Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50

Auteur Topic: Tamara's baan, 270 x 390 cm  (gelezen 25819 keer)

Tamara

• Offline Offline
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #75 Gepost op: 09 April 2013, 07:17:40 »
Ik zal vanavond foto's maken.

Ook zal ik dan de overweg loskoppelen en aansluiten aan de bij behorende trafo.

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #76 Gepost op: 09 April 2013, 20:55:11 »
Onderstaand een paar foto's van twee verschillende rails. De rest ziet er hetzelfde uit (ongeveer, in ieder geval zijn die stukjes doorbroken). Om foto's te maken van alle rails die ik heb doorgeknipt is een beetje veel, maar als het echt nodig is wil ik dit wel doen.

Rail 1:

bovenkant

de ene kant

de andere kant

rail 2

bovenkant

de ene kant

de andere kant

Ik heb ook de spoorwegovergang alleen tezamen met de contactrails (die erbij zaten) aangesloten op de trafo.

Mijn vader heeft vandaag ook geprobeerd om een kant van de rails weer te "fixen" (weer aan elkaar gesoldeerd zodat de staven weer verbinding maken), maar de kortsluiting blijft. Zojuist heeft hij dit weer ongedaan gemaakt. Ook heb ik vandaag geconstateerd dat de ene keer als ik de trafo van de spoorweg niet in het stopcontact steek, er geen kortsluiting is. zodra ik deze weer aansluit is  er weer kortsluiting.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want we weten het echt niet meer. Ik heb alle rails gecontroleerd (2x) of ze goed doorbroken waren, maar kan nergens iets ontdekken.
 :'( :'(

gerard wo

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 09 April 2013, 21:21:51 »
Beste Tamara,

Zelf ken ik de spoorwegovergang van Marklin niet, rij zelf met 2 rail digitaal.
Maar je zegt als je de trafo aansluit op de netspanning een kortsluiting ontstaat.
Er van uitgaande dat je de juiste trafo gebruikt met de juiste uitgangspanning.
Probeer eens om de stekker van één van de trafo’s andersom in het stopcontact de doen.
Mogelijk staat de fase niet goed, als dit zo is ontstaat er een te hoge spanning op de baan, en geeft de automatische zekering een kortsluiting aan (zal hier niet te ver op ingaan, staat meen ik ook ergens omschreven in de encyclopedie).

Groet,
Gerard.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #78 Gepost op: 09 April 2013, 21:31:32 »
Hoi Tamara,

Isoleren. Ik was had even het idee dat de lampjes en de rails met elkaar verbonden zijn. Dat zijn ze namelijk ook als ik het plaatje uit de handleiding bekijk. Even uit de handleiding van Marklin:

Ik neem aan dat je dat zo gedaan hebt. Dat moet het werken. Dan kan het wat Gerard aangeeft: De trafo's zijn "uit fase". Één van de stekkers in het stopcontact omdraaien, dan komen ze weer met elkaar in "fase" staan.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #79 Gepost op: 09 April 2013, 21:32:34 »
Oeff Tamara,

Nu ben ik zelf van bouwjaar 1955 en ken ik eigenlijk de Mä-overwegen alleen uit de tijd van de M-rails, maar toch waag ik een poging:
"Vroegâh" waren vanwege die metalen bedding beide rails doorverbonden en werden er dus speciale 'verlengingsrails' verkocht voor de overwegen. Daarbij was dus één railstaaf geïsoleerd gemonteerd.
Van de latere K-rails weet ik, dat beide staven met veel ijzerwerk onder de bielzen waren doorverbonden: óók daarvoor had je speciale railstukken nodig om de 'contactsectie' van je overweg te verlengen. (al was daar met een slijpschijfje in de Dremel en een beetje durf nog wel aan te ontkomen...  8) )
Ik gok dan ook, dat er in die C-rails die jij gebruikt nog steeds die (in dit geval ellendige en storende) "doorverbindingen" zitten...
Kijk eens in de catalogus of er in dat C-rail programma speciale rails worden aangeboden om zo'n contactsectie te verlengen!
(Sorry meissie, maar als die dingen inderdaad bestaan zul je daar het geld voor moeten investeren  :( )

En tenslotte: ik ben zowiezo al blij als kinderen/jongeren zich met deze hobby bezighouden  (y), maar vrouwen/meiden kan ik helemaal waarderen!
Succes met je "overwegprobleem" en veel plezier met die trein!
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 09 April 2013, 21:54:54 »
Hoi Tamara,

Isoleren. Ik was had even het idee dat de lampjes en de rails met elkaar verbonden zijn. Dat zijn ze namelijk ook als ik het plaatje uit de handleiding bekijk. Even uit de handleiding van Marklin:

Ik neem aan dat je dat zo gedaan hebt. Dat moet het werken. Dan kan het wat Gerard aangeeft: De trafo's zijn "uit fase". Één van de stekkers in het stopcontact omdraaien, dan komen ze weer met elkaar in "fase" staan.

Groeten Ronald.

