Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
19 Toen
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:21:24
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
bask185
Vandaag
om 09:13:03
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 09:04:42
Les Billards du Vivarais
door
Sven
Vandaag
om 09:04:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:52:35
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:44:28
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
diorama, voor lange treinen.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:54:29
Raadplaatje
door
Benelux795
Vandaag
om 07:51:23
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 03:46:41
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen (gelezen 17365 keer)
Coen
Offline
Berichten: 79
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #30 Gepost op:
24 mei 2013, 09:16:11 »
Roy,
Je hebt in jouw verhaal wat factoren verkeerd.
In eerste instantie zeg je het goed:
R = weerstand in Ohm
U = spanning in Volt
I = stroom in Ampere
Als je dit invult in de formule moet je ook in die eenheden blijven, of de factoren goed zetten (delen door mA's geeft kOhms).
Een LED zal afhankelijk van type ergens tussen de 2 en 20mA (met name oude LEDs gebruiken nog veel stroom, de nieuwe niet) nodig hebben, zie datasheet van de LED.
Ook even kijiken voor de spanning die over de LED valt in de datasheet, dit verschilt per kleur.
In jouw rekennvoorbeeld zelg je 0.20mA, daarmee zal je geen LED aankrijgen, en met 70 Ohm zal de LED er fel branden.
De ingevulde formule zou moeten zijn (aangenomen de stroom 2mA moet zijn):
R= U / I
R= 16V-2V / 0.002A (=2mA)
R= 14 / 0.002
R= 7000 Ohm (=7kOhm)
Hopelijk heb ik het zo wat duidelijker opgeschreven.
Overigens staat dit ook (en veel uitgebreider) in de encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/LED_voorschakelweerstand_berekenen
Mvg,
Coen
Gelogd
ruudns
Offline
Berichten: 6143
***
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #31 Gepost op:
24 mei 2013, 13:15:54 »
De meeste smd leds branden al heel erg mooi (kwestie van smaak natuurlijk) bij ca 8mA.
Ju kunt voor de berekening ook een
weerstandcalculator
gebruiken. Uitrekenen, aan elkaar solderen, weerstandje in serie en uitproberen. Dan naar smaak de weerstand iets verhogen of verlagen
. Bij ledtuning krijg je ook goedkoop smd leds. Ik gebruik tegenwoordig alleen nog warmwit en maak ze geel of geler mbv lampenlak van Conrad. Hoe vaker je het kwastje er over heen haalt, hoe geler ze schijnen. Véél mooier dan echte gele leds
.
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
roy1986
Offline
Berichten: 328
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #32 Gepost op:
24 mei 2013, 18:31:26 »
Beste Coen
Ik ben het met je eens,
dit is ook wat ik deel heb kunnen opvangen bij een Electro Freek
Maar de led gebruiken hoog uit 0.20mA en geen 0.02 mA
waar door de weerstand al 7 K Ohm moet zijn als ik mijn 2K2 er tussen doe blaas ik hem dus op.
En het ongeveer zo als ik het uit rekende maar dat gebruik ik zelden,
ik pak altijd eerst 1K5 is het te sterk dan een 2K2 en zo verder.
Gr Roy
Gelogd
guest7822
Gast
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #33 Gepost op:
24 mei 2013, 18:45:06 »
Heren, heren.... 20mA of 0,02A........
Gelogd
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5920
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #34 Gepost op:
25 mei 2013, 16:11:13 »
Da's weer een hoop om rekening mee te houden. Dus ik moet eerst kijken naar de functieuitgang van de decoder begrijp ik en hoeveel ampère die levert? En dan een berekening maken? Digitaal is alles toch 16 volt? Dus dat zou dan een vast gegeven moeten zijn... Ben ik op de goede weg zo?
Sent from my Diemaco C7 using Tapastalk HD
Gelogd
Spoor 0 adept
Coen
Offline
Berichten: 79
Re:Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #35 Gepost op:
26 mei 2013, 20:29:15 »
@Wasmi: Precies!!
@Roy: als de stroom door de LED geen 2mA maar 8mA is zal de weerstand ook een factor 4 lager zijn, en komt dat in de buurt van jouw waarden. Ligt dus helemaal aan de gebruikte LED.
@Tomasso:
De spanning is een beetje afhankelijk van het merk centrale en schaalgrootte (n-spoor heeft volgens mij een lagere spanning).
Dat is 1 keer meten en dan is het een vast gegeven voor jouw baan (met 16 zal je redelijk in de buurt zitten).
De maximale stroom van de functie uitgang is alleen belangrijk om te kijken of je jouw belasting (=stroomopname) op die uitgang mag aansluiten. Met LED's is dat niet zo snel een probleem.
Als je er niet uitkomt met de datasheet van de LED post dan even de link hier, dan kijk ik even mee.
Succes!
Mvg,
Coen
Gelogd
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5920
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #36 Gepost op:
16 oktober 2013, 23:03:05 »
Net even bezig geweest met de printplaatjes die door middel van een brugstekker aan elkaar doorverbonden worden. Dit zorgt ervoor dat de 2 rijtuigen van elkaar gescheiden kunnen worden. Graag zou ik dat zo houden, want voor onderhoud is dat natuurlijk het prettigste. Daarbij komt dat je dan niet een gat hoeft te boren in de behuizing, waar die draad dan weer doorheen moet (lelijk). Dus, zo gezegd, zo gedaan. Ding lag nog steeds uit elkaar, printplaatjes uit de beide rijtuigen gehaald en daar een extra spoortje in gefreesd. In dat spoortje een 0.3 mm koperdraad geplakt met secondelijm en een alternatieve verbinding bedacht. So far, so good. Het voordeel hiervan is dat de stekkerverbinding ontkoppelbaar blijft, maar ik toch een extra verbindingspunt heb gemaakt, d.w.z. ik heb nu 5 stroomdoorvoerende punten in plaats van 4. Precies genoeg, want; 2 voor de stroomafname (rood en zwart), 1 voor de frontseinen (wit geloof ik), 1 voor de sluitseinen (was dat niet geel?) en 1 voor de binnenverlichting (paars). Blauw komt hiermee dus te vervallen, dat komt allemaal van de zwarte draad af.
Hierbij vast wat foto's:
Zo was het
Onderdeeltjes er af
Even het printplaatje, wat tevens de kortkoppeling is, aan de onderkant losschroeven (let op dat de veertjes en het schroefje niet wegspringen)
Printplaatje inspannen in de frees (heb een sleufje gemaakt van 0,8 mm, werkt perfect)
En zie daar, het sleufje
Gaatje van 0,5 mm uitboren in de harde lijm die de andere draden op z'n plaats houden
0,3 mm draadje in de goede vorm buigen en door het gaatje in de harde lijm plaatsen
En dan mist nu net de laatste foto, secondelijm in het sleufje, koperdraadje er in fixeren en vast zit je 5e stroomdoorvoerende verbinding.
Momenteel liggen de printplaatjes nog even in de lijmklemmetjes zodat de lijm goed kan uitharden en de koperdraadjes goed gefixeerd zitten. Straks komen de 2 stekkerverbindingen tegen elkaar aan en drukken de draadjes door de beperkte ruimte tegen elkaar aan. Natuurlijk heb ik ook nog wat extra's gedaan om de stroomdoorvoering te verzekeren en dat is dat ik aan het eind van 1 draadje een stukje koperen strip heb gesoldeerd van 0,1 mm dik. Dit zorgt ervoor dat het andere draadje altijd contact maakt, maar dat de verbinding niet te dik wordt, anders passen de koppelingen niet meer tegen elkaar, want dan zou de brugstekker niet meer passen. Goed, asap meer...
«
Laatst bewerkt op: 17 oktober 2013, 22:16:04 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Tjalling
Offline
Berichten: 3393
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #37 Gepost op:
16 oktober 2013, 23:22:11 »
Fraai Tom!
Mooie oplossing, bedankt voor de tip.
Groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5920
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #38 Gepost op:
22 oktober 2013, 21:40:08 »
Soldering basics, ik wil de verlichting in orde gaan maken en daar heb ik inmiddels de smd ledjes en de weerstandjes voor. Maar, ik weet niet hoe en wat, dus ff BASIC hulp nodig (niet gaan smijten met termen of formules, dan raak ik de draad weer kwijt). Als ik het draadje van mijn decoder aan een weerstandje wil solderen, is er dan een plus of min waar ik rekening mee moet houden, of kan het ding aan beide kanten? En dan het weerstandje aan de led, aan welke kant moet die, aan de plus of aan de min?
Gr.
Tom.
