Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Henk Veenstra
Vandaag om 12:22:25
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)  (gelezen 80690 keer)

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Gepost op: 14 januari 2013, 20:05:28 »
Aangezien bijna alle bekende modeltramliefhebbers hier zich hebben verzameld, kan een topic over mijn eigen baan niet ontbreken. De meeste zullen hem waarschijnlijk al een keer live gezien hebben op Eurospoor, Intermodellbau of op een trambeurs. De Rheinberger Straßenbahn Betriebe is een gebouwd als beursbaan met een zichtbaar gedeelte van 3,20x90cm. Het is naar Duits voorbeeld in IV/V, zodat je bijna alles kan laten rijden en anders de naam museumtram meekrijgt. De stad is fantasie, maar geïnspireerd op de Duitse grote steden zoals Keulen, München ect.



In het centrum is het altijd druk en daardoor heb ik mij uitgeleefd op de detaillering en het aantal Preiserfiguurtjes. Zo'n 600 stuks zijn er te vinden en meer dan 120 auto's, waardoor je het een zaterdagmiddag kan noemen. Op de baan zijn 3 thema's terug te vinden en dat is de weekmarkt, het museumdepot en de grote kerk met de bijbehorende kerstmarkt. Daarbij zijn alle kruispunten voorzien van werkende stoplichten en zelfs de trams hebben hun eigen werkende seinen. Vooral in het donker is dit een mooi gezicht met de verlichte huizen en de kerstmarkt erbij.





















Naast dat er veel te zien is, rijd er ook veel rond, want door het gebruik van het besturingsprogramma Koploper heb ok een dienstregeling van 15 seconden per tram. Hierdoor zie je altijd wat rijden, waardoor het nooit stilvalt. De trams die voorbij komen zijn van alle tijdperken, maar met de nadruk op 1960 tot nu. 50 stuks kan ik er kwijt in het schaduwstation en het duurt gemiddeld 17 minuten voordat de eerste tram opnieuw voorbij komt. Je kan de baan eigenlijk meer beschouwen als een aangeklede vitrinekast. Het sporenplan is minimalistisch, want het bestaat uit een ovaal met een inhaalspoor die door de remise gaat. Aan de achterkant van de baan zit het schaduwstation waar de trams in een doorschuifprincipe opgesteld staan.









De techniek van de baan is simpel, want de stadsmodules zijn van Roco rails met Fleischmann wissels en het schaduwstation compleet met Peco aangelegd. De wissels worden aangestuurd door Conrad motoren en een enkeling door een ESU Servo. Het digitale gedeelte is via de Roco Multimaus met een S88 terugmelding via reedcontacten en LS150 wisseldecoders. Simpele en goedkope techniek maar het heeft zich wel bewezen op de beurzen. De trams zijn bijvoorbeeld voor 80% uitgerust met ESU LokPilot Basic decoders, want veel extra functie hebben trams niet. Je mag al blij dat er frontverlichting in zit. Zo zie je maar dat digitaal niet duur en ingewikkeld hoeft te zijn.



De bouwtijd is +/- 10 jaar, maar echt tempo heeft er nooit in gezeten. Het is als zakgeldbaan begonnen en daarna iets uit de hand gelopen. Voor een 1e baan vind ik hem persoonlijk wel goed gelukt. Hij is voor 95% af en enkel in de detaillering wordt er nog wat aangepast. Ik ga nu er voor het 4e jaar mee op stap naar beurzen, want dat blijft toch een leuk odnerdeel van de hobby. Trambanen op treinenbeurzen blijven zeldzaam, maar trekken wel de aandacht. Naast de bekende beurzen als Intermodellbau, Lahnstein, Walferdange en Blankebergen, ga ik mij dit jaar in het Franse avontuur storten in Sedan op de Rama/Expometrique. Op Nederlandse beurzen zal mijn baan niet meer te vinden zijn, tenzij er nog een speciaal tramevenement georganiseerd wordt. De reden is dat ik nog drie jaar met deze baan naar het buitenland wil gaan en in de tussentijd aan een nieuw project wil beginnen.

