Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 06:09:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30

Auteur Topic: Zwederbaan  (gelezen 142183 keer)

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
« Reactie #195 Gepost op: 14 June 2015, 21:55:35 »
Zo...., na diverse tests is gebleken dat het Piko 3 wegwissel toch wel voldoet. Vervangen voor een Roco exemplaar is dus waarschijnlijk (nog) niet nodig.

Vanavond heb ik eerst het baanplan voor Koploper aangepast:

Morgen lekker een dagje vrij.
Ga maar eens kijken of de Ikea misschien nu wel de benodigde plank voor mij op voorraad hebben, dan kan ik verder met de sectieboog links van blok 6 op de foto. Moet morgen toch nog ergens anders voor in Utrecht zijn...
Als dat deel klaar is kan ik weer rond rijden. (Vind het nu wel weer tijd worden dat er treinen rond gaan rijden).

Door de schaduwstations heen rijden gaat nog niet, het deel van de opstelsporen 1.1 t/m 1.4 ligt er nog niets.
Hoop daar in de komende 2 weken mee aan de gang te gaan.

Het andere schaduwstation voor de langere treinstellen sporen 2.1 t/m 2.5 werkt, alle bedrading zit zoals ik het wil hebben. Is alleen nog niet geprogrammeerd in koploper, maar dat doe ik tegelijk met de sporen 1.1 t/m 1.4.
Treinen kunnen deel 2 via de uitrij zijde in en uit rijden,  ;D .

Wordt vervolgd.....,

Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 20 June 2015, 18:37:43 »
Aardig wat werk verzet de afgelopen week!

Afgelopen maandag was ik een dag vrij van m`n werk, heerlijk uitgeslapen, 8.30u wakker ipv 4.45u eruit  ;)
Bij beneden komst lagen er geen briefjes met opdrachten, als vuilnis buiten zetten of stofzuigen, om maar wat te noemen.
Heerlijk begin van de dag.  (y) Ga ik zeker vaker doen!
Reden dat ik vrij was, dat ik zaterdag ervoor gewerkt had en die dag had omgezet naar tijd voor tijd.
En toch wel vond dat ik een volwaardig weekeinde wilde hebben.

Die maandag is heel veel gedaan, er zijn de sporen van schaduwstation 1.1 t/m 1.4 gelegd en aan de inrijzijde direct aangesloten.
De andere zijde ging nog niet omdat daar het wegneembare deel niet was geplaatst.
Echter de sporen zijn ook al aangesloten op de detectie printen van het S-88 systeem.
En inrijden kan ook al. Uitrijden sinds vanmiddag pas vanaf 2 sporen, (blokken 7 & 8 ). De andere 2 (blok 9 & 10) volgen later, zie foto.

Sporen schema vanuit Koploper.

Rond rijden kan ook weer, zei het handmatig, elektrisch is nog niet alles aangesloten.
Er is wel een veiligheid in gebouwd, dwz, via de sub-D connector die ik gebruik om het wegneembare deel te voorzien van spanning, heb ik een paar contacten gebruikt voor een veiligheidslus, zodat er geen spanning op het schaduwstation staat als het uitneembare deel niet is ingehangen. Wegrijden kan dus niet.
Achter uit het ravijn in vanuit schaduwstation 2 echter wel.

Overzicht van de werkzaamheden van afgelopen week.

Gelukkig was de hout voorraad bij de Ikea ook weer op peil en kon ik m`n missende plank kopen.
Gelijk nog maar een extra gekocht.

M`n vanmiddag gescoorde dingen:
Een set Eanos wagons van Roco*, gelijk maar 2 setjes 6515 koppelingen meegenomen en ook 2 wissel aandrijvingen voor het 3-weg wissel van schaduwstation 2.
Foto gemaakt op de nieuwe plank van de Ikea.
*Lagen in de OkeeJohn bak bij Grootendorst voor een habbekrats.  :D Nagenoeg nieuw, bijna geen gebruikerssporen op de wielen, wedden het bij mij wel gebeurd als ze van eigenaar wisselen  ;D

Wordt vervolgd,.......

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #197 Gepost op: 20 June 2015, 22:49:08 »
Hoi Richard,

kun je nog wat meer vertellen over die piko 3-weg-wissel?
In mijn nog te bouwen schaduwstation-2 van Plankendam heb ik ook die wissel gepland. Er moet onder andere een piko ICE-III overheen. Eentje met extra gewicht ;)
Wat was het probleem? En hoe heb je het opgelost?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 22 June 2015, 22:11:15 »
Hey HJ,

Bevalt het zo`n verzwaarde ICE-3?    ;D
Mooie vinding hè?

De Piko 3 weg is wel wat verbeterd in mijn geval, zo steken de tongen die bepalen, (waar de wielen overheen rijden), die de afbuiging maken een stukje langer uit, verder dan de vrijloop tongen... Deze eerst beschreven tongen moet je iets naar binnen buigen, zie schroevendraaier op de foto hier onder. (Een tongen set is niet beide even lang).

(Zo kan je dus zien dat de opening bij een normaal Piko wissel groter is dan bij dit 3 weg wissel).

Maar ook weer niet te ver, anders sluit deze niet goed meer aan. Wel even een waterproof schuurpapiertje er overheen halen om de tong wat mooier en hobbelvrij te maken, daar waar deze het wiel gaat geleiden van de doorgaande rail naar afbuigende deel.
Ook moet de koper kleurige veer die de wissel bediend van de elektro aandrijving iets verbogen worden zodat de tongpunten dichter bij elkaar komen te liggen,  Let er wel op dat het laatste stukje van de veer niet gaat haken achter het blokje waar deze overheen schuift aan de binnen zijde van de elektro aandrijving. handmatig heen en weer schuiven en er goed in kijken en je ziet wat ik bedoel.  Een andere aandrijving aan fabriceren van een ander merk met een grotere slag is ook een idee. Misschien is de 86112 van Tillig een optie.

Even een paar foto`s met mijn ICE-3 op het wissel. (alleen een kopbak) met het gehele treinstel er overheen scheuren is nog niet gedaan.
Met een DKm 2488 en een sleep VAMmen ging het prima tot nu toe.
Maar ook met de Plannen V en T, als een NS 1302 met wat Plan E en W rijtuigen verliep best, later met 2 assig goederenmaterieel er achter aan gekoppeld ging het goed.

ICE-3 links af.

ICE-3 rechs af.

Baan tot nu toe, bij 2 sporen is doorrijden nog niet mogelijk.

Wordt vervolgd,....

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #199 Gepost op: 23 June 2015, 07:47:57 »
Yep, die zware ICE-III doet het prima (y)
Als ik het zo lees is het best bewerkelijk met die 3-weg-wissels.
Dat moet ik eerst maar eens uitproberen met een enkel exemplaar.
Bedankt voor je uitleg.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 24 June 2015, 13:05:21 »
Beste Hendrik Jan,

Na diverse uitebreide tests is toch gebleken dat het Piko 3-weg wissel er toch uit gaat, enkele wagons onstporen toch, soms worden de wisseltongen verkeerd bereden waardoor soms ook loks met de 1e wielen wel goed gaan en de laatste een andere weg gaan.
Met de hand omzetten gaat wel maar met de elektrospoel aandrijving wordt de slag die de tongen maken beperkter en gaat het toch weer mis.
Ik ga dit wissel nu wel vervangen voor die van Roco, dan gaat de Piko dienen als uitrijwissel.

Wordt vervolgd,...

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 04 July 2015, 14:51:37 »
Alleen computer werk is nog te doen in de hobbykamer...
(zweet modus aan) Hijg puf wat een hitte, lijkt Sri-Lanka wel!  ;D (zweet modus uit).

Zojuist een update geschoten van Koploper:

Jippie rond rijden is weer mogelijk.
Alleen het Piko 3-weg wissel moet nog vervangen worden door de gereedliggende Roco.
Daarna wil ik gaan testen of alle spoordetectie`s werken en daarna wil ik gaan programeren.

Wordt vervolgd,....

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #202 Gepost op: 28 September 2015, 20:51:02 »
Zo veel gebeurd na het laatste bericht.

M`n gezondheid laat veel te wensen over, afgelopen 2 maanden al 1x in het ziekenhuis gelegen en daarop volgend wat vervolg onderzoeken wat resulteerde in 2 dagbehandelingen waarvan er reeds 1 gehad heb en komende donderdag voorlopig de laatste dag opname behandeling krijg. Daarna volgt hopelijk snel herstel.
Ik ben er wel klaar mee voel met in 2 maanden tijd 15 jaar ouder geworden.
Door alle ellende kwam ook de hobby in het gedrang.

De Intellibox ging gek doen en ook de boosters gingen er uit bij een kortsluiting, normaal krijg je melding dat er een kortsluiting is, nu ging de halve baan eruit.
Na lang zoeken bleek er een wankelcontact te zitten in de ringleiding van de voeding naar de boosters en de Intellibox.
Wie had dat gedacht.....
De intellibox, moet toch een keer naar de dealer/reparateur voor een schoonmaak beurt, diverse veel gebruikte knopjes werken slecht.

Na veel ellende doet sinds zojuist Loconet ook weer, wat ik telkens ook probeerde alleen de 1e kaart van de terugmelders deed het maar, dit is een Loconet S88-N SD16 v1.1 kaart, deze deed het prima, vanuit deze kaart ging ik met een fabrieksdatakabel naar een zelf in elkaar gesoldeerde S88 module kaart type BMD16N-SD ook weer via een RJ45 stekker. Hier in de contrastekker zat nou juist de fout, de contra stekker op de kaart bleek stuk.
Hoe kwam ik daar nu achter......
Ik had vorige week van Waylon zijn S88SD-N kaart overgenomen waar ook zo`n contra stekker aan zat en eerst getest of dit wel werkte... Ja dus. (Hè gelukig! (y) )
Toen heb ik een de 6-polige rijg stekker aan de BMD gesoldeerd en dat bleek ook te werken.
Dan kan het niet anders zijn dat de RJ45 storing geeft, deze is nogmaals aan gesloten en wederom gek**terij!
De defecte RJ45 contrasteker is nu verwijderd en dat kan nu niet meer fout gaan, ook niet in de toekomst.

Nu kan er getest worden. werken de bezetmelders in het treinstellen schaduwstation, zo ja dan kan er geprogrammeerd worden.
De volgende stap is het overdekken van dit schaduwstation en het aanbrengen van wat led verlichting eronder.
Daarna kunnen de wissels en sporen gelegd worden voor een schaduwstation er boven op, dat zal wel ergens in 2016 worden.

Ook moeten de opstelsporen voor kort treinstellen aan de andere zijde van de kamer nog worden aangesloten.
VRAAGJE: Is dit wijs om dat met een nieuwe Loconet S88-N SD16 kaart met rijgkaarten ala S88SD-n te doen?
(Scheelt wel een enorme bos draden van bezetmelders door de kamer heen trekken, of niet soms?

Nieuw op de Zwederbaan:
2 Groene VAM wagons gekocht bij Terug naar Toen, bij de VSM in een tent in Loenen.
1 Groen rijtuig* meegenomen tijdens m`n zomer vakantie.
*Daar zeg ik nog niet zoveel over, anders geeft ik een hint weg voor wat raadplaatjes die ik nog wel heb kunnen schieten.  ;D

Wordt vervolgd....,

« Laatst bewerkt op: 28 September 2015, 21:03:02 door nighttrain1 »

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 07 October 2015, 22:23:07 »
Ook moeten de opstelsporen voor kort treinstellen aan de andere zijde van de kamer nog worden aangesloten.
VRAAGJE: Is dit wijs om dat met een nieuwe Loconet S88-N SD16 kaart met rijgkaarten ala S88SD-n te doen?
(Scheelt wel een enorme bos draden van bezetmelders door de kamer heen trekken, of niet soms?

Helaas geen reactie gehad, maar zelf de knoop door gehakt.
Heb bij Rosoft een 2e startset gekocht met daarin o.a. Loconet S88SD16-n kaart en 10 mtr loconet kabel om een 2e netwerkje met bezetmelderkaarten te maken aan de andere kant van de kamer.

Eerst de oude bekabeling uit de kamer verwijderd en toen een nieuwe loconet kabel erin getrokken.
Deze is nu aan gesloten op de 2e Loconet S88SD16-n kaart.

