Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door roadster36
Vandaag om 01:39:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
17 januari 2021, 23:52:56
Walcherense (Zeeuwse) tram in spoor G door jaco1988
17 januari 2021, 23:51:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Freek Jonkers
17 januari 2021, 23:23:52
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Frans Peeters
17 januari 2021, 23:23:47
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door nico99
17 januari 2021, 23:19:44
Projekt 083-338 door 44
17 januari 2021, 23:18:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 januari 2021, 23:18:07
Roco BR44, waar onderdelen verkrijgbaar? door hein frunt
17 januari 2021, 23:08:17
Wie gaat NL-rijtuigen uitbrengen in schaal n? door Marcel112
17 januari 2021, 23:05:30
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door MarkSpoor
17 januari 2021, 23:01:45
Aansluiten ledverlichting op trafo via rijregelaar, 3 a 5V door GMA70
17 januari 2021, 22:58:13
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
17 januari 2021, 22:55:27
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Dwergsein
17 januari 2021, 22:50:13
Den Zoedel Tramt door Huup
17 januari 2021, 22:22:21
Harz-draisine in spoor 0e door Tulpendaal
17 januari 2021, 22:10:17
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door 1200blauw
17 januari 2021, 22:09:39
NL nummerborden voor Piko Benelux-hondekop door Rob Ellerman
17 januari 2021, 22:04:24
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
17 januari 2021, 21:54:49
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
17 januari 2021, 21:41:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
17 januari 2021, 21:35:40
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan. door RBlok
17 januari 2021, 21:31:56
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
17 januari 2021, 21:24:00
Restauratie TEE treinstel door Peter Kleton
17 januari 2021, 21:15:34
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door GMA70
17 januari 2021, 21:10:56
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door Martin Welberg
17 januari 2021, 20:51:13
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
17 januari 2021, 20:44:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
17 januari 2021, 20:42:39
Raccordement diorama door Jeroenproj
17 januari 2021, 20:31:02
Blok kleurt niet mee in Koploper. door Rinuswaardenburg
17 januari 2021, 20:22:02
  

Auteur Topic: Dat overkomt mij niet.  (gelezen 399092 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Really old handsome bastard
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1305 Gepost op: 01 augustus 2013, 14:41:43 »
Ooooh, ik schrok al. Dacht dat je de DE-2 was vergeten, veel erger natuurlijk ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

AlfaArjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • NS in het echt, FS in 1:87
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1306 Gepost op: 02 augustus 2013, 00:03:49 »
Nou.  iedereen is nu (hopelijk!) wel van het dragen van een veiligheidsbril overtuigd. (y) Tijd voor wat anders.
Onze club heeft, jarenlang, op de clubbaan een bos op de achtergrond gehad, gemaakt van plukjes staalwol op gedroogde takjes uit de natuur. Oogt heel overtuigend op een afstandje, na groenspuiten. Totdat het noodlot (Murphy's Law) toesloeg.
Tijdens het rijden, besloot een overijverig clublid een zijlijn op de baan nog even te poetsen. Daarbij stootte hij tegen een boompje, dat afbrak en op een lager gelegen spoor terecht kwam. Dat stond onder spanning, en je wil niet weten hoe snel het staalwol verbrandde!
Later hebben we de proef op de som nog eens genomen. Blijkt het staalwol dus voldoende geleidend, om snel oververhit te raken en in brand te vliegen, zonder dat de kortsluitbveiliging in werking treedt.
Dat bos werd dus heel vlug gekapt.

Deden we vroeger bij Scheikunde, leuke grapjes  ;D

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1307 Gepost op: 02 augustus 2013, 20:32:45 »
Vanmorgen toen het nog niet zo warm was een lang stuk met flexrails gelegd. N van de firma Arnold en netjes langs een metalen liniaal om het recht te houden. :P  De rest van de dag onder de tafel doorgebracht en met de airco op volle toeren was dat best uit te houden. 8)   Rond 17:00 uur de airco uitgezet, want ik stopte met klussen en ja hoor - 3 uur later is de temperatuur opgelopen tot bijna 34oC  :o  en ligt mijn zo mooie rechte stuk in rare kronkels. Alleen daar waar de rails is vastgeschroefd zit het nog op de plaats.  >:(  Dan de airco maar weer aanzetten en hopen dat het morgen weer recht ligt  (y)

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 276
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1308 Gepost op: 03 augustus 2013, 13:44:25 »
Kijk eens aan.... hoezo de werkelijkheid nabootsen!

Rijden je treinen ook met een aangepaste dienstregeling? Minder treinen en vollere treinen?
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1309 Gepost op: 03 augustus 2013, 14:53:40 »
OEFF  :-\,
Ik mag aannemen, dat die spoorspat 1:1 is en niet netjes 1:160... (helaas)

Ik heb vergelijkbare ervaringen met FREMO-bakken: óf de overgangen waren onmogelijk/onbruikbaar, óf de rails klapte van de bak, omdat de module-overgangen degelijk gesoldeerd zaten en dus niet meewerkten... Ik maak dus in ieder bakje een 'expansielas' of zelfs méérdere, zélfs als dat bakje maar 25 cm. lang is: Temperatuur en Vocht hebben heel veel invloed op onze ondergrond/basis: daarom wordt er ook zo op gehamerd door mensen, die het écht wel weten, dat je die 'basis' (en dan maakt het niet uit of dat nu een "vaste baan" of modules/segmenten zijn) degelijk en zorgvuldig moet ontwerpen en bouwen!

Je weet nu dus (via de 'onvriendelijke leerweg)', dat je rekening moet houden met de meest onaangename omstandigheden op je hobbyplek  :(

Veel succes bij het herstellen!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1310 Gepost op: 03 augustus 2013, 14:54:20 »
Na een nachtje afkoeling en toch de airco maar aangezet is het weer aardig goed gekomen. Denk dat ik de rails maar op meerdere punten vastzet en ik heb nog een paar van die "compensatie" rails liggen van Fleischmann, die zet ik er maar eens tussen. Alles zal RECHT komen.  (y)
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2013, 14:56:50 door Cottage Railways. Reden: regeltje vergeten. »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1311 Gepost op: 03 augustus 2013, 14:58:36 »
@Paul:  ;D
Nee, de Dienst is gewoon volledig gestaakt!  ;)
Dat levert namelijk géén klachten over vertragingen, gemiste aansluitingen of overvolle treinen op en is dus béter voor "de Statistiek" en de daarbijbehorende Bonus van de directieleden (sorry? ;) ??? :-X )

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11755
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1312 Gepost op: 03 augustus 2013, 15:01:22 »
Na een nachtje afkoeling en toch de airco maar aangezet is het weer aardig goed gekomen. Denk dat ik de rails maar op meerdere punten vastzet en ik heb nog een paar van die "compensatie" rails liggen van Fleischmann, die zet ik er maar eens tussen.

Maak nou gewoon 1 of 2 sneetjes in de rail en dan komt 't ook goed, daarvoor heb je die lelijke railsstukken die je noemt niet nodig.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1313 Gepost op: 03 augustus 2013, 15:02:13 »
Alles zal RECHT komen.  (y)

 (y) (y) (y) That's the spirit!  ;D

Succes bij het herstel!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 276
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1314 Gepost op: 03 augustus 2013, 15:05:48 »
@Paul:  ;D
Nee, de Dienst is gewoon volledig gestaakt!  ;)
Dat levert namelijk géén klachten over vertragingen, gemiste aansluitingen of overvolle treinen op en is dus béter voor "de Statistiek" en de daarbijbehorende Bonus van de directieleden (sorry? ;) ??? :-X )

Frans

Hahaha   ;D
Sja, niet ALLES hoeft volgens het 1:1-voorbeeld te verlopen (al gun ik de Cottage Railways-directie wel wat bonussen na de overlast van de hitte  ;) )
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2013, 15:07:43 door mrinsane »
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1315 Gepost op: 03 augustus 2013, 15:14:13 »
@Ronald Halma:
Dank je voor de steun bij mijn advies: ik heb alleen ervaring op dit punt bij de FREMO RhB en toen voor mijzelf dit al besloten, maar jouw 'tentoonstellingservaring' is kennelijk niet anders...
Ik reageer vanuit mijn eigen ervaringen en hoe ik dat meen te kunnen oplossen. Daarbij baseer ik mij op mensen met méér ervaring, want ik ben niet slim genoeg om 'het Wiel uit te vinden', daarbij is dat ook niet nodig, want het ís al uitgevonden...

Hier in Den Haag waait het inmiddels heel prettig, is het grofweg 22 graden en onbewolkt: dit houd ik langer vol dan de hitte van gisteren...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1316 Gepost op: 03 augustus 2013, 15:40:06 »
Daarbij baseer ik mij op mensen met méér ervaring, want ik ben niet slim genoeg om 'het Wiel uit te vinden', daarbij is dat ook niet nodig, want het ís al uitgevonden...

Hier in Den Haag waait het inmiddels heel prettig, is het grofweg 22 graden en onbewolkt: dit houd ik langer vol dan de hitte van gisteren...

Frans

Beste Frans, zou je dat diverse mensen in Den Haag (je zit dichtbij) ook kunnen uitleggen dat het wiel al is uitgevonden. Er zijn er nogal wat die dat elke keer opnieuw willen doen, let maar op als straks het zomer reces weer is afgelopen - ergens in de buurt van de Vijverberg.  HaHaHa.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1389
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1317 Gepost op: 03 augustus 2013, 15:40:48 »
Maak nou gewoon 1 of 2 sneetjes in de rail en dan komt 't ook goed, daarvoor heb je die lelijke railsstukken die je noemt niet nodig.

Bedankt voor de tip, zal de Dremel er eens bijpakken.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1318 Gepost op: 03 augustus 2013, 15:48:58 »
Oké, jij gaat als de boel weer netjes recht ligt met die Dremel aan de gang  (y) . Ik wil bést proberen om die figuren-naast-het-Mauritshuis duidelijk te maken, maar ik vrees dat het niet zal werken: ze missen te veel hersencellen om dat te kunnen bevatten... :'(
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Dat overkomt mij niet.
« Reactie #1319 Gepost op: 19 augustus 2013, 16:06:02 »
Wegens een hardnekkige stroomstoring is op mijn baan geen treinverkeer mogelijk, de NS zet bussen in.

Ben ik wat aan rails op maat aan het zagen, schiet ik uit met het Dremeltje en grijp de netspanningskabel van de trafo.
Dus die ligt natuurlijk behoorlijk open.
Ben nu alleen aan het twijfelen of ik de kabel ga repareren of vervangen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang