Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door dennie
Vandaag om 01:37:47
Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02

Auteur Topic: Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.  (gelezen 15791 keer)

henk

• Offline Offline
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #15 Gepost op: 03 February 2013, 21:58:26 »
In ieder geval werkt die schakeling van Klaas prima en hij is een stuk eenvoudiger, goedkoper en bedrijfszekerder. Dus doe je vader een lol Jeroen en maak een schakelbord op basis van die schakeling. En wat is er eigenlijk mis met twee leds per wissel?

« Laatst bewerkt op: 03 February 2013, 22:02:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jeroen298

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 February 2013, 22:09:18 »
@ klaas,

in het filmpje zie je dat als de spanning wegvalt, het overname contact het overneemt en het geheugen bekrachtigd.

Of dit te realiseren is in de modelspoor weet ik niet maar daarom vroeg ik advies en feedback.
Ik zie nog steeds het probleem niet in contact hebben buiten het forum over advies e.t.c.

Het lijkt hier meer op een strijd wie de meeste kennis heeft over elektra etc.

Ik zal zeker overwegen een andere schakeling te gebruiken maar had niet verwacht dat hier zo heftig op gereageerd zou worden.

Jeroen

http://imageshack.us/clip/my-videos/651/fm0gankhhqndkddcplslbe.mp4/

http://imageshack.us/photo/my-images/341/schakeling1.jpg/
« Laatst bewerkt op: 03 February 2013, 22:18:08 door jeroen298. Reden: foto toegevoegd, filmpje opent mogelijk niet »

henk

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 03 February 2013, 22:12:45 »
Ik zie de heftigheid eigenlijk niet zo Jeroen. Je krijgt prima feedback en een goed advies.  :)

jeroen298

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 03 February 2013, 22:23:07 »
@ henk,

Dat ziet er inderdaad netjes uit, het enige wat ik graag wilde is 1 schakelaar en 2 ledjes(duo).

henk

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 03 February 2013, 22:34:16 »
Tja, er zijn tuimelschakelaars met twee momentcontacten. Dat komt op hetzelfde neer als twee momentschakelaars. De functie van twee duoleds ontgaat me eigenlijk. Gewoon een led in iedere rijrichting en de brandende geeft de wisselstand aan.
Het is jouw keuze, maar die schakeling van Klaas is de beste die ik ken. Het is nu net zo mooi dat je van de wisselaandrijving zelf gebruik kan maken. Dat scheelt een hoop componenten en de aandrijving geeft de meest betrouwbare informatie over de daadwerkelijke wisselstand.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2013, 22:38:50 door henk »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #20 Gepost op: 03 February 2013, 23:33:32 »
in het filmpje zie je dat als de spanning wegvalt, het overname contact het overneemt en het geheugen bekrachtigd.
Ik krijg dat filmpje niet te zien. Melding: video not found, or acces denied.

Citaat
Ik zie nog steeds het probleem niet in contact hebben buiten het forum over advies e.t.c.
Het probleem zit erin dat anderen, die op het forum gereageerd hebben of meegelezen, niet meer kunnen volgen wat er via de andere route wordt besproken. En dan heeft het geen zin om er verder moeite voor te doen.
De kracht van een forum is nou net dat iedereen de discussie kan volgen en kan inspelen op wat anderen zeggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 04 February 2013, 08:57:37 »
Na nog eens doorlezen geloof ik dat ik de irritatie van Jeroen wel een beetje snap. Een beetje, want uit de eerste posts kan ik niet onmiddelijk opmaken wat hij kennelijk wil: eenknopswisselbediening en twee duoleds, zodat voor iedere wisselstand rood of groen kan worden gegeven. In ieder geval krijgt hij alleen maar te horen dat er veel betere oplossingen zijn en meestal niet of zijn schakeling doet wat hij wil. Best vervelend als je een tijd heb zitten nadenken en tekenen.  ;D

Welnu, eenknopswisselbediening is mogelijk met een flipflop en daarvan heeft Jeroen een versie met relais bedacht. Dat zal wel werken, maar een flipflop voldoet niet aan een wens die later pas bleek. Het geheugen blijft niet in stand als de stroom is afgezet, zoals Klaas heeft uitgelegd. Verder is het best ingewikkeld en duur.

