BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: MMTB op 11 januari 2013, 21:59:38

Titel: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 11 januari 2013, 21:59:38
De Lima tram, wie kent hem niet. De treinliefhebbers zullen hem vast herkennen als de Javaanse Jongens tram en de Postbank tram die je regelmatig op beurzen ziet liggen. In 1995 is Lima gestart met de Düwag GT6 en heeft in een razend tempo tientallen kleur en vormvarianten geproduceerd. Qua uiterlijk zijn het zeer mooie modellen en af en toe zat er wel eens een fantasie model tussen. Helaas zijn de meeste Lima trams bij de verzamelaar in de vitrine beland, want de rijeigenschappen zijn beroerd. De 3 polige motor hokt of het vierkante wielen heeft en de geluidsproductie is fenomenaal. De sterk gebruineerde wielen nemen slecht stroom af en het model stuitert over de rails als de wielen weer eens doordraaien door de slechte tandwielen en een zwak draaistelraam. Erg zonde van zo'n mooi model.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Javaanse_Jongens.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Javaanse_Jongens.jpg)

Zelf heb ik nu precies 40 Lima trams staan waar 80% slecht van rijd. Een kleine uitzondering zijn de later geproduceerde Stadtbahn M/N6 modellen, want deze bezitten dezelfde aandrijving, maar rijden iets beter. De reden??? De M8 is daar daarintegen niet vooruit te branden en het hoge gewicht van de bodemplaten laten het model ratelen en slippen. Dit zijn wel mijn eigen ervaringen.

Rivarossi heeft de draad weer opgepakt en heeft in augustus 2011 de eerste verbeterde Lima GT6 op de markt gebracht. Qua uiterlijk een juweeltje, want de bedrukking is naar een hoog niveau gebracht. De aandrijving is ook aangepakt en het model heeft een nieuwe motor gekregen (zonder vliegwiel) en het gebruikte kunststof voor de tandwielen en het draaistel zijn een stuk steviger. Samen met de blanke wielen, rijd het model soepel en rustig over de baan. Stil is hij niet, maar het is aanvaardbaar als je moderne Halling trams gewend bent. Er zit een 21 polige decoderaansluiting op en hoe lelijk kan je het verzinnen, want Rivarossi plakt deze met een extra printplaat precies achter de ramen, zodat de vrije doorkijk verdwenen is. Dat zou beter moeten kunnen anno 2011....
 
Meer foto van Lima v.s. Rivarossi op Bahnwahn: http://www.bahnwahn.de/limatram/GT6_im_Vergleich/gt6_im_vergleich.html (http://www.bahnwahn.de/limatram/GT6_im_Vergleich/gt6_im_vergleich.html)

(http://www.marks-modeltrambaan.nl/Afbeeldingen/Fotos%20van%20baan/2012/8.jpg)

Maar waar dit draadje naar toe gaat is het verbeteren van de Lima modellen, want bijna alle tramliefhebbers hebben wel enkele exemplaren in bezit. Op internet zijn vele ombouw voorbeelden te vinden, van goedkoop tot dure SB ombouwsetjes. Ik begin met mijn eigen ervaringen toegepast op een standaard exemplaar:

- De 2e aangedreven as vervangen door exemplaar met slipband
- Stroomafname maken op het 3e draaistel
- Bruine laag van de loopvlakken afhalen en stroomafnemers opnieuw afstellen.
- Gewicht boven het aangedreven draaistel plaatsen
- Het raamwerk van het aangedreven draaistel vastlijmen, zodat het niet uit elkaar gedrukt kan worden als de tandwielen overslaan.
- Het model achteruit laten rijden, want dan kan hij zijn tractie beter kwijt op de rails.
- Decoder inbouwen zodat de motor beter afgeregeld kan worden. (optioneel)

Hoewel ik dit bij een aantal modellen gedaan heb, was ik niet 100% tevreden en ben ik naar nieuwe onderdelen gaan zoeken. Roco bied een goed draaistel, maar is erg duur in aanschaf. Halling bleek de oplossing te zijn, want deze fabrikant heeft veel reserveonderdelen en tegen betaalbare prijzen.

Wat ik gedaan heb is het volgende:

- Printplaat verwijderd en motorhouder uitgefreesd.
- Nieuwe Halling (Mabuchi) motor geplaatst en met dubbelzijdig tape vastgezet tegen trillingen.
- Het aangedreven Halling draaistel in de Lima houder gelijmd. (wordt nog vervangen door een eigen houder voor de originele Halling bevestiging)
- Stroomafname gemaakt op het 3e draaistel.
- LoPi Basic decoder geplaatst

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_GT6_motor.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lima_GT6_motor.jpg)

Het resultaat is een soepel lopend model, want keurig dienst kan doen voor dagelijks bedrijf. Hij is niet de stilste, maar de ophanging van de motor is bij mijn proefmodel ook nog niet optimaal. Deze ligt nog te open, zodat er vuil in kan komen. Hij heeft menig kilometers afgelegd op beurzen en bezoekers verbaasde zich dat ze een keer een rijdend Lima model zagen.

Omdat de ombouw beviel heb ik lang gespaard en in één keer alle onderdelen voor 35 trams gekocht. De rekening heeft wat slapenloze nachten bezorgd, want ook Halling voert elk jaar een royale prijsverhoging door. De resultaat van de aanschaf zie je hieronder en het zijn genoeg onderdelen om een jaar zoet te zijn. Gelukkig kunnen ze bij Halling voor geen meter tellen en heb ik een hoop onderdelen teveel gekregen. De motoren zijn van hetzelfde type als van Halling maar veel voordeliger via Ebay aangeschaft. Tevens zit er geen vliegwiel op wat je er weer af zagen/slijpen ect. Wegens tijdgebrek zal ik pas in de zomer aan deze klus beginnen, maar je heb nu een indruk van één van de vele ombouwmethodes voor een Lima tram.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Halling_onderdelen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Halling_onderdelen.jpg)

Wie heeft er nog meer evaringen en tips?

Groeten, Mark
 
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: eemstede op 11 januari 2013, 22:12:52
Hallo Mark,
interessant thema, dat je aanroert - en ook bij Jan Ruppert al eens aan de orde is geweest. Ook ik heb er een aantal (11), waarvan er maar een paar 2 kanten op rijden.
En als je ze een paar maanden niet laat rijden, zijn ook de rijeigenschappen ineens veranderd - positief en negatief.
Ik heb het idee, dat het vooral aan het zwakke draaistel ligt en niet zozeer aan de motor.
Heb je bij een van je exemplaren wel eens geprobeerd alleen het aandrijfstel te vervangen, of is dat niet mogelijk, bijv. vanwege de kardanas ?


Gr. Frank.
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 11 januari 2013, 22:26:48
Hallo Frank,

Ik heb de motor wel eens in een ander model gezet en daar hokte stevig bij langzaam rijden. Je ziet dat het anker zich van magneet naar magneet trekt en daar veel stroom voor nodig heeft. De kardan was toen provisorisch aangepast, want die heeft inderdaad een andere maat.

Na het warmrijden gaat het al wat beter met de meeste Lima's, maar niet goed genoeg om lekker mee te rijden. Daarnaast is de stroomafname ook slecht en verbuigt snel naar te slap of te sterk. De reserve onderdelen van Rivarossi zijn zo prijzig dat dit geen optie is, want anders was het een kwestie van overzetten van de motor en draaistellen.

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Sven op 11 januari 2013, 23:07:58
Hee, kun je ook losse onderdelen van een aandrijving bij Halling kopen? Dat staat niet bij de onderdelen op de website. Kwestie van direct mailtje met het gevraagde onderdeel? Wat kost dan zo'n draaistel met tandrandjes bijvoorbeeld, die ik links op de foto met een imposant aantal onderdelen zie staan?
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Waelsteder op 12 januari 2013, 01:51:15
Laat ik voorop stellen dat de LIMA trams (en natuurlijk ook de opvolgers van Rivarossi) ontzettend mooie trams zijn.
LIMA heeft indertijd de moeite genomen om ieder model zoveel mogelijk naar de werkelijkheid na te bouwen, zelfs wanneer daar veranderingen van de matrijzen voor nodig waren:
- vrijwel alle typen hebben de juiste configuratie van de weerstanden op het dak
- de GT8 van Innsbruck heeft rechtsvoor een enkele deur, de GT8 van Essen heeft daar een dubbele deur

Het is alleen heel erg jammer, dat ze bij de aandrijving zo ontzettend misgekleund hebben.
Waar ligt dat aan (let op: persoonlijke analyse aan de hand van waarnemingen bij mijn eigen trams):
1. Zware bodemplaten,
2. Knullige ophanging van het aangedreven draaistel,
3. Te weke kunststof gebruikt voor draaistel/baanschuivers en tandwielen,

ad 1. Op zich niets mis mee, maar de motor moet het wel kunnen trekken en dat wreekt zich met name bij de 8-assers.
ad.2  Hierdoor is er teveel speling mogelijk tussen de bak en het draaistel; wanneer de aandrijfkrachten te groot worden, probeert het draaistel onder de bak uit te rijden en veroozaakt het zogenaamde  'klapperen',
ad 3. De tandwielslijtage van de eerste modellen was berucht; dit is later verbeterd. De 'foute' tandwielen hebben rechte tanden, de verbeterde tandwielen hebben schuine tanden. De baanschuiverconstructie moet de wielen op de plaats houden. Bij het ontwerpen van deze aandrijving heeft men in Italie heel goed naar ROCO gekeken, maar niet goed genoeg.... Wat bij ROCO goed functioneert, is bij LIMA finaal misgelopen door de weke gebruikte kunststof. Hierdoor is het mogelijk dat bij grote aandrijfkrachten de tandwielen op de assen loskomen van de worm. Gevolg: de motor draait overuren, maar de tram blijft staan.

De remedie(s):

ad 3.
De baanschuivers moeten stijver gemaakt worden, zodat de tandwielen niet uit de worm kunnen schieten.
Dit kan op een aantal manieren gebeuren.
Ikzelf heb twee messing stripjes van 2*30*0,5 mm onder de baanschuivers gelijmd met secondenlijm. Dit heeft hetzelfde effect als het helemaal vastlijmen van de baanschuiver, zoals Mark van Dijk dat gedaan heeft, met dit verschil, dat ik de asjes nog kan uitwisselen... ;D .

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LIMA_strips2_P1040530.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LIMA_strips2_P1040530.jpg)

Een collega tramvrijwilliger bij het NOM (Aldert Mak; Makstadt op YouTube...) heeft de baanschuivers gefixeerd met een stukje bovenleidingdraad.
Hij schrijft hierover:
Ik heb nu een dun koperdraadje in u vorm aan de onderzijde in het draaistel gestoken, vervolgens de uiteinden boven op de wormwielkast met een plat tangetje in elkaar gedraaid zodat de draaistelafdekking vlak achter de eerste as stevig tegen het frame wordt gedrukt. Het in elkaar gedraaide stuk op ongeveer 2 mm afknippen en het restant zo plat mogelijk tegen de wormwielkast buigen.

Ik heb twee Lima wagens op deze wijze behandeld (een 6 asser en een 8 asser), beide rijden nu zowel voor- als achteruit goed (zelfs tegen hellingen). Ik ga even bekijken hoe deze oplossing zich op de lange duur houdt. Als het resultaat blijvend is, haal ik de truc bij de overige wagens ook uit. Bijgevoegd een fotootje van het draaistel.

Dit werkt dus goed, maar alleen bij HO, waar de ruimte tussen de wielen groot genoeg is...

