Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: ABS plaat als vervanger van styreen?  (gelezen 2829 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
ABS plaat als vervanger van styreen?
« Gepost op: 14 januari 2013, 13:33:06 »
Dag allemaal,

Ik heb nogal eens iets in styreen gebouwd. Eerst in h0, daarna in spoor 1 en momenteel zit ik in een 0 periode. Behoorlijk comfortabele schaal overigens, dus wat mij betreft blijf ik daar hangen.

Waar ik het inmiddels een beetje mee heb gehad is het wokkelen van styreen. Vrijwel alles wat ik heb gebouwd gaat op de een of andere manier krom staan. Het is een bekend probleem. Het resultaat van lijmresidu dat in het materiaal blijft werken. Natuurlijk zijn er oplossingen. Met secondelijm werken in plaats van met oplosmiddelen bijvoorbeeld. Maar daar kan ik niet zo precies mee werken als met bijvoorbeeld Mek. het 'snap' moment waarop de lijm hard wordt komt altijd op het verkeerde moment. En grote oppervlakken lijmen vereist ook veel techniek.

Ik heb het vermoeden dat ABS plaat veel minder wokkelt dan styreen. Is dat ook de ervaring van anderen? Een nadeel van ABS is dat het niet met standaard modelbouwlijm is te verlijmen, maar bijvoorbeeld wel met Mek. Een voordeel is dat elke afgedankte afstandsbediening ineens weer potentieel materiaal is. Het ligt soms letterlijk op straat.

Wie heeft er wat zinnigs over te zeggen? Ik hoor het graag.

mvg, Paul
Boomshanka!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2013, 13:40:04 »
ABS laat zich met diverse zaken verlijmen : gamma-butyrolactone bijvoorbeeld
Wordt oa gebruikt om LEGO (wat ook van ABS is) te verlijmen. Werkt mits niet te dik opgebracht maar heel oppervlakkig en geeft geen nawerkingen zoals bij MEK+styreen ed.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re:ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2013, 13:44:18 »
Ik heb daar even op gegoogled, maar dat is dus geen ABS lijm van de Gamma, maar de scheikundige naam van het goedje. Gamma-butyrolactone is blijkbaar ook een hoofdbestandeel van GHB. Dat zal de verkrijgbaarheid voor particulieren geen goed hebben gedaan.....
Boomshanka!

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3717
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2020, 14:23:04 »
Even een oude draad opgepakt om mijn vraag erbij te zetten - ik zie zo gauw geen jongere topics hierover:

Waar kan ik hier in NL ABS plaatmateriaal bestellen? In verschillende diktes liefst, bij de gangbare modelbouwshops alhier is het meest vanaf 1 mm en dikker. Maar dunner dan dat?

Nu over het lijmen: voor grotere oppervlakten ABS én PS zou je een polymeerkit / -lijm kunnen gebruiken, bijvoorbeeld 100%Pattex. Dat neemt vocht (waterdamp) uit de omgeving op om uit te harden (en vocht gaat overal doorheen, ook door dunne kieren en door de lijm zelf.. Dan hoef je niet met oplosmiddelen te lijmen. Tijd genoeg om te schuiven, hardt vrij langzaam uit, maar wordt niet keihard, blijft ietwat flexibel.
« Laatst bewerkt op: 11 december 2020, 20:41:44 door HuubvG. Reden: (zie haakjes) »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #4 Gepost op: 11 december 2020, 16:13:28 »
Dag allemaal,

Ik heb nogal eens iets in styreen gebouwd. Eerst in h0, daarna in spoor 1 en momenteel zit ik in een 0 periode. Behoorlijk comfortabele schaal overigens, dus wat mij betreft blijf ik daar hangen.

Waar ik het inmiddels een beetje mee heb gehad is het wokkelen van styreen. Vrijwel alles wat ik heb gebouwd gaat op de een of andere manier krom staan. Het is een bekend probleem. Het resultaat van lijmresidu dat in het materiaal blijft werken. Natuurlijk zijn er oplossingen. Met secondelijm werken in plaats van met oplosmiddelen bijvoorbeeld. Maar daar kan ik niet zo precies mee werken als met bijvoorbeeld Mek. het 'snap' moment waarop de lijm hard wordt komt altijd op het verkeerde moment. En grote oppervlakken lijmen vereist ook veel techniek.

Ik heb het vermoeden dat ABS plaat veel minder wokkelt dan styreen. Is dat ook de ervaring van anderen? Een nadeel van ABS is dat het niet met standaard modelbouwlijm is te verlijmen, maar bijvoorbeeld wel met Mek. Een voordeel is dat elke afgedankte afstandsbediening ineens weer potentieel materiaal is. Het ligt soms letterlijk op straat.

Wie heeft er wat zinnigs over te zeggen? Ik hoor het graag.

mvg, Paul

De grote truc is na verlijmen minstens 24 uur onder druk wegleggen. niet te dikke lijm uit tubes gebruiken maar bv revell of Faller. Doe je dit niet dan gaat het inderdaad wokkelen

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #5 Gepost op: 11 december 2020, 16:18:47 »
Nu over het lijmen: voor grotere oppervlakten ABS én PS zou je een polymeerkit / -lijm kunnen gebruiken, bijvoorbeeld 100%Pattex.

