Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 13:39:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Tamara's baan, 270 x 390 cm  (gelezen 25846 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #15 Gepost op: 01 February 2013, 11:46:35 »
Tamara,
Er is een groot verschil tussen stroom en spanning.
Ik denk dat je vader de spanning heeft gemeten.
Hoewel je een klein beetje verlies hebt ( de rails is op zich ook een weerstand)zou je toch overal spanning moeten meten.
Maar je gaf al aan dat de multimeter stuk was.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #16 Gepost op: 01 February 2013, 12:54:04 »
Hoi

Zie je strak wel iets rijden? Je zit zo ver onder het dak met je rails  :-\

Bart

Valt best wel mee. Ik ben zelf niet groot en anders een beetje bukken.

@NScargo: Toen mijn vader heeft gemeten, had hij bij de trafo een waarde van 8 en de rest overal 4-5. Daarna toen hij het opnieuw wilde meten, ging de waarde in de min. Ook bij meting bij het stopcontact ging hij in de min. De meter is dus gewoon kapot denk ik. Maar ik zal in ieder geval even aan me pa vragen wat hij precies gemeten heeft (we zijn niet echt onderlegd mbt elektriciteit enzo).

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2853
    • Richie's homepage
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #17 Gepost op: 01 February 2013, 13:02:12 »
Men zegt wel 'meten is weten', maar dat geldt alleen als je weet wat je meet ;)
Als je baanspanning wilt meten moet je eerst weten of je gelijkspanning of wisselspanning moet meten. Als je digitaal rijdt moet je vaak wisselspanning meten.
Pas ook op met het meten van je stopcontact dat je de multimeter op de juiste stand zet, in iedergeval niet de stroom meten, want dan komt er rook uit je multimeter en kun je hem sowieso weggooien.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #18 Gepost op: 01 February 2013, 14:33:21 »
We hebben niet zo veel kennis van electriciteit en meten aan het stop contact zijn wat mij betreft twee onvereenbare zaken. Als je de trafo in een stopcontact doet waar bijvoorbeeld een schemerlamp prima werkt, ga er dan maar vanuit dat je aan de 220 volt zijde niets meer te zoeken hebt, aan de secundaire zijde van de trafo en verder kun je je fouten door gebrek aan kennis permiteren. Dat laatste natuurlijk alleen als we het over een trafo met lage secundaire spanning hebben. Al doende leert men en een vonkje meer of minder is niet erg. Wellicht gaat er ook nog iets stuk, is ook niet erg.

Succes.

Richard

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #19 Gepost op: 01 February 2013, 14:45:16 »
Sommige multimeters zijn beveiligd tegen overspanning.
Als je spanning in de min meet bij gelijkstroom, helpt het dan niet als de twee meetpennen omdraait?
Overigens is 8 volt bij de trafo ook niet al te hoog.
As je dan op de baan nog maar 4 a 5 volt meet dan is er duidelijk iets niet goed.
Maar als ik naar het filmpje kijk, dan rijdt de loc soepel en rustig.
Dus ik denk dat Tamara gelijk heeft als ze zegt dat de meter niet goed is.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #20 Gepost op: 01 February 2013, 14:56:28 »
Men zegt wel 'meten is weten', maar dat geldt alleen als je weet wat je meet ;)
Als je baanspanning wilt meten moet je eerst weten of je gelijkspanning of wisselspanning moet meten. Als je digitaal rijdt moet je vaak wisselspanning meten.
Pas ook op met het meten van je stopcontact dat je de multimeter op de juiste stand zet, in iedergeval niet de stroom meten, want dan komt er rook uit je multimeter en kun je hem sowieso weggooien.


Er kwam geen rook uit dat ding, hij gaf enkel min-waardes aan. terwijll hij eigenlijk het juiste moet weergeven.
Vandaar dat ik denk dat deze al kapot was.

Citaat
We hebben niet zo veel kennis van electriciteit en meten aan het stop contact zijn wat mij betreft twee onvereenbare zaken. Als je de trafo in een stopcontact doet waar bijvoorbeeld een schemerlamp prima werkt, ga er dan maar vanuit dat je aan de 220 volt zijde niets meer te zoeken hebt, aan de secundaire zijde van de trafo en verder kun je je fouten door gebrek aan kennis permiteren. Dat laatste natuurlijk alleen als we het over een trafo met lage secundaire spanning hebben. Al doende leert men en een vonkje meer of minder is niet erg. Wellicht gaat er ook nog iets stuk, is ook niet erg.

Succes.

Richard

We hadden dat in het stopcontact gedaan om te kijken of de multimeter op dat moment wel een goede waarde aangaf, maar dit was ook enkel een min-waarde.

Ik snap er helaas niet zo veel van  :( ???. Ik zal mijn vader dit eens laten lezen, misschien snapt hij het allemaal wel.

Citaat
Sommige multimeters zijn beveiligd tegen overspanning.
Als je spanning in de min meet bij gelijkstroom, helpt het dan niet als de twee meetpennen omdraait?
Overigens is 8 volt bij de trafo ook niet al te hoog.
As je dan op de baan nog maar 4 a 5 volt meet dan is er duidelijk iets niet goed.
Maar als ik naar het filmpje kijk, dan rijdt de loc soepel en rustig.
Dus ik denk dat Tamara gelijk heeft als ze zegt dat de meter niet goed is.
Harm

Ik heb in ieder geval die meter al teruggebracht en wacht nu op de nieuwe. Ik zal dan alle info voorleggen aan mijn vader in de hoop dat hij dit beter begrijpt dan mij.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #21 Gepost op: 01 February 2013, 15:08:15 »
Tamara,

In een multimeter zit een batterij. Als je, per ongeluk, de meter een paar uur of een nachtje laat aan staan, raakt die batterij vrij snel leeg. De meter verbruikt best veel stroom. In dat geval kan met name het display-venster wel eens rare informatie geven. De meter zelf is dan nog steeds gewoon in orde.

De batterij kun je bij de meeste multimeters makkelijk vervangen.

Sander

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #22 Gepost op: 01 February 2013, 15:10:27 »
Tamara,

In een multimeter zit een batterij. Als je, per ongeluk, de meter een paar uur of een nachtje laat aan staan, raakt die batterij vrij snel leeg. De meter verbruikt best veel stroom. In dat geval kan met name het display-venster wel eens rare informatie geven. De meter zelf is dan nog steeds gewoon in orde.

De batterij kun je bij de meeste multimeters makkelijk vervangen.

Sander

Dat snap ik. maar ik denk persoonlijk dat deze gewoon kapot is. Ik had hem de dag ervoor gekocht en ik denk niet dat een batterij op 1 nacht leeg is als de multimeter heeft uitgestaan...

Ik heb al een nieuwe besteld.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #23 Gepost op: 02 February 2013, 12:10:32 »
De nieuwe fluke multimeters schakelen automatisch om tussen wissel en gelijk spanning.
Zijn hele mooie meters, zijn alleen vrij prijzig maar ik heb hem ook nodig voor mijn werk.

de fluke 117 die ik heb kost al meer dan 200 euro.

Als de multimeter een - waarde aan geeft bij een stopcontact van ongeveer 230 volt moet je hem anders om in het stopcontact (officieel wandcontactdoos).

Als de rode pen in de nul duwt en de zwarte op fase loopt de spanning andersom door de meter.

groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #24 Gepost op: 02 February 2013, 12:35:08 »
Weet je het zeker Wesley ? Spanning loopt echt niet door de meter. En op een wandcontactdoos staat wisselspanning, dus maakt het niets uit of je de pennen andersom inprikt.

Sander

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #25 Gepost op: 02 February 2013, 14:04:14 »
dat weet ik heel zeker, moet regelmatig meten. van 230 volt tot veel hoge voltages

Maar om dat hier uit te gaan leggen wordt het wel heel oftopic.

Edit: ben in de war met de installatie tester, die geeft ook aan wat de nul zit tov van de aarde, links of rechts.
Bij een gewone multimeter komt geen - teken ervoor.
« Laatst bewerkt op: 02 February 2013, 19:29:14 door W. Thomas »
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #26 Gepost op: 02 February 2013, 14:37:31 »
Tamara,

ik neem aan dat je de digitale spanning wilt meten. Dat gaat niet zonder meer met een multimeter. In de encyclopedie staat hoe je dat meet. Wil je alleen meten of je ringleiding goed is aangesloten? Haal dan alles van de baan en ipv de digitale centrale even een andere spanningsbron aansluiten, bijv een 9V batterij. Dan kan je gelijkspanning meten, dat gaat wel met je multimeter en kan je zien of het spanningsverlies niet te groot is.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #27 Gepost op: 04 February 2013, 20:29:51 »
Allen: bedankt voor jullie reacties.

@Marc: We willen inderdaad alleen kijken of de ringleiding goed is aangesloten!

Hieronder een update van een middagje klussen:









Zoals jullie kunnen zien zijn we begonnen met het omhoog gaan van de baan. het ligt nog alllemaal los. Ik heb het al met twee locs (uiteraard apart ;)) zonder wagons getest en dit gaat zonder problemen. Zodra we een stuk verder gebouwd hebben, ga ik het testen met wagon, want die moet de loc natuurlijk ook mee kunnen trekken!

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #28 Gepost op: 04 February 2013, 20:33:40 »
vergeet niet in de bocht voor de helling wat aan te brengen zodat de rails daar niet doorbuigt als er een trein rijdt.. dit levert ontsporing,ontkoppeling en andere niet welkome ellende :(

enig idee wat het hellingspercentage is ? :-[
groeten,
Auke

Tamara

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re:Tamara's baan, 270 x 390 cm
« Reactie #29 Gepost op: 04 February 2013, 20:37:43 »
Ik zal kijken of we dat stuk hout niet iets naar voren kunnen halen, dan is het volledig ondersteund. Ik wil sowieso in het midden van de bocht nog iets ter ondersteuning laten maken, zodat het iets steviger is.

De hellingspercentage is op het rechte stuk 3% en in de bocht is het 2,5%