Mijn baan is regelmatig op beurzen gefilmd, waar op YouTube het nodige van te vinden is. De video's zijn al een aantal jaar oud en ondertussen heeft de baan een geschilderde lucht en achtergrondhuizen gekregen. Ook is de boel natuurlijk vervuild, zoals hieronder te zien is:



De video's:

http://www.youtube.com/watch?v=B_4aWy2NOaI
http://www.youtube.com/watch?v=OmFUhpC5FDI
http://www.youtube.com/watch?v=V5aTo_QGfvw

Nog meer video's:
http://www.marks-modeltrambaan.nl/Video.htm


Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 02 november 2014, 16:47:29 door guest7823 »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1346
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2013, 20:16:09 »
Ha Mark,

Leuk om je baan ook hier tegen te komen en ook ik heb een flinke lading foto's van je trambaan.
Jouw baan heeft er onder andere ervoor gezorgd dat ik overstag ben gegaan om ook iets met trams te gaan doen.
Heb je overigens nog plannen om dit uit te bereiden en hoe zie jij de trambaan in de toekomst?
In ieder geval heb je een juweel van een trambaan waar zeker veel beneluxspoorders inspiratie vandaan kunnen halen. ;)

Groetjes,

Antal

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2013, 20:20:35 »
Juist ja , alleen pieker ik me nu suf waar ik deze baan niet zo gek lang geleden heb mogen bewonderen.
Wat ik nog wel weet is dat je problemen met de toegang naar het schaduw station had ,omdat er iemand zonodig tegenaan moest rijden ( nee ik was het niet ).
Was dat ontraxs ?

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2013, 20:36:09 »
Hallo Ronald,

In oktober heb ik nog op Eurospoor gestaan en daar zal je hem ongetwijfeld gezien hebben. Dat er iemand tegen het schaduwstation is aangereden weet ik niet, maar ik wel dat de baan thuis nooit zo op kan staan omdat het schaduwstation de hele zolder blokkeert. Puur voor testrijden voor een beurs mag hij twee dagen thuis in beursopstelling draaien, maar de rest van het jaar zijn alleen de stadsmodules opgebouwd. Dit is zo'n gevalletje dat het op papier wel paste, maar in het echt toch iets groter uitviel  ;)

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2013, 21:05:58 »
Op Eurospoor ben ik de laatste jaren niet geweest.

Wat mij bijstaat, is dat de trams regelmatig ontspoorde op de twee sporen bij de overgang van schaduwstation naar baan.
Iemand vertelde toen dat dat waarschijnlijk de reden was . (verder weet ik het ook niet)

Maar goed , het blijft een prachtige baan  (y)

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2013, 21:58:56 »
Ik weet het alweer, dat was de trambeurs 'Trammeland' in Boven Leeuwen. De banen stonden in de zaal waar in de avond nog geoefend werd door de lokale theatervereniging en toen ik zaterdag binnen kwam, was er flink tegen de baan gelopen. Daardoor was het schaduwstation flink opgeschoven en dat veroorzaakte toen de ontsporing op de overgang. Goh, dat je dat nog kan herinneren??

Sinds die tijd zijn er aardig wat beurzen voorbij gegaan waar elke keer wel iets gebeurd. Het mooie is dat je er ervaring mee opdoet en bijna alle foutjes zijn er wel uitgehaald. De baan kan nu bijna storingsvrij draaien op een beursdag. Met 50 trams die op de baan staan kan er altijd wel iets misgaan, want het zijn lichte ontsporinggevoelige modellen en de plaatsing van de draaistellen en scharnierpunten zijn totaal anders dan bij treinen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1632
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2013, 22:35:41 »
Ja , dat was het. (y)
Voor mijn idee was het korter geleden (wat vliegt de tijd  :( )

Ik zag de 3e foto van onder en wist meteen : daar heb ik een poos staan te genieten .

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1609
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2013, 23:16:47 »
Ja inderdaad, een mooie en leuke baan. Heb hem 2x gezien, op Eurospoor 2012 en Trammeland 2010. Vooral de details zorgen ervoor dat er veel te zien is en de aandacht blijft trekken. Er staan altijd (veel) mensen te kijken en dat is ook een goed teken.
En de trams rijden mooi en afwisselend, zoals je beschrijft. En dan is het geen bezwaar, dat het sporenplan simpel is. Moet ook wel op een 'tentoonstellingsbaan'.
Thuis kun je meer variëren - zie bijv. sporenplan Eemstede.
Succes met je buitenlandse uitstapjes.

Gr Frank.

