Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Menno
Vandaag om 21:07:21
Rails roestig verven door ruudns
Vandaag om 20:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13

Auteur Topic: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)  (gelezen 84587 keer)

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #60 Gepost op: 08 November 2013, 21:16:38 »
Niet helemaal Mark.
De plus is toch via de sleper  ::)

Maar dat belooft een prachtige hightech baan te worden.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #61 Gepost op: 10 November 2013, 17:17:18 »
Zoals beloofd heb ik een paar foto's gemaakt:

Links onder liggen de MAN SL172 trolleybussen uit Sollingen. Deze worden aangepast naar voorbeeld en aan de rechterzijde liggen enkele donor modellen van het type SL202. Hiervan wordt de voorkant overgezet. Verder komt er uiteraard nog een museumbus met aanhanger en een gelede MAN SÜ240.

Een voorbeeld van een zelfgebouwde trolleystang met draaiend sleepstuk en daarachter een testopstelling voor de bovenleiding. De isolatie zit tussen de rijdraden in. De ophanging van de draden krijgen nog een ander systeem.

Eén van de testmodellen voor de aandrijving van de Schwebebahn. Dit is een gemodificeerd Kato onderstel, maar door de grote afmetingen gaat dit hem niet worden. Een alternatief ligt al klaar en moet nog gebouwd worden. Daarachter ligt alvast het eerste deel van de palen en de ophangingconstructie.

Dit is de testbaan voor de bus. Het is een uitsnede van de toekomstige baan. De trambaan is voorzien van groefrails en onderdaan ligt al de magneetband tussen de railstaven. Dit wordt uiteraard als straat afgewerkt. Het linkerdeel zal op de nieuwe baan het schaduwstation worden voor de bussen.

Zover een deel van de voortgang en na de winter zal ik een bouwdraadje openen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #62 Gepost op: 10 November 2013, 19:41:15 »
Mmmmm,  (y) (y) (y) ;D ;D
Mjammie!!!

Ik heb een pijnlijk levendige voorstelling van de ernst van die gestoofde vingers... Als ontspanning monteerde ik óók weer 50 cm. trolleytram-bovenleidingsdraad in de tuin van "Gabrielenburg"   :'( AUWW!  Daarom een positieve kreet als hart-onder-de-riem:
 (y) ;D LOGISCH, dat jij altijd zo netjes geschoren bent!  ;D , mesjes genoeg! (ook al ben ik opgevoed als "Giletteman"... ;) ) Die door Wilkinson gesponsorde "O-Busmodelle" zijn FRAAI!!! (Wat moet daaraan nog veranderen?) *gaat fanatiek zijn dia's (!!!  :-X ) en digi-foto's van W en SO opzoeken*

Ik ben zéker benieuwd naar jouw "FCS++"  (FCS-geleiding, maar voeding en beïnvloeding via Koploper, als ware het een trein...) Ik zie wél het voordeel: de decoder kan op de plek van de accu, toch?  ;)
Ik schreef al: een (vroegere) kennis wilde met FCS en dummy-trolleydraden een stukje trolleybusbedrijf maken met voor al dat zo kenmerkende halteren van een trolley: bus naar de kant van de weg en die bomen in zo'n gigantische hoek naar de draad, die de as van de weg volgt... Ik heb hem er al nooit meer over gehoord en hij kon écht wel veel... en na mijn eerste meter trolleytramdraad (RECHTUIT!) wist ik zeker, dat ik dáár maar niet meer aan moest denken als 'doel': hooguit over dromen... :-[

Ik snap zonder meer  de voordelen van stroomvoerende trolleybusbovenleiding waardoor je die O-Bus via Koploper kunt aansturen, zéker op een 'showbaan' en weet inmiddels, dat daardoor nauwelijks méér problemen ontstaan bij het bouwen en óók dat die niet opwegen tegen de voordelen van die besturingsmogelijkheden...

Jouw lat ligt ongetwijfeld HÓÓG, maar dat is meteen de prettige uitdaging... en voor jouw fans een belangrijke motivatie om te blijven meelezen en meeleven!
Ergens in "Het Land van Maas en Waal" ( in een plaatsje genaamd "Waelstede" kijk maar eens in de BNLS-Routeplanner  ;D ) gebeuren óók zulke motiverende dingen: Jullie hoeven elkaar beslist niet af te gaan troeven, maar lever alsjeblieft allebei steun, inspiratie en motivatie voor al die lotgenoten die óók dit virus hebben, maar dít niveau nog niet halen...

Frans
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:10:51 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Oranjeberg

• Offline Offline
« Reactie #63 Gepost op: 10 November 2013, 22:01:47 »
Hoi Mark,

Heel veel interessante ideeën. Ben benieuwd naar het bouwverslag. Maar begrijp ik goed dat je FCS ook wilt koppelen aan Koploper? Ben erg benieuwd naar je oplossingen!
Vooral veel plaatjes... Heel veel plaatjes...  ;D

Groet,

Oranjeberg (Benny)

MMTB

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 11 November 2013, 14:34:54 »
Die door Wilkinson gesponsorde "O-Busmodelle" zijn FRAAI!!! (Wat moet daaraan nog veranderen?)

Het zijn leuke modellen, maar de ontwerper had er geen zin meer in toen hij aan de voorkant begon. Deze klopt niet qua afmetingen en vorm. Hiervoor heb ik Wikking donor modellen waarvan de voorkant wordt overgezet. Daarnaast worden alle ramen vervangen door helder glas. Het onderstel moet uiteraard compleet nieuw gebouwd worden voor FCS.

Ik ben zéker benieuwd naar jouw "FCS++"  (FCS-geleiding, maar voeding en beïnvloeding via Koploper, als ware het een trein...) Ik zie wél het voordeel: de decoder kan op de plek van de accu, toch?  ;)
Ik schreef al: een (vroegere) kennis wilde met FCS en dummy-trolleydraden een stukje trolleybusbedrijf maken met voor al dat zo kenmerkende halteren van een trolley: bus naar de kant van de weg en die bomen in zo'n gigantische hoek naar de draad, die de as van de weg volgt...

Op de plek van de accu komen condensatoren om korte stroomonderbrekingen te voorkomen. Je heb immers minimale stroomafname. Je voorbeelden van de draadophaning stond al in de planning, want ik vind het zo mooi als de draad flink slingert. Het is alleen even meten en testen wat haalbaar is.

Ergens in "Het Land van Maas en Waal" ( in een plaatsje genaamd "Waelstede" kijk maar eens in de BNLS-Routeplanner  ;D ) gebeuren óók zulke motiverende dingen: Jullie hoeven elkaar beslist niet af te gaan troeven, maar lever alsjeblieft allebei steun, inspiratie en motivatie voor al die lotgenoten die óók dit virus hebben, maar dít niveau nog niet halen...

Wees daar maar niet bang voor, want concurentiestrijd vind ik niet thuis horen in de modelbouw. Gewoon bouwen wat je mooi vind en elke keer de lat voor je zelf iets verhogen. Of ik hem dit keer te hoog heb gelegd, weet ik niet, maar het is te proberen waard. Een trolleybus zat al jaren in de planning en met het Wuppertalproject kan ik hem eindelijk verwezelijken.
Waelstede is en blijft nog steeds een voorbeeld, want zijn hollandse huisjes project volg ik met plezier! Qua zelfbouw heb ik nog een hoop te leren, dus ik zal regelmatig bij de lotgenoten op het forum aankloppen.

Groeten, Mark

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #65 Gepost op: 11 November 2013, 15:25:44 »
Wees daar maar niet bang voor, want concurentiestrijd vind ik niet thuis horen in de modelbouw. Gewoon bouwen wat je mooi vind en elke keer de lat voor je zelf iets verhogen. Of ik hem dit keer te hoog heb gelegd, weet ik niet, maar het is te proberen waard. Een trolleybus zat al jaren in de planning en met het Wuppertalproject kan ik hem eindelijk verwezelijken.
Waelstede is en blijft nog steeds een voorbeeld, want zijn hollandse huisjes project volg ik met plezier! Qua zelfbouw heb ik nog een hoop te leren, dus ik zal regelmatig bij de lotgenoten op het forum aankloppen.

@Frans: ik weet dat je deze opmerking alleen maar goed bedoeld hebt als 'eminence gris' in de trammodelbouw, maar ik wil er toch even op reageren, om te voorkomen dat deze opmerking bij anderen een eigen leven gaat leiden.

Ik ben het hier helemaal met Mark eens; concurrentie en aftroeven hoort in onze hobby niet thuis; alleen bewondering voor wat er gepresteerd is.
Als Mark en ik alle zaken, waarbij we elkaar geholpen hebben of van elkaar overgenomen hebben (voordat dit subboard een jaar geleden is gestart), zouden 'uitgummen', zouden onze modeltrambanen toch behoorlijk door de poten zakken......

En dat vind ik het leuke van de contacten, die we als trammodelbouwers in de afgelopen jaren opgebouwd hebben en die we in feite voortzetten in dit subboard: de hulp en steun die we elkaar geven, wanneer we een probleem hebben, of even 'stuk' zitten, evenals de goede raad en opbouwende kritieken, die we krijgen, wanneer we een bouwsel online zetten.
Ook zitten we niet als een 'kloek' op onze eigen ideeën en technieken, maar we laten andere modelbouwers meekijken en profiteren; we zijn  er zelfs trots op als dit door collega's als voorbeeld genomen wordt.

Dus Mark, als jij lekker gaat bouwen, zullen wij lekker gaan kwijlen; ik zie in Wuppertal 1987 heel veel 'uitdagingen', maar die ga je vast en zeker uiteindelijk allemaal overwinnen (with a little help from my friends...).

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 11 November 2013, 16:28:20 »
Rob/Mark:  (y) (y)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #67 Gepost op: 11 November 2013, 16:48:13 »
Je voorbeelden van de draadophaning stond al in de planning, want ik vind het zo mooi als de draad flink slingert. Het is alleen even meten en testen wat haalbaar is.

Groeten, Mark
Mark,

Zoals in Arnhem zie je duidelijk dat de trolleybovenleiding niet afgespannen is maar in een zig-zag patroon hangt.
Bij warm weer zie je de draden desondanks toch behoorlijk doorhangen.
Maar ik denk dat je de directeur van de waelsteder tram eens lief aan moet kijken.
Ik heb hem nog wat trolleyberichten gestuurd voor ik naar Frankrijk verhuisde en in één daarvan stond volgens mij nog een stukje over de bovenleiding van Kummler &n Matter.
Misschien is een kopie daarvan handig voor je.

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 11 November 2013, 23:05:45 »
Mark,

Ik ben benieuwd en word steeds nieuwsgieriger... 8)
In het eggie kan een trolley 3,5 meter uitwijken vanaf de draad, dat zijn voor ons dus een goeie 4 centimeter... ;D

En dat is méér dan je denkt (zéker in het echt... ::) ) en ook wel eens nét te weinig  :-[ :-X  (Maar dat wil je jouw Preiser-bestuurdertjes waarschijnlijk besparen...)

Ik heb één keer de Arnhemse 101 mogen rijden op het laatste stukkie vanaf de Cattepoelseweg naar eindpunt Alteveer, ben niet ontspoort maar voel nog steeds die zweetdruppeltjes in mijn nek vanwege dat 'springbokkengedrag' en het nóg zwaarder sturen dan de volbeladen NBM 4710 ... Maar het was wél LEUKKKK!!! ;D :P

Even serieuzer: Die 'schuitjes', (waar in het echt koolstrips in liggen) staan dus draaibaar op die bomen? Dan moet het volgens mij "lukken" om inderdaad die bus met hevig uitgezwaaide bomen te laten rijden en halteren! Maar Man o Man, wat een klus!  (y)

Succes!

Frans
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:07:25 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »

MMTB

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 12 November 2013, 10:11:43 »
Maar ik denk dat je de directeur van de waelsteder tram eens lief aan moet kijken.
Ik heb hem nog wat trolleyberichten gestuurd voor ik naar Frankrijk verhuisde en in één daarvan stond volgens mij nog een stukje over de bovenleiding van Kummler &n Matter.
Misschien is een kopie daarvan handig voor je.

Bedankt voor de tip! Het viel mij op dat de ophanging in Arnhem ook anders is dan in Solingen en ik ga mij daar zeker in verdiepen.

@Frans: 4cm uitwijken is wel een uiterste wat ik op mijn baan niet ga proberen. Het moet wel bedrijfszeker zijn voor beurzen. De kop van mijn test trolleystang is 90 graden draaibaar en bestaat uit een constructie van een U profiel op een afgevijlde M1 schroef in een M1 moertje. (Dit staat garant voor verbrande vingers bij het solderen)

Maar na de winter zal in een nieuw draadje hier compleet op ingaan.

Groeten, Mark

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 12 November 2013, 10:28:10 »
 ;D ;D
Dat je zéker op een showbaan de grenzen niet opzoekt snap ik heus wel!
Ik wilde alleen maar aangeven, dat je in beide richtingen IN THEORIE! 3,5 meter náást dat 'hart waslijn' kunt komen, in model dus die 4 cm...
Het fascinerende effect zal er echter óók al ruimschoots zijn als de 'uitslag' "maar" 2 cm. is  (y)

Sterkte met de verbrande vingertoppen!  ;) Ik bied geen hulp aan, puur zelfbehoud  ;D

Frans
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:06:35 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »

SuperSylvester

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 19 November 2013, 19:54:23 »
Een zeer inspirerend draadje en een prachtige baan. En ook een hele uitdaging zo'n trolleybus.

Ik volg.

Jack
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

MMTB

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 04 May 2014, 11:11:45 »
Door de uitlevering van het SkipMark Lima aandrijvingsproject zijn de andere bezigheden op de baan een beetje stil komen te liggen. Maar een paar weken terug heb ik op een avond weer eens een klein projectje opgepakt, waar het idee al een jaar voor lag.
Ik bezit een Halling Weense E1 met lange deurramen, maar de c3 bijwagen had de kleine deurramen. Deze moesten dus vervangen worden.

Het resultaat:

Omdat het model mooi bedrukt en gespoten is, was de kunst om niets te beschadigen. Met een rocozaagje en een kniptang heb ik de orginele deuren verwijderd. Daarna was het eindeloos vijlen en passen of de nieuwe deuren erin vallen. De nieuwe deuren zijn van de E1 en dit zijn een soort opdekplaatjes. Deze zijn ook aan de zijkanten op maat gemaakt voor de bijwagen. De enkele deur en de driedubbele deur betekende zagen in de nieuwe deuren en is goed gelukt. In het echt heeft de c3 nooit met de achterste drie deuren met lange ramen gereden, maar omdat ik het model niet opnieuw wilde spuiten is dit een compromis geworden. De E1 draaistel bekleding maakt het af.

Het orgineel:

Hierboven zie je de orginele bijwagen wat niet meer dan een opnieuw bedrukt Weens souvenir model is. Deze heeft de kleine deuren.

Het verschil is goed te zien tussen voor en na de verbouwing.

En zo komt hij op de baan te rijden. Nu oogt de bijwagen eindelijk hetzelfde als de motorwagen en is het een leuk setje geworden. Alleen moet ik nog ergens de lijnfilm met nummer 42 zien te bemachtigen van de E1 om deze in de bijwagen achter de ramen aan te brengen.

Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 04 May 2014, 11:54:26 door MMTB »

MMTB

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 07 May 2014, 20:34:11 »
Nog even een foto van hoe hij op de baan rijd met zijn verbouwde bijwagen.

Groeten, Mark

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #74 Gepost op: 07 May 2014, 20:38:44 »
ziet er goed uit  (y)

Rijd de Avenio ook fatsoenlijk na de kleine aanpassingen?

Wacht op de haagse

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk