Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:27:35
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 16:49:56
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:05:35
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37

Auteur Topic: Zwederbaan  (gelezen 142240 keer)

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Zwederbaan
« Reactie #180 Gepost op: 11 December 2014, 20:30:36 »

Vorige week 2 van deze juweeltjes aan de collectie toegevoegd.
Artitec: (y)

Deze 2 waren al eerder aangekomen.  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 December 2014, 20:34:18 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #181 Gepost op: 30 December 2014, 17:52:30 »
De afgelopen tijd aan het freubellen geweest aan de Elotrain WRDk met witte pet, een Hbbkkss en een Pec;

Beginnende met de WRDk:

De baanruimer zat behoorlijk scheef:

Niet een beetje scheef geboord? en ook niet eens op een lijn of in het midden, dat moet anders.
De baanruimer zat er onder spanning op  en sleepte bij lok voor op over de rail, in opdruk toestand werd de baanruimer van het draaistel gedrukt en de trein ontspoorde......  >:(

Ook ik heb de front en sluitlichten aangepakt:

Frontverlichting,

Sluitverlichting, nu blijkt de linker frontpit op te lichten, dat was mij voor de foto niet opgevallen, weldra even ingrijpen.

Het restaurant voorzien van de nodige reizigers en ook een boefje in de bagage afdeling.

Voor de Mp3020 heb ik een postrijtuig (Hbbkkss) aangepast om te gebruiken voor extra stroom afname:

Elk wiel neemt stroom af, door gebruikt te maken van een stukje desoldeerlint, als sleepcontact.
Dat desoldeerlint heeft nog een voordeel, het is lekker spoepel en het houdt het draaien van de as niet tegen als de wagon een bocht neemt:

Zo zit het, het scharende kortkoppelsysteem niet in de weg.
Het desoldeerlint even aantippen met de soldeerbout tot het kunststof er door komt en het blijft op z`n plaats zitten.  ;)

Laatst op Marktplaats een Combispoor deukneus Pec gescoort, maar dat ding bleek geen ruiten te hebben.
Geen probleem, lang leve Kristal Klear.

De sponningen van de ruiten heb ik eerst voorzien van een dun streepje grijze verf, wat de rubbers imiteert
achter de toekomstige ruiten heb ik ruitfolie geplakt,

Daarna pas de ruiten vol laten lopen met wat Kristal Klear.

Nu de zijruiten al aardig droog zijn kunnen de schuine kopruiten stuk voor stuk gedaan worden.

Wordt vervolgt,....

Alvast een fijne jaarwisseling toegewenst aan al m`n volgers, andere formleden, hobby vrienden, vrienden, kennissen en familie...   (y)
« Laatst bewerkt op: 30 December 2014, 17:55:12 door nighttrain1. Reden: wensen toegevoegd, tot volgend jaar. »

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 20 January 2015, 20:50:12 »
Ik hoop dat 2015 voor jullie goed begonnen is....

Afgelopen zondag ben ik bij de oude broodfabriek geweest van Japie`s King Corn....
Daar heb ik een paar leuke rijtuigen gescoord:

Een Russische rijtuig van de SZD, voor m`n Hoek van Holland Warschau express,

een prachtig rijtuig van de Stoom Stichting Nederland, voor achter m`n 41-105,

en een setje fijne Scharfenberg koppelingen voor aan m`n Combispoor Pec zodat deze gekoppeld kan worden aan m`n hondekop van piko of aan een muis treinstel van Artitec.
Of aan de nog aan te schaffen groene electrische muis van Rivarossi

De vorderingen aan m`n Pec zijn:

Dat `m niet stuiter proef is  :(
Het onderstel koos laatst het luchtruim met als resultaat, een afgebroken draaistel en de bodem in 3 stukken gebroken.

Oplossing een plaatje ijzer gehaald bij de metaalwinkel.nl, deze gelijk opmaat laten knippen en deze met staallijm van Bison aan de 3 delen gelijmd. die breekt niet meer.
Dit plaatje heeft nog een voordeel: het rijtuig schommelt nu niet meer zo over de baan als het wordt voort getrokken.

Het afgebroken draaistel voorzien van een boutverbinding, dit heeft ook een voordeel, de bout is nu gelijk de verbinding voor de electrische geleiding voor de stroom die nodig is in het rijtuig.
Ook het andere draaistel gelijk maar zo`n constructie aangemeten,  ;D

Er is ook al een lichtstrip (warme oranje achtige ledstip tegen het dak gelijmd) voor de verlichting aangebracht.

