Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West door wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent) door orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
25 November 2025, 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
  

Auteur Topic: Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.  (gelezen 15773 keer)

jeroen298

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Gepost op: 02 February 2013, 13:47:48 »
Hallo allemaal,


Sinds een paar maanden is mijn vader begonnen met modelspoor.
Ik (zijn zoon) ben de gelukkige die alle elektra mag doen.

Nu heb ik een schakeling getekend voor het schakelbord met schakelaars om de wissels om te zetten.

Ik ben een beginner in de elektra dus wil de experts graag om advies en commentaar vragen.

Het idee van de schakeling is dat relais 1 van spanning wordt voorzien, deze schakelt een verbreek ctc op relais 2.
Gaat door naar relais 3 en de 2 duoleds(geven stand door).

relais 3 zorgt ervoor dat als de spanning wegvalt op relais 1, er toch spanning door blijft lopen.
Het verbreek ctc in 2 wordt geschakeld als de schakelaar omgezet wordt naar de andere wisselstand.

Weerstanden voor leds zijn hierin niet getekend.

graag jullie commentaar / advies.


groeten Jeroen


http://img13.imageshack.us/img13/4125/img2147cl.jpg
« Laatst bewerkt op: 02 February 2013, 14:54:42 door jeroen298. Reden: foto aangepast »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #1 Gepost op: 02 February 2013, 13:53:35 »
Als je praat over relais 1, 2 en 3, dan is het wel handig om die nummers ook in het schema te zetten.
Mijn eerste indruk is dat je veel te ingewikkeld bezig bent. Vertel eens wat over de bedoeling van de schakeling.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jeroen298

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #2 Gepost op: 02 February 2013, 15:01:49 »
Hallo Klaas,


De foto is aangepast, met nummers bij de relais.

Het idee van deze schakeling is dat er een "geheugen" is zodra de spanning wegvalt(eindafschakeling??).

De ene schakelstand, schakelt de groene led (rechtdoorstand) en de rode voor (afbuigend).
De andere schakelstand, visa versa.

Hoop dat ik de schakeling een beetje heb verklaard.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #3 Gepost op: 02 February 2013, 17:48:05 »
Goed, we zijn al een stapje verder.
Wat ik in het schema nog mis is de wisselaandrijving.
En waarom twee duoleds? Met één die groen of rood aangeeft heb je toch genoeg?
Als het om een geheugenschakeling gaat, dan kan dat alleen maar met bistabiele relais; correct?

Wat voor wisselaandrijvingen heb je? Want het moet veel eenvoudiger kunnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sientje

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #4 Gepost op: 02 February 2013, 18:48:29 »
Hallo Jeroen,

Het is me nog niet duidelijk welke wisselaandrijvingen je gebruikt, maar als dt aandrijvingen zijn met eindafschakeling dan is mijn uitgewerkte voorstel mogelijk een optie.
Kijk maar eens op: E10.15.01

Mocht je vragen hebben dan kun je me natuurlijk altijd benaderen. Eventueel rechtstreeks via email.

Groeten,
Henk Phielix


jeroen298

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2013, 13:22:55 »
Sorry heren, ik was een beetje voorbarig met de foto plaatsen.

De aandrijving is de universele aandrijving van conrad.
Met eindafschakeling en polarisatieomschakeling.(219998 - 89)

De aandrijving komt direct ná de schakelaar.

Voor zover ik weet klaar kan het ook met een monostabiel relais.
Deze schakeling is mij geleerd tijdens een module elektro-pneumatiek.


Bedankt in ieder geval voor de feedback!

Groeten Jeroen

Sientje

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #6 Gepost op: 03 February 2013, 14:03:10 »
Jeroen,

Ik wil je voorstellen om rechtstreeks met elkaar te emaillen als je mijn hulp nodig hebt.
Mijn emailadres is:

hphielix[at]home.nl

Ik zie je email tegemoet,

Groet, Henk
« Laatst bewerkt op: 03 February 2013, 15:06:19 door Ronald Koerts. Reden: Let op! Geen e-mailadressen volledig in berichten. Dit met oog op spammers... Je wordt dan heel erg populair bij bepaalde personen! Niet doen dus! mvg Ronald »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #7 Gepost op: 03 February 2013, 14:41:44 »
De aandrijving is de universele aandrijving van conrad.
Met eindafschakeling en polarisatieomschakeling.(219998 - 89)

De aandrijving komt direct ná de schakelaar.
Hoe verzorg je dan de ompoling van de motorspanning?
En het is me nog steeds niet duidelijk hoe je de geheugenfunctie voor elkaar krijgt zonder bistabiele relais.

@Henk, als jij vind dat je het via e-mail moet regelen, prima, maar dan haak ik af. Ik hou er niet van als discussies buiten het forum om worden voortgezet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Sientje

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #8 Gepost op: 03 February 2013, 20:18:30 »
Klaas,Jeroen,

Klaas, Achteraf bezien kan ik je reactie n.a.v. mijn berichtje wel begrijpen.
Maar,.............. laat ik duidelijk zijn, ik heb absoluut geen bijbedoelingen door buiten het forum om te communiceren. Mijn voorstel is louter gebaseerd op het eenvoudiger communiceren.
Mocht jij door mijn opmerking daar een ander gevoel bij hebben dan spijt me dat en wil ik je graag mijn excuses aanbieden voor de miscommunicatie.
Ik wil dan ook voorstellen weer op de oude en juiste weg verder te gaan, dus via het forum.

Graag je reactie.

Henk

jeroen298

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #9 Gepost op: 03 February 2013, 21:05:41 »
Heren,

Mijn intentie van dit topic was feedback en advies.
Geen discussie over de schakeling of gebruikte onderdelen etc.
Ik zie het aanbod van henk ook niet als ontwijken van het forum maar als advies.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij de schakeling en dat de "discussie" hiermee afgerond is.


Groeten Jeroen

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #10 Gepost op: 03 February 2013, 21:13:19 »
Beste Jeroen,

Volgens mij kan je gewoon wat henk heeft aangegeven in het Encyclopedie artikel: Een Schakeltableau bouwen aanhouden. Je hebt dezelfde soort aandrijvingen namelijk met eindafschakeling. Dan hoeft het allemaal niet zo heel ingewikkeld te zijn.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Sientje

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #11 Gepost op: 03 February 2013, 21:34:30 »
Jeroen,

Kan me volledig vinden in de mening van Klaas.
Waarom zou je ingewikkelder maken dan nodig is, daarnaast is de door mij beschreven methode goed te bouwen, betrouwbaar en niet onbelangrijk relatief gezien lage kosten. Vergeet niet dat jouw idee met relais een kostbare zaak gaat worden.
Ik vraag me ook af waarom of je zou kiezen voor schakelaars met een midden en links rechts stand. Ik zou gaan voor de losse pulsdrukkertjes zoals in mijn optie. Vergeet niet dat je voor dergelijke schakelaars veel meer ruimte nodig hebt. Bij de duo-leds kan ik me wel iets voorstellen.
Kijk nog maar eens naar mijn voorstel. Mocht je vragen hebben dan wil ik je natuurlijk verder helpen.
Voor alle duidelijkheid, de communicatie laten we wel weer via het forum lopen, oké ?

Groeten, Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #12 Gepost op: 03 February 2013, 21:43:20 »
Geen discussie over de schakeling of gebruikte onderdelen etc.
Nou, dat wou ik dus juist wel. 8)
Om te beginnen vind ik je schakeling veel te ingewikkeld, en hij doet niet wat je wil.
Je kunt met monostabiele relais nl. geen geheugenfunctie bouwen, in ieder geval niet een die bestand is tegen spanninguitval.
Maar dat hoeft ook helemaal niet, want de geheugenfunctie zit al in de eindafschakelcontacten van de Conrad motor.

In een ander draadje hebben we het daar al over gehad. De beschrijving in de encyclopedie is een goed uitgangspunt, maar om het te laten werken voor een Conrad aandrijving moet je voeden met wisselspanning, en één van de leds moet andersom.
Zie het schema wat in dat andere draadje ook staat:


Het gebruik van driepoots duoleds kan dan niet meer, maar tweepootsduoleds moet kunnen. Daarvoor moet er iets aangepast worden, maar daar moet ik nog even naar kijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1225
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #13 Gepost op: 03 February 2013, 21:49:54 »

En het is me nog steeds niet duidelijk hoe je de geheugenfunctie voor elkaar krijgt zonder bistabiele relais.



flip flop is mij ooit geleerd.

met een knop set je het relais, een contact in het relais houd het relais bekrachtigd en in dat circuit zit een reset.
voilá
geen serieuze modelbouwer.
Het gaat om het plezier.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re:Schakeling t.b.v. schakelpaneel wissels.
« Reactie #14 Gepost op: 03 February 2013, 21:54:00 »
@lucky, als de spanning wordt uitgeschakeld, dan vallen alle relais toch weer af? Weg is je geheugen.
Dat was nou juist de essentie van de oorspronkelijke vraag, dat het geheugen zou blijven staan als de spanning weg is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.