HoiZie je strak wel iets rijden? Je zit zo ver onder het dak met je rails Bart
Men zegt wel 'meten is weten', maar dat geldt alleen als je weet wat je meet Als je baanspanning wilt meten moet je eerst weten of je gelijkspanning of wisselspanning moet meten. Als je digitaal rijdt moet je vaak wisselspanning meten.Pas ook op met het meten van je stopcontact dat je de multimeter op de juiste stand zet, in iedergeval niet de stroom meten, want dan komt er rook uit je multimeter en kun je hem sowieso weggooien.
We hebben niet zo veel kennis van electriciteit en meten aan het stop contact zijn wat mij betreft twee onvereenbare zaken. Als je de trafo in een stopcontact doet waar bijvoorbeeld een schemerlamp prima werkt, ga er dan maar vanuit dat je aan de 220 volt zijde niets meer te zoeken hebt, aan de secundaire zijde van de trafo en verder kun je je fouten door gebrek aan kennis permiteren. Dat laatste natuurlijk alleen als we het over een trafo met lage secundaire spanning hebben. Al doende leert men en een vonkje meer of minder is niet erg. Wellicht gaat er ook nog iets stuk, is ook niet erg.Succes.Richard
Sommige multimeters zijn beveiligd tegen overspanning.Als je spanning in de min meet bij gelijkstroom, helpt het dan niet als de twee meetpennen omdraait?Overigens is 8 volt bij de trafo ook niet al te hoog.As je dan op de baan nog maar 4 a 5 volt meet dan is er duidelijk iets niet goed.Maar als ik naar het filmpje kijk, dan rijdt de loc soepel en rustig.Dus ik denk dat Tamara gelijk heeft als ze zegt dat de meter niet goed is.Harm
Tamara,In een multimeter zit een batterij. Als je, per ongeluk, de meter een paar uur of een nachtje laat aan staan, raakt die batterij vrij snel leeg. De meter verbruikt best veel stroom. In dat geval kan met name het display-venster wel eens rare informatie geven. De meter zelf is dan nog steeds gewoon in orde.De batterij kun je bij de meeste multimeters makkelijk vervangen.Sander