Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Peter Kleton
Vandaag om 23:26:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:06:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:48:53
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
Vandaag om 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
Vandaag om 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
Vandaag om 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
  

Auteur Topic: Midland: binnenhaven baan in h0  (gelezen 105745 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #555 Gepost op: 07 juni 2014, 16:38:45 »
@Hijlco/Floris,

De dikke maten ken ik, ik bedoel die van 1 cm of 0.5mm voor onder de rails en om oneffenheden weg te werken.

De dikkere stirydur gebruik ik nu alleen om het Nederlandse polderlandschap in de omgeving van het kanaal te vormen.

Herwim heeft al een keer iets genoemd(foam?) maar ik weet niet of dat hetzelfde spul is.

Groeten Koen
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Definitief besluit van de gemeenteraad Midland.
« Reactie #556 Gepost op: 14 juni 2014, 22:31:39 »


Kijk, nog maar goed.

Het doek gaat vallen. Het blijkt niet te werken om door de panelen (8cm) de elektro makkelijk en goed aan te sluiten.
De wensen zijn ondertussen sterk veranderd wat betreft de opbouw. Goede tip voor nieuwe bouwers. Houdt je basisplaat zo dun mogelijk.
Zoals hier moet het dus niet. Wel kun je de stirydur gebruiken om landschap op te vullen en kanten eventueel vorm te geven.

Het Baanplan blijft grotendeels intact zoals die nu het laatst getekend is door mij en aanraden van Hijlco en GertJan en Herwim.
Ik ben dan ook veel geholpen door deze heren.

Kamer gaat een grondige opknapbeurd krijgen en een opbergkast, ook niet onbelangrijk.

Aan mijn elektro en houtbouwervaring wordt ik nu geholpen door Herwim, zeer dankbaar daarvoor.

Planning tot nu:

- zomermaanden opknappen kamer.
- modulebouw Midland.

Er komt vanzelf weer post in dit draadje waarvan ik hoop dat een nog langer draadje wordt. (y)

Namens de industriele raad en enkele notarissen. Getekend.


« Laatst bewerkt op: 15 juni 2014, 15:14:50 door Koen Frijlink »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #557 Gepost op: 14 juni 2014, 23:04:07 »
Succes Koen, je blijft verder wel actief hier toch ;)
groeten,
Auke

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #558 Gepost op: 15 juni 2014, 07:31:16 »
Hoi Koen, goede beslissing om opnieuw te starten. Ben benieuwd naar je eerste nieuwe bouwverslag.
Gert-Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #559 Gepost op: 15 juni 2014, 10:52:34 »
Jammer dat je opnieuw moet beginnen,maar beter nu met een nog vrijwel kale plaat dan dat je alles al hebt aangekleed met bomen,huizen en andere zaken.
Sterkte met het afbreken.
En natuurlijk hopelijk weer vlot nieuwe verslagen van de nieuwe baan opbouw  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #560 Gepost op: 15 juni 2014, 14:39:01 »
Ja natuurlijk blijf ik dit draadje aanvullen.

Ik ga me tussendoor ook richten op de bouw van die plezierjachtjes in Ho.
Daarvan komen er ook een paar in het Midlandse kanaal.

Ik ben mijn plan over aan het zetten in een andere railsoort, denk dat ik officieel afstap van de flsm profgleis.
Er komen wat lege plekken in het plan door de andere rails, hier wil ik graag wel wat meedenkwerk voor.

Verder heb ik nog elektrogereedschappen nodig zoals de eerder genoemde soldeerbout en ook een multimeter.
Die zal ik de komende tijd gaan aanschaffen voor de verdere voortgang hier.

Misschien vanavond al het plan met andere rails, kom nog niet helemaal uit met tekenen.

Mvg Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #561 Gepost op: 15 juni 2014, 15:01:40 »
Wellicht is de oude flm rails wat voor je ?
Is nog genoeg van te vinden en makkelijker in gebruik dan dat spul met nep ballastbed  ;)
(owjah das waar,ook aardig goedkoop,zowel op beurzen als via b.v. MP )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #562 Gepost op: 15 juni 2014, 15:07:33 »
Naar aanleiding van een tweede bezoek bij Herwim waarschijnlijk richting Piko.

Gr koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Herstart
« Reactie #563 Gepost op: 21 juni 2014, 16:48:50 »
Langzamerhand worden er meer beslissingen genomen voor de voortgang van deze baan.

Te beginnen met een goed overzicht van de ruimte waar de baan komt. De tekens spreken voor zich.



De totale ruimte is 3 mtr bij 3 mtr.

Na een tweede bezoek aan ons forumgenoot Herwim en veelvuldig overleg zijn we tot volgende besluit gekomen.
4 modules in een U-vorm.

Links en rechts modules van 60 x 120 cm boven 2 modules van 75 x 90 cm. Dat is zo gekozen vanwege de schoorsteen daar moet je toch als het ware omheen werken. Het middenpad komt op 60 cm breedte.
Volgens Herwim levert dit een rustiger beeld op. De schoorsteen zelf is 35 cm diep dus achter module 1 Links ontstaat een lege strook van 35 cm. Dit is eventueel de optie om de linkse module wat dieper te maken wat opzich goed uitkomt voor de goederenloods van Artitec.
Rechtsboven is de toegangsdeur van de treinenkamer. Er blijft nog ruimte over voor een kast of stelling voor de opbergmogelijkheden van materiaal.
De ramenpartij moet vrij blijven, hier kan een deur/raam open die op het dak van de bijkeuken uitkomt. Daar zit ook een radiator.
Dit is de meest optimale moduleindeling in mijn situatie.
Het geheel komt op eettafelhoogte zodat ik makkelijk aan de tafel kan werken wat ik van oudere banen van vroeger wel prettig vond.

Wat ik niet wil is gebukt onder de tafel aan draadjes klooien, daarom hebben we gekozen voor een open frame methode.
De modules worden verwijderbaar op het frame geplaatst zodat ze op hun kant kunnen om bij de draden te kunnen.

Een tweede goede reden is dat ik de modules straks mee naar beneden kan nemen om er 's avonds aan te kunnen werken en af te bouwen. 

Een derde reden is dat mijn kades straks makkelijker op hoogte brengen en eventueel spoordijkjes aanleggen.

En alles vrij licht blijft.

Een moduleopzet is ook al bedacht door Herwim: hier zal Herwim even op inhaken.
Wegens gebrekkige bestandenvoorziening op mijn laptop kan Herwim beter even dat bestand hier plaatsen.

Vooralsnog moet ik aan de opknap van de kamer beginnen maar de verwachting is om tegen de herfst wel te kunnen beginnen hiermee.

Op het elektrogebeuren kom ik later terug.

Groeten Koen.







« Laatst bewerkt op: 21 juni 2014, 17:00:08 door Koen Frijlink »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #564 Gepost op: 21 juni 2014, 17:50:49 »
Hallo Mensen

Koen heeft mij gevraagd de eerste ontwerp tekeningen van de nieuwe opzet MIDLAND
hier in z'n topic te plaatsen.
Ik moet even een rectificatie maken omtrent de opmerking over verwijderbare en opklapbare modulen.
Koen heeft inderdaad aangegeven het liefst niet onder de tafel te moeten kruipen maar we hebben daar nog geen echte goede methode voor gevonden.
Modulen worden niet verwijderbaar en staande mogelijkheid ook niet want dat zou betekenen dat je op een frame
weer een tafelblad plaatst die los licht en mee genomen kan worden en dat is niet de bedoeling, dan zou je ook geen open frame hoeven te maken.
Hoe het wel gaat gebeuren moet nog onderzocht worden, misschien heeft één van jullie een idee ?


Nu de eerste ontwerp tekeningen:

Oppervlakte 4 modulen


Zij aanzicht opstelling 4 modulen


Mogelijke Rail Plan met eerste opzet scannery

Ik had nog een tekening maar om één of andere reden kan ik die niet plaatsen.   

Namens Koen
gr,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #565 Gepost op: 21 juni 2014, 17:58:23 »
gaaf! ;D (y)
ben nu al benieuwd naar de bouw!

trouwens, hoe zit het met de bereikbaarheid van de hoek bij de schoorsteen.. dat is namelijk een behoorlijke overbrugging naar de hoek toe(ik weet dat er geen rails ligt maar toch)
groeten,
Auke

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #566 Gepost op: 21 juni 2014, 21:53:19 »
Misschien een optie om moduul 2 & 3 terug te brengen naar 60? Dan is het minder diep, al is 75 ook niet zo diep.
Dan wordt het kanaal weer anders.

Groeten Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #567 Gepost op: 21 juni 2014, 22:27:59 »
Hoi

Ik heb even gewacht op wat Koen zou zeggen over jouw opmerking Dimo
Ik denk dat er niets aan de hand is 75cm is inderdaad niet zo diep en je kan achter moduul 01 doorlopen
tot aan de schoorsteen daar kan je met je boven lichaam en arm makkelijk die 75cm overbruggen.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #568 Gepost op: 21 juni 2014, 23:29:10 »
Was mij niet duidelijk dat je daar ook kan lopen (y)
groeten,
Auke

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #569 Gepost op: 21 juni 2014, 23:58:11 »
Is gewoon een middengangpad van 60 cm.

Als  je de kamertekening bekijkt kun je bij moduul 4 aan alle kanten kijken. 1, 2, 3 kun je vanaf het gangpad zien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#