Dat de messing onderdelen hun plekje op het dak gevonden hebben en het dak opnieuw is gespoten met spuitbus lak van Motip Carat, hoogglans lak, maar daar kwam ik na droging pas achter.
Is op zich niet heel erg, als de transfers op de kap zitten ga ik `m toch weer behandelen met zijde matte spuitbus lak, dan zal toch de hoogglans wel weer verdwijnen.....?
De gaten voor de sluitverlichting heb ik geboord met het handboormachintje van Proxxon in de haaks afgestelde boorcolom.
De bedoeling is dat de sluitseinen, binnen verlichting geschakeld worden via een functie decoder.

Wordt vervolgd...

Romavami

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #183 Gepost op: 24 January 2015, 09:16:16 »
Hoi Richard,

Mooi stelletje op de kop getikt !

Vraag: ik zie dat je voor de stroomafname onder een ruituig een stukje gevlochten koper (waarschijnlijk soldeer opneembaar) gebruikt hebt. Werkt dat ?

Groten, Rob
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - DR5000 centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Richey

• Offline Offline
« Reactie #184 Gepost op: 24 January 2015, 10:56:55 »
Even weer die andere Richard  :):

Tegenwoordig gebruik ik die slepertjes van de welbekende Ledbaron op Ebay... die bevallen mij nog het beste. Ik knip ze door, en heb dan op alle vier de punten op een draaistel stroomafname.

Hier was ik gisteravond mee bezig, drie verschillende stadia van hoever ik was met het er in lijmen... maar ja... ik moest mee naar bed... :-\
Groet,

Richard
« Laatst bewerkt op: 24 January 2015, 10:58:26 door Richey »

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #185 Gepost op: 26 January 2015, 16:41:58 »
Vraag: ik zie dat je voor de stroomafname onder een ruituig een stukje gevlochten koper (waarschijnlijk soldeer opneembaar) gebruikt hebt. Werkt dat ?

Beste Rob,

Dat desoldeerlint moet ik eerst nog pluizig maken, dan heb ik een vrij grote oppervlakte om stroom te laten opnemen en de rolweerstand is nagenoeg nihil.

Tegenwoordig gebruik ik die slepertjes van de welbekende Ledbaron op Ebay... die bevallen mij nog het beste. Ik knip ze door, en heb dan op alle vier de punten op een draaistel stroomafname.

Hey Richey,

Ben bijna door m`n desoldeerlint heen, en als dat op is ga ik eens uitzoeken of jouw oplossing ook wat voor mij is.
Weet nog niet wat ik nu voor een rolletje desoldeerlint betaal, heb met de vorige rol 3 jaar gedaan, maar jouw stripjes kunnen een goed alternatief zijn.
Ofwel wordt vervolgt,.....
« Laatst bewerkt op: 26 January 2015, 16:51:19 door nighttrain1 »

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #186 Gepost op: 15 March 2015, 19:57:11 »
Vandaag maar eens bezig geweest met het aanzicht van de modelbaan van buiten af.
M`n baan staat 1 hoog, op de oude slaapkamer er van m`n dochter.
Maar vanaf dat de stelling er staat voor het raam, hingen de rolgordijnen naar beneden, zodat je van buiten de zooi die onder de treinbaan opgeslagen staat niet kan zien.
En er ook geen licht van buiten naar binnen schijnt, dus alleen maar afhankelijk was van kunstlicht.
Daar ben ik sinds vandaag vanaf.
Hoe?
Heb vorige week bij de Lidl raamfolie gevonden voor een prikkie, met naar mijn idee een leuk motief.
Voor dat die spul op het raam geplakt kon worden werd er geadviseerd om eerst de ramen schoon te maken.
Dat bleek wel nodig te zijn,  ;D  voor het ramen zemen was het best mistig...

Heel vaag zijn de contouren van de stelling en de modelbaan nog te zien....
(Nee geen kwekerij!)

Hoewel?

Wordt vervolgd,.....

