BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Richey op 23 januari 2013, 16:44:36

Titel: Knollendam
Bericht door: Richey op 23 januari 2013, 16:44:36
Zoals al elders gemeld, tijd voor een nieuwe baan.
Het baanplan is al zeker een half jaar in ontwikkeling, pas toen ik er helemaal tevreden over was zijn we de vorige baan gaan afbreken.

Voor het baanplan, zie dit draadje:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46085.0.html (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46085.0.html)
Uiteraard zijn er al wel weer wat wijzigingen doorgevoerd (onder andere een groot deel Peco rails), en de bouw is afgelopen weekend eindelijk begonnen, de onderbouw staat:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4005_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4005_2.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4006_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4006_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4007_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4007_2.jpg)

Zoals duidelijk te zien is lijkt het geheel niet bepaald recht... Dit is gelukkig gezichtsbedrog, de balken van het huis lopen gewoon zo krom, samen met de vloer. Het was dus nog een heel geknutsel met de waterpas om hem mooi recht te krijgen, maar volgens mij is het prima gelukt. Ook is nu meteen duidelijk waarom ik zo laag begin: er zit een dak in de weg...  :-\.

Omdat ik (zoals meer mensen) toch een behoorlijke hekel heb aan het "op de rug kabeltjes knutselen" is het bij deze baan nu toch eens de bedoeling "netjes" te bouwen. Het frame was eerst volledig uitgetekend in WinTrack, en ook heb ik besloten langs de baan nette kabelgoten aan te leggen voor de bekabeling.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4008_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4008_2.jpg)

Ook is er onlangs een doos utp bekabeling binnen gekomen, dus nu geen smoezen meer om te gaan knoeien... :)

Groet,

Richey
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Jeroni op 23 januari 2013, 17:59:23
Mooi strak werk. Het zal vast ergens op dit forum staan, maar ik ben te lui om al die 100.000 threads te doorzoeken; hoe krijg je die 'kruizen' eigenlijk in dat frame? Als in: hoe krijg je dat vast? Lijmen?

J.
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Romar op 23 januari 2013, 18:23:08
Op de plaats van de 'kruizing' beide balken half in zagen en dan in elkaar schuiven met wat lijm denk ik?

Mvg,

Romar
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Martin Welberg op 23 januari 2013, 18:34:50
Weet het wel zeker  ;)
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Romar op 23 januari 2013, 18:35:13
;D (y)
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 23 januari 2013, 18:37:07
Klopt als een bus  :). Het mooie is dat als een plank niet helemaal recht is je sit dan meteen met lijm en een houtklem kan corrigeren... :-). De plekken waar het goed past hoeven niet eens verlijmd te worden.

Groet,

Richey
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Jeroni op 23 januari 2013, 19:03:44
Thanks boys! Had daar nog nooit over nagedacht. Wil weer een stukkie bouwen, en dan moest het ook maar eens met zo'n frame zijn.

J.
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: nscargo op 23 januari 2013, 19:51:07
Heb mijn frame ook zo gemaakt.
Behalve aan de wanden zit het frame nergens gelijmd of geschroefd.
Ik zou het in principe zo weer uit elkaar kunnen halen.
Maar zit al wel stevig in elkaar en is zeer sterk
verbindingen heten overigens kruisverbinding en half hout verbinding.
Harm
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 23 januari 2013, 20:25:25
Zo... nog even verder gerommeld 😊.
Ik zal er wel geen bonuspunten voor krijgen, maar ja: de niet-zichtbare delen doe ik met spaanplaat. Niet omdat ik dat zo mooi vind, maar puur uit kostenoverweging.

Elke overgang van plaat naar plaat verstevig ik met een latje hout en houtlijm, zodat alles keurig recht en gelijk ligt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4009_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4009_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4010_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_4010_1.jpg)

Groet,

Richey
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 03 februari 2013, 19:11:18
Zo... Even een paar nieuwe fotootjes, nog van afgelopen vrijdagavond.