Gelogd
Spoor 0 adept
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #39 Gepost op:
22 oktober 2013, 23:55:04 »
Om te beginnen: zet je er ff overheen dat ledjes aansluiten moeilijk is. Is namelijk het niet, maar electra-angst overwinnen schijnt moeilijk te zijn. Gewoon opletten en niet halverwege roepen dat t eng wordt ofzo.
1. de weerstand heeft geen plus en min.
Hoe om die zit boeit dus niet.
2. de led heeft wél plus en min.
Hoe je dat ziet:
een SMD-led heeft een gemarkeerde min.
Alhier een plaatje met hoe en wat:
http://i788.photobucket.com/albums/yy163/kaos164/xbox%20360%20slim%20led%20mod/smdledpolarity.jpg
Bij leds met pootjes is het aan het volgende te zien:
A: het plus-pootje is langer.
B: aan de min-kant zit er een vlak stukje aan het kraagje van de led:
http://www.gbeelectronics.com/gbe/components/com_virtuemart/shop_image/product/35702WL33L.jpg
C: in de led zie je 2 metalen deeltjes. Het kleine is de plus, het grote de min. Hier dus rechts de plus:
http://cdn1.bigcommerce.com/server800/a8995/products/312/images/614/clear-led__29517__74057.1347378676.1280.1280.jpg
Als je de led nu nog verkeerdom soldeert suggereer ik dat je gaat vissen.
3. De blauwe en zwarte draad van de decoder zijn plus. De schakeldraden (wit, geel, groen, paars) zijn min
4. de weerstand zet je in serie met de led
in serie wil zeggen
plus------------------weerstand----------- (+) led (-) -----------------min
of
plus-------------------(+) led (-) ------------------weerstand----------min
of de weerstand in de plusdraad of de mindraad van de led zit boeit zoals je ziet niet.
zo helder?
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5920
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #40 Gepost op:
23 oktober 2013, 09:02:16 »
Ben vissen...
Gelogd
Spoor 0 adept
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #41 Gepost op:
23 oktober 2013, 14:42:45 »
zak hooi!
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8419
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #42 Gepost op:
23 oktober 2013, 16:22:10 »
Tom,
Mocht je terug komen van het vissen, een SMD aan een weerstand solderen lukt mij ook nog wel, en zelfs zo dat het werkt. In combinatie met een decoder gaat dat ook nog wel. Je kan eens langskomen,of ik bij jou. Tegenwoordig woon ik ongeveer om de hoek bij je.
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5920
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #43 Gepost op:
11 januari 2014, 21:22:30 »
Nou, heb de motorwagen zo goed als klaar, sluitverlichting werkt, frontseinen doen het, binnenverlichting aangesloten et voilà, ook dat werkt
Zo zie je maar, al die informatie is uiteindelijk geen paarlen voor de zwijnen geweest... of zo...
Maar, in de laatste fase kwam ik er achter dat de digirails DR110G eigenlijk te weinig eh... hoe zeg je dat, led dekking heeft. M.a.w. de leds staan te ver van elkaar, waardoor er een donkere plek ontstaat in de bak. De ledstrip heeft 10 leds, doordat de ledstrip doormidden gaat blijven er per bak nog maar 5 beschikbaar, maar omwille van de lengte van de bak moet er nog een led af. Van die 4 overgebleven leds is er dan ook nog 1 die de cabine verlicht, dus blijven er voor de rest van de bak nog maar 3 over. Net te weinig en eigenlijk zou ik een strip met meer leds moeten hebben. Kan de lichtsterkte natuurlijk wel opschroeven, maar wil ook niet dat het ding zo fel is als een vuurtoren, kan me voorstellen dat het in het echt ook maar een zwak verlicht treinstelletje was om zo de accu's te sparen (slecht wil niet zeggen donker op sommige plaatsen, voor de mensen die nu nu meteen beginnen te roepen "wat zeur je nou")...
Is er misschien een wat eh meer gevuldere led strip te krijgen?
En zo ja, welke dan?
Foto's zijn gemaakt en volgen asap...
«
Laatst bewerkt op: 11 januari 2014, 21:39:25 door Tomasso
»
Gelogd
Spoor 0 adept
Tomasso
Moderator
Offline
Berichten: 5920
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
«
Reactie #44 Gepost op:
13 januari 2014, 13:19:23 »
Anybody?
Gelogd
Spoor 0 adept
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Tomasso
(Moderator:
Tomasso
) |
Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen