Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Albert de Heer
Vandaag om 21:11:31
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
The Southern Pacific & California Northern door Torikoos
Vandaag om 20:43:32
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
  

Auteur Topic: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)  (gelezen 84569 keer)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #45 Gepost op: 06 November 2013, 22:36:38 »
 ;D ;D Helemaal goed Edde,

En dan hebben we het nog niet eens over de kwijlplekken... ::) Maar ik zou óók graag dat draadje zien verschijnen...

Maar wellicht is er voor Mark wel een heel goede reden: hij had het over gebrek aan geld en tijd... Menig bouwer spendeert liever tijd aan het bouwen, dan aan het schrijven óver dat bouwen.  :-\

Zullen we dus maar geduld oefenen en tot die tijd netjes verder bouwen aan onze éigen projecten/projectjes?

Sie hörten das Wort zum Sonntag... ;)

Frans
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:17:10 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #46 Gepost op: 06 November 2013, 23:04:27 »
Blijven we natuurlijk wel met het punt zitten, dat ik een zeer nieuwsgierig type ben....  ;D

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #47 Gepost op: 07 November 2013, 11:24:32 »
Nou vooruit dan maar, omdat iedereen zo aandringt  ;)

Het thema is 'Wuppertal 1987'

Het wordt een (werkend) diorama met de beroemde zweeftrein. Dit wordt complete zelfbouw, want het model van Hielscher is niet echt realistisch. Daarbij moet uiteraard een station gemaakt worden en dat is naar voorbeeld van ‘Landgericht’. Onder de zweeftrein komt de tram te rijden en dat verklaard de keuze voor 1987, want dat was het laatste jaar dat ze in Wuppertal reden. Aan Wuppertalse trams is niets verkrijgbaar van rond 1987 en dat betekend opnieuw zelfbouw.

Maar op de vierkante meter past nog meer en in Wuppertal Vohwinkel rijd de trolleybus uit Solingen. Deze rijd in het echt onder de zweeftrein en het is een uitdaging om deze ook in model op schaal te laten rijden. Het wordt geen Eheim/Brawa, maar zelfbouw met 0.3mm bovenleiding. Uiteraard aangestuurd door koploper zodat het realistisch rijd. Verder gaat de trolleybus ook op de trambaan rijden zodat het interessante bovenleidingconstructies gaat opleveren. Als toetje komt nog een Magnorail baan met niet het fietsertje, maar een veegwagentje voor op het fietspad. De magnorail set had ik al aangeschaft toen het net uitkwam en intussen zijn ook slepertjes voor voertuigen te krijgen. Hierdoor hoef ik niets zelf meer te bedenken. Wel loopt hij over de scheiding van een modulebak en dat levert nog wat problemen op.

Het uiterlijk van de baan wordt totaal anders dan mijn huidige baan, want alles wordt op schaal en ditmaal realistisch. De achtergrondhuizen zijn van MBK Modelle (lasercut) en deze zijn gigantisch groot. Ik heb ze al gebouwd je kan hier niets mee combineren van de bekende merken door de afmetingen. De overige gebouwen gaan daardoor uit zelfbouw ontstaan. De afmetingen zal op 120x90 liggen voor het zichtgedeelte. Het wordt echt een uitsnede van de stad, waar ik met name de sfeer van Wuppertal wil neerzetten, met de zweeftrein die boven het water zweeft met enkele bruggen.

Op dit moment heb ik een testbaan gebouwd, want een uitsnede is van de toekomstige baan om alles op uit te proberen. Ik ben druk bezig met magneetband en groefrails om de bus goed op de tramsporen te laten rijden. Ook de bovenleiding is een uitdaging, want trolleybus bovenleiding kent een hele andere ophanging en tevens zit je ook met de isolatie van de rijdraden. De trolleys heb ik al werkend en een proef met de dunne rijdraad blijkt te werken. Van de zweeftrein heb ik al een zwevend exemplaar die op eigen kracht kan rijden (of zweven) en nu is het de beurt aan het verfijnen van de techniek om het optisch mooi te krijgen.

Conclusie, veel te ingewikkeld en ambitieus, maar dat hoort bij deze hobby! 

Deadline: +/- 2016

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #48 Gepost op: 07 November 2013, 13:34:29 »
wouw  :o

das gaaf.

tram trolleybus en schwebebahn op een modelbaan en 100% 1:87 en functioneel.

ben benieuwd naar de bouw ervan.

Groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #49 Gepost op: 07 November 2013, 14:01:49 »
WAUWWW!!!

Je zegt het zelf al: Ingewikkeld! ::) "Erfahrungssachverständiger" met het solderen van (tram-) trolley-ophanging... :-X Jouw bovenleidingen zijn toch dummy, of heb je te veel naar Waelstede gekeken?
Te ambitieus? Hoezo: jouw Rheinberg ziet er goed uit en is overduidelijk betrouwbaar!

De O-Bus rijdt dus met FCS (en krijgt dus ook een halte of een hindernis, waar de 'bomen' zo lekker moeten uitzwaaien naar die waslijnen, die gewoon in het midden boven de straat hangen?  ;D :P  [KWIJL, KWISPEL, VOORPRET!] Ooit iemand gesproken, die iets vergelijkbaars wilde bouwen, maar er nooit meer iets over gehoord... Ik had óók ooit dat wilde idee, maar liet dat vallen na aanleg van de eerste meter tram-trolleydraad

Heel veel succes  (y)
Ook veel plezier bij het bouwen; bedenk als je vingertoppen érg gestoofd zijn, dat het voor "een Hoger Doel is"... ;) (Onze eeuwige dank en een plek in de Trammodelbouwgeschiedeniscanon  (y) Ik vind dit vergelijkbaar met de sprong, die de "Märklin-Digital" ons opleverde: voor het aansturen waren "maar twee draadjes nodig": onder een moderne digitaal gestuurde baan (die vaak iets totaal ánders 'praat', dan het oorspronkelijk M*-taaltje  ;) ) hangt inmiddels nog méér draad dan "vroegâh", want er is nu véél meer mogelijk. De lat gaat steeds vérder omhoog en dat stimuleert, maakt afgunstig op diegenen die dit verwezenlijken, maar is LEUKKK!!! (y) (y)
Hou ons alsjeblieft op de hoogte, óók van problemen of frustraties!

Frans
Met gestoofde vingertoppen en nog steeds géén betrouwbaar werkend luchtwissel in de 'tuin' van Gabriëlenburg  :'(
« Laatst bewerkt op: 21 November 2013, 20:16:15 door guest7823. Reden: sub/superschrift verwijderd »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #50 Gepost op: 07 November 2013, 14:05:33 »
Ik ben confuus.....  :o

...maar het is een fantastisch plan  (y)

Zelfbouw is uiteindelijk het mooiste wat er bestaat en ik denk dat je inmiddels zelf de ervaring zult hebben:
wanneer je er aan begint, blijk je meer te kunnen, dan je van jezelf verwacht had.
Bovendien kost het kit-bashing uiteindelijk veel meer tijd en inspanning, dan complete zelfbouw.

Wel goed oppassen bij de bouw van de trolleybovenleiding !
Uit betrouwbare bron hoorde ik dat je daar verbrande vingertoppen van kunt krijgen, auw...   ;D ;D

Je legt de lat hoog, maar dat hoort ook zo !
Veel succes bij de planning en uitvoering van je nieuwe project.

wouw  :o
tram trolleybus en schwebebahn op een modelbaan en 100% 1:87 en functioneel.

Ik denk dat onze jonge vriend nu een ander voorbeeld gaat kiezen bij de bouw van Heerwijk...  ;D

Groeten, Rob.

**Het ziet er naar uit, dat Frans en ik tegelijk onze reactie aan het tikken waren. Er zitten dus wat doublures is, maar dat laten we maar zo...**
« Laatst bewerkt op: 07 November 2013, 14:08:16 door Waelsteder »
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #51 Gepost op: 07 November 2013, 16:25:05 »
Dat klinkt inderdaad allemaal hel ambitieus; je wilt Rheinberg duidelijk overtroeven.
Ik ga ervan uit, dat het je ook zal lukken; kan me ook voorstellen, dat je ons niet constant van alles op de hoogte wilt houden, want er kan natuurlijk van alles mis gaan.
Aan de andere kant; je bent voor velen wel een voorbeeld en zoals ik al eerder schreef, alles wat je doet wordt met een positief-nieuwsgierige blik bekeken, dus bang voor zeurcommentaar hoef je m.i. niet te zijn.

Frank.