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #187 Gepost op: 16 March 2015, 16:21:48 »
Mooie raamfolie. (y)
groetjes Dion

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 28 March 2015, 22:33:55 »
De laatste tijd weer bezig geweest met de uit bereiding van de baan;
De uitrit van het schaduwstation met de overloop wissels eerst eens aan gepakt, het berijden in 1 richting ging altijd al goed, maar in tijden van calamiteiten was het 3 weg wissel een ramp, dit wissel had 2x2 niet gekoppelde tongen.
Het open rijden ging wel goed, maar tegengesteld kan je wel raden.
Dit wissel was ik zat dat deze is vervangen door 2 lange wissels gelijk type 6048/9 van Fleischmann, de zo genaamde hogesnelheidswissels met mee beweegbare puntstukken. Houdt wel in dat het hele wisselcomplex een stuk langer wordt, maar de overgang voor de Preisertjes een stuk aangenamer wordt.

De 2400 komt uit het schaduwstation op niveau 1 en moet om naar de rotonde te gaan achter de internationale trein aan. Moet dus het spoor van de Sik die rechtdoor gaat kruisen.  De 2400 neemt eerst een wissel naar rechts en dan een wissel om in het verlengde van de Sik te komen rijdt daarna over het wissel wat de ICE-3 kan laten invoegen en neemt daarna het volgende wissel naar rechts om vervolgens recht achter de internationale trein te komen.
De Sik komt van de rotonde af en gaat rechtdoor, naar schaduwstaion op niveau 1 of naar de schaduwstations op niveau 0, achter het postrijtuig aan.
De ICE-3 welke uit 1 van de 2 schaduwstations op niveau 0 vandaan komt ook achter de internationale trein aan. recht door dus.
De ICE-3 kan vanuit deze positie ook nog achter het postrijtuig aan, of zelfs een extra slinger maken, door eerst een spoor naar links te gaan en vervolgens weer terug naar rechts.

In de deuropening ben ik ook bezig geweest met het spoor richting de rotonde, extra handicap was de deurknop.
Daar moet een spoor overheen.

Zo iets gaat het worden.

Verder ben ik hier niet tevreden over:

Niveau 0
De gebogen wissels en de overgang worden weg bereden maar sommige rijtuigen blijven met de koppelingen is de wissels hangen waardoor e.e.a. ontspoord.
De boogstraal die daar gehanteerd wordt is R2, 41,5cm.
Ik ga de wissels omdraaien met de buitenboog van R4 en de binnen bogen R3.
Of e.e.a weer op een scheiding komt te liggen van 2 uitneembare delen weet ik nog niet, of het wordt 1 uitneembaar deel.
Maar het moet zo iets worden:

De binnen bogen gaan elkaar kruisen, dat wordt een zelfbouw kruising.

Wordt vervolgd,....
« Laatst bewerkt op: 28 March 2015, 22:37:21 door nighttrain1. Reden: ei = ij »

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #189 Gepost op: 09 May 2015, 21:41:37 »
Mijn aankopen van de laatste tijd, het wissel en de aandrijving heb ik al even in huis, dit is niet eerder getoond omdat ik m`n slaapkamer aan het opknappen was en daar nu bijna mee klaar ben.

LSModels 48040, Tillig wissel aandrijving 86112 voor 9,4 graden flexibel wissel ook van Tillig, art.nt. 85435.

Detail opname van de apparatuur onder de rijtuigbak van het LSModels rijtuig "Praha" (Praag).
Foto is expres genomen met veel tegen licht anders valt de spleet tussen de rijtuigbak en de onder hangende kasten niet op.

Wat ik met het flexibele wissel ga doen leg ik de volgende keer uit.

Wordt vervolgd,....

Dion

• Offline Offline
« Reactie #190 Gepost op: 10 May 2015, 18:52:31 »
Mooie aanwinst de Lsmodels 48040. (y)

Wist niet dat ze al waren uitgekomen. Heb er twee van Railtop en deze van Lsmodels(3 van de 5 die uitkomen) zouden een mooie aanwinst zijn.
groetjes Dion

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 04 June 2015, 19:42:11 »
Ten eerste iedereen bedankt voor het lezen van mijn blog, nu al ruim 20.000 keer gelezen!  (y)

Dank je Dion, ik zag er Grootendorst nog een paar staan, die nog niet verkocht zijn.
Dus wie er een wil kan daar terecht.

De laatste tijd is er veel gebeurd bij huize Zwederbaan...
Door stormschade van 31 maart veel vertraging op gelopen met de verdere bouw van de modelbaan.
Een groot deel van de dakbedekking was er af gewaaid van de dakkapel, die bedekking had 2 van de 3 ramen beschadigd dat die vernieuwd moesten worden.
2 ruiten alleen vervangen doe ik niet, gelijk alle 3 maar gedaan en ook een ventilatierooster laten plaatsen.
Hield in dat er van binnen en van buiten geschilderd moest worden en plaats gemaakt moest worden om er bij te kunnen, m`n dochter van 16 slaapt daar en pubers hebben een hoop zooi, die handel moest ergens heen, je raad het wel, dat stond natuurlijk in mijn mancave.
Maar nu haar kamer weer klaar is mocht die zooi natuurlijk niet meer terug,.....
Nu staat er e.e.a. in de schuur waarna het na tijdelijke opslag naar het "Como archief" verhuist.  ;D

Is gebouwd, maar dit systeem werkt niet.
De rijrichting is linksom maar van binnen naar buiten werkt wel maar van buiten naar binnen gaat veel materieel de fout in, gaat toch weer naar de buiten bocht, of ontspoort in de meeste gevallen.  >:(

Toen heb ik een oude roco kruissing op gezocht en deze zo verzaagd dat `m er in paste, nu gebeurd er wel wat ik wil en ontspoort niet meer.

Het Tillig wissel (37cm lang) is deels in gebouwd op het uitneembare deel bij de toegangsdeur.
Het is bij mij het eerste wissel wat een motor heeft om het om te zetten, op de motor zitten ook schakel contacten om het puntstuk te polariseren., even het wissel met de hand omzetten is er niet bij. het moet echt elektrisch gedaan worden.
Dit wissel is voor het inrijden van het schaduwstation voor getrokken treinen, op 1 hoog. De aanleg van dit schaduwstation laat nog even op zich wachten, eerst moet het op niveau 0 gaan werken voor dit wordt verder gebouwd.
Het Piko 3 weg inrij wissel wat er nu op niveau 0 ligt gaat er uit, daar komt een nieuwe van Roco voor terug, bij die van Piko heb ik de indruk dat de wissel tongen niet ver genoeg schuiven zodat ouder materieel ontspoort door te brede wiel flensen. Die 3 weg van Roco gaan de wisseltongen hebben meer tussen ruimte.
Dat wissel van Piko komt wel weer van pas, wordt een uitrijwissel, van het schaduwstation op niveau 1.

Ook het uitneembare deel bij de kast op niveau 1 ontbreekt nog.
De oude is gedemonteerd en komt niet meer terug, ik ga voor dit deel werken met nieuwe spullen.
Het idee zit in m`n hoofd maar er staat nog niets van op papier.
Eerdaags een nieuwe plank halen bij de IKEA van Ivar, 80x50, als ze er weer zijn, waren laatst uitverkocht!  :'(
wegens de Russische boycot en het niet afnemen van hout van aldaar.

Wordt vervolgd,...
« Laatst bewerkt op: 04 June 2015, 19:45:11 door nighttrain1. Reden: zkreiv vaud »

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 07 June 2015, 13:20:57 »

Eerste testtrein  (NS 1501 met VAM trein) rijdt over de sporen van het van het grote onderste schaduwstation.
Maar wat bromt de elektronica?!?

Ik blijk de sporen tussen de boosters nog niet van elkaar gescheiden te hebben.
Dat ga ik weldra doen, voordat er straks iets definitief stuk gaat!

Wordt vervolgd,....

Dion

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 07 June 2015, 13:37:06 »
Gefeliciteerd met meer als 20.000 hits. (y)

Wel weer goed vorderingen gemaakt lees ik. (y)

Wel de boosters even isoleren van elkaar, maar dat zal het werk niet zijn.

Heb naar aanleiding van jou aankoop van de lsmodels steelpannetje er de drie ontbrekende(voor mij althans) ook besteld en reeds binnen.
Zijn erg mooi.
groetjes Dion

nighttrain1

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 08 June 2015, 17:24:55 »
Dat moet vast een heel bijzondere trein worden Dion, met al die steelpannetjes, dat vraagt om een foto  ;D

De boosters zijn inmiddels geïsoleerd, geen gemor meer van de elektronica   ;)
Ga als het mee zit vanavond nog wat "nul"leidingen trekken in het schaduwstation.
De "nul"leiding die er nu ligt wordt wat warm met 3 treinen op het spoor, maar dat komt goed.

Wordt vervolgd,....