Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door meino
11 September 2025, 23:47:13
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door hervé
11 September 2025, 23:45:58
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
11 September 2025, 16:44:52
  

Auteur Topic: Knollendam  (gelezen 15202 keer)

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Knollendam
« Reactie #15 Gepost op: 15 February 2013, 19:34:02 »
Je gaat lekker!  (y)

Ik blijf je volgen.

Grtz,
Niels

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Knollendam
« Reactie #16 Gepost op: 15 February 2013, 20:15:19 »
Mooi nachtkastje Richey!

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Knollendam
« Reactie #17 Gepost op: 15 February 2013, 22:55:28 »
Mooi nachtkastje Richey!

Niet eens :-). De bodemplaat en de twee zijkanten zijn nog stukken van de vorige tafel waar we niets meer mee konden, waar ik een aantal ladegeleiders in heb gemonteerd van www.ladegeleider.nl :-).
Daarop heb ik gewone latjes geschroefd, waar ik vervolgens twee planken op heb gemonteerd die vroeger eens een boekenkast zijn geweest :P.

Vanavond heb ik in ieder geval alweer 3 wisselmotoren gemonteerd, en heb ik nog een opstelspoortje aangelegd wat nu licht te drogen :-).

Groet,

Richard

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re:Knollendam
« Reactie #18 Gepost op: 16 February 2013, 18:50:55 »
Dat wordt een heus project!

Wel herkenbaar hoor, die sporen die niet recht blijven liggen of toch in de zin van eerst liggen ze recht, maak je ze vast dan liggen ze wat scheef en je merkt het dan niet toch je uiteindelijk al heel wat gesoldeerd etc hebt.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Knollendam
« Reactie #19 Gepost op: 26 February 2013, 14:29:47 »
Hop, het onderste schaduwstation is gereed... :-).

Bij de wisselstraat heb ik nog wel iets moeten veranderen: bij het vastleggen (wat ik recht wel recht deed) paste het ineens niet meer op de plaat. Na de kruizing dus een klein bochtje en daarna gaat de wisselstraat weer verder.

Een kleine foto-impressie:









Een Roco 151 trekt de kalktrein keurig omhoog:


Voorlopig ben ik in ieder geval dik tevreden: alles werkt keurig, eigenlijk geen centje pijn. Tot nu toe één minpuntje gevonden: de oude 1010 vind het drieweg wissel niet echt leuk. Linksaf slaand loopt hij er uit... Tja, jammer maar daar ga ik niet voor sleutelen... Een richtingsverbod lost alles op... ;)


Groet,

Richard

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Knollendam
« Reactie #20 Gepost op: 25 March 2013, 19:07:10 »
Het is al weer een tijdje stil, maar dat betekent niet dat we stil staan! De laatste tijd zijn we zeer druk geweest met het finetunen van de baan, het bijstellen van wisselmotoren en het afregelen van Koploper.
De baan loopt ondertussen schitterend, maar ondertussen deed het volgende probleem zich al weer voor: in het mooie techniekkastje komt alle bekabeling bij elkaar op een bepaald moment zijn we daar weer iets luier mee geworden. Het resultaat was een aantal draden die er kriskras in lagen, en een paar bundels die er van de zijkant in gestoken waren.
Dat kon nooit goed goed gaan en dus kabelbreuk! 😒.

Reden genoeg om dit weer eens radicaal op te lossen. Alle losse kabels er weer uitgetrokken en aan de buitenkant op een soldeerstrip vastgezet. Van hier af gaat het dan weer met een ethernetkabel netjes naar de juiste plank en hier pas splits ik het uit. Om er voor te zorgen dat het niet weer één grote bende wordt bind ik in de kast de kabels van dezelfde plank aan elkaar met dubbelzijdig klittenband wat ik nog over had van een patchkast klusje.

Wordt vervolgd...


Groet,

Richard
« Laatst bewerkt op: 26 March 2013, 23:10:33 door Richey »

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Knollendam
« Reactie #21 Gepost op: 26 March 2013, 21:22:21 »
En zoals gisteren gemeld lag Richard ook vandaag op de knietjes on het kastje met electronika te verbeteren. Wonder boven wonder lijkt dat nog te lukken, de eerste rondes van onze proeftreinen zijn weer gedraait en alles blijkt weer te werken. Voor de tweede laag opstelsporen is reeds een raamwerk aangebracht. Alle balken geschroefd en verlijmd. Een robuust gezicht. Maar bij proefrijden met stoomafnemers op blijkt er een probleem. Door een misrekening  komen sommige stroomafnemers in aanraking met de onderzijde van de volgende verdieping. We studeren op een oplossing. Richard denkt aan het laten zakken van de beugels door een klein stukje semi bovenleiding onder de balken te konstrueren. Een klein proefstukje leek veelbelofend. Vermoedelijk lopen onze treinen hierdoor een nog onbekende vertaging op.

Groet, Fred.

Mark Lin

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • De trein laat heel wat sporen na.
Re:Knollendam
« Reactie #22 Gepost op: 26 March 2013, 22:39:02 »
Hallo Richard en Fred,

Zo te zien timmeren jullie flink aan de baan ;)
Welk hellingspercentage is er nu toegepast?
En kan een loc met acht rijtuigen de helling goed nemen?
Ben benieuwd naar de reactie.

Groet, Mark
H0 2R= NS IVa
H0 2R= NS IIb
H0 2R= DB IIIb

Laag-Baarlo https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93480

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re:Knollendam
« Reactie #23 Gepost op: 26 March 2013, 22:51:13 »
Hallo Mark,

Het helingspercentage zit als het goed is op maximaal 3,5%, op een neergaande helling. Bij de steigende hellingen zit het rond de 3% maximaal, maar het hangt er ook erg vanaf wat voor lok er voorstaat. De "gewone" fleischmann en roco loks doen het lachend, maar een oude blauwe Rivarossi met een kalktrein van 9 wagens komt soms amper boven. 6 rijtuigen plan E/plan D/plan W/Stalen D is daarentegen weer geen enkel probleem.

Groet,

Richard

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Knollendam
« Reactie #24 Gepost op: 26 March 2013, 23:05:32 »
Even wat foto's:

De elektronica kelder:


Het onderste schaduwstation, met het balkenframe voor het tweede niveau reeds gebouwd:


Een creatieve afvanger voor de stroomafnemer:





En nog een overzichtje van het schaduwstation:


Groet,

Fred

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Knollendam
« Reactie #25 Gepost op: 10 December 2013, 23:21:59 »
Zo... spuitbusje lucht, weg dat stof! 😁

Door de zomer heen zijn er wel conditieritjes geweest, maar de bouw heeft stil gelegen. Sinds een week zijn we weer begonnen, dus even een fotootje!



De tweede laag ligt er ondertussen op, en heeft over de hele lengte scharnieren. Ook het bruggetje is weer terug, we zijn nu bezig de volgende keerlusmodule aan te sluiten.

Groet,

Richard

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Knollendam
« Reactie #26 Gepost op: 11 December 2013, 10:47:06 »
Hallo,
Je gebruikt uitshufladeś voor de techniek.
We zien alleen de voorkant, hoe heb je het gedaan aan de achterkant.?
Er moet toch speel ruimte zijn voor de draden.

Johan

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Knollendam
« Reactie #27 Gepost op: 11 December 2013, 11:09:52 »
Dat is het deel wat ik niet helemaal goed uitgewerkt had...
Ik heb aan de achterkant genoeg ruimte, maar was even vergeten dat ik in een serverkast altijd van die scharnierarmen heb. De kabels zitten dus allemaal aan elkaar getyrapped per plank, en lopen zo naar achter. Aan de achterkant zitten alleen maar een paar horizontale plankjes voor de stevigheid.

Moet ik dus misschien nog eens naar kijken...

Groet,

Richard

hutski1

  • Offline Offline
  • Berichten: 188
Re: Knollendam
« Reactie #28 Gepost op: 11 December 2013, 12:21:46 »
Hallo Richey,

Gaan de draden bij het uitschuiven en terugdoen niet door elkaar, ondanks de tyrerips.

Johan

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1045
Re: Knollendam
« Reactie #29 Gepost op: 12 December 2013, 23:57:50 »
Johan: nee dat valt erg mee, gaat best nog wel goed. Als ik een momentje heb (en er aan denk) dan maak ik nog wel een fotootje).

De baanbouw moet nu weer even wachten, ik kwam tot de ontnuchterende ontdekking dat ik omdertussen al bijna 40 wisselmotoren heb weggebouwd, dus ben ik én bijna door de motoren heen, én door de wisseldecoders heen... 😓

Komend weekend mag ik in ieder geval het hele weekend in een Charles Dickens kostuum doorbrengen: op naar Deventer... 😋. Helaas dus weer geen Houten...

Groet,

Richard