Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 13:39:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Tamara's baan, 270 x 390 cm  (gelezen 25834 keer)

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #60 Gepost op: 07 April 2013, 22:26:04 »
ja ik heb de gebruiksaanwijzing gevolgd. daar staat in dat als je de contacttrajecten wilt verlengen, je de railstaven moet onderbreken. Aangezien de langste "trein + wagonnetjes" ongeveer 8 rails in beslag neemt, heb ik aan beide zijde van de overgang 8 rails onderbroken.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17892
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #61 Gepost op: 07 April 2013, 22:34:59 »
Oke, je schreef dat je een stuk of 8 rails doorgeknipt had. Je bedoelde dus een stuk van 8 rails die je als 1 geheel gescheiden hebt van de rest?

En kun je het aansluitschema even laten zien?

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #62 Gepost op: 08 April 2013, 08:26:47 »
Oke, je schreef dat je een stuk of 8 rails doorgeknipt had. Je bedoelde dus een stuk van 8 rails die je als 1 geheel gescheiden hebt van de rest?

Ja klopt. Tekening zal ik straks even uittekenen.

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #63 Gepost op: 08 April 2013, 10:17:03 »
Hieronder de tekening:



Ik heb hierbij de rode draad niet getekend. Deze had/heb ik aangesloten (om te proberen) op de contactrail.

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #64 Gepost op: 08 April 2013, 12:13:58 »
Heb je voor die overweg wel een externe trafo gebruikt?

Anders lijkt het er haast op of je de bruine draad van de trafo hebt aangesloten op de middengeleider en niet
op de geisoleerde spoorstaaf. Anders kan je mobile station haast niet in de stop stand schieten.
Wat volgens mij het makkelijst is op te proberen is om de contactrail direct aan de overweg te plaatsen.
Kijk of het dan werkt en schuif dan de contactrail rail voor rail op. Zo kun je makkelijk kijken of er een fout
in de rail zit.

Op de rail waar de overweg aan vast zit staat aan 1 zijde een rode markering.
Zorg ervoor dat deze aan de zelfde kant zit als de kant van de rail die je doorgeknipt hebt.

Succes!
Thijs

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #65 Gepost op: 08 April 2013, 12:35:27 »
Voor de spooroverweg gebruik ik de trafo die bij de overweg geleverd is (dus een externe). Ik heb de bruine draad aangesloten aan de zijde waar de "O" staat vermeld op de onderkant van de rail. Als ik de contactrail direct aan de overweg aansluit, dan blijven de spoorbomen dicht. Ik weet wel even niet meer of de mobile station dan wel of niet in de stop stand schiet. Dat zal ik straks als ik thuis ben even uitproberen.


Citaat
Op de rail waar de overweg aan vast zit staat aan 1 zijde een rode markering.
Zorg ervoor dat deze aan de zelfde kant zit als de kant van de rail die je doorgeknipt hebt.

Voor zover ik uit mijn hoofd weet staan er op de overweg alleen een pijltje naar links en naar rechts. De contactrails hebben aan een zijde een pijltje richting de rail. Ik heb ervoor gezorgd dat die allemaal aan dezelfde zijde staan. Ik zie nergens een rode markering, maar zal als ik thuis ben er nog even naar kijken. Eén rail moet ik aan beide kanten doorknippen, dus daarbij denk ik niet dat het iets uitmaakt hoe om ik deze aansluit, toch?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17892
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #66 Gepost op: 08 April 2013, 12:57:18 »
Tamara, is het deze?:

- http://wiki.3rail.nl/index.php/C-Rail_Overweg_74920

Tekst:

De andreaskruisen bevatten rode lampjes. De halve slagbomen worden door magneetjes aangetrokken zodra deze stroom krijgen. De werking van de spoorwegovergang is gebaseerd op contactrails, wat inhoud dat 1 spoorstaaf geïsoleerd is van massa. De gele draad van de lichttransformator (stroomdraad) wordt aangesloten op de spoorwegovergang. Zodra er een trein een contactrails berijdt, wordt middels de wielassen van de locomotief en wagons, de massa rijstaaf verbonden met de geïsoleerde rijstaaf. (massa detectie) Hierdoor krijgt deze ook massa contact en zolang er een trein of wagon zich tussen de contactrails bevindt, blijft er dus een stroom lopen waardoor de magneten van de overwegbomen bekrachtigd blijven en de lampjes blijven branden. De contactrails hoeven niet direct tegen de spoorweg aangesloten te worden, maar kunnen ook verder uit elkaar geplaatst worden. Wel dienen dan van alle rails die hiertussen geplaatst worden, de railstaven van elkaar geïsoleerd te worden. Hoe dit dient te gebeuren vind je hier. De assen van de locomotief en wagens dienen wisselstroom assen te zijn, anders wordt de massa van de railstaaf niet doorgegeven aan de geïsoleerde railstaaf.

PDF: http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/930Spoorwegovergang.pdf Aansluitschema rechts blz 13.


Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #67 Gepost op: 08 April 2013, 13:06:40 »
Jep dat is hem.

Zoals beschreven staat op pagina 16 in de handleiding heb ik het uitgevoerd.
Moet ik verder dan nog iets doorknippen of iets doen? Ik heb alles van Märklin en alles is wisselstroom.

Alvast dank!!

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #68 Gepost op: 08 April 2013, 13:38:47 »
Voor zover ik uit mijn hoofd weet staan er op de overweg alleen een pijltje naar links en naar rechts. De contactrails hebben aan een zijde een pijltje richting de rail. Ik heb ervoor gezorgd dat die allemaal aan dezelfde zijde staan. Ik zie nergens een rode markering, maar zal als ik thuis ben er nog even naar kijken. Eén rail moet ik aan beide kanten doorknippen, dus daarbij denk ik niet dat het iets uitmaakt hoe om ik deze aansluit, toch?

Bij de contrails staat een pijltje deze moeten inderdaad aan dezelfde kant zitten.
Het ging mij om de lichtgrijze rail waar de overweg aan vast zit.
Deze heeft een rode markering.
Als je deze verkeerd om plaatst blijft de overweg altijd gesloten.

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #69 Gepost op: 08 April 2013, 13:48:47 »
oke duidelijk. Ik zal daar thuis nog eens naar kijken.

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #70 Gepost op: 08 April 2013, 19:06:16 »
Ik heb naar het stuk gekeken waar de spoorweg op wordt aangesloten, maar kan hier geen rode markering op zien. Hieronder een paar foto's.









Zoals op de laatste foto te zien, staat er wel een pijltje (aan de andere kant aan dezelfde zijde staat ook zo eentje). Ik heb ervoor gezorgd dat deze pijltjes aan dezelfde zijde staan/liggen als de pijltjes op de contactrails.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1105
    • Windhoven
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #71 Gepost op: 08 April 2013, 20:04:26 »
Hier is de handleiding van de overweg te vinden bij marklin klik.
Op pagina 10 staat de afbeelding waarbij de pijltjes op het stuk overweg rail ook staan. Die zouden aan de kant moeten komen waar de railstaaf geïsoleerd is.
Zou correct moeten zijn.

Ik lees dat je wel de rails doorgeknipt hebt, maar wel de juiste verbinding doorgeknipt? En ook aan beide uiteinden van de rail? Zie ook pagina 15 van de handleiding.

Heeft de overweg wel goed gewerkt voor de rails door werden geknipt? Dus met de contactrails (die met de pijltjes) direct aan de overweg?
« Laatst bewerkt op: 08 April 2013, 20:12:50 door NL-modelspoor »
Johan

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #72 Gepost op: 08 April 2013, 21:34:19 »
Update.

ik heb alle pijltjes naar de buitenzijde gericht (Ze wijzen allemaal dezelfde kant uit, eerst ook maar nu de andere kant). Nog steeds blokkering op de mobilestation. Als ik wagon met eigen sleper voor licht over de contactrail duw gaan de spoorbomen omlaag, echter blijft het licht uit. Als ik de wagon een beetje naar buiten kiep (Van mij af), dan gaat het licht in de wagon branden, maar gaan de spoorbomen omhoog.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen. ??? ??? Mijn vader en ik weten het echt niet meer. We hebben alles gedaan conform de handleiding van de spoorwegovergang (dus de juiste "stukjes" doorgeknipt en alle pijltjes dezelfde kant op laten wijzen).

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8816
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #73 Gepost op: 08 April 2013, 21:46:40 »
heb je nog fotos van de doorgeknipte rails? Mogelijk zien wij daar nog gekke dingen in...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #74 Gepost op: 08 April 2013, 22:35:09 »
Heb je het al geprobeerd met de contactrail direct naast de overweg?
Koppel desnoods de overweg met contactrail los van de rest van de baan.
En sluit deze aan op de trafo zonder het mobile station.

Groet,
Thijs