Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Dat overkomt mij niet.  (gelezen 543945 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1830 Gepost op: 24 juni 2019, 19:07:12 »
Dat is een serieus geval van:  das stimmt nicht  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1831 Gepost op: 24 juni 2019, 19:18:51 »
...gelukkig , de as is er nog, ben er zo 2 kwijtgeraakt.... ;D ;D ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1832 Gepost op: 24 juni 2019, 21:03:10 »
Dat overkomt mij niet.
Ik heb geen oude brandweerwagen en bij mijn oude BX hing maar een bevestiging van het achtersubframe aan het hemelanker.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1833 Gepost op: 24 juni 2019, 21:19:43 »
Ik besefte mij te laat dat je beter een stagiaire in de bouw naar een hemelanker kan laten zoeken dan een stagiaire in een ketelherstellingswerkplaats van de spoorwegen. ;D ;D
Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1834 Gepost op: 24 juni 2019, 22:16:10 »
Wat is erger...
- een complete as verliezen
                of
- je combinatie op zijn kant rijden en duizenden liters eigeel over straat laten lopen?

« Laatst bewerkt op: 24 juni 2019, 22:25:03 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1835 Gepost op: 25 juni 2019, 18:29:21 »
Als dat laatste vandaag had gebeurt had je mensen kunnen trakteren op een soort boterham met ei,met deze temperaturen was dat zo gaar geweest  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1581
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1836 Gepost op: 25 juni 2019, 19:57:42 »
 ;D ;D...eitje op motorkap bakken gaat ook heeeeeel goed (y) (y)

Is wel es iemand overkomen.... mij niet ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1837 Gepost op: 24 november 2019, 15:38:20 »
Gisteren bezig geweest mijn  fleischmann mat '64 (4472) te digitaliseren. Ik wilde meteen ook binnenverlichting, een led-strip van de actie leek me passend.
Blijkt het bij testen, zo vlak voor de daadwerkelijke inbouw, een RGB strip te zijn, niks voor in mijn materieel! :(

Nou ja, ondertussen een andere strip genomen. :)



Groet Juroen

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1838 Gepost op: 24 november 2019, 16:51:27 »
Als je die led strip inbouwt, de bankjes vervangt door sta tafels en een bar en wat dansende figuren inbouwt dan heb je een mooie feest trein  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 november 2019, 20:03:49 door Reinout van Rees. Reden: citaat weg »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1839 Gepost op: 06 maart 2020, 08:27:18 »
Aangezien we met de baan zelf even stil liggen ivm detailafwerking zolder en planning ( blijkbaar is dat toch beetje nodig voor een baan ) van de baan zelf, was ik afgelopen week weer begonnen om enkele huisjes in elkaar te plakken.
Het "gewone" Faller spul hebben we nog genoeg staan, en aangezien er in men vitrine op men bureau nog beetje plek is voor iets specialer, ben ik met 2 projectjes begonnen : onze eigen woning van scratch nabouwen in styreen en en het Kuypers ( of hoe je het ook moet schrijven ) Hobbyhuis van Alsacast in resin.
De eigen woning in styreen zin de buitenmuren reeds van uitgesneden, nu de ramen nog in deze muren snijden, maar dat zal ten vroegste iets voor dit weekend/volgende week worden, dus we waren de afgelopen dagen vooral bezig met het Kuypers huis, waar ook dit voorvalletje over gaat.