De afgelopen dagen is er stug doorgebouwd, maar ik ga niet van elke schroef een foto maken :). We zijn ondertussen in het stadium dat we de eerste rails aan het vastlijmen zijn, ik blijf me maar verbazen hoe mooi het ligt als je het eens strak bouwt, en netjes de hellingen eerst compleet op de computer uitgedacht hebt  (y).
Vaders (Totty) is ook stug aan het meehelpen :-).
Even een paar telefoonfoto's...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000000.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000001_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000001_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000002_1.jpg)

Zoals te zien is zijn er ook al wel wat concessies gedaan: Niet alles wordt Peco, het wordt dan gewoon te duur. We hebben bijna 400 rechte Fleischmann rails liggen, en ook een hele krat bochten. Ook qua wissels hebben we ruim 50 oude Flm wissels, ik kan het toch niet over mijn hart halen alles maar weg te gooien.
Wissel motoren gaan er wel allemaal af, daarvoor in de plaats komen veelal Glöckner aandrijvingen van de Decodershop. Keurig ondervloers dus.
Binnenkort weer meer foto's, de rails ligt nu op veel plekken lekker te drogen in een laagje houtlijm :).

Groet,

Richey
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 08 februari 2013, 23:10:54
Ondertussen heeft het eerste stukje spoor stroom, en zijn de eerste 12 wisselmotoren aangesloten. Het is ontzettend wennen met de ondergrondse aandrijvingen, nu er stroom op staat merk ik dat sommige toch niet helemaal goed zijn uitgelijnd. Zeker één driewegwissel geeft erg veel problemen: er is niet echt ruimte om allebei de motoren vlak te monteren, ik heb nu een apart soort dubbeldekker oplossing moeten maken: zodra ik een motor haaks monteer ontstaat er te weinig ruimte voor de uitslag, waarschijnlijk een gevalletje van nog te weinig ervaring.

Dan nog twee kleine probleempjes: ik merk met de wisseldecoders dat er in combinatie met de intellibox een soort van probleem is: zodra ik een wissel probeer met de "3" en de "+" (volgens mij) weigeren de decoders steeds één kant op. Op een WD10 decoder heb ik twee wissels omgewisseld, het probleem was toen verholpen. Bij een liftinsky decoder geeft dit geen soelaas, adres 12 moet ik leeg laten want die weigert. Op 13 doet het wissel het dan weer wel. Ook geeft de IB gewoon aan alsof het wissel netjes geschakeld wordt. Iemand nog enig idee..?

Dan de Liftinsky's...tja... Het blijft zeuren, dus elke decoder die weigert gaat er tussen uit. Gisteren schoot er een draadje los, kortsluiting. Het gevolg is dat er meteen twee decoders overleden waren, die weigeren nu in alle talen. Blijkbaar is één keer kortsluiting genoeg om ze naar de eeuwige jachtvelden te sturen. Verder heb ik eigenlijk opmerkelijk weinig problemen., stilte voor de storm...? ;-)

Groet,

Richey
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 10 februari 2013, 14:05:47
Stekkertjes...
Ik dacht zo'n goed iets te hebben gezien bij een collega modelbouwer, het werkt (bij mij) alleen voor geen meter:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000012.jpg)
Een M20 socket, waar ik alle wisselbedrading op vast soldeer, en vervolgens met pin headers keurig wissel voor wissel in kan steken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_000013.jpg)

Na een week van lichtelijke irritatie heb ik vandaag maar besloten dit weer los te scheuren, en de wissels op een andere manier vast te maken. Ik dacht dat dit een handige manier was (als de wisselmotor stuk is immers even het draadje lostrekken en de volgende motor insteken: klaar), maar de verbindingen maken slecht contact of de draadjes schieten los van de header. Hopeloos dus, tijd voor het volgende idee  >:( (y)
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Romar op 11 februari 2013, 16:42:57
Is een 3 polige balanceer stekker misschien een optie?

Contra stekker op een stukje stroken print solderen.

Romar
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 11 februari 2013, 23:39:11
Tja, het mooiste zouden denk ik de servostekkertkes zijn... het nadeel is dat je daar weer een aparte tang voor nodig hebt... 😡.
Heb het er voor nu maar gewoon vastgesoldeerd, c'est brut mais ça marche... 😉.
Voor nu werkt het, ik wil er alleen nog wel een keer een betere oplossing voor vinden.

