Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Pommie
Vandaag
om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 00:19:05
Tams app
door
reinderlf
Vandaag
om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc?
door
ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock
door
Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv
door
Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag
door
Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim.
door
Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan
door
Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe?
door
Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat
door
Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw.
door
Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling
door
Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem
door
guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
7
Omlaag
Auteur
Topic: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS) (gelezen 28643 keer)
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #30 Gepost op:
27 January 2014, 21:42:46 »
Het weekeinde verder gegaan met de module bakken. Deze zijn in principe gelijk aan de standaard module bakken, met dien verstande dat de standaard BNLS bakken een rand van 15 cm hebben en mijn bakken een rand van 5 cm. Voor beurzen komt er een aparte onderrand van 10 cm, waarmee ik weer op de standaard BNLS hoogte kom van 15 cm.
Indien dit verslag gebruikt wordt als bouwhandleiding voor BNLS module bakken kan je gewoon het eerste stuk van dit verslag aanhouden.
Hier de losse onderdelen voor de modulebak zelf. Dit is de vorm zoals die bij de standaard BNLS module gebruikt wordt
Dit zijn dus de onderdelen zoals ik ze ga gebruiken, de smalle stroken komen aan de plaat van de module. De brede stroken worden de onderzetrand
De onderdelen voor de modulebak
Voor het verder verslag maakt het even niet uit of je dit met de standaard bak doet of met mijn uitvoering
De eerste zijrand op zijn plaats
De tweede zijrand klaar om vast te zetten
De twee tussenliggers zijn nu gelijmd, echter nog niet vastgezet, dit komt later. Dit later doen kan omdat ik met een nietpistool werk. Hoe je dit het beste kan doen indien je spijkert of schroeft ........
De langsstroken liggen nu klaar om gelijmd te worden
De eerste langstook ingelijmd. LET OP: deze zijstrook komt tegen de zijkant van de module plaat en dus NIET op de moduleplaat
De tweede langsstrook ingelijmd. Op dit moment liggen de tussenstroken en de bovenste zijlat dus nog los. Hierna worden de langslatten eerst op de hoeken vastgezet. Daarna worden de tussenlatten kops vast gezet, waarna het geheel wordt omgedraaid en de tussenlatten vastgezet worden op de moduleplaat
Alles op z'n plek en vastgezet
Er worden ook nog twee verstevigingsstrippen bijgeleverd. Deze kunnen in de hoek bij de buitenstrippen gezet worden. Deze waren met name bedoeld voor een eerdere uitvoering waarbij ook de zijkanten aan de buitenzijde van de plaat bevestigd werden. In de meest recente uitvoering is dit niet feitelijk niet meer nodig
De drie modulebakken klaar
Gelogd
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #31 Gepost op:
27 January 2014, 22:04:14 »
En dan nu het stuk waar e.a. iets afwijkt van de standaard BNLS module bakken:
Dit deel is een beetje tricky omdat het allemaal "into thin air" gebouwd moet worden. Bij een standaard module gebruik je de moduleplaat als bevestiging en referentie. Bij deze uitvoering heb je voor de opzetrand dat referentiekader dus niet
Vier van de zes "halve randen" in elkaar gelijmd
Hier komen de eerdere afstandslatjes weer van pas voor de positionering van de tussenribben
De tussenrib is nu kops vast te zetten
Een halve onderzetrand klaar
En zes halve onderranden klaar
Twee helften ingelijmd en klaar voor assemblage.
En een onderrand klaar. De tussen liggende plaatjes heb ik niet, omdat dat een beetje gehannes is, ik in m'n eentje was en goed in elkaar lijmen even prioriteit heb gegeven boven foto's maken. Verder vallen twee zaken op:
Verstevigingshoekjes op de binnenliggers omdat het ander een wat erg slappe hap werd met weinig vervormingsstijfheid tijdens transport
De blokjes in de hoek voor de pootgeleiding zijn vervangen door een langere uitvoering waardoor die een dubbelfunctie krijgen, nl en pootgeleiding EN fixatie van het moduleblad op de onderrand (SLIM bedenksel van de meester (Milocomarty) himself
)
En van wat dichterbij
De bovenkant van de pootgeleidingen zijn even langs de bovenfrees gehaald om af te ronden zodat ze a: makkelijker geleiden / werken en b: minder vlug beschadigen.
Inmiddels zijn alle kanten van alle panelen ook nog "even" langs de bovenfrees gehaald voor een klein afrondingshoekje. Hiermee hoop ik e.a. niet iets minder kwetsbaar te maken voor het onvermijdelijke stoten dat nu eenmaal met transport naar tentoonstellingen gepaard gaat. Wat nu nog rest is alles "even" op de noodzakelijke plekken te gronden en verven. Het schuren is inmiddels gebeurd.
Verder moeten de poten en de Blackboxen nog gemaakt worden.
"To be continued"
Gelogd
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #32 Gepost op:
29 January 2014, 20:37:28 »
En de boer, hij ploegde voort ........
Gelogd
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9409
OO. Organisatie OntraXS!
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #33 Gepost op:
29 January 2014, 20:39:57 »
Leeg of vol
Zal je die blokkies en domino's 's op de post gooien..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #34 Gepost op:
29 January 2014, 20:44:05 »
Leeg. Zit al een tijdje, met veel genoegen, aan de
"Dark side of the moose"
Nu even overalletje aantrekken en de onderbakken tjetten
Gelogd
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #35 Gepost op:
12 March 2014, 23:00:31 »
Tja, het is natuurlijk altijd beter om sommige zaken met daglicht te fotograferen, maar soms gaat dat even niet en dan krijg je dit .....
in detail
Van binnen ziet het er als volgt uit:
Als ik daar nou eens wat pootjes onder bak, misschien dat ik er dan ook nog wat anders mee kan
:
Misschien morgen bij daglicht nog maar eens wat plaatjes van maken. Misschien wel een leuk idee voor alle drie de ramen .....