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/LIMA_IMG_1517bres.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/LIMA_IMG_1517bres.jpg)

Met deze ingrepen kan in ieder geval achteruit gereden worden; voorruit rijden is er niet bij, want daarvoor moet punt 2 aangepakt worden.

ad 2.
De knullige ophanging van het draaistel aan de bak kan alleen door ingrijpende wijzigingen worden opgevangen.
Ik heb geprobeerd een compleet LIMA draaistel te vervangen door een compleet ROCO draaistel. Dit past prima, maar de wagenbak stond hierdoor te hoog op de poten met een knik bij de geleding. Ik heb dit bij een M6 uitgevoerd, maar ook weer ongedaan gemaakt; anderen, die dit bij een GT6 deden, zouden dit probleem niet gehad hebben... Ik heb het niet meer geprobeerd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/M6_met_ROCO_draaistel_DCP_1459.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/M6_met_ROCO_draaistel_DCP_1459.jpg)

Mark van Dijk heeft zijn methode hierboven beschreven: hij bouwt een Halling aandrijving in de bestaande (zware) bodemplaat, waarbij enig freeswerk komt kijken.

ad 1.
Ikzelf neig voor de toekomst naar de vervanging van de hele bodemplaat door de Halling E1 aandrijving; daarmee is ook de (mijns inziens niet noodzakelijke) zware bodemplaat opgelost. Hiermee heb ik echter nog geen ervaring.

Overigens heeft het digitaliseren en werken met Koploper wel een heilzaam effect gehad op de LIMA trams.
Doordat de aanzetkrachten nu beter geregeld en verdeeld kunnen worden, kan een groot deel van het klapperen vermeden worden.
Toch blijft achteruitrijden dan nog steeds noodzakelijk voor een probleemloze dienst.

Groeten, Rob.

 
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Sven op 12 januari 2013, 09:42:43
Zou het op te lossen zijn door het draaistel opnieuw te ontwerpen in 3D en dit te printen? Ziet er niet al te ingewikkeld uit, dus als er interesse is, wil ik dit best op mij nemen. Met ander materiaal kan het al steviger worden. Dan heb ik een draaistel nodig en instructies wat aangepast moet worden. Ik heb nl geen Lima trams. De print kan dan naar een van jullie om te testen.
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 12 januari 2013, 10:50:33
Hallo Sven,

Dat zou natuurlijk geweldig zijn en zeker als je er Halling onderdelen in kan zetten. Een extra uitsparing voor de decoder en je heb een mooi rijdende tram. In Duitsland heeft iemand dit al gedaan, maar uit messing gefreesd en vraagt hier enorme bedragen voor. Een 3D print zou een stuk voordeliger uitpakken als je meerdere modellen zou willen laten rijden. Kom je wel eens in Nederland? Dan zou je ik je zo een tram en draaistellen kunnen meegeven  (y)

Je vraag over de losse onderdelen: Halling levert helaas geen kleine aantallen als je het los besteld en ik doe het vaak samen met grotere bestellingen. Ik ben al vrij lang klant van ze koop praktisch alles wat ze uitbrengen. Misschien zijn ze daardoor wat coulanter?? Je kan anders ook bij Paul Sassen (SkipTram) navragen, want hij heeft ook veel Halling onderdelen voor zijn eigen producties in huis. Zo'n compleet aangedreven draaistel met nog wat extra onderdelen koste mij 9 euro bij Halling. Soms betaal ik 7 euro en soms weer meer. De prijspolitiek blijft vaag bij hun.....

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 12 januari 2013, 11:06:56
Hieronder zie je een (plastic) Lima bodemplaat met links het Lima draaistel en rechts de Halling variant. Die van Lima zet je vast in de houder en kan niet meer bewegen en daardoor hebben ze de houder zelf enorm los opgehangen. Het Halling draaistel moet je als een schijf in een uitsparing zetten en heeft weinig bewegingsvrijheid, waardoor hij ook niet klappert. De Lima motor is 6 hoekig en daardoor moet de bodemplaat uitgefreesd worden om de vierkante Halling motor te kunnen plaatsen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bodemplaat_Lima.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Bodemplaat_Lima.jpg)

Lima heeft een aantal dummy modellen uitgebracht en de bodemplaat in plastic gegoten. Deze zijn helaas lastig te krijgen op Ebay en gaan rustig weg voor dezelfde bedragen als gemotoriseerde varianten. Zowel de GT6 als de M6 hebben een plastic variant. Zelf had ik eerst het idee om beide plastic bodemplaten om te bouwen en deze te laten afgieten.

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Waelsteder op 12 januari 2013, 12:21:45
Kijk, alweer wat geleerd....
Ik wist niet dat de dummies een kunststof bodemplaat hadden.

Zou het op te lossen zijn door het draaistel opnieuw te ontwerpen in 3D en dit te printen?

Sven,
Een nieuw ontworpen draaistel zou een deel van het probleem oplossen, mits de kunststof, waarmee het draaistel 3D geprint wordt, stijf en sterk genoeg is.
Blijft het probleem van de ophanging, dat een niet te onderschatten hoofdoorzaak is.
Mijn Innsbrucker GT8 rijdt momenteel een duurproef met de messing strips op het draaistel. Nog steeds achteruit en je ziet tijdens het rijden het draaistel 'vechten' met de bak, wat een zeer onrustige loop tot gevolg heeft. Daarbij maakt het stel een lawaai, alsof de RTM Sperwer voorbijkomt. Maar klapperen doet hij niet meer...

Lima heeft een aantal dummy modellen uitgebracht... de GT6 als de M6 hebben een plastic variant. Zelf had ik eerst het idee om beide plastic bodemplaten om te bouwen en deze te laten afgieten.

Mark,
Dan lijkt me het minder moeite om van de complete E1 aandrijving van Halling de bodemplaat passend te maken voor de LIMA kappen.
Of het moet mogelijk zijn een passende bodemplaat van voldoende stijfheid en sterkte in 3D te ontwerpen met de Halling bevestiging voor een Halling draaistel.

Groeten, Rob.
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 12 januari 2013, 14:02:59
Halling heeft intussen 2 verschillende bodemplaten voor de Weense E, waarvan de nieuwe een stuk doordachter is. Echter komt er dan wel veel ombouwwerk bij kijken, want de nieuwe bodem bestaat uit meerdere delen. Tevens zit je ook met de verlichting die niet meer past. Ook zijn de prijzen van deze bodemplaten enorm gestegen in de laatste jaren en is deze ombouw dan vrij prijzig. De nieuw dummy bodemplaat kost al 35 euro en een gemotoriseerde variant zal zeker rond de 60 gaan zitten. Ik heb vorige maand nog een aantal Cityrunner onderstellen gehaald en deze zijn in één jaar gestegen van 50 naar 80 euro.

Een nieuwe bodemplaat in 3d ontwerpen met uitsparingen voor Halling onderdelen lijkt mij het goedkoopst en ook de best rijdende oplossing. Van afgieten heb ik helaas geen verstand, maar dat zou ook nog een optie zijn. Je heb dan 100% een perfecte pasvorm met de huidige kappen en de verlichting kan blijven zitten.

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Sven op 12 januari 2013, 18:20:20
Lever mij de maten en ik werk het uit. Ik kom helaas niet binnenkort naar NL, maar indien nodig kan licht plastic materiaal altijd nog per post. Ik kan dan de print rechtstreeks naar een tester sturen.

Is er een link naar dat dure draaistel?
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: skiptram op 13 januari 2013, 09:31:04
In Duitsland heeft iemand dit al gedaan, maar uit messing gefreesd en vraagt hier enorme bedragen voor.
Thomas Ruschel brengt deze messing onderstellen uit via Harmsen Modellbau
http://www.harmsen-modellbau.de/site/zubehoer.html
Ik heb deze set via Thomas betrokken en door de messing bodemplaat geeft dit een betrouwbaar resultaat.
Groet Paul Sassen
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Sven op 13 januari 2013, 21:44:37
Voor een unieke bodemplaat, draaistel en motor vind ik 100 euro helemaal geen verkeerde prijs, maar als meer dan één Lima tram hebt, wordt het inderdaad erg prijzig.
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Pauldg op 13 januari 2013, 22:04:02
Als het messing moet zijn lijkt het me voordeliger om de bodemplaat te etsen. Voor dezelfde dikte moet je dan een paar plaatjes op elkaar solderen, maar uiteindelijk komt de prijs dan meer richting een tientje.
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: skiptram op 14 januari 2013, 10:17:36
@Sven.
Het door Thomas gemaakte onderstel bevat twee bodemplaten en twee motoren en een ombouwset voor het Lima middendraaistel en tegenwoordig ( dacht ik) ook een aansluiting voor een decoder.
Een "enorm" bedrag voor zoveel moeite en kwaliteit die je probleemloos in je Limaatje kunt zetten????
Overigens is het ontwerp ( met toestemming) geinspireerd op de H0w onderstellen die ik voor andere Amsterdamse modellen modellen mede heb ontwikkeld en gebruik.

(http://img19.imageshack.us/img19/3151/dsc00692ez.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/19/dsc00692ez.jpg/)

Met vriendelijke groet,
Paul Sassen
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 14 januari 2013, 10:47:21
Met een "enorm" bedrag bedoel ik meer dat de aandrijving duurder is als het model zelf en dat je er met 100 euro nog niet bent. Er moet nog een interieur in gezet worden die hij los verkoopt voor 30 euro. Tevens heb je ook geen verlichting meer in het model en 130 euro is veel als je er meerdere nodig hebt. Dat kwaliteit geld kost snap ik maar als te goed, maar dezelfde rijeigenschappen zou je ook krijgen met een gegoten bodemplaat en dezelfde aandrijving. Met wat gewicht erbij kan je voor 30 euro al klaar zijn. Voor mij is 40x 130 euro helaas geen optie ;)

Ik zoek meer iets dat je voor een paar tientjes per model klaar bent, zodat het voor iedereen een mooi alternatief is. 2 motoren is ook een beetje een overkill voor een tram van 25 centimeter.

Lever mij de maten en ik werk het uit. Ik kom helaas niet binnenkort naar NL, maar indien nodig kan licht plastic materiaal altijd nog per post. Ik kan dan de print rechtstreeks naar een tester sturen.

Is er een link naar dat dure draaistel?

Halling heeft geen afmetingen van het draaistel op zijn site staan, maar wat wil je precies gaan maken? Per post kan ik altijd het één en ander opsturen, want dat werkt misschien nog makkelijker voor jou. Alleen een draaistel of draaistelhouder zou alleen een gedeelte van het probleem oplossen en een nieuw onderstel zou (denk ik) voor iedereen de beste oplossing zijn.

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: skiptram op 14 januari 2013, 21:54:10
@Mark
http://www.halling.at/images/dbimages/cms/file/pdf/download/baumasse_f%C3%BCr_e_antrieb.pdf
Is deze tekening dan niet een opzet??
Groet Paul Sassen
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Waelsteder op 17 januari 2013, 21:48:39
Halling heeft intussen 2 verschillende bodemplaten voor de Weense E, waarvan de nieuwe een stuk doordachter is. Echter komt er dan wel veel ombouwwerk bij kijken, want de nieuwe bodem bestaat uit meerdere delen.

Bij nadere beschouwing is de nieuwe Halling E1 bodemplaat geen optie om de LIMA trams te verbeteren.
De positie van de dubbele deuren dient aan beide zijden (tweerichtingstram !!) uit de bodemplaat gezaagd/gesneden/gevijld te worden, waardoor de opstaande rand aan de zijkant van de bodemplaat onderbroken wordt, juist op het punt waar het gat voor de aandrijving in deze bodemplaat zit.
Dat lijkt me desastreus voor de stijfheid van deze bodemplaat.

Groeten, Rob.
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 21 januari 2013, 14:29:35
Na een weekje stilte kan ik melden dat ik samen met Paul (Skiptram) een nieuw onderstel voor de Lima GT6/M6 ga ontwerpen. Deze zal gegoten worden en voorzien van Halling onderdelen. In eerste instantie zal de oplage voor mijn verzameling bestemd zijn en mocht het een succes zijn (technisch en financieel gezien), dan kunnen ze altijd nog de vrije verkoop in. Maar zo ver is het nog niet en op het moment dat ik de resultaten kan laten zien, zijn jullie de eerste die hier op het forum van kunnen meegenieten.