Dit werkt nu.
Later van de week de bedrading van de meldsecties aansluiten en testen.
Daarna de blokken programmeren in koploper en verder testen.

De oude s-88 kaarten van Floodland zonder rijg systeem zijn inmiddels verkocht, sneller dan verwacht zelfs.  :D

Wordt vervolgt...

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #204 Gepost op: 08 October 2015, 08:20:38 »
Nou, beterschap dan en hopelijk kun je weer verder met de baan.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 09 October 2015, 12:34:40 »
Dank je Koen! :)

Sinds gisteren weer een stukje verder.

De bezetmelders zijn aangesloten in de onderste schaduwstations en ook het blokkenschema in Koploper is aangepast.

De volgende stap is de wissels aansluiten en daarna die ook programmeren.

Wordt vervolgd,.....

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #206 Gepost op: 12 October 2015, 12:36:23 »
Van het weekeinde weer eens lekker aan de slag geweest met de baan.  :)

Het Piko wissel is nu een Roco wissel geworden.

Daarna koploper aangepast.

Nu met in en uit rij wissels bezig, enkele eg wel belangrijke waren nog niet aangesloten.
Een gebogen kruissing die er eerst lag werkt niet, niet in H0.
Van binnen naar buiten wel, maar van buiten naar binnen rijdt vaak toch weer naar buiten.
Toen maar een rechte kruissing erin gemaakt, dit werkt wel.

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 19 October 2015, 21:47:52 »
Sinds vandaag weer hele dagen aan de slag, nog wel wat pijn maar daar bestaat gelukkig paracetamol voor.

Verder veel bezig geweest met de baan.
Rond rijden kan nu alleen op een klein stukje na dan. In het Tillig wissel moet alleen het puntstuk nog worden gepolariseerd. Kwam ik zojuist achter, zie blauwe punt in de foto boven.
Omschakelen wil ook nog niet zoals ik het wil.
Mis een LA10, nog ff bij Conrad een paar BD 679 torren bestellen, de weerstanden 100K en de diodes 4001 heb ik al, om zelf een LA10 te bouwen.

Verder kan ik door de schaduwstations geheel door rijden. Alleen gisteren een uur aan het zoeken geweest naar een storing, om een of andere reden had ik steeds een kortsluiting. Er lag geen stuk tin op de baan, ook geen weg gesprongen stukje rail of raillas, zelfs geen tin spetter tussen de rail bij een wissel.

Wel mooie overgangen gemaakt met een uitneembaar deel bij de deur, maar vergeten de koperlaag van de printplaten door te slijpen.  :-[ Oeps..

Als de baan goed werkt wil ik tussen blok 11 en 17 nog een blok tussen maken, voor het doorrijden/ kort opstellen van korte treinstellen, die uit schaduwstation 1 komen en nog niet de baan op kunnen.
Blok 7 wil ik gebruiken als door rijspoor voor lange treinstellen naar blokken 12 t/m 15 en 18 t/m 21.

Verder de TEE RAm voorzien van een nieuwe decoder, om een of andere reden bleef het geluid "hangen" en alle front/sluit seinen gingen branden tijdens rijden, op een gegeven ogenblik reed het treinstel helemaal niet meer, maar wel het rij geluid produceren. Gelukkig was de geluidsdecoder niet defect, blijkt een aparte unit te zijn bij Trix.

Wordt vervolgd.....,

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #208 Gepost op: 21 October 2015, 22:26:30 »
Wegens problemen met de 2e Loconet S88SD16-n bezetmelders reeks nog niet goed kunnen testen.
Daar zijn o.a. blok 1 en de schaduwstationsporen van schaduwstaion 1 op aangesloten.
Dit probleem is te volgen bij:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66626.msg3221607560.html#msg3221607560
Hopelijk heb ik snel antwoord.

Wordt vervolgd....,

Ben

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 22 October 2015, 07:36:04 »

Wel mooie overgangen gemaakt met een uitneembaar deel bij de deur, maar vergeten de koperlaag van de printplaten door te slijpen.  :-[ Oeps..

Ik kon een glimlach niet onderdrukken. ;)

Gr, Ben.