinig ruimte gereserveerd, dus dit was een heel gepuzzel. Echter, het is gelukt en het ding rijdt werkelijk als een zonnetje. Nu wilde ik er eigenlijk binnenverlichting in hebben, maar ik zou niet weten wat ik hiervoor nodig heb. Het zijn namelijk maar korte compartimenten, dus er hoeft niet zo'n lange lichtstrip in en daarnaast zijn de 2 rijtuigjes ook electrisch aan elkaar gekoppeld (doorverbonden), maar vroeg ik me af of dit dan ook voor de binnenverlichting geldt. Is er iemand die ervaring heeft met het inbouwen van binnenverlichting in de digita(a)l(e) (voorbereide) Wittfeld Akkutriebwagen van Liliput?

Alvast bedankt!
Spoor 0 adept

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2013, 20:36:08 »
Tomasso,
het zou goed zijn om te weten welke locdecoder je hebt ingebouwd.
Weet je hoeveel functie-uitgangen die decoder heeft?
Hoe lang moet de lichtstrip in een compartiment zijn?
Er zijn lichtstrips die je kunt delen en dan heb je maar een nodig om twee compartimenten te verlichten.
Knar46

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2013, 21:07:11 »
Ha Knar?

Volgens mij een lenz zilver decoder en anders een Esu lopi. Functieuitgangen? Ikke nie weete ;D Er zit volgens mij nog wel ergens een draadje los aan die decoder, juist om dat soort fratsen aan te sturen dacht ik (kan dat een paars draadje zijn?). En 1 deelbare lichtstip moet voldoende zijn, zijn echt maar 10 cm lang die compartimenten. Waar het met name om gaat, heb ik in het andere rijtuig dan een functiedecoder nodig, of is de digitale doorverbinding voldoende. Anybody?

Mvg.

Tom.

By the way, heb ook een setje Pruisisch lokpersoneel besteld van omstreeks 1900. Samen met reizigers uit die periode gaat dat heel leuk worden!

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #3 Gepost op: 15 February 2013, 23:00:32 »
Vandaag wat personeel uit 1900/1910 gekocht voor de Akutriebwagen en meteen wat reizigers uit die tijd om de binnenkant te bevolken. Hierbij een foto:



Van 1 van de Pruissische beambten gaat een stuk geamputeerd worden om zo als machinist in de Akkutriebwagen te dienen. Overigens zullen de reizigers er ook niet al te goed vanaf komen ;D

Heb van beide rijtuigen de kappen gehaald en heb wat foto's van de binnenkant genomen, bij deze het gedeelte met aandrijving en decoder:



Ik weet eerlijk gezegd niet welke decoder het is en waar ik de eventuele binnenverlichting op zou moeten aansluiten. Iemand een idee?

Dan de foto van het motorloze gedeelte:



Op de printplaat zie je helemaal rechts 4 contactpunten die doorverbonden worden met het andere rijtuig. In het metalen blokje links van het midden zit een gloeilampje voor de frontseinen en daarnaast zit een brugstekker in een soort van aansluiting. Zou dit voor de binnenverlichting kunnen zijn? Het lijkt me namelijk mooi en handig om de verlichting schakelbaar te maken.

Dan nog een vraag over de verlichting van die tijd. Welke kleur zou er in moeten? Ik las dat er misschien geel licht in zou moeten, maar ik weet het niet zeker. Is er iemand die me er meer over kan vertellen?

Nou ja, hoe dan ook, het wordt wel wat (y)
« Laatst bewerkt op: 15 February 2013, 23:34:19 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2013, 17:17:30 »
Anybody?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12266
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #5 Gepost op: 16 February 2013, 17:44:48 »
Miss een domme suggestie,maar maak anders wat close up fotos van de decoder die je hebt ingebouwt.
En dan t liefst van beide zijde.
Er gaat dan miss bij iemand wel een lichtje branden,zodat het probleem verholpen kan worden  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #6 Gepost op: 16 February 2013, 17:47:45 »
ik heb dit ding niet dus ik kan je niet vertellen waar dat brugstekkertje voor dient, maar goed, interieurverlichting kun je als het je niet boeit of die schakelbaar is gewoon op de railspanning aansluiten. Moet ie schakelbaar zijn dan kun je de groene (functieuitgang 1 of paarse (functieuitgang 2) gebruiken. De andere pool van de verlichtingsrommel kan dan aan de blauwe draad. Dit betekent dat je een extra draad moet maken of dat je de zaak ombouwt, in plaats van de blauwe draad als plus voor de sein- en interieurverlichting kun je ook de zwarte nemen, dat spaart je een draad uit bij de koppeling maar je moet wel een beetje weten hoe de print in elkaar stekt om dat om te bouwen.
Het ding zal verlichting met gloeilampen gehad hebben, je kan er dus gloeilampjes in zetten, 2 per bak lijkt me voldoende gezien hoe kort ze zijn. Zet ze gerust in serie, dan branden ze niet zo fel, en plak wat alufolie met schuimtape tegen de binnenkant van het dak waar de lampjes zitten, dat houdt de hitte tegen en voorkomt smeltdeuken in het dak.
Leds kan ook, gele vind ik zelf niet zo mooi, witte met een beetje tamiya transparant oranje en rood erover staat beter. (met gele leds is het net een wietplantage binnen met van dat kunstmatige natriumlicht) Vergeet de voorschakelweerstand voor de leds niet, voor 2 witte leds in serie werkt het met 1500 ohm ervoor wel prima denk ik. Eventueel grotere weerstand nemen als het licht te fel is (ja je kan ook de decoder dimmen maar dat vind ik altijd teveel werk)
Verlichtingsstrips zullen ook wel werken, maar dan moet je ze wel zo kort kunnen afknippen, dat kon weleens interessant worden.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #7 Gepost op: 16 February 2013, 19:42:51 »
Hoeft er dan geen weerstand voor die gewone lampjes?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2013, 01:47:53 »
ligt eraan wat je wilt qua lampjes... de gewone modelspoorlampjes zijn voor ongeveer 16 volt gemaakt dus die hebben geen weerstand nodig.