Zoals menig persoon weet, de gewone Faller lijm etc pakt niet op resin, daar moet je deftig spul voor gebruiken, in mijn geval is dat Loctite ( denk de 401, maar sla me niet dood, k heb hem niet voor men neus staan ). Dat heeft natuurlijk ook als gevolg : als dat ding vastgelijmd is .... dan zit het goed vast. Veel tijd om het juist te zetten heb je ook niet dus.
Anyway. Gevolg is dat je eenmaal je alles mooi afgeschuurd hebt je alles goed past voordat je het aan elkaar gaat lijmen,3 keer, 5 keer, tot 10 keer toe. Dit allemaal volgens het instructieboekje.
Nu moet ik er bij zeggen ( en geen idee of ik daarin een alleenstaand geval ben ), de boekjes bij resin modellen zijn nu ook meestal wel heel sumier. Bij Faller/Vollmer en Kibri zijn het ( zeker in het geval van Faller ) bijna naslagwerken. Bij resin mag je blij zijn met 1 blaadje. Meestal is dat nu ook wel ruim voldoende aangezien er eigenlijk niet zoveel moet geplakt worden, maar het is niet altijd 100% duidelijk waar je het juist moet plakken.
Goed, we hadden zo goed als al onze buitenmuren van het huis al aaneen geplakt, buiten de voorgevel, aangezien ik die eerst wou schilderen ( is meer betonlook vooraan, terwijl de andere muren baksteen zijn, wat je op deze foto duidelijk kan zien :



Wat minder duidelijk is, en zeker op het papiertje bij het model is hoe het dak moet geplakt worden.
Dit dak stuint op een uitstekende achtermuur, en vervolgens op een horizontale plaat die dienst doet als "plafond" van het huis, waar dan het dak gewoon op geplaatst is. Zo gezegd zo gedaan : ondergetekende plakt deze horizontale plaat vast, gelijk met de bovenkant van de verschillende zijmuren.
Op volgende foto kan je dan zien ( als je goed kijkt ), dat dit eigenlijk geen goed idee was :



Je ziet net bovenaan dat de horizontale dakplaat eigenlijk een halve centimeter ongeveer onder de bovenkant van de zijmuren moet geplakt worden. In het instructieboekje niet (echt) duidelijk. En als je dus even later het dak begint te passen op deze plaat ism de achtergevel die hier uitsteekt, komt dat ding dus daar bovenuit. Na 20x kijken en zoeken hoe dat kan/komt, kom je dus tot de conclusie dat je plaat dus 5 mm meer naar beneden had moeten staan.
Dilemma : hoe lossen we dat op ?
Aan het dak zitten kloten en de hoogte daar van kleiner maken zodat het wel past, of 1 of andere manier zien te vinden om toch die loctite los te krijgen en het goed te lijmen ?
Optie 1 had de voorkeur, aangezien waarschijnlijk het makkelijkst. Doch van afgezien, wegens : gaat achteraf niet mooi zijn.
Dus over tot het verwijderen van de loctite.
Gelukkig stond de voorgevel er nog niet in, waardoor ik de zijgevels wat uitéén kon trekken, en de loctite toch een beetje afbrak zonder al te veel problemen.
Het grootste probleem bevond zich echter aan de achterzijde van de horizontale plaat, wara deze op de achtergevel aankomt : daar had ik goed wat loctite ingesmeerd, en was hij ook in de hoeken een beetje goed bij elkaar geprut.
Het ondertussen reeds iets minder voorzichtige trekwerk, nam meer agressieve vormen aan ( ondertussen zat erin het midden van de horizontale plaat reeds een barst ivm kloppen op de plaat om de lijm te doen lossen ), en opeens heb je zo goed als de ganse plaat vast, incl een stuk achter gevel met een luide krak.  :o
Vrouwlief die al even om de hoek komt piepen vanuit de TV hoek, want een beetje gevloek is ze wel eens gewoon van me, maar dat het gepaard gaat met een luide krak, dat was nieuw.
Nuja, achtergevel was dus deels mee gesneuveld, dit langs 2 kanten : 1 groot stuk linksachter en een klein stukje in de rechterhoek.
Om dit veel te lange verhaal wat beginnen af te ronden, na wat jongleerwerk met een scherpe houtbijtel om de achtergevel en het kleine stukje rechterhoek los te krijgen van de horizontale plaat, was alles terug van elkaar.
De verschillende stukken pasten gelukkig ook terug vrij makkelijk in elkaar, waardoor je op de achtergevel nog wel de barstlijn ziet, maar aangezien die toch nog moet geverfd worden en daardoor volledig zal verdwijnen maakt dat niet uit.
De horizontale plaat verdwijnt ook volledig onder het dak zelf, en zie je dus ook niets meer van. Enkel het kleine stukje rechtsachter, is nog het meeste zichtbaar, maar dat kan makkelijk weggewerkt worden met wat resin putty.
Uiteindelijk past het dak nu zoals het hoort op de horizontale plaat en in de achtergevel, en kunnen we verder met het bouwen van het huis.
Maar ik moet toegeven, resin zal toch nooit echt men favoriet worden, al zijn het wel steeds prachtige huisjes.

PS : buiten het resin huisje werden geen andere voorwerpen of dieren mishandeld tijdens die avond.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1840 Gepost op: 06 maart 2020, 09:18:02 »
Altijd leuk.  ;D

Wijsheid achteraf maar het wijst zich toch vanzelf hoe dit plakhuis in elkaar moet? Je doelt op het horizontale dak met de 3 dakvensters, er zit op de gevel toch een rand waar het dak op moet rusten?



Blijf je een scheur zien dan doe je grind op het platte dak. ;D



Ik zaag die plakpakketjes doormidden want dan heb je er twee keer zo veel en voor de prijs van één. En veel proefpassen met stukkies tape, geeft je inzicht hoe het in elkaar te lijmen.



Gr, Ben. ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1841 Gepost op: 06 maart 2020, 11:41:23 »

... de boekjes bij resin modellen zijn nu ook meestal wel heel sumier. Bij Faller/Vollmer en Kibri zijn het ( zeker in het geval van Faller ) bijna naslagwerken. Bij resin mag je blij zijn met 1 blaadje. Meestal is dat nu ook wel ruim voldoende aangezien er eigenlijk niet zoveel moet geplakt worden, maar het is niet altijd 100% duidelijk waar je het juist moet plakken.

Resinkits zijn meer wat "voor gevorderden kits" (met alle respect ;) ) Daardoor gaat men ervan uit dat je dermate handig bent dat de instructies ook summier kunnen zijn. Maar eens, soms is het wel erg beperkt en mag het wel iets duidelijker :)

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1842 Gepost op: 06 maart 2020, 16:53:32 »
Na bijna 3 jaar kan ik hier eindelijk weer over praten ;) (nee hoor, het project heeft ivm verhuizingen een tijdlang weggestopt gezeten, ik kwam het onlangs weer tegen).

Maanden lang heb ik zitten knutselen met SMD Ledjes, lakdraad, en een micromotortje om een HERPA vrachtauto om te bouwen naar MCC. Alles heel voorzichtig aangepast en omgebouwd, want zo'n decoder is nog best wel duur en je door dat alles zo mini en fragiel is, ben je best wel wat uurtjes bezig om t een en ander voor elkaar te krijgen. Enfin, vlak voordat ik zou gaan verhuizing nog even afmaken en eindelijk de accu aansluiten... met de polariteit verkeerd om...  >:( :-X :o Met als resultaat:


De chip heeft zichzelf los gesoldeerd van de printplaat


En een gat in de cabine

Natuurlijk kan ik inmiddels geen vervangende Wolter Koops Scania meer vinden :(
Gr,

Jan Willem

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1843 Gepost op: 06 maart 2020, 17:34:59 »
Hier dus de gerepareerde achtergevel :



En hier de horizontale plaat met gerepareerde barsten, die nu wel gemonteerd is zoals het hoort ( dus 5 mm onder de bovenkant van de zijmuren ( Ben : niet zeker, maar lijkt er op, dat jij hem bij jou versie wel gelijk met de bovenkant zijmuren gedaan hebt ? )



Jan Willem : Misschien airco unit achter tegen komen ? Daar hangen wel eens airco units bij vrachtwagens.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1844 Gepost op: 06 maart 2020, 17:42:43 »

Ben : niet zeker, maar lijkt er op, dat jij hem bij jou versie wel gelijk met de bovenkant zijmuren gedaan hebt ? )


Ja klopt. Ik snap nu wat je bedoelt. Ik heb er geen last van omdat ik het model in twee hebt gezaagd. En eens: het had wat duidelijker in de handleiding kunnen staan.

Gr, Ben.