Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)  (gelezen 28645 keer)

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #30 Gepost op: 27 January 2014, 21:42:46 »
Het weekeinde verder gegaan met de module bakken. Deze zijn in principe gelijk aan de standaard module bakken, met dien verstande dat de standaard BNLS bakken een rand van 15 cm hebben en mijn bakken een rand van 5 cm. Voor beurzen komt er een aparte onderrand van 10 cm, waarmee ik weer op de standaard BNLS hoogte kom van 15 cm.

Indien dit verslag gebruikt wordt als bouwhandleiding voor BNLS module bakken kan je gewoon het eerste stuk van dit verslag aanhouden.



Hier de losse onderdelen voor de modulebak zelf. Dit is de vorm zoals die bij de standaard BNLS module gebruikt wordt




Dit zijn dus de onderdelen zoals ik ze ga gebruiken, de smalle stroken komen aan de plaat van de module. De brede stroken worden de onderzetrand




De onderdelen voor de modulebak

Voor het verder verslag maakt het even niet uit of je dit met de standaard bak doet of met mijn uitvoering




De eerste zijrand op zijn plaats




De tweede zijrand klaar om vast te zetten




De twee tussenliggers zijn nu gelijmd, echter nog niet vastgezet, dit komt later. Dit later doen kan omdat ik met een nietpistool werk. Hoe je dit het beste kan doen indien je spijkert of schroeft ........  :-\




De langsstroken liggen nu klaar om gelijmd te worden




De eerste langstook ingelijmd. LET OP: deze zijstrook komt tegen de zijkant van de module plaat en dus NIET op de moduleplaat




De tweede langsstrook ingelijmd. Op dit moment liggen de tussenstroken en de bovenste zijlat dus nog los. Hierna worden de langslatten eerst op de hoeken vastgezet. Daarna worden de tussenlatten kops vast gezet, waarna het geheel wordt omgedraaid en de tussenlatten vastgezet worden op de moduleplaat




Alles op z'n plek en vastgezet




Er worden ook nog twee verstevigingsstrippen bijgeleverd. Deze kunnen in de hoek bij de buitenstrippen gezet worden. Deze waren met name bedoeld voor een eerdere uitvoering waarbij ook de zijkanten aan de buitenzijde van de plaat bevestigd werden. In de meest recente uitvoering is dit niet feitelijk niet meer nodig




De drie modulebakken klaar

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #31 Gepost op: 27 January 2014, 22:04:14 »
En dan nu het stuk waar e.a. iets afwijkt van de standaard BNLS module bakken:

Dit deel is een beetje tricky omdat het allemaal "into thin air" gebouwd moet worden. Bij een standaard module gebruik je de moduleplaat als bevestiging en referentie. Bij deze uitvoering heb je voor de opzetrand dat referentiekader dus niet



Vier van de zes "halve randen" in elkaar gelijmd




Hier komen de eerdere afstandslatjes weer van pas voor de positionering van de tussenribben




De tussenrib is nu kops vast te zetten




Een halve onderzetrand klaar




En zes halve onderranden klaar




Twee helften ingelijmd en klaar voor assemblage.




En een onderrand klaar. De tussen liggende plaatjes heb ik niet, omdat dat een beetje gehannes is, ik in m'n eentje was en goed in elkaar lijmen even prioriteit heb gegeven boven foto's maken. Verder vallen twee zaken op:
  • Verstevigingshoekjes op de binnenliggers omdat het ander een wat erg slappe hap werd met weinig vervormingsstijfheid tijdens transport
  • De blokjes in de hoek voor de pootgeleiding zijn vervangen door een langere uitvoering waardoor die een dubbelfunctie krijgen, nl en pootgeleiding EN fixatie van het moduleblad op de onderrand (SLIM bedenksel van de meester (Milocomarty) himself  (y))




En van wat dichterbij




De bovenkant van de pootgeleidingen zijn even langs de bovenfrees gehaald om af te ronden zodat ze a: makkelijker geleiden / werken en b: minder vlug beschadigen.

Inmiddels zijn alle kanten van alle panelen ook nog "even" langs de bovenfrees gehaald voor een klein afrondingshoekje. Hiermee hoop ik e.a. niet iets minder kwetsbaar te maken voor het onvermijdelijke stoten dat nu eenmaal met transport naar tentoonstellingen gepaard gaat. Wat nu nog rest is alles "even" op de noodzakelijke plekken te gronden en verven. Het schuren is inmiddels gebeurd.

Verder moeten de poten en de Blackboxen nog gemaakt worden.

"To be continued"  :P

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #32 Gepost op: 29 January 2014, 20:37:28 »
En de boer, hij ploegde voort ........


Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #33 Gepost op: 29 January 2014, 20:39:57 »
Leeg of vol  ??? ;D

Zal je die blokkies en domino's 's op de post gooien..

