Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 10:27:40
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 10:08:57
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door meino
Vandaag om 09:57:23
Bouw van materieel 40 treinstellen door cor_b
Vandaag om 09:57:12
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 09:24:47
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door tothebeach
Vandaag om 09:11:51
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
  

Auteur Topic: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen  (gelezen 17351 keer)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3392
    • modulebaan.nl
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #60 Gepost op: 16 januari 2014, 15:56:25 »
Mwah, filmpje!  ;D
 Dat duurt nog langer. Dan kunnen we zien dat het werkt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #61 Gepost op: 16 januari 2014, 22:47:50 »
Grmbl... Heb de weerstandjes gebruikt die ik ook heb gebruikt toen ik 2 leds op 1 weerstand had. 8K1. Heb nu per led 1 weerstand en wat blijkt, de ledjes branden amper. Heb nog aan de cv's gerommeld, maar zelfs op het maximum blijven de ledjes zwak. Jemig, net nu alles volgebakken zit met draadjes... Andere weerstandjes moet ik nog eens even naar kijken, als er genoeg ruimte is, wie weet probeer ik het dan toch maar om ze te vervangen... Heb nog een paar 1K weerstandjes, regel ik de rest wel met de decoder...

Heb wel alle cv's op 128 gezet m.b.t. de verlichting, dat is een speciale functie om te selecteren dat je er leds aan hebt hangen. Ik weet echter de standaard waarde voor gloeilampen niet meer, iemand die dat weet? Het is een Esu lopi4. Wie weet dat als ik dat nog terugzet de lampjes op normale sterkte branden... Anybody?
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2014, 22:51:56 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #62 Gepost op: 19 januari 2014, 10:43:07 »
Decoder maar gereset, kon de standaardwaarden nergens terug vinden. Helaas branden de lampjes nog steeds te zwak. Bij deze worden dan toch de weerstandjes vervangen. Nou ja, gelukkig hoeft het maar 1 keer en is het dan voor de rest van mijn leven goed ;D
Spoor 0 adept

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #63 Gepost op: 19 januari 2014, 12:49:57 »
8k1 kan idd, zeker voor de witte, wat te veer van het goede zijn. Er loopt dan 1,5mA. Dit kan, afhankelijk van de gebruikte led, wat zwak zijn. Als ik jou was zou ik anders even een testopstelling maken. Gelijkrichter op de railspanning,  twee dezelfde ledjes in serie en dan eens weerstanden testen. Of, als je er makkelijk bij kan de weerstand eruit solderen en dan verschillende weerstandswaarde testen door ze gewoon er tegen aan te drukken.


Succes verder!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #64 Gepost op: 19 januari 2014, 13:12:40 »
Ik gebruik altijd 10K voor witte ledjes in loclantaarns, maar dan kijk je direct in het ledje en wil je geen al te overdreven schijnwerper.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #65 Gepost op: 19 januari 2014, 13:18:24 »
Heb je ze dan nog in serie staan (de ledjes dan)?

Maar idd, elke loc is anders. Vergelijk het met een 300Watt schijnwerper. Als buitenlamp kan hij prima zijn, in een voetbalstadion valt hij amper op en op de WC zou je hem toch wel gedimd willen hebben  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #66 Gepost op: 19 januari 2014, 14:50:49 »
jep, sowieso 2 in serie, soms 3... maar t ene ledje is t andere niet natuurlijk (daarom neem ik voor de sluitseintjes dezelfde weerstanden, die zijn een stuk minder fel)

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #67 Gepost op: 15 maart 2014, 15:14:06 »
Na tenminste al 30 dagen geen bericht meer geplaatst te hebben ;D bij deze nog wat foto's van de verbouwing. Het ding is zo goed als klaar, alleen wacht ik nog op een paar poppetjes die ik besteld heb. Zodra die binnen zijn kan de andere kap er op en is het ding klaar voor gebruik (y)

Waar waren we gebleven? Ik had de printplaatjes die verbonden worden door een brugstekker voorzien van een nieuw spoortje zodat er een vijfde aansluiting op kwam. Hoe zag dat er ook alweer uit? Nou zo:



Inmiddels zijn ze weer gemonteerd in de rijtuigen en eerlijk gezegd, het werkt perfect! De beide rijtuigen blijven zo los te koppelen van elkaar en er is toch een 5e verbinding gerealiseerd. Ben er blij mee!