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2013, 10:00:16 »
Helemaal goud mien jong! Ga 's even kiek'n ;D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2013, 21:40:42 »
Zo, had geen zin in moeilijk doen, digirails strip gekocht met warmwitte leds, altijd goed. Ding kan op maat geknipt worden, dus is ook prima. Is er iemand die al eens verlichting in dit ding heeft gebouwd? Kan natuurlijk altijd een functiedecoder inbouwen in het dummy gedeelte, maar goed, als het zonder kan is dat natuurlijk veel mooier. Iemand?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2013, 23:33:04 »
Zo, zelf maar op onderzoek gegaan en loop tegen een paar dingen aan. De decoder die er in zit is of een lenz of een Esu, meer smaken heb ik namelijk niet gebruikt. Nu staat me er iets van bij dat zo'n decoder meerdere uitgangen heeft die je kunt benutten voor sluitverlichting, frontseinen en ook binnenverlichting. Ik weet niet hoe het met deze decoder gesteld is, dus dat moet ik uitzoeken. Ik begrijp in ieder geval dat de oranje en de grijze draad voor de motor zijn. Aangezien er 8 draadjes aan zitten, zijn er dus nog 6 ergens voor beschikbaar. Wat ik ga doen is het volgende; uitzoeken waarvoor ze zijn en dan gebruiken voor zowel de binnenverlichting als de sluitverlichting. Zijn er niet genoeg uitgangen, dan moet er een decoder in die dat wel kan.

Dan het volgende waar ik tegen aan loop. De stellen zijn doorverbonden met een 4 polige connector. De buitenste 2 polen zijn de plus en de min en de binnenste 2 polen zijn voor de wisselende frontseinen. Dat korte stukje printplaat waar de connector aan vast gemaakt wordt, zit weer doorverbonden met draadjes naar 1 of ander vaag printplaatje met in de dummy wagen een 4 polige connector die volgens mij nergens goed voor is en in de motorwagen zit een printplaatje met o.a. een schakelaar die nergens voor dient en nog wat andere puinzooi. Volgens mij kunnen beide printplaatjes er uit en kan alles rechtstreeks op de decoder worden aangesloten.

Om die doorverbindstekker optimaal te benutten wilde ik het volgende gaan doen. Nu is er stroomafname op het voorste en het achterste draaistel. Die stroomafname wordt  via 2 polen doorgegeven aan de motorwagen. Als ik die polen vrij maak zou ik volgens mij zowel de binnenverlichting als de sluitverlichting kunnen maken met behulp van de 2 polen die vrijgekomen zijn. Door gebruik te maken van een gezamenlijke massa heb ik volgens mij dan niet meer nodig. Blijft wel het punt van stroomafname, dat zou dan alleen in de motorwagen en dan ook alleen op het voorste draaistel plaatsvinden. Veel te weinig, dus ik moet het middelste wiel ook gaan voorzien van stroomafname. Met wat 0.3 mm koperdraad moet dat wel lukken.

Eigenlijk vind ik dit aan de ene kant helemaal niet leuk, stom ontwerp van Bachmann Liliput, met printplaten die alleen maar ruimte innemen en een doorverbinding die polen te kort komt. Aan de andere kant, als dit lukt en goed werkt is het natuurlijk wel een one of a kind en heel erg leuk. Het grote voordeel is dat de decoder die nu zichtbaar in het motorrijtuig ligt, straks mooi weggewerkt kan worden op de plaats waar nu de printplaat zit. Hoe dan ook, van simpel wat lampjes plaatsen naar een complete ombouw, wie had dat gedacht...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #12 Gepost op: 21 February 2013, 09:12:37 »
Hoi Tomasso,

Ik ben met hetzelfde bezig.
Wat ik gedaan heb:
Ik heb in de niet-motoriseerde wagen een nieuwe + gemaakt met 2 diodes op de 8-polige stekker.
De 4 polige verbinding tussen de 2 wagens heb ik de buitenste 2 (stroomafname van de wielen) laten zitten omdat het geheel toch wel best licht is en ik zoveel mogelijk stroomafname wil hebben. Maar van het frontsein heb ik 1 draadje los gemaakt en aan de bovengenoemde extra + gehangen. De andere kant van de frontverlichting wordt in de rij-richting door de encoder naar - getrokken.
Het vrijgekomen contact gebruik ik om de verlichting te schakelen op dezelfde manier als het frontsein.
Dit werkt prima.

De decoder heb ik rechtstreeks ingebouwd en het originele printje geheel verwijderd omdat ik anders de encoder er niet passend in kreeg. De gebruikte decoder is een LOPI4.

Verlichting, net als jij, met een digirails strip. In tweeën geknipt een aangesloten. Moet deze nog wel inkorten en het dak weer terug plaatsen.

hopelijk heb ik het een beetje duidelijk uitgelegd.


Groet,
Coen

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #13 Gepost op: 21 February 2013, 21:09:18 »
Ha Coen, heb je ook foto's? Snap het wel ongeveer, maar net niet helemaal. Heb je ook sluitverlichting ingebouwd? Leuk dat jij er ook mee bezig bent (geweest) (y)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 6052
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2013, 20:21:14 »
Ha Coen, heb je inmiddels al foto's, want ik snap er geen reet van :D


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept