Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
  

Auteur Topic: Knollendam  (gelezen 15201 keer)

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Knollendam
« Reactie #30 Gepost op: 13 December 2013, 00:02:24 »
veel plezier daar, wij hebben in de gemeente Kerst in de vesting.
zie uit naar je fotoś.

johan

apenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
  • Ouder worden is verplicht Wijzer worden optioneel
Re: Knollendam
« Reactie #31 Gepost op: 13 December 2013, 00:08:32 »
leuke oplossing voor je electronica kelder, heb dat idee meteen opgeschreven om ook toe te gaan passen.
Als je nog op zoek bent naar van die armen voor erachter (cable guidance) dan heb ik er nog wel eentje liggen van een HP proliant die ik niet meer gebruik.
Het is niet dat ik Rini heet dat ik een belhamel ben

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Knollendam
« Reactie #32 Gepost op: 24 December 2013, 10:53:23 »
Zo... even weer een foto update :):

Eerst even twee fotootjes van mijn "nachtkastje" :-):

Vanaf de voorkant een doorkijk bij de bezetmelderkaarten: De laatst aangesloten moet ik nog vastzetten...


Aan de achterkant begint het wel een beetje een puinzooi te worden... maar ja... wie kijkt er dan ook naar de achterkant :)?


Ook de baan vordert gestaag:






Groet,

Richard

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Knollendam
« Reactie #33 Gepost op: 16 February 2014, 17:48:23 »
De laatste tijd is Knollendam weer gegroeid. Er moeten nog 2 sporen van het achterste opstelterrein aangesloten worden en dan is ook de tweede verdieping opstelspoor gereed. Ondertussen doen de treinen hun best met proefrijden om de rotte plekken op deze verdieping opstelspoor er uit te krijgen. De ontsporingspercentage is gelukkig nihil ondanks het gebruik van oudere Fleischmann wissels. Ook op de overgangen van de opklapbare delen raken de wielen het spoor niet bijster. Door het ontbreken van de blauwe ondergrond bij deze overgangen is er wel een geluid ontstaan alsof er een zware goederentrein over een kruising heen dendert, maar het ligt wel stabiel. In de prille proefperiode reden voornamelijk de moeilijke treinen over de tweede verdieping, maar ondertussen rijden alle op de baan staande treinen over de hele baan, en dat vol automatisch. Het is niet meer zoals met analoog. Zoals Richard het nu gebouwd heeft is het meer te behappen om de treinenloop met de hand te bedienen. Het is en blijft een boeiend schouwspel, modelspoorbanen.




« Laatst bewerkt op: 16 February 2014, 18:13:42 door Totty »

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Knollendam
« Reactie #34 Gepost op: 18 January 2015, 22:47:46 »
Er is in bijna een jaar weer veel gebeurd :).
De baan heeft al die tijd dat het hier stil was gedraaid, de kleine probleempjes er uit halen. Ondertussen gaat alles vrij goed, op nog wat kleine dingetjes na. Tijd dus om weer eens verder te kijken... :-).

Even een klein zoethoudertje: we zijn eindelijk aangekomen op het 3de niveau! :-)


Vandaag zijn we dus de hele dag weer draadjes wezen trekken en solderen, de wissels zijn voorzien van hun aandrijving. Nu nog alle draden doorverbinden naar ons modelspoormainframe  ;D doorverbinden, een paar blokken bij maken en dan kan er op nog meer manieren rond gereden worden! De eerste trein heeft er in ieder geval al overheen gereden, alleen dan handmatig :-). Die foto staat alleen in het "Wat is er aan je vingers blijven plakken 2015" draadje.

Binnenkort weer meer nieuws, we zijn immers nu weer druk bezig!

Groet,

Fred & Richard


Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Knollendam
« Reactie #35 Gepost op: 19 January 2015, 13:33:03 »
Zo... Even maar weer een update:

Omdat het achterste deel bij de schoorsteen toch wel wat lastig bereikbaar is/wordt, eerst maar op de losse plaat alle rails vastgelegd en de wisselmotoren er onder gemonteerd. Ook heb ik er meteen een kabelgootje onderdoor getrokken en alle kabels naar één punt gebracht vanwaar ik het met de nodige metertjes netwerkkabel naar de centrale kast kan sturen. Al met al toch weer 32 aders nodig.. :P. Hier ligt het nog los:



Al met al begint het nu dus toch leuk op te schieten, eindelijk op het hoogste niveau!

Toch heb ik nog wel wat problemen: aan de andere kant van de baan ligt een Fleischmann engels wissel ingebouwd, wat wat problemen geeft. Eerst liep er behoorlijk veel uit de rails, zelfs de Artitec DE-1. Ondertussen blijft alles er nu in, op de Roco 4-assige oude ombauers en de Roco mat64-4 in geduwde toestand na. Precies in het midden van het wissel lijkt het mis te gaan, waar alle treinen dus netjes rechtdoor zouden moeten rijden (recht over de kruising) hebben die twee de behoefte gekregen om steeds rechtsaf te slaan. De Roco umbauers met het achterste draaistel van het achterste rijtuig, de mat64 met het draaistel onder de restauratie, die dus het dichtst bij de motorwagen zit.
Een reden kan ik er niet voor bedenken, misschien heeft iemand hier een werkbare oplossing.
Zoals je kunt zien ben ik al aan het knutselen geweest om de strijkregels wat krapper te maken, dit was in ieder geval een succes:



Wordt vervolgd, in de tussentijd hoop ik dat iemand hier een nuttige suggestie op kan geven :)

Gr.

