Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:11:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:54:45
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:10:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 09:00:42
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
  

Auteur Topic: Midland: binnenhaven baan in h0  (gelezen 112084 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8973
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #555 Gepost op: 07 June 2014, 16:38:45 »
@Hijlco/Floris,

De dikke maten ken ik, ik bedoel die van 1 cm of 0.5mm voor onder de rails en om oneffenheden weg te werken.

De dikkere stirydur gebruik ik nu alleen om het Nederlandse polderlandschap in de omgeving van het kanaal te vormen.

Herwim heeft al een keer iets genoemd(foam?) maar ik weet niet of dat hetzelfde spul is.

Groeten Koen
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8973
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Definitief besluit van de gemeenteraad Midland.
« Reactie #556 Gepost op: 14 June 2014, 22:31:39 »


Kijk, nog maar goed.

Het doek gaat vallen. Het blijkt niet te werken om door de panelen (8cm) de elektro makkelijk en goed aan te sluiten.
De wensen zijn ondertussen sterk veranderd wat betreft de opbouw. Goede tip voor nieuwe bouwers. Houdt je basisplaat zo dun mogelijk.
Zoals hier moet het dus niet. Wel kun je de stirydur gebruiken om landschap op te vullen en kanten eventueel vorm te geven.

Het Baanplan blijft grotendeels intact zoals die nu het laatst getekend is door mij en aanraden van Hijlco en GertJan en Herwim.
Ik ben dan ook veel geholpen door deze heren.

Kamer gaat een grondige opknapbeurd krijgen en een opbergkast, ook niet onbelangrijk.

Aan mijn elektro en houtbouwervaring wordt ik nu geholpen door Herwim, zeer dankbaar daarvoor.

Planning tot nu:

- zomermaanden opknappen kamer.
- modulebouw Midland.

Er komt vanzelf weer post in dit draadje waarvan ik hoop dat een nog langer draadje wordt. (y)

Namens de industriele raad en enkele notarissen. Getekend.


« Laatst bewerkt op: 15 June 2014, 15:14:50 door Koen Frijlink »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #557 Gepost op: 14 June 2014, 23:04:07 »
Succes Koen, je blijft verder wel actief hier toch ;)
groeten,
Auke

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #558 Gepost op: 15 June 2014, 07:31:16 »
Hoi Koen, goede beslissing om opnieuw te starten. Ben benieuwd naar je eerste nieuwe bouwverslag.
Gert-Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #559 Gepost op: 15 June 2014, 10:52:34 »
Jammer dat je opnieuw moet beginnen,maar beter nu met een nog vrijwel kale plaat dan dat je alles al hebt aangekleed met bomen,huizen en andere zaken.
Sterkte met het afbreken.
En natuurlijk hopelijk weer vlot nieuwe verslagen van de nieuwe baan opbouw  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8973
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #560 Gepost op: 15 June 2014, 14:39:01 »
Ja natuurlijk blijf ik dit draadje aanvullen.

Ik ga me tussendoor ook richten op de bouw van die plezierjachtjes in Ho.
Daarvan komen er ook een paar in het Midlandse kanaal.

Ik ben mijn plan over aan het zetten in een andere railsoort, denk dat ik officieel afstap van de flsm profgleis.
Er komen wat lege plekken in het plan door de andere rails, hier wil ik graag wel wat meedenkwerk voor.

Verder heb ik nog elektrogereedschappen nodig zoals de eerder genoemde soldeerbout en ook een multimeter.
Die zal ik de komende tijd gaan aanschaffen voor de verdere voortgang hier.

Misschien vanavond al het plan met andere rails, kom nog niet helemaal uit met tekenen.

Mvg Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #561 Gepost op: 15 June 2014, 15:01:40 »
Wellicht is de oude flm rails wat voor je ?
Is nog genoeg van te vinden en makkelijker in gebruik dan dat spul met nep ballastbed  ;)
(owjah das waar,ook aardig goedkoop,zowel op beurzen als via b.v. MP )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8973
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #562 Gepost op: 15 June 2014, 15:07:33 »
Naar aanleiding van een tweede bezoek bij Herwim waarschijnlijk richting Piko.

Gr koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8973
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Herstart
« Reactie #563 Gepost op: 21 June 2014, 16:48:50 »
Langzamerhand worden er meer beslissingen genomen voor de voortgang van deze baan.

Te beginnen met een goed overzicht van de ruimte waar de baan komt. De tekens spreken voor zich.



De totale ruimte is 3 mtr bij 3 mtr.

Na een tweede bezoek aan ons forumgenoot Herwim en veelvuldig overleg zijn we tot volgende besluit gekomen.
4 modules in een U-vorm.

Links en rechts modules van 60 x 120 cm boven 2 modules van 75 x 90 cm. Dat is zo gekozen vanwege de schoorsteen daar moet je toch als het ware omheen werken. Het middenpad komt op 60 cm breedte.
Volgens Herwim levert dit een rustiger beeld op. De schoorsteen zelf is 35 cm diep dus achter module 1 Links ontstaat een lege strook van 35 cm. Dit is eventueel de optie om de linkse module wat dieper te maken wat opzich goed uitkomt voor de goederenloods van Artitec.
Rechtsboven is de toegangsdeur van de treinenkamer. Er blijft nog ruimte over voor een kast of stelling voor de opbergmogelijkheden van materiaal.
De ramenpartij moet vrij blijven, hier kan een deur/raam open die op het dak van de bijkeuken uitkomt. Daar zit ook een radiator.
Dit is de meest optimale moduleindeling in mijn situatie.
Het geheel komt op eettafelhoogte zodat ik makkelijk aan de tafel kan werken wat ik van oudere banen van vroeger wel prettig vond.

Wat ik niet wil is gebukt onder de tafel aan draadjes klooien, daarom hebben we gekozen voor een open frame methode.
De modules worden verwijderbaar op het frame geplaatst zodat ze op hun kant kunnen om bij de draden te kunnen.

Een tweede goede reden is dat ik de modules straks mee naar beneden kan nemen om er 's avonds aan te kunnen werken en af te bouwen. 

Een derde reden is dat mijn kades straks makkelijker op hoogte brengen en eventueel spoordijkjes aanleggen.

En alles vrij licht blijft.

Een moduleopzet is ook al bedacht door Herwim: hier zal Herwim even op inhaken.
Wegens gebrekkige bestandenvoorziening op mijn laptop kan Herwim beter even dat bestand hier plaatsen.

Vooralsnog moet ik aan de opknap van de kamer beginnen maar de verwachting is om tegen de herfst wel te kunnen beginnen hiermee.

Op het elektrogebeuren kom ik later terug.

Groeten Koen.







« Laatst bewerkt op: 21 June 2014, 17:00:08 door Koen Frijlink »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #564 Gepost op: 21 June 2014, 17:50:49 »
Hallo Mensen

Koen heeft mij gevraagd de eerste ontwerp tekeningen van de nieuwe opzet MIDLAND
hier in z'n topic te plaatsen.
Ik moet even een rectificatie maken omtrent de opmerking over verwijderbare en opklapbare modulen.
Koen heeft inderdaad aangegeven het liefst niet onder de tafel te moeten kruipen maar we hebben daar nog geen echte goede methode voor gevonden.
Modulen worden niet verwijderbaar en staande mogelijkheid ook niet want dat zou betekenen dat je op een frame
weer een tafelblad plaatst die los licht en mee genomen kan worden en dat is niet de bedoeling, dan zou je ook geen open frame hoeven te maken.
Hoe het wel gaat gebeuren moet nog onderzocht worden, misschien heeft één van jullie een idee ?


Nu de eerste ontwerp tekeningen:

Oppervlakte 4 modulen


Zij aanzicht opstelling 4 modulen


Mogelijke Rail Plan met eerste opzet scannery

Ik had nog een tekening maar om één of andere reden kan ik die niet plaatsen.   

Namens Koen
gr,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #565 Gepost op: 21 June 2014, 17:58:23 »
gaaf! ;D (y)
ben nu al benieuwd naar de bouw!

trouwens, hoe zit het met de bereikbaarheid van de hoek bij de schoorsteen.. dat is namelijk een behoorlijke overbrugging naar de hoek toe(ik weet dat er geen rails ligt maar toch)
groeten,
Auke

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8973
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #566 Gepost op: 21 June 2014, 21:53:19 »
Misschien een optie om moduul 2 & 3 terug te brengen naar 60? Dan is het minder diep, al is 75 ook niet zo diep.
Dan wordt het kanaal weer anders.

Groeten Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #567 Gepost op: 21 June 2014, 22:27:59 »
Hoi

Ik heb even gewacht op wat Koen zou zeggen over jouw opmerking Dimo
Ik denk dat er niets aan de hand is 75cm is inderdaad niet zo diep en je kan achter moduul 01 doorlopen
tot aan de schoorsteen daar kan je met je boven lichaam en arm makkelijk die 75cm overbruggen.
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #568 Gepost op: 21 June 2014, 23:29:10 »
Was mij niet duidelijk dat je daar ook kan lopen (y)
groeten,
Auke

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8973
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland: binnenhaven baan in h0
« Reactie #569 Gepost op: 21 June 2014, 23:58:11 »
Is gewoon een middengangpad van 60 cm.

Als  je de kamertekening bekijkt kun je bij moduul 4 aan alle kanten kijken. 1, 2, 3 kun je vanaf het gangpad zien.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.