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2013, 01:13:56 »
Ik weet het alweer, dat was de trambeurs 'Trammeland' in Boven Leeuwen. De banen stonden in de zaal waar in de avond nog geoefend werd door de lokale theatervereniging en toen ik zaterdag binnen kwam, was er flink tegen de baan gelopen. Daardoor was het schaduwstation flink opgeschoven en dat veroorzaakte toen de ontsporing op de overgang.

Hee Mark, ik wist niet dat jij op TRAM(me)LAND 2010 ook problemen hebt gehad.....
Op Waelstede, tegenover jouw baan, waren twee lampen uit de fittingen gevallen, waardoor de bovenleiding flink beschadigd was. Dat kan alleen maar gebeuren, wanneer er behoorlijk aan de baan geschud is.
Ik heb toen serieus aan sabotage gedacht.....

Wat betreft de Rheinberger Strassenbahnen, kan ik alleen maar zeggen, dat ik het ontzettend knap vind, dat iemand op 18 jarige leeftijd met een modeltramproject start, daarbij alle ontwikkelingsstappen in het modelbouwen, die wij 'oude rotten' hebben doorgemaakt, overslaat en meteen binnen 10 jaar een presentatie neerzet, die Europawijd bewonderd wordt.

Er wordt een echte Duitse stad getoond op een zonnige zaterdagmiddag met druk tramverkeer en alles klopt.  (y)

Nou ja, bijna alles.....
Ik moet alleen even glimlachen bij foto 8 en foto 10.
Op foto 8 zien we de Kerstmarkt; normaal gesproken is het dan hartje december, glühwein, enzovoort.
Maar op foto 10 zien we een jongedame, die op de fiets minder aan heeft, dan mijn moeder in bed... ;D

Het zij je vergeven; het is een fantastische baan !
Ik ben dus heel erg benieuwd naar je volgende project.

Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2013, 15:28:48 »
Nu ik er over nadenk ben ik al langer bezig met de baan, want rond 2001 heb ik mijn eerste tram gekocht. Ik heb 1 jaar aan een andere module gebouwd en alle fouten gemaakt die er maar waren. Door het zakgeld koos ik automatisch voor net te goedkope spullen zoals merkloze flexrail en Lima wissels.
Mijn huidige baan bestaat uit 3 modules en pas als de eerste module bijna af was, ben ik aan de 2e begonnen. Op deze manier was het overzichtelijker en financieel te doen. Het grootste deel van het budget zit in de huizen, poppetjes en auto's, want daar heb je voor een drukke stad erg veel nodig.

Ik moet alleen even glimlachen bij foto 8 en foto 10.
Op foto 8 zien we de Kerstmarkt; normaal gesproken is het dan hartje december, glühwein, enzovoort.
Maar op foto 10 zien we een jongedame, die op de fiets minder aan heeft, dan mijn moeder in bed... ;D

Op beurzen krijg ik ook soms de opmerking dat een aantal figuurtjes korte broeken dragen op de kerstmarkt, maar de meeste hebben alleen aandacht voor alles wat rijd. Over het algemeen zien kinderen en vrouwen details en alle miniscènes en de mannen hebben meer oog voor de rijdende trams. Hier zit ook de kracht van Koploper, want dit had nooit met de hand gelukt. Het schaduwstation is onbedoeld een attractie op zich geworden, want je ziet in alle ooghoeken trams bewegen en een plekje doorschuiven. Het nadeel is dat je altijd in de buurt moet blijven, want er staat toch een flink kapitaal op met 50 trams. Op grote beurzen heb ik elke dag 50 andere trams, want dan heb ik eindelijk een keer de kans om alles uit de vitrine te laten rijden.

Op Intermodellbau had ik voor de eerste keer geluid toegevoegd aan de baan door continu stadsgeluiden in stereo af te spelen. Dit verhoogd al de sfeer en de kerk die het belgeluid van een flinke stadskerk weergeeft, blijft ook een publiekstrekker. Het leuke is dat als hij af gaat, dat er altijd wel iemand is die op zijn horloge kijkt!