Vanavond weer stug doorgegaan met kabels trekken en aansluiten, man wat een werk (om het netjes te doen)! We kunnen nu bijna rond rijden, met volledige detectie over de bezetmelders. Twee sporen van het schaduwstation zijn aangesloten, en het eerst kop-schaduwstation is ook klaar  ;D.

Morgen gaat vaders weer een beetje opruimen, zal eens kijken om wat fotootjes te nemen 😊.

Groet,

Richey
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 15 februari 2013, 18:22:13
Zo... eindelijk weer eens wat kiekjes... :-)

Ik heb een kastje in elkaar geflanst met uittrek lades, waar ik de techniek onder breng:
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3521_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3521_1.jpg)
Bezetmeldingen...:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3522_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3522_2.jpg)
Boosters en keerlusmodules...:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3523_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3523_2.jpg)
Het kleine stukje met kopsporen... Een paar leuke proeftreinen, uiteraard onder andere de "gewraakte Trix Tee Ram"... Als die er in blijft móet het wel goed zijn ;):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3514_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3514_1.jpg)
Het toekomstige wisselstraatje aan de achterkant van het schaduwstation... Alleen de voorste twee sporen zijn nog maar functioneel, de rest komt nog... Deze foto bekijkend zijn ze behoorlijk krom, volgende keer weer fff een latje er langs leggen..  >:( :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3515_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3515_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3517_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3517_1.jpg)

En nog twee foto's om de rest te laten zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3518_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3518_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3520_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3520_1.jpg)

Zo... Dat was hem weer even, ik denk dat ik vanavond maar eens een wisseltje ofzo aansluiten... ;)

Groet,

Richey
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Niels B op 15 februari 2013, 19:34:02
Je gaat lekker!  (y)

Ik blijf je volgen.

Grtz,
Niels
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: JaJo op 15 februari 2013, 20:15:19
Mooi nachtkastje Richey!

Gr. Jaap
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 15 februari 2013, 22:55:28
Mooi nachtkastje Richey!

Niet eens :-). De bodemplaat en de twee zijkanten zijn nog stukken van de vorige tafel waar we niets meer mee konden, waar ik een aantal ladegeleiders in heb gemonteerd van www.ladegeleider.nl (http://www.ladegeleider.nl) :-).
Daarop heb ik gewone latjes geschroefd, waar ik vervolgens twee planken op heb gemonteerd die vroeger eens een boekenkast zijn geweest :P.

Vanavond heb ik in ieder geval alweer 3 wisselmotoren gemonteerd, en heb ik nog een opstelspoortje aangelegd wat nu licht te drogen :-).

Groet,

Richard
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: OlivierV op 16 februari 2013, 18:50:55
Dat wordt een heus project!

Wel herkenbaar hoor, die sporen die niet recht blijven liggen of toch in de zin van eerst liggen ze recht, maak je ze vast dan liggen ze wat scheef en je merkt het dan niet toch je uiteindelijk al heel wat gesoldeerd etc hebt.
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 26 februari 2013, 14:29:47
Hop, het onderste schaduwstation is gereed... :-).

Bij de wisselstraat heb ik nog wel iets moeten veranderen: bij het vastleggen (wat ik recht wel recht deed) paste het ineens niet meer op de plaat. Na de kruizing dus een klein bochtje en daarna gaat de wisselstraat weer verder.