Ondertussen denk ik echt dat het geboden alternatief superieur is: betrouwbaarder, eenvoudiger, goedkoper. Moet Jeroen alleen overwegen of die eenknopsbediening en de duoleds nu echt zo belangrijk zijn.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 04 February 2013, 09:12:16 »
is een diode matrix niet een optie, wisselstraten bedienen?
vind dat tableau wat Henk post wel erg druk.. :)

Jeroen suc6, gewoon doen wat je leuk vind, zijn zoveel smaken en uiteindelijk is je vader de CEO van de baan, die moet er mee werken.  (en je weet hoe soepel het in het echt er aan toe gaat...)
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

jeroen298

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 04 February 2013, 09:58:43 »
Bedankt henk;)

Het is jammer dat het filmpje niet werkt, daarin is te zien dat als de spanning wegvalt, het geheugen relais het overneemt. Dit is een schakeling uit elektro pneumatiek. Met mijn beperkte kennis dacht ik deze toe te kunnen passen. Daar wilde ik feedback op hebben.
Op de fotos van t schakeltableau vind ik het persoonlijk ook erg druk.

En misschien een uitdaging voor de heren om een eenknopsschakeling met duoled te ontwerpen?;)

Groeten jeroen

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 February 2013, 10:06:27 »
Nu wordt het met een knopje minder per wissel, maar wel alle leds altijd brandend niet heel veel minder druk.  ;D
Conrad heeft/had een schakeling voor eenknopswisselbediening en die heb ik weleens geprobeerd. Was een flinke print, duur en het bleek nooit zeker of de wisselstand overeen kwam met de leds. Is geloof ik alweer uit het assortiment verdwenen en dat is niet voor niets.
Wat je wil heeft een paar inherente zwakheden. Misschien heeft je vader toch meer aan zekerheid?

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #25 Gepost op: 04 February 2013, 12:37:00 »
....daarin is te zien dat als de spanning wegvalt, het geheugen relais het overneemt.
Ik denk dat je de ervaring uit de pneumatiek te makkelijk doortrekt naar de elektrotechniek. Er bestaan wel geheugenrelais, maar in de schema's die je laat zien kan ik die met de beste wil van de wereld niet herkennen.

En dan die éénknopsbediening, dat komt nu ook ineens uit de lucht vallen, maar is ook niet eerder ter sprake geweest.
Ik heb nergens de bedoeling gehad om je te irriteren, maar op het gevaar af dat het nu toch gaat gebeuren denk ik dat veel van de misverstanden het gevolg zijn van een onvolledige vraagstelling.
Daarbij komt dat ik in de loop van de discussie een aantal vragen heb gesteld waar geen antwoord op gekomen is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 04 February 2013, 22:29:38 »
Ik wil deze topic niet nog onduidelijker maken.   ;)

Volgens mij heb ik deze link al eens eerder genoemd, http://www.pcsilencioso.com/cpemma/flipflop.html
Met name het derde schakelingetje, waarbij de start situatie gedefineerd is lijkt me bruikbaar.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Zaandam-Zuid

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 February 2013, 00:06:30 »
Ik ben ooit een tuimelschakelaar tegengekomen met zowel een momentcircuit (ON)-OFF-(ON) als een gewoon circuit ON-NONE-ON. Het aardige aan die schakelaar was dat je op het momentcircuit je wisselaandrijving aansluit en op het gewone circuit je LED'tjes. De schakelaar veert na bediening terug naar de middenstand. Terug in de middenstand is het momentcircuit verbroken, maar is het niet-momentcircuit in de laatst bediende stand gemaakt.

Maar ja, niet opgeslagen onder de favorieten en dus onvindbaar :( Iemand een idee?

Groeten,
Peter

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #28 Gepost op: 05 February 2013, 11:50:50 »
@Arthur,

Volgens mij heb ik deze link al eens eerder genoemd, http://www.pcsilencioso.com/cpemma/flipflop.html
Met name het derde schakelingetje, waarbij de start situatie gedefineerd is lijkt me bruikbaar.

Deze schkeling is onbruikbaar. Bij het terugkomen van de spanning zal de flip-flop in een vooraf gedefinieerde stand komen, niet in de laatste stand.

In dit geval is alleen een bistabiel relais de oplossing. Deze onthoud zijn eigen stand. Wil je daarnaast met dit relais en de schakelaar die jij nomt werken, dan hoef je alleen nog maar de moment schakelfunctie te maken (ook niet echt want de motor doet dat al). Alle andere relais zullen bij het wegvallen van de spanning hun stand vergeten.

Eigenlijk i een bistabiel relais met twee wisselcontacten voldoende.
De twee wisselcontacten als ompoolschakelaar aansluiten. Hier de wisselmotor en de duoled +weerstand tussen en klaar.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Dennis94

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 05 February 2013, 13:30:08 »
Hoi Jeroen 298,

Ik heb voor mijn zoon een schakelpaneel gemaakt met de schakelingen van Klaas ( ook de driewegwissel)
Pulsschakelaartjes en bij elke wissel een groene en rode led
zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7997.60.html

Cornel