Ook nieuw waren de trambelgeluiden die afgespeeld werden bij het vertrek van de linkerhalte. Met Koploper is van alles mogelijk en nu had elk tramtype zijn eigen bijbehoorde trambel. Dit heeft flink wat zoeken gekost op internet, want ik heb de meeste bellen uit Youtube filmpjes geknipt. Na de modeltrambeurs 'Trammeland' zijn er op een aantal andere trambanen ook trambellen bijgekomen en ik vind het wel leuk dat andere dit idee overnemen. Ook het bochtgeluid trekt veel aandacht. Maar ik zit niet stil en een aantal trams hebben al gesynchroniseerde optrekgeluiden. Ik zit nog te broeden op een ambulance, maar het moet niet al te gek worden. Voor de bezoeker is het leuk, maar de stand die tegenover je staat, heeft na een aantal dagen er wel genoeg van  ;)

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2013, 15:46:54 »
..... een aantal trams hebben al gesynchroniseerde optrekgeluiden. Ik zit nog te broeden op een ambulance, maar het moet niet al te gek worden. Voor de bezoeker is het leuk, maar de stand die tegenover je staat, heeft na een aantal dagen er wel genoeg van  ;)  

Ik had tijdens TRAM(me)LAND 2010 aan de andere kant van Waelstede het Eiland Waan van RobK als buurman.
Ook een fantastische baan met veel zelfbouw en een perfect getroffen sfeer.
Maar mijn sympathie voor meeuwen is toen echt niet groter geworden..... ;D

Maar ja, zelf heb ik inmiddels ook trambellen bij iedere halte......  8)


Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2013, 16:16:16 »
Erg mooie baan, Mark. (y)
Ik heb hem al vaker mogen bewonderen en steeds weer nieuwe details ontdekt. Prachtig. :)

Groet,
Bas

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2013, 22:22:27 »
mijn sympathie voor meeuwen is toen echt niet groter geworden..... ;

Groeten, Rob.
Sorry, Rob, voor die meeuwen... Tegenwoordig komen ze niet meer zo vaak voorbij, want ik zet het geluid nog maar af en toe aan, in plaats van de hele dag op 'shuffle'. Ik heb het ook een beetje gehad met die rotvogels.

De vertrekbellen, netjes naar tijdperk gesorteerd, bij de linkerhalte van Rheinberg waren me al eens opgevallen, Mark. Een fraai detail! Geluid geeft een extra dimensie; niet dat jouw baan dat nodig heeft, want er is al zo veel te beleven, je krijgt echt een overdonderende stadservaring als je ernaar staat te kijken.

Op mijn 'geluidscoulisse', een minidisk van 60 minuten, staan ook afremmende- en optrekkende-tramgeluiden, en omdat er altijd wel één van de vier gelijktijdig circulerende wagens voorbij komt, heeft al menige toeschouwer gedacht dat dat geluid prachtig synchroon liep met de rijdende tram. Niet dus; het is een willekeurige verzameling van stukjes klassiek tramgeluid, bellen, een muziekkorps dat het volkslied van Man speelt, het geluid van neerkletterende regen, en uh... een paar meeuwen.

Meer geluid: eén echte (deur)bel wordt aangestuurd door een reedrelais in het spoor op een plaats waar mensen vaak hun neus of hun camera in het diorama steken - je ziet ze schrikken - en een fluitmodule wordt aangestuurd door een reedrelais in het uitgaande spoor van het schaduwstation, zodat ik weet dat er een tram om de hoek moet komen. Een spoorcollega die onlangs naast Waan stond, vroeg mij trouwens of die meeuwen weer terug konden komen, want dat fluitje, daar werd-ie gek van  ;D

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2013, 15:58:10 »
Hallo Rob,

Het leuke is dat het idee van de trambellen en het achtergrondgeluid van jouw baan afkomstig was. Op Eurospoor 2009 stond ik naast je met mijn trambaan en toen daar werd het idee geboren om dit ook te doen, maar de trambel per tram anders te laten klinken. Na de sluitingstijd van de beurs heb ik onder je baan gekeken om te kijken hoe je het gedaan had en het bleek zo eenvoudig te zijn met een paar pc boxjes, dus ik heb het idee gekopieerd. De meeuwen heb ik achterwegen gelaten en een hondengeblaf van gemaakt, maar een stadsduif kan ik natuurlijk nog toevoegen  ;)

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Rheinberger Straßenbahn Betriebe (H0 trambaan)
« Reactie #14 Gepost op: 20 juni 2013, 12:05:19 »
Ik heb een nieuwe video van mijn trambaan gemaakt, want vergeleken met de oudere video's is er veel aan de baan veranderd. De video is was langer geworden dan de bedoeling was, maar de tramliefhebber zal het vast niet erg vinden ;)

De link: http://www.youtube.com/watch?v=-yJ6Ubtzrqg

Veel kijkplezier!

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e