Tsja, toen de bijwagen, daar was geen blauwe draad voorhanden. Door de enorme hoeveelheid aan informatie uit dit topic ben ik een stuk wijzer geworden en heb ik een nieuw printplaatje kunnen fabriceren, waar een nieuwe blauwe draad gerealiseerd werd. De oude print die er in zat was totaal niet bruikbaar en bovenal voorzien van allerlei dingen en schakelaars die toch niet gebruikt werden, dus die moest er uit. Op een nieuw stukje printplaat 2 diodes gesoldeerd die een gezamenlijke plus maken. Blijkbaar werkt het digitaal zo dat het eigenlijk hoogfrequente wisselstroom is. Dus heel vaak per seconde worden de plus en de min verwisseld per spoor. Om de plus er nu uit te filteren heb je dan blijkbaar diodes nodig. Zo gezegd, zo gedaan, aan de linkerkant wordt stroom afgenomen en gefilterd door een diode en aan de rechterkant wordt stroom afgenomen en ook gefilterd door een diode. Stel nu dat de wisselstroom frequentie 200 MHz is, dan zou dat betekenen dat er 200 keer per seconde van plus naar min gewisseld wordt. Dus 100 keer links en 100 keer rechts. Door alleen de plus er bij beide kanten ut te filteren kom je dan samen weer op 200 MHz. Zo heb ik het toch enigszins begrepen? Hoe dan ook, het werkt en hierbij dan ook een plaatje van de nieuwe printplaat:



Wel grappig, op de foto zie je ook echt de 2 diodes samenkomen in het midden, dus het wordt zo mooi gevisualiseerd.

In dat metalen dingetje op het frame zitten de ledlampjes. Ik heb een minuscuul printplaatje voorzien van 2 kleine smd leds, 1 warmwit en de ander rood, daarna 2 0,1 mm lakdraadjes verbonden met de printplaat et voilà, de front en sluitseinen zijn gerealiseerd.

In de motorwagen is ook een nieuwe printplaat gekomen. Het voordeel is ruimte. Op de originele printplaat zitten allerhande zaken die helemaal geen functie hebben (zoals een schakelaar ???) en die alleen maar ruimte in nemen. Eruit met dat ding! Dus weer zelf wat gefabriceerd en de decoder er op aangesloten. Het is weer gelukt, alles doet het. De boel wordt nog even voorzien van een flinke lading nagellak en dan is alles mooi geïsoleerd. De foto:



Dan de binnenverlichting. Die past niet standaard in de kap, het dak moet van de kap gescheiden worden. Dit is een rotklus, want het is beter beveiligd dan Fort Knox gloeiende gloeiende! Nou ja, met beleid en een flinke dosis geweld lukt het wel. En ja hoor, gelukt :P



Aan de binnenkant van het dak, precies in het midden, zit een grote homp plastic. Dit is nog over van het gieten, maar het zit behoorlijk in de weg. Geen nood, even met de dremel er overheen raggen en weg is het obstakel. Dit is nodig, want anders past de lichtstrip niet. Die lichtstrip van digirails is trouwens precies goed. Het ding kan door de midden en zo heb je 2 mooie lengtes voor in beide rijtuigen. Aan de bovenkant van de bak moet wel even een sleufje gevijld worden, anders past de strip ook daar niet:



Als dat gebeurd is kan de kap er weer op. Ik had al 2 draden klaar liggen voor de binnenverlichting, dus die kunnen mooi van onder naar boven doorgevoerd worden. Inmiddels had ik de bak al voorzien van reizigers met outfits uit 1910, wat helemaal klopt met het tijdsbeeld van het treinstel. Dat ziet er zo uit:





Nou, vastsolderen dan maar die lichtstrip. Natuurlijk op de verkeerde plek vast gesoldeerd, waarna ik bij zinnen kwam en de draadjes op de goede plek heb gesoldeerd. Een perfect werkende lichtstrip viel me ten deel ;D



Inmiddels zit het dak er ook weer op en is het klaar tot in lengte van dagen. Jammer maar helaas, want wat blijkt nu? Als de verlichting aan staat, dan schijnt het door het dak heen grmbl >:( Echter, het dak krijg ik er niet zomaar af, dat kan alleen van binnen uit, maar aangezien dan het halve stel weer uit elkaar moet (kap voorzichtig los maken, draadjes los solderen, kap er helemaal vanaf, dak er af, draadjes weer vastsolderen, kap er op, dak er weer op), heb ik daar nog geen zin in gehad. De andere kant van het treinstel ligt nog open, dus de binnenkant van dat dak gaat eerst voorzien worden van een dikke laag verf, zodat het geen licht meer door laat. Nou ja, maak ik nog wel een keer in orde...

