Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3,51° ofzoiets 😉 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:56
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Rick
Vandaag om 12:07:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974  (gelezen 314278 keer)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1035 Gepost op: 05 april 2024, 16:52:10 »
Mooie update weer, Jeroen (y)!
Die brandweerwagen ziet er mooi uit zo. Toevoeging van de juiste kentekenplaten maken een model ook gelijk een stuk realistischer.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Krazy Dre

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ben er weer
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1036 Gepost op: 06 april 2024, 07:13:36 »
Gaaf hoor en strak.
Die bruine MPs zien er gaaf uit!
Mvg
Andre
Groningen in het klein

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2460
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1037 Gepost op: 09 april 2024, 22:19:24 »
Wellicht is dit interessant voor je. Ik verwacht dat er meer volgt.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1038 Gepost op: 10 april 2024, 09:36:43 »
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Mooie update weer, Jeroen (y)!
Die brandweerwagen ziet er mooi uit zo. Toevoeging van de juiste kentekenplaten maken een model ook gelijk een stuk realistischer.

Ja, eens. Alle auto's op de baan moeten nog kentekenplaten krijgen en wat detailwerk met verf en kwast......

Gaaf hoor en strak.
Die bruine MPs zien er gaaf uit!

De achterste is een kant en klare Märklin. Die heb ik vanwege zijn 1:00 lengte en gekke neus verkocht toen de voorste de gelederen in Ermehuizen kwam versterken. Bijna 1:87 in lengte en veel beter ogende neuzen.

Wellicht is dit interessant voor je. Ik verwacht dat er meer volgt.

Absoluut interessant! Helaas is de opstelcapaciteit in Ermehuizen aan zijn grenzen gekomen. Ik heb een Stalen D en vijf Plan D's als wisselstam achter een V200 hangen. De ene helft van het jaar rijdt deze stam en zit een Duitse stam in de doos, een half jaar later is dat andersom. Ik ben nog driftig aan het puzzelen om nog wat opstelcapaciteit te creëren, maar tot op heden is het me niet gelukt om een extra spoor in te passen. Ik zou de Plan D's graag uitbreiden met een Plan E Restauratie en dan permanent laten rijden achter een 1100, zodat de V200 altijd met zijn Duitse stam kan rijden. Maar ruimte voor een extra spoor voor zo'n lange trein is dus niet makkelijk te vinden in Ermehuizen.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1039 Gepost op: 10 april 2024, 16:44:43 »
Is er ruimte voor rangeerwerk en opstelruimte in het station om van loc te wisselen en de niet gebruikte rijtuigen (evt. + loc) bovengronds op te stellen? Dan heb je er een attractie bij, wel heb je  dan naast de RDz een extra Plan D-B bij nodig vanwege de uitgeklapte vouwbalg.   



« Laatst bewerkt op: 10 april 2024, 17:02:36 door Mispoes. Reden: beter plaatje »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2460
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1040 Gepost op: 10 april 2024, 17:43:51 »
In 1973/'74 hoeft die RD niet expliciet een Plan E te zijn. Er werd in de omloop gerouleerd met Plan D. Die zijn een paar cm korter. Wellicht scheelt dat nog.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1041 Gepost op: 10 april 2024, 20:25:53 »
Hallo, mooi draadje!  Ik zag hierin de discussie over een bepaald jaar en welk materieel er dan reed (voor of na de 'vergeeling' ) etc.  Ik ken een bekende amerikaanse modelspoorder, die z'n baan elk jaar een jaar verzet, beginnend bij 1980, tot 1990, en dan weer reset naar 1980 etc.  Op die manier zegt hij te kunnen rijden met allerlei materieel die hij leuk vind uit die periode, incl kleur varianten en modellen (maar ze niet mix'ed waar dat niet realistisch is).. en zo steeds rond gaat. Een soort gelijke oplossing zou je ook kunnen overwegen.  Misschien niet per jaar, maar per week of maand? Ene maand rij je 1973 (en misschien kun je zelfs nog winter en zomer dienstregelingen onderscheid maken), de volgende 1974. etc.  je kunt zo de tijdspanne ook nog iets uitbreiden ook, en beginnen bij 1970 tot 1975 etc.  t'is maar een idee.
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1042 Gepost op: 11 april 2024, 13:23:01 »
Bedankt voor de mooie en creatieve ideeën  (y) (y). Helaas kan ik ze niet toepassen:
Is er ruimte voor rangeerwerk en opstelruimte in het station om van loc te wisselen en de niet gebruikte rijtuigen (evt. + loc) bovengronds op te stellen? Dan heb je er een attractie bij, wel heb je  dan naast de RDz een extra Plan D-B bij nodig vanwege de uitgeklapte vouwbalg.   

Ik zou heel graag locwissel in het station toepassen met mijn Plan D stam. Vooral omdat ik ook een DB 216 met twee silverlingen (incl stuurstand) als stoptrein heb rijden die in het station keert. Uit diezelfde richting kan de V200 dan het station binnenrijden. Loc eraf en wegrangeren. NS loc ervoor en weer vertrekken.

Ik wil alleen niet met de hand koppelen of ontkoppelen. Dat vind ik een stom gezicht. Moet dus automatisch. Vanuit ‘Duitsland’ gaat dat prima, dan staat de loc en de voorste rijtuigen op recht spoor in Ermehuizen. Maar vanuit ‘Nederland’ gaat dit niet werken. De loc en de eerste rijtuigrn staan dan in een boog. Daar valt niet te koppelen 😭😭

In 1973/'74 hoeft die RD niet expliciet een Plan E te zijn. Er werd in de omloop gerouleerd met Plan D. Die zijn een paar cm korter. Wellicht scheelt dat nog.

Die paar centimeter maakt niet uit. Ik moet een heel spoor kwijt en daar heb ik de ruimte niet voor.

t'is maar een idee.

Ik paste dat vroeger ook toe, wisselen tussen 1974 en moderner. Maar met 35 treinen is dat veel te veel gedoe. Ben ik mee gestopt en nooit spijt van gehad.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8830
  • Hengelooo 1:160
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1043 Gepost op: 11 april 2024, 15:24:33 »
Ik wil alleen niet met de hand koppelen of ontkoppelen. Dat vind ik een stom gezicht. Moet dus automatisch.

Dat zou ik ook niet willen en automatisch (ont)koppelen is bij mij ook een harde eis.

Vanuit ‘Duitsland’ gaat dat prima, dan staat de loc en de voorste rijtuigen op recht spoor in Ermehuizen. Maar vanuit ‘Nederland’ gaat dit niet werken. De loc en de eerste rijtuigen staan dan in een boog. Daar valt niet te koppelen 😭😭

Hoe sterk zijn de richtingen gesitueerd in je modelbaanplan? Als die niet al te veel vast staan, zou je kunnen overwegen steeds in dezelfde richting de trein laten locwisselen. Dat de 216 met Wende kopmaakt in je station hoeft geen belemmering te zijn. In Arnhem konden tot eind jaren tachtig treinen naar Duitsland twee richtingen op: via Emmerich en via Kranenburg. In mijn plan zou zoiets onmogelijk zijn, ik heb een duidelijke richting oost (Duitsland en Enschede) en west (Randstad).

Ik weet niet of er ruimte is voor deze grappenmakerij maar je kunt dan zelfs overwegen de Hildesheimer laten binnenkomen met de 220, vervolgens deze trein wegzetten in de tuin (als je die hebt) en de 220 daarna gebruiken om de trein naar Bad Harzburg te laten rijden. Meestal werden de treinen uit Hildesheim met loc en al weggezet op het tractieterrein in Hgl, maar het kwam ook wel eens voor dat de 220 van trein 2242 (Silb) 1½ uur later voor de 2247 (Plan D) naar Bad Harzburg werd gezet. De 220 van trein 2244 (Plan D) mocht zich 2½ uur later vermaken met de 2249 (Silb) naar Hildesheim (ik gebruik in dit voorbeeld even de treinnummers die vanaf 74-75 golden).             

« Laatst bewerkt op: 11 april 2024, 15:26:14 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Torikoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
Re: Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
« Reactie #1044 Gepost op: 11 april 2024, 18:46:35 »
[


Ik wil alleen niet met de hand koppelen of ontkoppelen. Dat vind ik een stom gezicht. . De loc en de eerste rijtuigrn staan dan in een boog. Daar valt niet te koppelen 😭😭

]  Heb je KADEE koppelingen overwogen, die koppelen doorgaans heel licht, en ook in bogen, en kunnen zelfs 'voor ontkoppelen' boven een magneet etc.  Dat werkt mooi en dan hoef je er met de hand niet bij.  Hoewel ik ontkoppel door middel van een sate stokje, die steek je recht naar beneden tussen de klauwen van de koppelingen, twist hem even rond, en de klauwen staan open, dat is al een stuk eleganter dan dikke vingers, optillen van wagens etc en lelijke ontkoppel rails etc...
Vriendelijke groet, Koos Fockens.

Hoofd modelspoor activiteiten: Southern Pacific & California Northern in HO.  Neven activiteit: Noord Nederlandse Nevenlijn in HO.