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
    • Facebook
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #52 Gepost op: 07 November 2013, 19:36:01 »
Aiaiaiaiai! Wauw, wat is dít een supertof plan zeg. Écht geweldig! Ik ben benieuwd naar de test/proeven van de zwevende trein. Ontzettend ambitieus plan, maar als we naar Rheinberg kijken moet dat zeker wel goedkomen!

Erg veel succes, maar ook plezier gewenst! Onthoud ons overigens niet van bouwverslaagjes over je zweeftrein en trolleybusbovenleidingsysteem. Allememachies, alleen het idee is al verbluffend!

Wes
Check ook mijn Facebook

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #53 Gepost op: 07 November 2013, 20:58:46 »
Interessant plan Mark!  (y)

Over een paar jaar maar weer eens een "great gathering" van Nederlandse trambanen?
No dress rehearsel, this is our life.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #54 Gepost op: 07 November 2013, 21:41:51 »
Zo dan,dat is nog eens een plan!!!
Wuppertal met Schwebebahn en tram en trolleybus :o
Ik heb er alle vertrouwen in dat dat een fantastische baan wordt (y)

Wuppertal blijft bijzonder door de Schwebebahn met z'n mooie station's.
Het was de laatste stad in Duitsland die de tram afschafte,dat is dan weer jammer :-[

Heel veel succes met de bouw!!!

gr Ed.

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #55 Gepost op: 07 November 2013, 23:36:16 »
Mark,

Fantastisch plan!
Ik sluit mij bij de vorige schrijvers aan!

Niek

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #56 Gepost op: 08 November 2013, 12:50:02 »
Dank jullie wel voor de complimenten!

De voorbereiding en het uitzoeken loopt al 2 jaar en ik heb nu de meeste materialen al in huis om door te kunnen bouwen. De baan wordt in een aantal projecten ingedeeld en deze wil ik eerst als proefmodel werkend hebben. Pas als alles werkt, dan kan ik de baan in korte tijd bouwen, zonder in valkuilen te stappen.

Met de zweeftrein zie ik geen problemen meer, want die heb ik al werkend, maar alleen de trolleybus blijft een uitdaging. Met de verbrande vingertoppen heb ik helaas al ervaring, want de trolley's zijn deels eigenbouw bestaand uit M1 schroefjes met messing profielen die gesoldeerd zijn. Tevens moet ik ook een bovenleidingwissel gaan maken, want ik wil met meerdere bussen gaan rijden. Waar ik erg naar uitkijk is de zelfbouw van het Schwebebahn station ‘Landgericht” en de zweeftreinen zelf. Zowel de huidige zweeftreinen, als de beroemde Kaiserwagen gaan gebouwd worden.

Ik zal zondag wat foto’s maken met de huidige voortgang en dan open ik na de winter een topic als de bouw echt gaat beginnen.

Mijn huidige baan zal in de komende 4 jaar nog in het tentoonstellingscircuit te zien zijn en zal daarna als vaste thuisbaan gaan fungeren. Ik had de keuze om mijn huidige baan uit te breiden met de Wuppertalopzet, maar dan zou ik ook de bouwstijl moeten doortrekken en dat zou zonde zijn. De Rheinberger is nu meer dan 10 jaar oud en deze baan is per module gebouwd. De bouwstijl van de eerste module is daardoor doorgetrokken en daarom is de baan meer een Faller catalogus geworden  Met de Wuppertalbaan wil ik echt een andere weg inslaan met de ervaringen en producten van nu.

Groeten, Mark

@ Frans:  De bovenleiding bij de trolleybus gaat echt werken, want ze worden via een treindecoder aangestuurd. De tram blijft via de rails zijn voeding krijgen.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2013, 12:52:08 door MMTB »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #57 Gepost op: 08 November 2013, 19:15:14 »
Gaaf

Dus de trolley rijd dus net als de trams op dcc 2rail maar dan via de bovenleiding?
En hoe word de schwebebahn van spanning voorzien?

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #58 Gepost op: 08 November 2013, 20:22:26 »
Hoi Martijn,

De bus wordt inderdaad als 2 rail aangestuurd en ook de Schwebebahn. De wielen hiervan zijn + en aan het draaistel zit nog een sleper voor de min (net als in het echt). Hierdoor kan alles door Koploper aangestuurd worden.

Groeten, mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8295
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #59 Gepost op: 08 November 2013, 20:40:41 »
Dat klinkt allemaal veelbelovend en spannend. Je "klinkt" vol vertrouwen, dus dat zal wel een mooi spektakel worden.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.