Deed me aan deze vraag uit 2016 denken, en het antwoord daarop:

Waarmee verlijm je die rails aan de plexiglas Karst? Ook met chloroform?

De bedoelde (piko-A) railsbedding  is van abs.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2020, 16:26:15 »
Ik heb jaren een Citroën Mehari gehad; open Lelijke Eend met ABS carrosserie.

ABS verkrijgbaar bij lui die reclameborden maken en zo. Lijmen met MEK.
Als je het lijmt op de zelfde manier als styreen met de bekende dunne naaldflesjes gaar het perfect.
Erg sterke constructie.
Heb het ook gebruikt als plamuur; MEK plus ABS-reststukjes oplossen tot dikke danwel iets dunnere pap.
Vulde in eerste instantie gewoon in een keer vol, fout dus, het bleef heel lang zacht en ook de omgeving vervormde daardoor.
Plamuren in dunne laagjes en de tijd nemen om uit te dampen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2020, 21:00:09 »
Huub, ik heb recentelijk teflon platen bij S-Polytec besteld. Goede service en snelle levering. Volgens de website is ABS plaat vanaf 1 mm dikte te bestellen. Mocht je dunnere plaat zoeken dan kun je ze altijd raadplegen.

Rob

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2020, 21:12:22 »
of mijn aanvulling zinnig is weet ik niet ;D maar wat ik wel weet is dat ik sinds kort alles met mek lijm. abs als het om lego gaat en styreen en andere plastic soorten als ik bijvoorbeeld een mastica wandje in een lima plak. vroeger altijd gelijmd met van alles en nog wat maar het bleef los breken. met mek gebeurd dat dus niet! althans, tot nu toe bij niet.

zowel bij styreen als bij abs heb ik nog niet meegemaakt dat het wokkelt, maar mijn oppervlaktes zijn van dien aard dat het ook bijna niet kan. ik denk overigens dat elke plaat onder de 1mm gaat wokkelen. kijk maar naar messing; pak het te dun en het blijft ook niet strak. Maar ik ben wel benieuwd en je hebt met je opmerking over materiaal wel weer wat los gemaakt. ik moet weer even op stroop tocht  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

HuubvG

  • Online Online
  • Berichten: 3717
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #9 Gepost op: 11 december 2020, 21:17:12 »
Kijk, nieuw leven blazen in een oud (wat is oud?) topic, zo kan het gaan.  (y)

Ik zal zo even gaan kijken wat teflon is.

Ik weet van ABS en daarom vraag ik er ook naar. Het snijdt wellicht wat moeilijker dan PS, maar is stijver, harder, dunne platen zijn beter te vijlen en schuren. Die laatste bewerkingen vallen me tegen bij PS. Dunne plaat < 9 mm gaat buigen en breken als je ze gaat vijlen en schuren.

Een soort van marmer versus speksteen zeg maar.

Ik ga zeker bij de reclamewinkel kijken, goed idee, bedankt maar weer voor de tips!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #10 Gepost op: 11 december 2020, 21:21:39 »
Ik zal zo even gaan kijken wat teflon is.
Teflon is een kunststof waar echt helemaal niks aan hecht. Dat is de reden dat het gebruikt wordt/werd als anti-aanbaklaag in pannen. Nergens mee te lijmen dus als modelbouwmateriaal niet zo geschikt.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #11 Gepost op: 11 december 2020, 22:17:00 »
Als teflon helemaal nergens aan hecht hoe blijft het dan zo goed aan die pan hangen? Ja, Klaas, leg dat maar eens uit!  ;D

Duikeend moest mij er net aan herinneren dat dit een draadje van mij was. Ik kan mij niet eens meer herinneren dat deze kwestie bij mij speelde. Jongens, ik word oud....
Boomshanka!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #12 Gepost op: 11 december 2020, 22:24:10 »
Als teflon helemaal nergens aan hecht hoe blijft het dan zo goed aan die pan hangen? Ja, Klaas, leg dat maar eens uit!  ;D
Dat is een geheim dat alleen Tefal kent, maar gezien het feit dat er pannen bestaan met zo'n teflon laag is het ze dus gelukt. Ik ken een fabrikant van watermeters die geprobeerd heeft om zijn meters inwendig met teflon te bekleden en die kreeg het niet voor elkaar.
In het algemeen kun je stellen dat kunststoffen waarvan de naam op -leen of -lon eindigt niet te lijmen zijn.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #13 Gepost op: 11 december 2020, 22:29:19 »
Teflon in pannen? Het geheim van industriëlen. Deden er heel wat jaren over voor het een beetje lukte en de eerste pannen die te koop waren kon je na een jaar weggooien en zelfs nu hebben ze niet echt het eeuwige leven.  :(
Van dik teflon kan je wel heel mooi strips zagen en die als laderails gebruiken bv. Gewoon voorboren en vastschroeven. maar ja nylon snijplanken zijn daar ook al goed voor. (y)

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Nohome

  • De uitzondering die de regel bevestigt.
  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Wandelende geduldstester
    • Modelbaan Genehuizen op Youtube
Re: ABS plaat als vervanger van styreen?
« Reactie #14 Gepost op: 11 december 2020, 23:30:14 »
Tamiya heeft een speciale ABS lijm voor modelbouw:https://modelbouwcompany.nl/TAMIYA-87137
Groet Harold

Genehuizen 2.0