Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:20:25
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38

Auteur Topic: Tamara's baan, 270 x 390 cm  (gelezen 25784 keer)

Tamara

• Offline Offline
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #90 Gepost op: 06 May 2013, 19:54:11 »
De wisselstraten op niveau I had ik al gewijzigd nadat ik de tekeningen had gemaakt, omdat ik het niet lekker vindt lopen, eigenlijk nog steeds niet echt, maar ik blijf proberen.

Ik heb wel problemen met de wisselstraten op niveau O. Ik heb eens wat geknutseld in Trackplanner en ben tot het volgende gekomen, en zou graag van jullie willen horen of dit een betere oplossing is. Op dit moment ontsporen namelijk mijn NS-wagonnen heel vaak bij de engelse wissel (en ik laat ze er al rustig overheen karren).

Je ziet in dit plan een aantal overlappingen qua rails, maar daar zie ik geen problemen in, los ik op zolder wel op ;)
« Laatst bewerkt op: 06 May 2013, 19:55:45 door Tamara »

gerard wo

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 07 May 2013, 21:18:42 »
Beste Tamara,

Dit is een beter ontwerp. Zelf rij ik met twee rail systeem digitaal (dat maakt voor de hobby niets uit maar wel voor het matreaal) en heb zelf ook een engelse wissel waarop div. wagons tekens ontspoorde, heb de wissel 90 graden gedraaid en het probleem was over. Aan de wissel zelf was totaal niet te ontdekken maar het werkte gewoon niet, waarom ???? en het gaat tot op heden nog steeds goed. Heb dit ook met een paar gewonen wissels, bij het inrijden of uitrijden. En gebruik ze dan maar op een plaats waar het voor de wissel het besten is. Wat ook wel is wil helpen is, andere wielen te plaatsen. De flens dikte of hoogte wil bij het puntstuk van de wissel wel is voor problemen zorgen.

Hoop dat er wat aan heb.

Groetjes,
Gerard.

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #92 Gepost op: 19 May 2013, 23:01:29 »
Dankjewel! Er is nu een en ander gewijzigd onderin.

Hier even een kleine update (foto's volgen later). Ik heb een nieuwe draaischijf van Marklin gekocht en aangesloten. Op dit moment is deze analoog, maar ik vroeg mij af dat als ik deze digitaal maak of ik deze dan kan besturen met mijn mobile station 2?

Ik heb de draaischijf vandaag aangesloten, maar hij hangt best vaak vast waardoor ik het hendeltje naar voren moet duwen, hij gaat dan wel weer verder. Weet iemand of dit normaal is (in het begin)?

Alvast dank!

gerard wo

• Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 20 May 2013, 14:51:26 »
Beste Tamara,

Märklin heeft verschillende draaischijven, maar ik denk dat het om de 7686 gaat. Zelf heb ik 6652 van Fleischmann. Er is weinig verschil alleen zonder midden geleider.
•   Het niet willen draaien van de brug heeft vaak te maken met vuile kontakten onder de brug. Hier laten  ze zien waar de kontakten zitten http://www.digital-bahn.de/bau_ds/drehsb.htm verder gaat het hier over het ombouwen en inbouwen van een decoder. Het laatste is niet wat je zoekt maar misschien wel interessant. Je geeft aan dat het een nieuwe draaibrug is, is dit dan geen garantie naar de verkoper?
•   Met een mobile-station heb ik geen ervaring en weet dan ook niet of hij hiermee te bedienen is. 

Groet,
Gerard.

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 20 May 2013, 15:16:57 »
is het zo als hij stopt en je de hendel weer bediend dat hij even verder draaid en dan weer stopt
dat zou kunnen duiden op een spoor aansluiting waar hij stopt

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 22 May 2013, 12:41:09 »
Hallo,

bedankt voor de reacties!

Het gaat inderdaad om de draaischijf 7286. Als de draaischijf stopt en ik duw het hendeltje onder de draaibrug naar buiten toe, gaat deze wel weer verder. Ik dacht zelf ook aan dat er veel vuil/stof was en dat het daardoor kwam. Ik heb inderdaad nog garantie, maar wilde het heel even afwachten en kijken als ik een en ander schoonmaak, of het dan beter gaat. Ik durf alleen de brug zelf te demonteren, dus daar moet ik nog een oplossing voor vinden.

Mocht dit niet helpen, dan ga ik er inderdaad mee terug.

@ Jerrytrein: Als hij stopt (door de "storing" zo zal ik het maar even noemen) dan stopt hij ook weleens halverwege een aansluiting.

Iemand nog suggesties?

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #96 Gepost op: 22 May 2013, 13:20:10 »

Hier even een kleine update (foto's volgen later). Ik heb een nieuwe draaischijf van Marklin gekocht en aangesloten.  Alvast dank!
terug naar de leverancier
even daarnaast
stof en vuil?
in een nieuwe draaischijf ???

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #97 Gepost op: 22 May 2013, 15:00:45 »
Hmm,
:-[ er nu van uitgaande, dat mijn kennis van het "Catalogusnummersysteem" van Mä nog klopt)

De draaischijf is voor Tamara "een nieuwe", maar 7200-nummers horen toch bij de "holprofiel" K-rails? (Ik meen mij te herinneren: 72** is holprofiel K en 76** is massieve K.)
Er was/is/bestaat een overgangsrail van 72** naar 76**, want als ik het mij goed herinner veranderde er óók iets in de railaansluitingen  :-\

Voorlopig is mijn advies dan ook: trek die brug eruit, maak alle contactjes voorzichtig schoon, geef die vergrendeling een minuscuul drupje olie of siliconenspray en als dat niet werkt: ga terug naar je leverancier!

En ik herhaal wat ik al eerder zei: GEWELDIG dat je 'met treintjes speelt', domme vragen bestaan niet!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #98 Gepost op: 22 May 2013, 21:40:32 »
Ik heb de twee ijzeren plaatjes in het midden er een keer uitgehaald, meer durfde ik niet (wat zou je er eventueel uit kunnen halen/los kunnen halen?), toen deed hij het helemaal niet meer, nog maar eens los gedraaid, weer vastgedraaid en na een raar geluid deed hij het gelukkig weer.

Ik hen nu drie loc's op drie verschillende rails gezet en hij heeft maar 1 keer vastgehangen (was eerst vaker) dus het gaat, hoop ik, de goede kant op. Ik hou het wel in de gaten en mocht het weer erger worden of niet weggaan, dan ga ik terug naar de winkel, want ik heb nog garantie!

Ik heb echt de 7286, met overgangsrails naar C.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #99 Gepost op: 22 May 2013, 21:51:55 »
Sorry Tamara, ik word oud  ;)

Net even via Google gekeken: jouw draaischijf is in essentie dezelfde draaischijf als dat ding van Fleischmann...  :-X

Laat hem dus maar eens flink "werken", vooral ook die vergrendeling; dan komt het waarschijnlijk, zonodig met een klein beetje smeermiddel, vást wel goed.

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

gerard wo

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 26 May 2013, 16:14:34 »
Beste Tamara,

De brug eruit nemen is niet zo’n probleem. Je moet aan weerszijde een aantal loze aansluitstukken verwijderen (hoe, zie de link die ik je eerder heb gestuurd). Dan in het midden onder afdekplaatje zit een boutje of borgveer, deze moet je los nemen. Let op! Als het een borgveer is, en even bij het verwijderen niet opletten en hij springt weg. Je vind hem nooit meer terug. Als dit allemaal is gebeurt kan de brug voorzichtig worden opgetild. Je ziet dan diversen contactveertjes. Ook zie je een contactveertje bij de motor en spoel zitten, deze veroorzaak vaak het probleem. Maar let wel, je heb nog garantie. En er kan vaak moeilijk worden gedaan als er sporen zijn dat er aan geknutseld is.

Groetjes,
Gerard.

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 26 May 2013, 20:48:01 »
Dankjewel voor jullie antwoorden!

Het "vasthangen" is iets minder. Ik kijk het nog even aan en mocht het niet weggaan, dan ga ik er mee terug. De brug helemaal uit elkaar halen zal ik voor nu laten en ben wijselijk en ga ermee terug mocht het zich blijven voordoen.

Hieronder een paar fotootjes

En mijn nieuwste loc  ;D

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 26 May 2013, 21:18:22 »
je bent goed bezig
leuk baanplan
En een mooie schijf
wacht alleen niet te lang met terug gaan
anders krijg je weer te horen waarom je niet eerder bent terug  gekomen
verders volg ik je   (y)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #103 Gepost op: 26 May 2013, 21:40:57 »
Hoi Tamara,

Je gaat goed met bouwen. Het is een mooie draaischijf als die goed werkt. Inderdaad als het ding niet vrij snel goed gaat lopen dan kan je beter iets eerder teruggaan naar de winkel. Ga je nog een mooie achtergrond maken om de muur weg te werken?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 26 May 2013, 22:47:53 »
Hoi Ronald,

Dankje! :)

Ik wil inderdaad de muur wegwerken, maar weet nog niet precies hoe ik dat wil gaan aanpakken. Ik dacht zelf iets met wolken en blauwe lucht.