Een kleine foto-impressie:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524_5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3524_5.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3526_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3526_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3528_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3528_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3529_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3529_3.jpg)

Een Roco 151 trekt de kalktrein keurig omhoog:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3531_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3531_1.jpg)

Voorlopig ben ik in ieder geval dik tevreden: alles werkt keurig, eigenlijk geen centje pijn. Tot nu toe één minpuntje gevonden: de oude 1010 vind het drieweg wissel niet echt leuk. Linksaf slaand loopt hij er uit... Tja, jammer maar daar ga ik niet voor sleutelen... Een richtingsverbod lost alles op... ;)


Groet,

Richard
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 25 maart 2013, 19:07:10
Het is al weer een tijdje stil, maar dat betekent niet dat we stil staan! De laatste tijd zijn we zeer druk geweest met het finetunen van de baan, het bijstellen van wisselmotoren en het afregelen van Koploper.
De baan loopt ondertussen schitterend, maar ondertussen deed het volgende probleem zich al weer voor: in het mooie techniekkastje komt alle bekabeling bij elkaar op een bepaald moment zijn we daar weer iets luier mee geworden. Het resultaat was een aantal draden die er kriskras in lagen, en een paar bundels die er van de zijkant in gestoken waren.
Dat kon nooit goed goed gaan en dus kabelbreuk! 😒.

Reden genoeg om dit weer eens radicaal op te lossen. Alle losse kabels er weer uitgetrokken en aan de buitenkant op een soldeerstrip vastgezet. Van hier af gaat het dan weer met een ethernetkabel netjes naar de juiste plank en hier pas splits ik het uit. Om er voor te zorgen dat het niet weer één grote bende wordt bind ik in de kast de kabels van dezelfde plank aan elkaar met dubbelzijdig klittenband wat ik nog over had van een patchkast klusje.

Wordt vervolgd...


Groet,

Richard
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Totty op 26 maart 2013, 21:22:21
En zoals gisteren gemeld lag Richard ook vandaag op de knietjes on het kastje met electronika te verbeteren. Wonder boven wonder lijkt dat nog te lukken, de eerste rondes van onze proeftreinen zijn weer gedraait en alles blijkt weer te werken. Voor de tweede laag opstelsporen is reeds een raamwerk aangebracht. Alle balken geschroefd en verlijmd. Een robuust gezicht. Maar bij proefrijden met stoomafnemers op blijkt er een probleem. Door een misrekening  komen sommige stroomafnemers in aanraking met de onderzijde van de volgende verdieping. We studeren op een oplossing. Richard denkt aan het laten zakken van de beugels door een klein stukje semi bovenleiding onder de balken te konstrueren. Een klein proefstukje leek veelbelofend. Vermoedelijk lopen onze treinen hierdoor een nog onbekende vertaging op.

Groet, Fred.
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Mark Lin op 26 maart 2013, 22:39:02
Hallo Richard en Fred,

Zo te zien timmeren jullie flink aan de baan ;)
Welk hellingspercentage is er nu toegepast?
En kan een loc met acht rijtuigen de helling goed nemen?
Ben benieuwd naar de reactie.

Groet, Mark
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Richey op 26 maart 2013, 22:51:13
Hallo Mark,

Het helingspercentage zit als het goed is op maximaal 3,5%, op een neergaande helling. Bij de steigende hellingen zit het rond de 3% maximaal, maar het hangt er ook erg vanaf wat voor lok er voorstaat. De "gewone" fleischmann en roco loks doen het lachend, maar een oude blauwe Rivarossi met een kalktrein van 9 wagens komt soms amper boven. 6 rijtuigen plan E/plan D/plan W/Stalen D is daarentegen weer geen enkel probleem.

Groet,

Richard
Titel: Re:Knollendam
Bericht door: Totty op 26 maart 2013, 23:05:32
Even wat foto's:

De elektronica kelder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_001.jpg)

Het onderste schaduwstation, met het balkenframe voor het tweede niveau reeds gebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_003.jpg)

Een creatieve afvanger voor de stroomafnemer:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_004.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_005.jpg)

En nog een overzichtje van het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/x_Opbouw_modelbaan_006.jpg)

Groet,

Fred
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Richey op 10 december 2013, 23:21:59
Zo... spuitbusje lucht, weg dat stof! 😁

Door de zomer heen zijn er wel conditieritjes geweest, maar de bouw heeft stil gelegen. Sinds een week zijn we weer begonnen, dus even een fotootje!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131210_20_22_57_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131210_20_22_57_Pro.jpg)

De tweede laag ligt er ondertussen op, en heeft over de hele lengte scharnieren. Ook het bruggetje is weer terug, we zijn nu bezig de volgende keerlusmodule aan te sluiten.

Groet,

Richard
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: hutski1 op 11 december 2013, 10:47:06
Hallo,
Je gebruikt uitshufladeś voor de techniek.
We zien alleen de voorkant, hoe heb je het gedaan aan de achterkant.?
Er moet toch speel ruimte zijn voor de draden.

Johan
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Richey op 11 december 2013, 11:09:52
Dat is het deel wat ik niet helemaal goed uitgewerkt had...
Ik heb aan de achterkant genoeg ruimte, maar was even vergeten dat ik in een serverkast altijd van die scharnierarmen heb. De kabels zitten dus allemaal aan elkaar getyrapped per plank, en lopen zo naar achter. Aan de achterkant zitten alleen maar een paar horizontale plankjes voor de stevigheid.

Moet ik dus misschien nog eens naar kijken...

Groet,

Richard
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: hutski1 op 11 december 2013, 12:21:46
Hallo Richey,

Gaan de draden bij het uitschuiven en terugdoen niet door elkaar, ondanks de tyrerips.

Johan
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Richey op 12 december 2013, 23:57:50
Johan: nee dat valt erg mee, gaat best nog wel goed. Als ik een momentje heb (en er aan denk) dan maak ik nog wel een fotootje).

De baanbouw moet nu weer even wachten, ik kwam tot de ontnuchterende ontdekking dat ik omdertussen al bijna 40 wisselmotoren heb weggebouwd, dus ben ik én bijna door de motoren heen, én door de wisseldecoders heen... 😓

Komend weekend mag ik in ieder geval het hele weekend in een Charles Dickens kostuum doorbrengen: op naar Deventer... 😋. Helaas dus weer geen Houten...

Groet,

Richard
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: hutski1 op 13 december 2013, 00:02:24
veel plezier daar, wij hebben in de gemeente Kerst in de vesting.
zie uit naar je fotoś.

johan
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: apenkop op 13 december 2013, 00:08:32
leuke oplossing voor je electronica kelder, heb dat idee meteen opgeschreven om ook toe te gaan passen.
Als je nog op zoek bent naar van die armen voor erachter (cable guidance) dan heb ik er nog wel eentje liggen van een HP proliant die ik niet meer gebruik.
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Richey op 24 december 2013, 10:53:23
Zo... even weer een foto update :):

Eerst even twee fotootjes van mijn "nachtkastje" :-):

Vanaf de voorkant een doorkijk bij de bezetmelderkaarten: De laatst aangesloten moet ik nog vastzetten...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_07_19_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_07_19_Pro.jpg)

Aan de achterkant begint het wel een beetje een puinzooi te worden... maar ja... wie kijkt er dan ook naar de achterkant :)?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_07_05_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_07_05_Pro.jpg)

Ook de baan vordert gestaag:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_06_22_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_06_22_Pro.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_06_31_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_06_31_Pro.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_06_47_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20131223_20_06_47_Pro.jpg)

Groet,

Richard
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Totty op 16 februari 2014, 17:48:23
De laatste tijd is Knollendam weer gegroeid. Er moeten nog 2 sporen van het achterste opstelterrein aangesloten worden en dan is ook de tweede verdieping opstelspoor gereed. Ondertussen doen de treinen hun best met proefrijden om de rotte plekken op deze verdieping opstelspoor er uit te krijgen. De ontsporingspercentage is gelukkig nihil ondanks het gebruik van oudere Fleischmann wissels. Ook op de overgangen van de opklapbare delen raken de wielen het spoor niet bijster. Door het ontbreken van de blauwe ondergrond bij deze overgangen is er wel een geluid ontstaan alsof er een zware goederentrein over een kruising heen dendert, maar het ligt wel stabiel. In de prille proefperiode reden voornamelijk de moeilijke treinen over de tweede verdieping, maar ondertussen rijden alle op de baan staande treinen over de hele baan, en dat vol automatisch. Het is niet meer zoals met analoog. Zoals Richard het nu gebouwd heeft is het meer te behappen om de treinenloop met de hand te bedienen. Het is en blijft een boeiend schouwspel, modelspoorbanen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140108_009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140108_009.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_002_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_002_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_007_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Modelbaan_007_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140108_004_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140108_004_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140108_007_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20140108_007_1.jpg)
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Richey op 18 januari 2015, 22:47:46
Er is in bijna een jaar weer veel gebeurd :).
De baan heeft al die tijd dat het hier stil was gedraaid, de kleine probleempjes er uit halen. Ondertussen gaat alles vrij goed, op nog wat kleine dingetjes na. Tijd dus om weer eens verder te kijken... :-).

Even een klein zoethoudertje: we zijn eindelijk aangekomen op het 3de niveau! :-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150116_13_16_20_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150116_13_16_20_Pro.jpg)

Vandaag zijn we dus de hele dag weer draadjes wezen trekken en solderen, de wissels zijn voorzien van hun aandrijving. Nu nog alle draden doorverbinden naar ons modelspoormainframe  ;D doorverbinden, een paar blokken bij maken en dan kan er op nog meer manieren rond gereden worden! De eerste trein heeft er in ieder geval al overheen gereden, alleen dan handmatig :-). Die foto staat alleen in het "Wat is er aan je vingers blijven plakken 2015" draadje.

Binnenkort weer meer nieuws, we zijn immers nu weer druk bezig!

Groet,

Fred & Richard

Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Richey op 19 januari 2015, 13:33:03
Zo... Even maar weer een update:

Omdat het achterste deel bij de schoorsteen toch wel wat lastig bereikbaar is/wordt, eerst maar op de losse plaat alle rails vastgelegd en de wisselmotoren er onder gemonteerd. Ook heb ik er meteen een kabelgootje onderdoor getrokken en alle kabels naar één punt gebracht vanwaar ik het met de nodige metertjes netwerkkabel naar de centrale kast kan sturen. Al met al toch weer 32 aders nodig.. :P. Hier ligt het nog los:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150119_13_16_28_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150119_13_16_28_Pro.jpg)

Al met al begint het nu dus toch leuk op te schieten, eindelijk op het hoogste niveau!

Toch heb ik nog wel wat problemen: aan de andere kant van de baan ligt een Fleischmann engels wissel ingebouwd, wat wat problemen geeft. Eerst liep er behoorlijk veel uit de rails, zelfs de Artitec DE-1. Ondertussen blijft alles er nu in, op de Roco 4-assige oude ombauers en de Roco mat64-4 in geduwde toestand na. Precies in het midden van het wissel lijkt het mis te gaan, waar alle treinen dus netjes rechtdoor zouden moeten rijden (recht over de kruising) hebben die twee de behoefte gekregen om steeds rechtsaf te slaan. De Roco umbauers met het achterste draaistel van het achterste rijtuig, de mat64 met het draaistel onder de restauratie, die dus het dichtst bij de motorwagen zit.
Een reden kan ik er niet voor bedenken, misschien heeft iemand hier een werkbare oplossing.
Zoals je kunt zien ben ik al aan het knutselen geweest om de strijkregels wat krapper te maken, dit was in ieder geval een succes:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150116_15_53_49_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150116_15_53_49_Pro.jpg)

Wordt vervolgd, in de tussentijd hoop ik dat iemand hier een nuttige suggestie op kan geven :)

Gr.

Richard
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Richey op 19 januari 2015, 14:21:54
Even nog een verduidelijking:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150119_13_42_20_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150119_13_42_20_Pro.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150119_13_42_22_Pro.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WP_20150119_13_42_22_Pro.jpg)

Groet,

Richard
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: ReneH0 op 19 januari 2015, 14:54:27
Dat wordt een mooie baan Richey  :o

Wat betreft een knutsel oplossing voor je wissel heb ik niet.
Maar mijn persoonlijke mening, oogt als een hele oude wissel, gewoon weggooien, uithuilen :'( en nieuwe kopen ;).
Vrees, dat je daar in de toekomst, dan meer problemen mee gaat krijgen.
Zonde, maar hij zal zijn geld vast al opgebracht hebben, maar ik zou voor 'safe' gaan.
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: ReneH0 op 19 januari 2015, 14:59:01
oeps dat ging niet helemaal goed :P
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Richey op 19 januari 2015, 15:02:49
Tja, het probleem is natuurlijk dat deze op een plaats ligt die zich euh... niet optimaal leent voor het in- en uitbouwen...  :-X.
Het kan natuurlijk wel, maar kost me wel een paar dagen...  ::). Voorkomen zou dus fijner zijn, vandaar mijn vraag :-).