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #34 Gepost op: 29 January 2014, 20:44:05 »
Leeg. Zit al een tijdje, met veel genoegen, aan de "Dark side of the moose"

Nu even overalletje aantrekken en de onderbakken tjetten  :P

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #35 Gepost op: 12 March 2014, 23:00:31 »
Tja, het is natuurlijk altijd beter om sommige zaken met daglicht te fotograferen, maar soms gaat dat even niet en dan krijg je dit .....




in detail




Van binnen ziet het er als volgt uit:




Als ik daar nou eens wat pootjes onder bak, misschien dat ik er dan ook nog wat anders mee kan  :-\:



Misschien morgen bij daglicht nog maar eens wat plaatjes van maken. Misschien wel een leuk idee voor alle drie de ramen .....

Kortom, wordt vervolgd.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #36 Gepost op: 13 March 2014, 06:40:59 »
Ik snap die hoekstukjes niet, kun je eens laten zien hoe dat eruit ziet met de poten?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #37 Gepost op: 13 March 2014, 10:14:52 »
Hierbij nog een paar foto's bij daglicht .........



Tja daglicht levert ook de nodige (ongewenste) reflectie op, dus je ziet niet helemaal hoe het er in werkelijkheid uit ziet. Kijk nog wel even of ik bij schemering een beter plaatje kan maken




Met de verlichting aan levert niet zoveel beter resultaat (qua foto)




Een beetje overzicht




En de hele zijgezel. Het middelste raam gaat nog een beetje een probleem worden omdat ik daar achter nu nog niet voldoende ruimte heb om een standaard bak achter kwijt te kunnen.





En om Svens vraag te beantwoorden:







Het punt is dat de standaard bak hoogte van BNLS (15 cm) voor bij mij in de etalage te hoog is. Samen met Milicomarty is er een constructie verzonnen waarbij de modulebak in tweeën is gedeeld. Het blad en het onderstel. Ik heb nu een blad wat 5 cm hoog is en een onderstel wat 10 cm hoog is. Thuis gebruik ik enkel het blad, op beurzen kan ik de gehele combinatie gebruiken. Omdat het onderstel geen stijfheid meer krijgt door het bovenblad (zoals bij een standaard BNLS module) heb ik in de hoeken driehoekjes gelijmd om de onderbakken enige stijfheid te geven. Niet veel, maar in ieder geval genoeg om transport te overleven






En zo is het dus gewoon een "standaard BNLS module bak"  ;)

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #38 Gepost op: 13 March 2014, 17:48:32 »
Plaatje tijdens de avondschemering, dus met wat minder reflectie:



D'r staat nog even niets op de module omdat die nog niet stevig genoeg op de vensterbank staat. Eerst nog even verder met de andere twee modules en dan ga ik eens denken over wat er allemaal op de modules moet  / kan komen (weet ik grotendeels al wel, maar moet nog goed ingevuld worden)

De verlichting zoals ik die verzonnen heb lijkt ook redelijk te werken. Maar ook dat moet nog verder vervolmaakt worden.

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #39 Gepost op: 13 March 2014, 22:00:32 »
OK, ik geef het toe, ik vind het gewoon leuk  ;D











Morgen even 30 bouten M8x30 halen en dan verder met de overige twee bakken afmaken

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #40 Gepost op: 13 March 2014, 22:15:38 »
OK, nog eentje dan, voor het slapen gaan  :-[




Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #41 Gepost op: 13 March 2014, 22:16:50 »
Dat zijn fraaie wissels  (y)

Het ziet er uit als een echte mijlpaal.

groet,
Tjalling
modulebaan.nl

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #42 Gepost op: 13 March 2014, 22:22:43 »
Valt wel mee hoor. Is meer ongeduld en eens zien wat er nu qua maatvoering kan.

Eerst nog maar eens zorgen dat alles netjes in de verf zit en (de)montabel is.

De eerste bak gaat toch een andere functie krijgen. Pas bak twee en drie worden dioramabakken. Daarbij word ook nog de vraag of ik dit ontwerp ga doen, dit omdat dit ontwerp feitelijk over twee modules zou moeten lopen en dat komt weer slecht uit met m'n ramen.

Echter indien dit idee met platte bakken werkt kan ik het misschien ook elders in huis nog toepassen en dan zou dit ontwerp wel levensvatbaarder kunnen blijken  :P

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8338
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #43 Gepost op: 13 March 2014, 22:42:57 »
Ah, nu zie ik het.

Mooi hoor, die Piko Hondekoppen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

guest7823

  • Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #44 Gepost op: 07 April 2014, 22:54:34 »
Goed, daar er over een paar dagen (12 april) een BNLS module dag is in de buurt EN ik wat kwijtgemaakte onderdelen aangevuld heb gekregen maar even het gas d'r op gegooid voor een aantal zaken:



De standaard constructie voor het koppelen van de black-box aan de modulebak. Het gaat, maar handig is anders. Tijd voor "plan B"




De oorspronkelijke inslagmoeren....




Nu vanaf "de verkeerde kant" M8x50 er in draaien ....




en net is meer dan handvast vast zetten ....




en dan krijg je aan de andere kant dit ....




Het gevolg is dat je nu de zijwand gewoon los op de bouten kan zetten en daarna je handen vrij hebt ....




De halve box-box kan je nu op de bouteinden laten steunen EN je hoeft nu ook de zijplaat niet vast te houden. Kortom je hebt handen over om even een moer op de bout te draaien en zodra die handvast zit kan je alles al gewoon loslaten.




And Bob's youre uncle  (y)