Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Werps Soldeerworkshop door orientexpress
Vandaag om 14:39:08
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Dat overkomt mij niet.  (gelezen 544203 keer)

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
    • Windhoven
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2040 Gepost op: 17 november 2021, 20:00:13 »
Modelbouwlijm (blauwe Faller) + secondelijm = rook. Hoe het chemische proces precies zit? Ik had wat gelijmd met modelbouwlijm dacht dat het droog was, maar ergens zat nog een belletje lijm. Vlak daarbij moest ik nog even snel iets vastzetten met secondelijm. Die secondelijm kwam bij de Faller lijm en het begon te roken. Misschien dat het ook nog te maken heeft met de hoge temperaturen deze dagen?

En we hebben een nieuwe methode erbij.
Resten van een resin bouwpakket (Artitec) + een tube secondelijm die niet goed dicht was. Blijkbaar als je genoeg secondelijm bij resin doet reageert dat ook met elkaar.  ::)
Johan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2041 Gepost op: 14 januari 2022, 11:15:59 »
Terwijl Nikki aan het gamen is, vermaak ik mezelf met model(spoor)bouwknutsels. Beiden wat te doen, samen pauze nemen en weer verder.

Tot enkele dagen geleden, toen Nikki haar Play Station 4 (PS4) stuk ging. Wat nu? De garantie was net 2 mnd verlopen, alles geprobeerd maar herstel bleek helaas onmogelijk. Dus maar op zoek naar een nieuwe gameconsole, een PS4 of PS5. Niet dus. Nergens iets van dat te scoren. Blijkt dat dit een staartje is van het wereldwijde chiptekort.

In afwachting van een nieuwe console kijkt Nikki nu naar films en series, hetgeen we gewoonlijk 's avonds samen doen. Maar goed, ze heeft een bezigheid en ik kan ook weer iets voor mezelf doen.

Hopelijk komt er gauw een einde aan de (chip)crisis en kan voor Nikki het leven ook weer normaal worden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2042 Gepost op: 14 januari 2022, 12:37:10 »
Ik had het eigenlijk al gepost, maar bij de verkeerde categorie, zie ik nu. Van de Fleischmann set 4883 van de Pruisische spoorwegen wou ik de locomotief weer in de doos doen. Meestal moet je ferm drukken om de locomotief en rijtuigen weer in het piepschuim wil krijgen. Alleen ik was vergeten dat een grijpstang van de loc in de weg zat. En die brak natuurlijk helemaal af. En dan nog wel in twee stukken. Merde !@#$$$%%%%!!! Gelukkig heb ik nu alles weer kunnen repareren. Met Christal Clear heb ik de grijpstang bijna onzichtbaar weer kunnen bevestigen. Je moet wel goed kijken om te zien dat ie ooit los is gebroken. En Fleischmann heeft het ding ook ooit eens aangebracht. Dus toen was ie ook los. Het zit in ieder geval weer! Eind goed al goed!

Nou weet ik dat zo'n set tegenwoordig al behoorlijk oldschool is: de loc heeft nog zo'n zichtbaar lelijk tandwiel. Maar toch vind ik het een leuke set. En daarom moet ie heel blijven. Wel heb er ooit een decoder in gevrot. Want anders kan ie op mijn digitale baan niet rijden.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2022, 12:39:29 door zuylen »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2043 Gepost op: 15 januari 2022, 12:50:51 »
Een soort van oude doos,dat overkomt mij niet.
Een tijdje terug wilde ik na wat aankleed werk van de baan rondom de sporen even testen of locs en wagons problemen zouden hebben met die nieuwe aankleding.
Afijn stekker in stopcontact,muis in de hand en...... kortsluiting  ???
Alle sporen langs gelopen waar ik bij aan het freubelen was geweest,niks geen metalen voorwerpen op de sporen te zien.
Stekker eruit en weer er in,en..... nog steeds kortsluiting  ::)
Aan de elektrische kant was sinds de vorige keer dat ik wat had gereden niks gedaan,dus daar kon het niet zitten,maar waar dan wel  ???
Tot m'n oog viel op een stapeltje spulletjes op de schuifbak die daar had neergelegd om ruimte te krijgen voor het freubelwerk,stapeltje is opgelicht en wat bleek onder dat stapeltje lag een lief klein metalen schroeven draaiertje vrolijk dwars op 1 v/d sporen  :o
Ding opzij gehaald et voila,probleem opgelost,had gelukkig maar 30 min geduurd voor ik er achter kwam  ;D

Volgende keer dus ook echt alles maar even oplichten en goed kijken alvorens bijna de stekker er permanent uit te willen trekken  :-[
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 997
  • D813 Groningen,1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2044 Gepost op: 15 januari 2022, 13:06:41 »
(....) stapeltje is opgelicht en wat bleek onder dat stapeltje lag een lief klein metalen schroeven draaiertje vrolijk dwars op 1 v/d sporen  :o
Ding opzij gehaald et voila,probleem opgelost,had gelukkig maar 30 min geduurd voor ik er achter kwam  ;D

Volgende keer dus ook echt alles maar even oplichten en goed kijken alvorens bijna de stekker er permanent uit te willen trekken  :-[

Je bent duidelijk geen oplichter. ;D

Mvg,
Henk
H0 2-rail, ECoS, TwinCenter, LocoNet, Koploper, iTrain.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2045 Gepost op: 15 januari 2022, 13:35:01 »
Maak er een gewoonte van niets maar dan ook niets op de sporen te leggen, dan hoef je de boel later ook niet op te lichten:D

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2046 Gepost op: 15 januari 2022, 15:29:39 »
Ik probeerde een nieuwe stekkerverdeelblokapparatus in gebruik te nemen. Helaas heeft een of andere Pipo ooit bedacht om alle gaten te 'beschermen' door ze af te schermen met die irritante plastic dingen, die feitelijk het ding onbruikbaar maken..

