Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)  (gelezen 27359 keer)

guest7823

  • Gast
Hier een verslag van mijn modelbouw activiteiten aan mijn baan. Vooralsnog is de grootste prioriteit dat er regelmatig iets door de etalage kan rijden. Dit zullen vooralsnog simpele (test) ovaaltjes zijn. De tweede stap zal zijn om te zorgen dat de doorgaande sporen voorzien worden van de nodige opstelsporen. Daarna staat een doorgaand spoor naar de zijramen in de planning. Afsluitend zal er in de aanloopfase een rondgaand spoor door het kantoor gelegd worden.

In eerste instantie allemaal redelijk simpel. In tweede instantie is het de bedoeling meerder modulebakken te maken, maar dat is iets voor een veel later stadium.


De voorgevel van het pand


De zijgevel met de drie zijramen d'r bij


De plattegrond met de ruimte beschikbaar voor de spoorbaan


De kantoorruimte met in blauw de diverse vensterbanken in de etalage en het bureau. De bovenste 30 cm van het bureaublad zijn beschikbaar om de cirkel te sluiten. Het kantoor is 5 bij 5 meter. De gestippelde delen worden uitneembaar om de deuren vrij te kunnen maken.


Een vroeg stadium






De doorbraak tussen kantoor en de zijramen


Het achterste zijraam


En een doorzicht van achteren naar voren

Gert1

  • Gast
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2013, 16:51:32 »
Interessant Paul! Kun je iets meer vertellen over dit project?
Wat voor kantoor is het? En vanwaar de keuze om een modeltrein door de etalage (en het pand) te laten lopen?

mvg,
Gert

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2013, 17:01:00 »
Apart! Ja, graag iets meer over de achtergronden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

guest7823

  • Gast
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2013, 17:36:03 »
Toen ik in '93 dit pand kocht zat er op de begane grond een wasserij. Zelf wonen we op de tweede en derde verdieping. De wasserij was een van de laatste (actieve) winkels in dit deel van het dorp. Jaren geleden ging "Grashof" (de knopenwinkel) dicht en eind 2010 ging de wasserij weg. De ruimte te huur aanbieden is in de huidige vastgoedsituatie niet echt een aantrekkelijke optie. Verder had ik mijn eigen kantoor op de derde verdieping (op zolder feitelijk) en dat leverde een hoop gesjouw met spullen op. De begane grond zelf gaan gebruiken als "kantoor" aan huis was dus een aantrekkelijke optie.

Ik ken de wijk al vanaf de midden jaren '70. Toen stond de kerk er nog en zaten d'r een 10 - 20 actieve winkels in de buurt. Bijna al die winkels zijn inmiddels verdwenen en daarmee zijn de etalageruimten / ruiten eigenlijk grote blinde vlekken in het straatbeeld geworden. Daar "we" waarschijnlijk allemaal wel de (inmiddels ook verdwenen) treintjeswinkels uit onze jeugd kennen waar een treintje door de etalge reed, heb ik besloten om mijn kantoor zo in te richting dat ik de mogelijkheid heb om in de etalage een trein te laten rijden. Deels omdat ik dat leuk vind, maar deels ook als mijn eigen (re)actie tegen al die blinde vlekken in het straatbeeld.

Vooralsnog gewoon ovaaltjes om een plaat MDF, maar op den duur wat uitgebreider en het uiteindelijke doel is om meerdere module bakken te maken. De zijramen zijn net aan 120 cm breed, dus daar kan precies een (BNLS)module bak achter. Op de zijtafel (helaas niet zichtbaar vanuit de etalage) is ruimte genoeg on Hoorn ooit in modulevorm te bouwen. Het idee is hierbij om drie bakken te maken waarbij de middenbak standaard niet geplaats is en die enkel doorgaande sporen bevat. Wat ik in de twee grote etalageruimte ga zetten weet ik domweg nog niet.

Zodra het weer wat minder somber is zal ik eens een paar recente foto's maken van zoals het er van buiten af uit ziet. Iets wat je op een foto niet goed zal zien (door de ruitreflectie) maar wat je "live" wel kan zien is dat er aan de zijmuur het treinaanwijzingsbord van Rtd CS hangt. Dit heb ik ooit overgenomen van Sven Zegers (www.sporenplan.nl) die er de ruimte niet meer voor had.


Vooretalage

Zijetalage


Zijramen

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #4 Gepost op: 29 januari 2013, 17:36:41 »
Ik vind dit wel iets heel bijzonders Paul. (y)
Je moet ons wel op de hoogte houden hè!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

guest7823

  • Gast
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #5 Gepost op: 29 januari 2013, 17:44:17 »

Het treinaanwijzingspaneel van Rtd CS.

Ooit was dit paneel groter en zat er rechts de "Blijdorp driehoek en de bruggen over de Delfthavense Schie ook nog aan vast, maar dat stuk heeft Sven zelf gehouden. Bovendien had het dan wel ERG groot geworden  :P

De boekenkast d'r onder bevat de vele standaardwerken die er op (model)spoorgebied zijn.
  • Red Devil
  • Voor de seinen veilig gaan
  • Handboekspoorwegtechniek
  • de standaard wegen van de "lage NVBS nummers"
  • de verzamelde werken van H.F. Enter
  • e.v.a.  8)

guest7823

  • Gast
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #6 Gepost op: 29 januari 2013, 17:51:49 »
O ja en een keer per jaar doen "we" (als bewoners(organisatie)) ook nog "Singelkunst". Dit jaar mochten we als bewoners zelf wat uitkiezen en dat heb ik dus maar misbruikt om NOG meer treintjes te laten zien:















Een combinatie van schilderijen en een paar trammodellen van Joop Polder

guest7823

  • Gast
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #7 Gepost op: 29 januari 2013, 17:55:03 »
Veel plaatjes zijn in betere kwaliteit te zien op m'n Facebook pagina "Handwissel"
« Laatst bewerkt op: 29 januari 2013, 17:57:20 door guest7823 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2013, 18:18:27 »
Rotterdam wordt steeds mooier.  (y)
Ben je trouwens niet bang voor verkleuring van je modellen e.d.? Daglicht is redelijk dodelijk wat dat betreft.

Ahh... woon je dáár.   8)
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2013, 22:53:54 »
Nu staat spul veelal opgeborgen. Zodra ik het ovaaltje heb liggen ( kortom kan rijden) ga ik beginnen met het maken van een aantal opstelsporen. Dat wordt tegelijkertijd de testbaan voor de zelfgebouwde wissels. Zodra dat gebeurd is kan ik het materiaal achter het gordijn opstellen.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2013, 07:43:48 »
Leuk hoor. Des te verder ik las, des te meer kreeg ik het idee dat Rtd CS niet Rotterdam is... "Dorp" en "buurt", is dat cynisch bedoelt of waar is dit dan?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #11 Gepost op: 30 januari 2013, 07:55:36 »
Dat is Rotterdams taalgebruik.    8).   (Kan het weten, kom er zelf vandaan. Het viel mij niet eens op...)
Pandje staat volgens mij aan de Provenierssingel.
No dress rehearsel, this is our life.

guest7823

  • Gast
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2013, 09:19:46 »
10 punten voor Marco   ;)

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2013, 11:37:44 »
En je kunt de trein aftrekken als kantoorinrichting  (y)