Kortom, wordt vervolgd.
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8338
Eton Wick, UK
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #36 Gepost op:
13 March 2014, 06:40:59 »
Ik snap die hoekstukjes niet, kun je eens laten zien hoe dat eruit ziet met de poten?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #37 Gepost op:
13 March 2014, 10:14:52 »
Hierbij nog een paar foto's bij daglicht .........
Tja daglicht levert ook de nodige (ongewenste) reflectie op, dus je ziet niet helemaal hoe het er in werkelijkheid uit ziet. Kijk nog wel even of ik bij schemering een beter plaatje kan maken
Met de verlichting aan levert niet zoveel beter resultaat (qua foto)
Een beetje overzicht
En de hele zijgezel. Het middelste raam gaat nog een beetje een probleem worden omdat ik daar achter nu nog niet voldoende ruimte heb om een standaard bak achter kwijt te kunnen.
En om Svens vraag te beantwoorden:
Het punt is dat de standaard bak hoogte van BNLS (15 cm) voor bij mij in de etalage te hoog is. Samen met Milicomarty is er een constructie verzonnen waarbij de modulebak in tweeën is gedeeld. Het blad en het onderstel. Ik heb nu een blad wat 5 cm hoog is en een onderstel wat 10 cm hoog is. Thuis gebruik ik enkel het blad, op beurzen kan ik de gehele combinatie gebruiken. Omdat het onderstel geen stijfheid meer krijgt door het bovenblad (zoals bij een standaard BNLS module) heb ik in de hoeken driehoekjes gelijmd om de onderbakken enige stijfheid te geven. Niet veel, maar in ieder geval genoeg om transport te overleven
En zo is het dus gewoon een "standaard BNLS module bak"
Gelogd
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #38 Gepost op:
13 March 2014, 17:48:32 »
Plaatje tijdens de avondschemering, dus met wat minder reflectie:
D'r staat nog even niets op de module omdat die nog niet stevig genoeg op de vensterbank staat. Eerst nog even verder met de andere twee modules en dan ga ik eens denken over wat er allemaal op de modules moet / kan komen (weet ik grotendeels al wel, maar moet nog goed ingevuld worden)
De verlichting zoals ik die verzonnen heb lijkt ook redelijk te werken. Maar ook dat moet nog verder vervolmaakt worden.
Gelogd
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #39 Gepost op:
13 March 2014, 22:00:32 »
OK, ik geef het toe, ik vind het gewoon leuk
Morgen even 30 bouten M8x30 halen en dan verder met de overige twee bakken afmaken
Gelogd
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #40 Gepost op:
13 March 2014, 22:15:38 »
OK, nog eentje dan, voor het slapen gaan
Gelogd
Tjalling
Offline
Berichten: 3481
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #41 Gepost op:
13 March 2014, 22:16:50 »
Dat zijn fraaie wissels
Het ziet er uit als een echte mijlpaal.
groet,
Tjalling
Gelogd
modulebaan.nl
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #42 Gepost op:
13 March 2014, 22:22:43 »
Valt wel mee hoor. Is meer ongeduld en eens zien wat er nu qua maatvoering kan.
Eerst nog maar eens zorgen dat alles netjes in de verf zit en (de)montabel is.
De eerste bak gaat toch een andere functie krijgen. Pas bak twee en drie worden dioramabakken. Daarbij word ook nog de vraag of ik dit ontwerp ga doen, dit omdat dit ontwerp feitelijk over twee modules zou moeten lopen en dat komt weer slecht uit met m'n ramen.
Echter indien dit idee met platte bakken werkt kan ik het misschien ook elders in huis nog toepassen en dan zou dit ontwerp wel levensvatbaarder kunnen blijken
Gelogd
Sven
Offline
Berichten: 8338
Eton Wick, UK
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #43 Gepost op:
13 March 2014, 22:42:57 »
Ah, nu zie ik het.
Mooi hoor, die Piko Hondekoppen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
guest7823
Gast
Re: "In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)
«
Reactie #44 Gepost op:
07 April 2014, 22:54:34 »
Goed, daar er over een paar dagen (12 april) een BNLS module dag is in de buurt EN ik wat kwijtgemaakte onderdelen aangevuld heb gekregen maar even het gas d'r op gegooid voor een aantal zaken:
De standaard constructie voor het koppelen van de black-box aan de modulebak. Het gaat, maar handig is anders. Tijd voor "plan B"
De oorspronkelijke inslagmoeren....
Nu vanaf "de verkeerde kant" M8x50 er in draaien ....
en net is meer dan handvast vast zetten ....
en dan krijg je aan de andere kant dit ....
Het gevolg is dat je nu de zijwand gewoon los op de bouten kan zetten en daarna je handen vrij hebt ....
De halve box-box kan je nu op de bouteinden laten steunen EN je hoeft nu ook de zijplaat niet vast te houden. Kortom je hebt handen over om even een moer op de bout te draaien en zodra die handvast zit kan je alles al gewoon loslaten.
And Bob's youre uncle
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
2
[
3
]
4
5
...
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
"In de etalage" (een N-spoorbaan in een, voormalige, winkeletalage bij Rtd CS)