Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Corné81
Vandaag om 06:27:20
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
  

Auteur Topic: Aandrijving Lima trams verbeteren  (gelezen 27962 keer)

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #45 Gepost op: 09 August 2013, 20:56:54 »
Hallo Peter,

Het gaat alleen om de kleine print uit de B bak. Deze uitsparing wordt identiek uitgevoerd in de nieuwe aandrijving. Om de aandrijving zo goedkoop mogelijk te houden kan de koper zelf zijn verlichting inbouwen en door deze uitsparing kan de kleine Lima print er gelijk in terug gezet worden. Dit maakt eventuele inbouw van verlichting een stuk makkelijker. Maar je kan ook zelf kiezen om er een ledje in te zetten, want de ruimte is voorhanden. Als je een koppeling wil hebben, dan laat je daar de verlichting weg, want meestal staat deze aan de gekoppelde zijde toch uit. Het is een kwestie van een vierkant stukje styreen en een schroef erin draaien voor de koppeling.

Een nieuwe print laten ontwikkelen bij Halling maakt het model onnodig duur, want dit kan de gebruiker zelf makkelijk doen. De huidige oplossing van de Halling E1 aandrijving met de gloeilamp is ook verre van ideaal, want bij mijn modellen zit het lampje al vastgesmolten in het onderstel. (ze waren gedimd en branden zwak, maar de hitte kon niet weg)

Ons idee is om een basisaandrijving neer te zetten die goed past, goed rijd en de koper kan zelf hem aanpassen naar wens, want er is genoeg ruimte aan de binnenzijde voor een decoder en verlichting.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #46 Gepost op: 09 August 2013, 21:55:56 »
Mark,

Duidelijk.

En de prijs zo laag mogelijk kunnen houden is natuurlijk een  (y)

wallabie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #47 Gepost op: 24 December 2013, 14:07:30 »
Is er al vooruitgang ondertussen? Stom in elk geval ivm die rechten en dergelijke. Anders wil ik wel een 'proefmodel'  ;D

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #48 Gepost op: 24 December 2013, 16:11:09 »
Dat van die rechten snap ik niet helemaal.. Natuurlijk is de basis afgeleid van de originele bodem, maar die hebben jullie naar eigen wens en smaak aangepast. o.a. door het interieur te lossen, de motor IN de tram in plaats van eronder.
Het is dus eigenlijk een eigen product, weliswaar afgeleid van het origineel. Maar zo hangt eigenlijk alles in elkaar in de wereld.. kopieren, namaken en verbeteren.. Toch?

Heeft Lima/Rivarossi/Hornby al kenbaar gemaakt dat zij een probleem hiermee hebben?


MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #49 Gepost op: 29 December 2013, 15:08:54 »
Is er al vooruitgang ondertussen? Stom in elk geval ivm die rechten en dergelijke. Anders wil ik wel een 'proefmodel'  ;D

Het proefmodel rijd hier zijn rondjes en functioneerd uitstekend. Op dit moment wordt de definitieve mal gemaakt en de levering is in het eerste kwartaal 2014. Verder updates rondom dit project zijn te vinden op mijn eigen website en die van Paul (www.skiptram.nl)

Heeft Lima/Rivarossi/Hornby al kenbaar gemaakt dat zij een probleem hiermee hebben?

Halling had geen behoefte aan eventuele problemen met Hornby. Zij maken immers de trams nog steeds en de door ons ontwikkelde bodemplaat is deels origineel van Lima qua vormgeving.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #50 Gepost op: 29 December 2013, 17:28:15 »
Klinkt goed Mark, ik ben benieuwd wanneer ik aan de slag kan met mijn Lima modellen  (y)

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #51 Gepost op: 30 December 2013, 00:40:22 »
Heeft Lima/Rivarossi/Hornby al kenbaar gemaakt dat zij een probleem hiermee hebben?

Hornby??  :-[ Ik heb kennelijk iets gemist...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #52 Gepost op: 30 December 2013, 07:28:26 »
Dan moet je een stijve nek hebben van het de andere kant opkijken Frans.  ;D
Hornby is al een jaar of tien eigenaar van de hele Lima/Rivarossi/Arnold/Jouef/en-nog-zo-wat inboedel: merknamen en mallen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wallabie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #53 Gepost op: 30 December 2013, 18:34:58 »
Klinkt veelbelovend.
Ben sowieso kandidaat nr1 :)

Zal nog een klein beetje geduld oefenen dan.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #54 Gepost op: 30 December 2013, 21:39:08 »
Ach Henk,

Dat is een deel van dit wereldje, dat mij niet zo boeit: ik had wel ooit begrepen dan Lima en Rivarossi samen waren gegaan, maar verder...
(En een Engelse firma, die nu de baas is over een Frans treinenmerk  :o )

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #55 Gepost op: 01 January 2014, 21:38:25 »
Ik begrijp dat de Lima-modellen zijn gebaseerd op die van Roco?
Is jullie nieuwe onderstel + aandrijving dan ook geschikt voor Roco-kappen?
Ik heb namelijk in mei via Ebay gespoten Roco-kappen in de kleurstelling van Basel gekocht.
En jullie oplossing lijkt mij beter dan tweedehands Roco aan te schaffen en daarvan de kappen weg te moeten gooien...
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #56 Gepost op: 01 January 2014, 21:43:56 »
Het onderstel is gebaseerd op die van roco, maar de tram zelf is anders dan die van Roco. De Roco kappen zullen dan ook niet passen op die van Lima of respectievelijk die van SkipMARK. De 'bevestigings'punten komen niet overeen.

Rocotrams kosten niet zo veel op beurzen of tweedehans. En tsja, die kappen gebruik ik dan weer om zelf op te 'oefenen'; Spuitwerk, verlichtingsmonturen, werkende zwenkdeurtjes, etc...
Check ook mijn Facebook

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 970
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #57 Gepost op: 02 January 2014, 09:02:15 »
De onderstellen zijn niet gebaseerd op Roco, maar op de Halling met de exacte buitenmaat van de originele Lima aandrijving. Deze onderstellen zijn daardoor niet geschikt voor Roco trams.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1761
  • Dieselpower rules!
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #58 Gepost op: 02 January 2014, 09:26:46 »
@Mark: Wes doelde op mijn opmerking dat de Lima-onderstellen zouden zijn gebaseerd op die van Roco, niet die van jullie en/of Halling.

Maar begrijp dat ze niet uitwisselbaar zijn, jammer.
Het model staat toch ook nog niet bovenaan mijn lijstje.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

WeKra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1383
    • Facebook
Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
« Reactie #59 Gepost op: 02 January 2014, 19:04:53 »
Simon snapt mij:

Lima heeft zijn/haar onderstellen gebaseerd op die van roco, de opbouw en motoraandrijving en dergelijke zijn zo goed als hetzelfde, maar niet uitwisselbaar. Lima heeft immers ook een 'dunnere' tram dan die van Roco, dus een Roco kap zou over een Limaonderstel heen vallen.

Kortom: Rocokappen zijn niet uitwisselbaar zijn met die van Lima/SkipMARK/halling.
Check ook mijn Facebook