Richard

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Knollendam
« Reactie #36 Gepost op: 19 January 2015, 14:21:54 »
Even nog een verduidelijking:





Groet,

Richard

ReneH0

  • Gast
Re: Knollendam
« Reactie #37 Gepost op: 19 January 2015, 14:54:27 »
Dat wordt een mooie baan Richey  :o

Wat betreft een knutsel oplossing voor je wissel heb ik niet.
Maar mijn persoonlijke mening, oogt als een hele oude wissel, gewoon weggooien, uithuilen :'( en nieuwe kopen ;).
Vrees, dat je daar in de toekomst, dan meer problemen mee gaat krijgen.
Zonde, maar hij zal zijn geld vast al opgebracht hebben, maar ik zou voor 'safe' gaan.
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 15:00:05 door René H »

ReneH0

  • Gast
Re: Knollendam
« Reactie #38 Gepost op: 19 January 2015, 14:59:01 »
oeps dat ging niet helemaal goed :P
« Laatst bewerkt op: 19 January 2015, 15:00:32 door René H »

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Knollendam
« Reactie #39 Gepost op: 19 January 2015, 15:02:49 »
Tja, het probleem is natuurlijk dat deze op een plaats ligt die zich euh... niet optimaal leent voor het in- en uitbouwen...  :-X.
Het kan natuurlijk wel, maar kost me wel een paar dagen...  ::). Voorkomen zou dus fijner zijn, vandaar mijn vraag :-).

Lukt het niet dan gaat er inderdaad een nieuw Peco wissel in.

Groet,

Richard

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 629
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Arduino als DCC decoder met 16x functie- en/of 6x servo uitgangen
« Reactie #40 Gepost op: 19 January 2015, 17:23:18 »
Wow, Richey, dat is me daar wel even een serieus project zeg! Waardering. Flinke draadboom ook. Heb je inderdaad wel een mainframe voor nodig ... met waterkoeling? :)

Oplossing voor die wissel heb ik helaas niet.

Succes met verder houwen en daarna hopelijk veel rijplezier.

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Knollendam
« Reactie #41 Gepost op: 19 January 2015, 18:09:34 »
Hoi,

Op het plaatje van je engelse wissel, lijkt het alsof de middelste tongen heel dicht tegen de andere spoorstaaf aanloggen. Klopt dit? Misschien dat je de afstand dussen de spoorstaven en wisseltongen kunt vergroten?

Groet,
Johan

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re: Knollendam
« Reactie #42 Gepost op: 19 January 2015, 20:28:43 »
Mooi project. Wat betreft de wissel deel ik de mening van René. Juist omdat hij op een plek ligt waar je er slecht bij kunt zou ik hem vervangen. Je moet er toch niet aan denken als je zo klaar bent en het ding begeeft het... Sowieso, Engelse wissels, beter van niet op lastig bereikbare plekken.

Grt,
Niels

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Knollendam
« Reactie #43 Gepost op: 25 January 2015, 12:43:22 »
Het blijft huilen met de klep toe met het Engelse wissel. Omdat er boven nog een verdieping met de hoofdsporen moet komen zal de enige oplossing zijn het vernieuwen van deze Engelsman. Doordat een Peco Engelsman met twee motoren moet worden aangestuurd ziet het er naar uit dat het een rotklus wordt. Voorlopig modderen we nog maar even voort. De derde verdieping is ondertussen ook operationeel. Helaas ligt een bocht zo dicht onder het schuine dak dat de stoomafnemers daar de aftimmering raakten. Met oude Folmer bovenleiding en paaltjes van tunnelbovenleiding het bewuste stuk van bovenleiding voorzien. Persoonlijk vind ik het een prachtig gezicht de trein met de beugels tegen de draad voorbij te zien komen. Een helling is voor sommige treinstellen wat moeilijk te nemen door een te fors uitgevallen hellingspercentage. We gaan nu experimenteren met Bullfrog snot. Het potje is binnen en deze week gaan we proefrijden.

 Wordt vervolgd, Fred

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Knollendam
« Reactie #44 Gepost op: 25 January 2015, 15:47:03 »
Beste Richard,

Ik weet niet of het bij HO of nog belangrijker bij jouw ook zo werkt maar ik had hetzelfde probleem eens met een N-wissel. Ik heb hierna verschillende treinsamenstellingen en lengtes getest en kwam erachter dat wanneer de wagons/trein te licht was of te lang met zwaarder wegenede wagons achteraan dat de lichtere stellen bij de wissel ontspoorden. Ik heb hierna enkele treinstellen verzwaard en de wissel nog een goed gereinigd waarna dit probleem zich niet meer heeft voorgedaan.

Gr Stefan