Het wachten is nu nog op de andere reizende preisers uit 1900 en dan kan ook dit ding in elkaar. Het pruisisch treinpersoneel is al aanwezig, nu nog even uitvinden wat daarvan de machinist is en dan kan ook die voorin geplaatst worden, conducteur er in, mooi mooi mooi. Het is een enorm ingrijpende verbouwing, maar zeker de moeite waard. Wisselde front en sluitverlichting, schakelbare binnenverlichting en wat mooie reizigers geven het treinstel nog extra cachet. Ik ben er blij mee  :) De laatste foto's volgen eh.. ooit  ;D
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2014, 12:11:10 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #68 Gepost op: 15 maart 2014, 15:19:03 »
uh, hele stel afplakken, dak van buitenaf overspuiten, eerst zwart, dan de kleur die er eerst op zat ;D

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #69 Gepost op: 15 maart 2014, 15:20:30 »
Als ik jou toch niet had ::)
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #70 Gepost op: 23 mei 2014, 16:51:43 »
(Zo goed als) Klaar!

Vandaag het laatste setje poppetjes een plekje gegeven, samen met wat Pruisisch treinpersoneel uit die tijd:





De binnenverlichting is ook ingebouwd en schakelbaar met F1 en de front en sluitseinen zijn te bedienen met F0. Wat een waanzinnig leuk en gedetailleerd setje is het toch! Rest nog het aanbrengen van alle los aan te zetten details aan de ene kant en dan is alles echt klaar. Zal straks eens een leuk filmpje maken... Ben trots op mezelf!

Iedereen bedankt voor alle hulp en input!
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #71 Gepost op: 27 mei 2014, 23:23:13 »
Dat straks van het filmpje is wat later geworden dan de bedoeling was. Ben vanavond met de los aan te zetten details bezig geweest. Daar kan je per bak dus rustig 2 uurtjes voor uittrekken zoveel details als dat er bij zitten. Maar, eerlijk is eerlijk, het is echt een bijzonder fraai setje en je komt ogen tekort bij al die details. Binnenkort dus een filmpje maar bij deze vast een artist impression van het geheel:


Bron: http://de.myalbum.com/Foto-CPJOJ3RC.jpg

Dan de rijeigenschappen, het buhler motortje kraakt er lekker op los, maar draait dankzij het vliegwiel verder prima. Alles is gesmeerd en de boel loopt, ondanks de herrie van het motortje, uitstekend. De trekkracht is ook goed van het kleine ding en de stroomafname is helemaal goed. Nu kan het treinstelletje eindelijk beginnen aan zijn werkzame leven, alles zit er op, alle verlichting werkt zoals het hoort, de reizigers van die tijd zitten er in, ja het is echt een juweeltje van Liliput! Ben er helemaal blij mee...

Binnenkort dus maar eens een mooi filmpje...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #72 Gepost op: 28 mei 2014, 22:36:27 »
En ja hoor, daar is 'ie dan! Het filmpje ;D

http://youtu.be/t9RhTdhmT1g

Best mooi geworden (al zeg ik het zelf...)
Spoor 0 adept

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 860
    • MartOnTheWeb
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #73 Gepost op: 29 mei 2014, 16:33:06 »
Ja hoor.... schitterend. Het is heel gaaf geworden  (y) (y) (y)

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

Tomasso

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Liliput Wittfeld Akkutriebwagen ETA 177 L112700 Binnenverlichting inbouwen
« Reactie #74 Gepost op: 29 mei 2014, 16:45:39 »
Thanx Mart! Ik dacht eerst, waar begin ik aan? Maar het uiteindelijke resultaat is het allemaal waard geweest! Genieten geblazen... ;D
Spoor 0 adept