Afijn, ik kreeg op sommige aansluitingen met geen mogelijkheid een stekker in dat ding gestoken. Meestal als je er recht voor zit en je stekker heen en weer wiebelt dan wilt het meestal wel lukken met genoeg moeite. Deze keer ging dat niet op.

Dus ja wat doe je dan? Nou hetzelfde zoals ik altijd doe. Ik pakte mijn accuboor en ik boorde al die ellendige plastic dingen er uit.

En nee ik kreeg geen schok, want ik was zo bijster het ding niet aan te sluiten. Nee het was veel erger. Ik boorde een geleider door waardoor ik het ding kon weggooien. Ik had liever de volle 230 voor m'n kiezen gehad...dat zou me niks gekost hebben  ;D.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2047 Gepost op: 15 januari 2022, 15:47:43 »
Irritant zijn die dingen zeker!  ::) Maar dit is nog irritanter. Toch had ik je geen elektrische schok toegewenst, dat kan veel 'irritanter' worden (voor degene die je vindt, of ga ik nu te ver?). Vooral als je goed geaard bent.

Je kunt die dingen niet openkrijgen zeker? Anders uit elkaar pulken, de schijfjes eruit halen. Ik heb er een en het lukt telkens maar net om er een stekker in te krijgen. Wel heb ik die met smeltlijm aan de wand gekit, zodat ik de stekker net als jij, goed wiebelend, hard door kan drukken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2048 Gepost op: 15 januari 2022, 16:15:22 »
Zo'n verdeelblok kun je wel open krijgen, maar dat vergt wat manipulatie.
Ik heb het anders opgelost. Je kunt ook verdeelblokken kopen zonder snoer. Het snoer moet je er apart bij kopen, maar dat is geen probleem, er zijn aansluitsnoeren met aangegoten stekker. Zo'n verdeelblok kun je wel met een gewone schroevendraaier open krijgen. Logisch, anders krijg je het snoer niet aangesloten. En als je hem toch open hebt, wip je die irritante gaatjesafsluiters er zo uit.

Ik heb in de bouwmarkt eens gevraagd waarom ze geen verdeelblokken zonder die kinderbeveiliging hebben. Die mogen blijkbaar niet meer, volgens de EU moeten die dingen er altijd in zitten.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2049 Gepost op: 15 januari 2022, 16:58:58 »
Gelukkig heb ik nog veel oude, open contactdozen die ik met lange zelf aangezette snoeren overal paraat heb. De verrijdbare werktafel heeft er een vastgelijmd, snoer hangt erbij. Op de werktafel kan ik overal in huis de stekker erin doen. En dan elektrisch gereedschap gebruiken. Zelfs op de zitbank heb ik er een, maar dan als contrastekker. Voor het opladen tijdens bankhangen.  :)

En nu maar rap weer on topic...
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2022, 07:12:45 door HuubvG. Reden: ingekort »

VvKan

  • Gast
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2050 Gepost op: 15 januari 2022, 17:24:19 »
Kreeg gisteren iTrain na wat gefreubel niet meer aan de gang.
Vanmiddag opnieuw geprobeerd en uiteindelijk de vrijschakelcode opnieuw proberen in te voeren.  Iedere keer mislukte dat, zowel op mijn "oude" als nieuw geïnstalleerde programma.    Geen resultaat.  Wat nu ?

Blijk ik alleen de sleutel van de proeflicentie overal opgeslagen te hebben, dus ook op het gebruikte sticky.

Maar gelukkig de goede in mijn email teruggevonden, dus vanavond of morgen weer aan de slag.

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • 🇳🇴
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2051 Gepost op: 29 januari 2022, 11:16:11 »
Het overkomt mij niet dat ik een bouwhandleiding in de verkeerde schaal print...





Oeps baas het A3 papier is op nu  :-X
Med venligst hilsen,

Lennert

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2052 Gepost op: 29 januari 2022, 11:36:29 »
Wel lekker duidelijk  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2919
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2053 Gepost op: 29 januari 2022, 11:38:11 »
 ;D ;D kan de bril af.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #2054 Gepost op: 29 januari 2022, 11:42:09 »
Duidelijk is wel dat de baas door diens A3 vellen heen is, en kleurentoners moet gaan bijbestellen.  :o
Loki heeft de baas wat uit te leggen, maar ons ook. Maar als het de bedoeling was om op A4 te printen, dan is het 'schaalverhaal' wel duidelijk.