Lukt het niet dan gaat er inderdaad een nieuw Peco wissel in.

Groet,

Richard
Titel: Re: Arduino als DCC decoder met 16x functie- en/of 6x servo uitgangen
Bericht door: RudyB op 19 januari 2015, 17:23:18
Wow, Richey, dat is me daar wel even een serieus project zeg! Waardering. Flinke draadboom ook. Heb je inderdaad wel een mainframe voor nodig ... met waterkoeling? :)

Oplossing voor die wissel heb ik helaas niet.

Succes met verder houwen en daarna hopelijk veel rijplezier.
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Machinist Johan op 19 januari 2015, 18:09:34
Hoi,

Op het plaatje van je engelse wissel, lijkt het alsof de middelste tongen heel dicht tegen de andere spoorstaaf aanloggen. Klopt dit? Misschien dat je de afstand dussen de spoorstaven en wisseltongen kunt vergroten?

Groet,
Johan
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Niels B op 19 januari 2015, 20:28:43
Mooi project. Wat betreft de wissel deel ik de mening van René. Juist omdat hij op een plek ligt waar je er slecht bij kunt zou ik hem vervangen. Je moet er toch niet aan denken als je zo klaar bent en het ding begeeft het... Sowieso, Engelse wissels, beter van niet op lastig bereikbare plekken.

Grt,
Niels
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Totty op 25 januari 2015, 12:43:22
Het blijft huilen met de klep toe met het Engelse wissel. Omdat er boven nog een verdieping met de hoofdsporen moet komen zal de enige oplossing zijn het vernieuwen van deze Engelsman. Doordat een Peco Engelsman met twee motoren moet worden aangestuurd ziet het er naar uit dat het een rotklus wordt. Voorlopig modderen we nog maar even voort. De derde verdieping is ondertussen ook operationeel. Helaas ligt een bocht zo dicht onder het schuine dak dat de stoomafnemers daar de aftimmering raakten. Met oude Folmer bovenleiding en paaltjes van tunnelbovenleiding het bewuste stuk van bovenleiding voorzien. Persoonlijk vind ik het een prachtig gezicht de trein met de beugels tegen de draad voorbij te zien komen. Een helling is voor sommige treinstellen wat moeilijk te nemen door een te fors uitgevallen hellingspercentage. We gaan nu experimenteren met Bullfrog snot. Het potje is binnen en deze week gaan we proefrijden.

 Wordt vervolgd, Fred
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: SteeF_NS92 op 25 januari 2015, 15:47:03
Beste Richard,

Ik weet niet of het bij HO of nog belangrijker bij jouw ook zo werkt maar ik had hetzelfde probleem eens met een N-wissel. Ik heb hierna verschillende treinsamenstellingen en lengtes getest en kwam erachter dat wanneer de wagons/trein te licht was of te lang met zwaarder wegenede wagons achteraan dat de lichtere stellen bij de wissel ontspoorden. Ik heb hierna enkele treinstellen verzwaard en de wissel nog een goed gereinigd waarna dit probleem zich niet meer heeft voorgedaan.

Gr Stefan
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Totty op 26 januari 2016, 21:01:41
Beste hobby genoten.