Hoi Ronald,

Dank voor je reactie!

Ik zal de stekker eens omdraaien en kijken wat het brengt. Als ik de tekening vergroot zie ik dat bij de bruine kabel twee bolletjes bij de rail getekend staan. Ik heb echter maar 1 aansluiting aan de kabel zitten, die ik aansluit aan de kant van de "O".

@Frans: dank voor je reactie! Voor zover mij bekend heeft marklin c zo'n rails niet. echter zijn de ijzertjes die de railstaven met elkaar verbinden, vrij makkelijk door te knippen.

@Gerard: Ik gebruik de trafo die bij de overweg zat. Zoals hierboven aangegeven zal ik zodra ik weer naar zolder ga dit uitproberen.

Ook zal ik alsdan iedere rail doormeten.

Waarschijnlijk wordt dit iets voor donderdagavond, maar ik houd jullie op de hoogte!

Wederom alvast weer veel dank!

lokpaint

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: 09 April 2013, 22:51:35 »

Van de latere K-rails weet ik, dat beide staven met veel ijzerwerk onder de bielzen waren doorverbonden:

Hoi

Dan weet je dat fout. K-rails is gewoon geisoleerd. Het ijzerwerk is de middenleider.

Voor Tamara.

Overweg en baan aansluiten.
Vanaf één zijde je overweg aanleggen. Dus kontaktrail aan je baan en de overweg eraan.
Met een wagen controleren of de overweg dichtgaat als je de wagen erop zet.

Dan enkele geisoleerde rai toevoegen en weer controleren of het blijft werken.

Uiteindelijk kom je dan bij de laatste contactrail en zou het goed moeten zijn.

Mijn vermoeden? Bij een rail die je zelf geisoleerd hebt komt de massa (0) met de middenleider (B) in contact.
Iets te grof geknipt  ;D

Misschien overbodig maar toch.
De bruine kabel van de overwegtrafo moet NIET in het geisoleerde gedeelte aangesloten worden.
Gewoon ergens aan de O !!  op je baan hangen dus.

Bart
« Laatst bewerkt op: 09 April 2013, 22:58:02 door lokpaint »

thijs

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 10 April 2013, 00:48:54 »
de ene kant

Hier lijkt waar je geknpit hebt de B en O wel aan elkaar te liggen.

Thijs

thijs

• Offline Offline
« Reactie #83 Gepost op: 10 April 2013, 00:54:18 »
Ik heb ook de spoorwegovergang alleen tezamen met de contactrails (die erbij zaten) aangesloten op de trafo.

Plaats nu aan 1 zijde een rail waar je niet in geknipt hebt en sluit de bruine draad aan op de O.
Blijft de overweg nog steeds dicht dan moet je de ligt grijze rail omdraaien.

Thijs

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 14 April 2013, 18:13:27 »
Geen idee hoe we het gedaan hebben of waar het nu precies aan gelegen heeft, maar de spooroverweg functioneert. Het enige wat ik veranderd heb is dat ik het bruine kabeltje heb omgedraaid (eerst had ik deze wijzen richting de overweg, nu heb ik hem de andere kant op laten wijzen).

Ik wil jullie hartelijk danken voor jullie hulp!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #85 Gepost op: 14 April 2013, 18:41:14 »
 (y)

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #86 Gepost op: 14 April 2013, 21:15:13 »
Graag gedaan Tamara. Mooi dat het nu werkt!  (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #87 Gepost op: 14 April 2013, 21:33:51 »
Geen idee hoe we het gedaan hebben of waar het nu precies aan gelegen heeft, maar de spooroverweg functioneert.

Wat een heerlijke kreet  (y)
Ik kan alleen maar zeggen: "Meissie, WELKOM in deze leuke, maar ook vaak Wondere Wereld"!  ;D (y) ;D
(Want menig 'hulpverlenende' vraagt zich nu ook af, wat er nou eigenlijk fout zat in jouw overweg...)

Bouw lekker door, hou ons op de hoogte en schaam je absoluut niet voor welke vraag dan ook, want maar al te vaak zijn de antwoorden 'onvindbaar' en wéten zélfs de meest ervaren mensen het niet...  ::)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Tamara

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 05 May 2013, 21:09:54 »
Onderstaand de baanplannen ongeveer. Ik kan niet op schaal tekenen maar zo hebben jullie wel een idee hoe het eruit ziet (het is inmiddels wel weer iets veranderd).

Niveau O

Niveau 1

Hieronder mijn nieuwe aanwinst waar ik super blij mee ben ;D ;D NS1773.

gerard wo

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 05 May 2013, 21:36:45 »
Beste Tamara,

Ik zit even naar je plan te kijken, ziet er goed uit.
Alleen één opmerking, als je in de toekomst met grote stoomloc’s gaat rijden zie ik problemen in de wisselstraten onderin in je beide ontwerpen. Probeer met misschien wat meer wissels de bochten eruit te halen om zo toch van de bestaande sporen te wisselen. Verder een goed plan, ga lekker zo door.

Groetjes,
Gerard.