We zijn weer een jaar verder en hoewel we druk zijn geweest met andere dingen, is er af en toe wel verder gebouwd. Het tweede niveau, opstel station 2 is geheel in dienst en uitvoerig getest. Ook de opritten naar niveau 3 zijn klaar en in dienst. Op niveau 3 liggen nu drie sporen, waar van twee uiteindelijk het station gaan ontsluiten. Het derde spoor blijft opstel spoor. Op niveau 2 zijn we naast Fleischmann wissels ook Peco wissels gaan gebruiken. Bij proefrijden kwam aan het licht dat ouder materiaal van Fleischmann en Lima door de brede wielen kortsluiting veroorzaakte op de puntstukken van de Peco wissels. Het ziet er naar uit dat we voorlopig de oude treinen niet kunnen gebruiken. Ook de hondenkoppen van Piko geven soms problemen, n.l. als de slipbandjes er af gelopen zijn. De baan word aangestuurd via de computer met het program Koploper. Dat betekend dat de onder stations vol automatisch werken en tijdens het testen kijken we dan ook alleen maar toe. Rangeren is voorbehouden aan het hoofd station op niveau 3 en dat moet nog gebouwd worden. Het afrangeren van korte treinen naar kopsporen word volledig door de computer geregeld. Maar alleen het kijken naar de grote hoeveelheid spoorbewegingen geeft al een hoop voldoening. Met soms 5 treinen tegelijk die aan het rijden zijn is het erg druk op het spoor in Knollendam. Het Engelse wissel wat eerst voor problemen zorgde is door Richard voorzien van stripjes trespla tegen de strijkregels. Hierna hadden we geen ontsporingen meer op genoemd wissel. Wel zijn ondertussen de tongen zo ver versleten dat het wissel alsnog vervangen zal moeten worden. Omdat het een k..klus is word dat nog even uit gesteld. Op dit moment voldoet het wissel nog. 
Dit is voor nu weer even de update uit Knollendam.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_9.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_1_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_1_3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_2_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_2_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_3_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_3_1.jpg)

Groetjes, Fred en Richard.
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Totty op 26 januari 2016, 21:10:29
Helaas zijn de laatste drie foto's hetzelfde, dat was niet de bedoeling.
Ik probeer het nogmaals
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_6_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_6_2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_9_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0001_Jan_2016_9_2.jpg)

Groet, Fred.
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Totty op 19 februari 2018, 18:50:03
Het is jammer maar tijdgebrek is de oorzaak dat Knollendam blijft hangen in de opstelsporen. Wel wordt er veel gereden en de elektronica doet wat er van verwacht werd. Eigenlijk komen er geen problemen aan het licht, op een oud Engels wissel na wat nog wel eens blijft plakken. En nu kwam Liliput met een Duitse diesellok uit, de BBC-Henschel 2500, met nr 202-003-0, die ook in Nederland heeft gereden als proeflok voor draaistroom techniek. Doordat ik zelf deze lok bediende toentertijd moest deze lok natuurlijk aan de verzameling worden toegevoegd. Na het inbouwen van een decoder (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=post;topic=49827.45;last_msg=3221635753) en de daarbij behorende beproevingen, rijdt nu ook deze lok z'n rondjes op wat er tot nu toe gebouwd is in Knollendam.
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Niels B op 19 februari 2018, 19:58:19
Tijdgebrek is denk ik de grootste vijand van de modelspoorder. Hier is het in ieder geval niet anders. Als ik zie wat ik in een jaar doe is dat echt marginaal.... Maakt ook niet zo veel uit, als de hobby maar een uitlaatklep is. Het is hobby, geen aangenomen werk!  (y)

Ben trouwens wel benieuwd naar je Henschel, want er gaat iets fout met de fotolink.

Grtz,
Niels
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Joto op 19 februari 2018, 20:43:51
De naam van de baan "Knollendam" is die verzonnen of is dat je woonplaats ?

M.vr.groet
John
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Totty op 19 februari 2018, 20:45:18
Tja Niels, zal aan mij liggen. Ik zal maar weer aan mijn zoon vragen. De lok rijdt prima en als je een PM stuurt met je @mail kan ik proberen foto's over te sturen.
En Joto, het heeft met onze achternaam te maken.
Titel: Re: Knollendam
Bericht door: Edsko Hekman op 19 februari 2018, 21:05:04
Ik ben even zo vrij geweest de link te repareren.

Dit bericht zal snel verwijdert worden om de boel niet te vertroebelen...  (y)