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 23 januari 2013, 11:05:09
1e update

Het worden 2 gegoten wagenbakken die op een Halling jakobsdraaistel rusten. Halling heeft gekozen voor plastic pinnetjes die in het draaistel geklemd worden, maar deze zijn kwetsbaar. wij hebben gekozen om dit als schroefverbinding uit te voeren in messing buisjes waar ze zich in vastdraaien. Dit resulteerd in een stevige en ook onderhoudsvriendelijke verbinding. De portaalhouder is nog onder constructie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Middendraaistel_modificatie.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Middendraaistel_modificatie.jpg)

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: wallabie op 05 maart 2013, 10:08:02
Zijn er ondertussen al vorderingen gemaakt met jullie projectje?
Ik heb nu ook een Duwag van Lima De Lijn op de kop kunnen tikken, maar hoewel hij in mooie staat is, rijdt hij ongelofelijk slecht.
Een tweede probleempje is het ontbreken van een van de 2 lichtjes (met rondel, die mist ook...)
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 05 maart 2013, 10:26:54
Het project heeft aan mijn kant even vertraging gehad, omdat ik met mijn trambaan ook naar buitenlandse beurzen ga. Dit is een leuke bezigheid, maar vereist best wel wat tijd voor en na de beurs.

Alle voorbereidingen en het uitdenken van de constructies zijn al gedaan en nu ben ik bezig met de oermodellen te maken. De jakobsdraaistellen zijn inmiddels af en ik ben nu aan de wagenbakken begonnen. Aangezien Lima 4 varianten heeft GT6/GT8 en M6/M8 moeten alles zoveel mogelijk uitwisselbaar zijn om de kosten laag te houden.

Een wens van mij was om ook gelijk losse buffers mee te gieten, omdat deze snel kwijtraken en ook voor de koplampringen wordt aan een oplossing gedacht. De koplamp zelf kan makkelijk een uit lichtgeleider gemaakt worden.

De Lima GT6 Gent is een mooi model en zie je niet vaak te koop staan. Aan de voorzijde is een mooi verlaagd schort gemonteerd, maar deze zit vrij dicht op de rail. De rails moet hiervoor wel strak liggen.

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: rard op 27 mei 2013, 15:16:31
Hoi,

Mag ik vragen wat je ongeveer per tram kwijt bent aan halling onderdelen incl motor?

Grt,
Gerard
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 03 juni 2013, 12:45:07
Hoi Gerard,

De eindprijs is nog niet bepaald van het Lima onderstel, want dat hangt af van de hoeveelheden die uiteindelijk geproduceerd worden. Je heb namelijk de standaard onderdelen van Halling met daarbovenop de prijs voor het gietwerk van de bakken.

Op dit moment zijn we nog in de fase van het bouwen van het oermodel voor het afgieten. De calculaties komen in de volgende fase.

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 03 juni 2013, 13:51:49
Hallo Mark,

Ik ben  geïntresseerd in dit project en wil graag tzt deze onderdelen bij je bestellen.

De foto geeft aan wel type ik heb en ga er van uit dat het daar ook voor geschikt is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3947_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_3947_2.jpg)

Ik hoor graag of dat mogelijk is

Niek
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 03 juni 2013, 14:13:36
Hallo Niek,

De GT8 zit ook in het project en de middenbak heb ik al af. Vanavond zal ik wat foto´s plaatsen.

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Frans van Meerwijk op 03 juni 2013, 14:33:16
Aha, bij de volgende Trammeland rijden er dus hele kuddes GT6 en GT8 trams rond  ;D (y)
We zijn al een sub-board, zullen we onderling dan ook een digitaal protocol en stroomafnamesysteem afspreken? Kunnen we een beetje FREMO spelen met en bij elkaar... ;)

Frans
*Is met schuurpapier en polijstpapier vlijtig bezig met z'n GVBA "electroon"...*
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 03 juni 2013, 14:44:12
@Frans: Na jaren lang verzamelen mis is nog 1 Lima GT6 Spanje met Omo reclame) en dan is de serie compleet. Het zou leuk zijn als ze alle +/-45 kunnen rijden ipv in de vitrine te staan. Naast de aandrijving zet ik er bij mijn modellen nog een decoder in en ze kunnen meedraaien tijdens de beurzen op mijn baan.

Fremo met trams... Mwoa, het tramwereldje is klein, maar iedereen heeft weer een andere voorkeur. Bovenleiding, meterspoor, boogstraal en ga maar door  ;)

Gr, Mark
*Is ook aan het plamuren en vijlen, maar dan op een Antwerpse PCC (van Holger) en een Tatra T6A5 van MB Modely*
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Frans van Meerwijk op 03 juni 2013, 15:52:57
 (y) (y) Inderdaad Mark, die Lima/Riva dingen moeten RIJDEN! (En ja, vanwege dat tweerichtingsmaterieel in BEIDE richtingen...)

En een MIVA-PCC, leuk! Is dit

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5031_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5031_2.jpg)

dan wellicht een leuke beschildering?  ;D

Frans
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: martijn v m op 03 juni 2013, 18:36:42
wat is er met die foto gebeurt pap?

maar dan heb je wel een blikvanger op de baan.

het zou mooi zijn als je die lima aan het rijden krijgt
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Frans van Meerwijk op 03 juni 2013, 20:06:17
wat is er met die foto gebeurt pap?

Geen idee zoon, ik zie het ook pas nu jij erop wijst... Ik ga proberen een beter exemplaar neer te zetten...
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Remystoom op 03 juni 2013, 20:16:43
Viel mij inderdaad op, lijkt net een schilderij!

Grtjes Remy
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Frans van Meerwijk op 03 juni 2013, 20:19:07
Sorry heren, vrienden, nazaat:
Kennelijk heeft Milka iets tegen mijn USB-stick  :-\
Maar er staat nu een betere... ;)
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 03 juni 2013, 20:28:19
Om alvast een indruk te geven, zie je hier het oermodel van de GT6 wat voor het gieten gebruikt zal worden. Hij is pas net in de grondverf gezet om de eerste oneffenheden te gaan bijschuren en plamuren. Het is een Lima voorzijde met een Halling E1 wagenbodem die op de Lima buitenmaten is aangepast. De originele printplaat voor de verlichting (uit de B bak) past er in terug. De middenbak voor de GT8 is makkelijker, want daar is alleen een nieuwe ophanging voor het draaistel gemaakt. Deze wordt overigens nog aangepast voor de stevigheid.

(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/Lima%20onderstel%201.jpg)
 
(http://www.marks-modeltrambaan.nl/forum/Lima%20onderstel%202.jpg)

Groeten, Mark
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: martijn v m op 03 juni 2013, 21:43:16
ziet er goed uit  (y)
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Waelsteder op 03 juni 2013, 23:34:56
Chapeau, Mark !!!  (y) (y)

Groeten, Rob.

PS: Ik heb er vóór 12 - 13 oktober eigenlijk minstens 2 nodig.....  ;D
Titel: Re:Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Bommeldam op 05 juni 2013, 13:19:12
Kijk, hier worden we nu vrolijk van!

Ik heb ook diverse Lima modellen, welke vanwege de 'geweldige' rij-eigenschappen, maar ook het plaatsgebrek in mijn vitrines, geen ereplek hebben in mijn vitrine. Baan gaat er binnenkort wel komen, al ware het voorlopig simpel.

Maar als ze dan straks eindelijk rijvaardig gemaakt kunnen worden, spring ik een gat in het dak! (uhm bij nader inzien liever geen gat in het dak.. dat lekt zo erg, als het weer eens regent in Nederland...)

Ik zeg: Massaproductie!!

Weet zo uit mijn hoofd niet hoeveel modellen ik heb en welke uitvoerigen (staan niet allemaal op T&M) maar zal dat eens inventariseren..

Groet!
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 07 augustus 2013, 12:02:00
Goedemiddag,

De ontwikkelingsfase voor een universele aandrijving voor de LIMA GT6 en GT8 modellen is inmiddels afgerond.
 
De universele aandrijving zal exclusief door Halling worden geproduceerd.
 
Informatie over volgende stappen in dit project zal regelmatig worden gepubliceerd op de volgende websites:
 
- http://www.marks-modeltrambaan.nl/Lima%20aandrijving.htm (http://www.marks-modeltrambaan.nl/Lima%20aandrijving.htm)
 
- http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:Aandrijvingen:LIMA_trams (http://www.skiptram.nl/?MODELBOUW:Aandrijvingen:LIMA_trams)
 
Het draadje over dit onderwerp wordt hiermee in dit forum afgesloten.

Tot slot heb een afbeelding van prototype voor Halling:
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/prototype_gt6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/prototype_gt6.jpg)

Groeten, Mark
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Sven op 07 augustus 2013, 13:29:39
Afgesloten? Nog wel even de complimenten voor het uitwerken van dit geheel en mooi dat Halling de productie en verkoop op zich gaat nemen. Wel wat beter dan die onbetrouwbare kleinseriefabrikanten met onduidelijke levertijden.  ;)

Blijft dat ding SkipMark heten?  (y)
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: skiptram op 07 augustus 2013, 18:26:13
Ja
Loopt In Model Allebelabberst
maar
samen knutselen in produkten Maken Aandrijvingen Regelrecht Kloppend.
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Frans van Meerwijk op 07 augustus 2013, 22:02:42
 (y) (y) (y)
Wat zullen bezoekers zich binnenkort verbazen over al die fantastisch rijdende LIMA-trams op shows... (maar wat zullen al de eigenaren van zulke trams, die ze niet durfden laten rijden, BLIJ zijn met deze ontwikkeling)  (y)

Mag ik de hoop uitspreken, dat deze 'niche' voor Halling rendabel blijkt en deze truc/service dus ook voor andere hopeloos gemotoriseerde trams komt?

HEEL MOOI!
(En Paul:  zelfs zónder 'alternatieve toepassing' van WedJets  ;D ?) Oh nee, dit is geen ouwe Fairfield... ;)

Frans
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Sven op 08 augustus 2013, 13:31:21
Weer een mooie aandrijving erbij voor evt eigen projecten (niets in de planning, hoor!)!
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Bommeldam op 08 augustus 2013, 18:53:39
Toch uit nieuwsgierigheid even een vraag aan de heren Paul en Mark:

Mark, op jouw website schreef je het zelf ooit al eens: Lima heeft nimmer de moeite genomen om een werkende koppeling te plaatsen.

Met deze tot nu toe prachtige aandrijving op komst vraag ik mij af: Maken jullie het zo dat er straks (werkende) koppelingen onder kunnen?

Daar heb ik tot nu toe namelijk niets over gelezen.. of ik moet het gemist hebben..
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 08 augustus 2013, 20:10:39
Hallo Peter,

Op de plek waar normaal gesproken de koppelinghouder zit bij Halling modellen, heeft Lima de printplaat voor de verlichting zitten. Het idee is dat de kleine printplaat in de nieuwe aandrijving over te zetten is en daardoor vervalt de koppelinghouder. Maar in plaats van een printplaat kan je ook een stukje styreen in lijmen en daar de koppeling op vastschroeven.

Groeten, Mark
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Bommeldam op 09 augustus 2013, 12:58:40
Betreft het dan de print welke onder het gemotoriseerde deel zit, of de print welke onder het motor loze deel zit?

Aangezien je namelijk een compleet andere aandrijving in je model zet, heb ik er geen probleem mee als ik geen originele print meer gebruik, maar een exemplaar waar een LED op zit (en dus geen gloeilampje meer) en waar dan wel mogelijkheid bij is voor een functionele koppeling.

Zou denk ik de waarde van deze nieuwe aandrijving aanzienlijk versterken.
Daarbij komt nog: Je gaat een andere aandrijving gebruiken en bent het halve model dus al aan het verbouwen.
Je zult er ook nieuwe bedrading in moeten solderen, dus of er dan een originele print (evt. met decoder aansluiting) in zit, of dat er een alternatieve print in zit en een decoder gesoldeerd moet worden..
Eventueel (en bij voldoende belangstelling) wil ik best eens een print uitwerken..

Niet verkeerd bedoeld, want ik ben juist blij dat er nu eindelijk een seriematige productie komt van een aandrijving die beter loopt als de Lima aandrijvingen, maar dit vind ik dan wel een detail wat - voor mij in elk geval - een meerwaarde zou hebben.

Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 09 augustus 2013, 20:56:54
Hallo Peter,

Het gaat alleen om de kleine print uit de B bak. Deze uitsparing wordt identiek uitgevoerd in de nieuwe aandrijving. Om de aandrijving zo goedkoop mogelijk te houden kan de koper zelf zijn verlichting inbouwen en door deze uitsparing kan de kleine Lima print er gelijk in terug gezet worden. Dit maakt eventuele inbouw van verlichting een stuk makkelijker. Maar je kan ook zelf kiezen om er een ledje in te zetten, want de ruimte is voorhanden. Als je een koppeling wil hebben, dan laat je daar de verlichting weg, want meestal staat deze aan de gekoppelde zijde toch uit. Het is een kwestie van een vierkant stukje styreen en een schroef erin draaien voor de koppeling.

Een nieuwe print laten ontwikkelen bij Halling maakt het model onnodig duur, want dit kan de gebruiker zelf makkelijk doen. De huidige oplossing van de Halling E1 aandrijving met de gloeilamp is ook verre van ideaal, want bij mijn modellen zit het lampje al vastgesmolten in het onderstel. (ze waren gedimd en branden zwak, maar de hitte kon niet weg)

Ons idee is om een basisaandrijving neer te zetten die goed past, goed rijd en de koper kan zelf hem aanpassen naar wens, want er is genoeg ruimte aan de binnenzijde voor een decoder en verlichting.

Groeten, Mark
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Bommeldam op 09 augustus 2013, 21:55:56
Mark,

Duidelijk.

En de prijs zo laag mogelijk kunnen houden is natuurlijk een  (y)
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: wallabie op 24 december 2013, 14:07:30
Is er al vooruitgang ondertussen? Stom in elk geval ivm die rechten en dergelijke. Anders wil ik wel een 'proefmodel'  ;D
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Bommeldam op 24 december 2013, 16:11:09
Dat van die rechten snap ik niet helemaal.. Natuurlijk is de basis afgeleid van de originele bodem, maar die hebben jullie naar eigen wens en smaak aangepast. o.a. door het interieur te lossen, de motor IN de tram in plaats van eronder.
Het is dus eigenlijk een eigen product, weliswaar afgeleid van het origineel. Maar zo hangt eigenlijk alles in elkaar in de wereld.. kopieren, namaken en verbeteren.. Toch?

Heeft Lima/Rivarossi/Hornby al kenbaar gemaakt dat zij een probleem hiermee hebben?

Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 29 december 2013, 15:08:54
Is er al vooruitgang ondertussen? Stom in elk geval ivm die rechten en dergelijke. Anders wil ik wel een 'proefmodel'  ;D

Het proefmodel rijd hier zijn rondjes en functioneerd uitstekend. Op dit moment wordt de definitieve mal gemaakt en de levering is in het eerste kwartaal 2014. Verder updates rondom dit project zijn te vinden op mijn eigen website en die van Paul (www.skiptram.nl (http://www.skiptram.nl))

Heeft Lima/Rivarossi/Hornby al kenbaar gemaakt dat zij een probleem hiermee hebben?

Halling had geen behoefte aan eventuele problemen met Hornby. Zij maken immers de trams nog steeds en de door ons ontwikkelde bodemplaat is deels origineel van Lima qua vormgeving.

Groeten, Mark
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Bommeldam op 29 december 2013, 17:28:15
Klinkt goed Mark, ik ben benieuwd wanneer ik aan de slag kan met mijn Lima modellen  (y)
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Frans van Meerwijk op 30 december 2013, 00:40:22
Heeft Lima/Rivarossi/Hornby al kenbaar gemaakt dat zij een probleem hiermee hebben?

Hornby??  :-[ Ik heb kennelijk iets gemist...

Frans
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: henk op 30 december 2013, 07:28:26
Dan moet je een stijve nek hebben van het de andere kant opkijken Frans.  ;D
Hornby is al een jaar of tien eigenaar van de hele Lima/Rivarossi/Arnold/Jouef/en-nog-zo-wat inboedel: merknamen en mallen.
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: wallabie op 30 december 2013, 18:34:58
Klinkt veelbelovend.
Ben sowieso kandidaat nr1 :)

Zal nog een klein beetje geduld oefenen dan.
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Frans van Meerwijk op 30 december 2013, 21:39:08
Ach Henk,

Dat is een deel van dit wereldje, dat mij niet zo boeit: ik had wel ooit begrepen dan Lima en Rivarossi samen waren gegaan, maar verder...
(En een Engelse firma, die nu de baas is over een Frans treinenmerk  :o )

Frans
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Simon Stenneberg op 01 januari 2014, 21:38:25
Ik begrijp dat de Lima-modellen zijn gebaseerd op die van Roco?
Is jullie nieuwe onderstel + aandrijving dan ook geschikt voor Roco-kappen?
Ik heb namelijk in mei via Ebay gespoten Roco-kappen in de kleurstelling van Basel gekocht.
En jullie oplossing lijkt mij beter dan tweedehands Roco aan te schaffen en daarvan de kappen weg te moeten gooien...
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: WeKra op 01 januari 2014, 21:43:56
Het onderstel is gebaseerd op die van roco, maar de tram zelf is anders dan die van Roco. De Roco kappen zullen dan ook niet passen op die van Lima of respectievelijk die van SkipMARK. De 'bevestigings'punten komen niet overeen.

Rocotrams kosten niet zo veel op beurzen of tweedehans. En tsja, die kappen gebruik ik dan weer om zelf op te 'oefenen'; Spuitwerk, verlichtingsmonturen, werkende zwenkdeurtjes, etc...
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 02 januari 2014, 09:02:15
De onderstellen zijn niet gebaseerd op Roco, maar op de Halling met de exacte buitenmaat van de originele Lima aandrijving. Deze onderstellen zijn daardoor niet geschikt voor Roco trams.

Groeten, Mark
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Simon Stenneberg op 02 januari 2014, 09:26:46
@Mark: Wes doelde op mijn opmerking dat de Lima-onderstellen zouden zijn gebaseerd op die van Roco, niet die van jullie en/of Halling.

Maar begrijp dat ze niet uitwisselbaar zijn, jammer.
Het model staat toch ook nog niet bovenaan mijn lijstje.
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: WeKra op 02 januari 2014, 19:04:53
Simon snapt mij:

Lima heeft zijn/haar onderstellen gebaseerd op die van roco, de opbouw en motoraandrijving en dergelijke zijn zo goed als hetzelfde, maar niet uitwisselbaar. Lima heeft immers ook een 'dunnere' tram dan die van Roco, dus een Roco kap zou over een Limaonderstel heen vallen.

Kortom: Rocokappen zijn niet uitwisselbaar zijn met die van Lima/SkipMARK/halling.
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: WeKra op 15 januari 2014, 19:35:26
*blaast stofjes weg*

Oke, zo lang is het nog niet. Maar is er ondertussen al iets meer aan info?

Sinds dit weekend ook een Limaátje (Postbankversie) binnen en het is echt om te huilen. Van alles gedaan - gesmeerd, vervangen, extra stroomafname - het blijft gewoon te storingsgevoelig. :'( Deze aandrijving biedt dan natuurlijk uitkomst!

Wes
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Frans van Meerwijk op 16 januari 2014, 00:24:29
 ;) Rustig aan Wes! Dit is een hobby weetjewel... ;D (y)

Even een heel klein beetje historie over de modellen zoals ik hem beleef:

ROCO is de eerste grote leverancier van moderne trams GT-6 en GT-8 als éénrichtingswagens en dan is het jammer, dat ze uitgerekend dat brédere Keulse geval als voorbeeld nemen,maar ze zetten wel een soort standaard voor de aandrijving! En menigeen voelt zich niet belemmerd, om van die kappen allerlei fraaie dingen te zagen en plakken!

LIMA ziet dit succes en komt met de oudere GT-6 twéérichtingwagens, later ook de GT-8 en de diverse Stadtbahnwagens. Zij baseren zich op de meer gebruikelijke wagenbakbreedte, kijken heel goed naar de aandrijving van ROCO (maar zijn wat slordig bij de materiaalkeuze) En waar ROCO met losse raampjes in een kap werkt, gaat LIMA voor een high-tech techniek van transparante kappen bedrukken. Niet alle 'verbouwers' zijn hier blij mee  :( En door de slechte materiaalkeuze levert de aandrijving, ook al ziet die er goed uit, géén vrienden...

En derde belangrijke speler wordt uiteindelijk Halling, die óók goed kijkt naar de ROCO-aandrijving, maar de fouten van LIMA vermijdt! En omdat ze ook aandrijvingen ontwikkelt voor de ",Wiener Linien" zijn óók de zelfbouwers/verzagers weer blij: De tram is weer opgedeeld in die twee delen: kap en aandrijving!

Ik denk dus, dat we (als trammodelbouwers) blij moeten zijn met SKIPTRAM en MMTB, die sámen uit goed verkrijgbare onderdelen iets heel moois ontwikkelen!

Groeten van Frans (die van mening is dat óók Modeltrams betrouwbaar moeten rijden!)
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: WeKra op 05 mei 2014, 21:57:50
Nou, zoals onderhand wel is gemerkt zijn de onderstellen leverbaar. Mark heeft ze afgelopen vrijdag bij me langsgebracht en ben dit weekend ermee in de weer geweest. En eindelijk, mijn Limaatje rijdt als een zonnetje!

De bouw van het onderstel is met de uitgebreide, in kleuren geprintte bouwbeschrijving goed te volgen. Soms een beetje gepruts met kleine onderdeeltjes, maar uiteindelijk past alles prima! Voor mijn Postbank-Lima heb ik de inrichting verfraaid met blauwe bankjes.

Ondanks het veel betere onderstel dan het origineel, zijn er helaas wel een paar kleine minpuntjes die mij in elk geval zijn opgevallen:
- Weinig ruimte voor bedrading t.b.v. digitalisering. De draadjes voor de verlichting pasten er niet meer goed tussen zonder het motortje of het draaistel in de weg te zitten, dus deze heb ik toch maar bovenlangs geleid. Deze zal ik later nog verder wegwerken, aangezien ze nu zichtbaar zijn :-\
- Weinig ruimte voor digitalisering. Dat is eigenlijk wel jammer, want wellicht had er gekeken kunnen worden voor een plekje voor de decoder. Hij kan in het dak, maar dan is het gepruts met binnenverlichting nog lastiger, en het is niet meer onzichtbaar weg te werken
- De typische Hallingherrie is een behoorlijke bijkomst. Ik heb gekozen voor de dubbele motor-variant en daardoor extra aanwezig. Maar ach, dat voor een goede stroomafname/rijkwaliteit...

Al met al: een goed en degelijk product afgeleverd door twee heren die weten hoe het hoort. Ik ben benieuwd wat we nog meer van  de samenwerking SKIPMark kunnen verwachten!   8)

Paar pica's:

(https://farm8.staticflickr.com/7449/14116564905_c8be9139a3_b.jpg) (https://flic.kr/p/nvr5W6)SKIPMark onderstel voor Lima (https://flic.kr/p/nvr5W6) by WeKra (https://www.flickr.com/people/112760783@N05/), on Flickr
(https://farm3.staticflickr.com/2906/13929899847_5fdeab4b04_b.jpg) (https://flic.kr/p/ndWnV2)SKIPMark onderstel voor Lima (https://flic.kr/p/ndWnV2) by WeKra (https://www.flickr.com/people/112760783@N05/), on Flickr
(https://farm6.staticflickr.com/5490/13929951918_b0140bb9c5_b.jpg) (https://flic.kr/p/ndWDoN)SKIPMark onderstel voor Lima (https://flic.kr/p/ndWDoN) by WeKra (https://www.flickr.com/people/112760783@N05/), on Flickr
(https://farm8.staticflickr.com/7390/14116926854_ccfa42ce5c_b.jpg) (https://flic.kr/p/nvsWwA)SKIPMark onderstel voor Lima (https://flic.kr/p/nvsWwA) by WeKra (https://www.flickr.com/people/112760783@N05/), on Flickr
(https://farm8.staticflickr.com/7387/14113507142_20efc7415b_b.jpg) (https://flic.kr/p/nvapY3)SKIPMark onderstel voor Lima (https://flic.kr/p/nvapY3) by WeKra (https://www.flickr.com/people/112760783@N05/), on Flickr
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: martijn v m op 05 mei 2014, 22:04:20
netjes

en met 150 jaar tram sticker zo te zien  :)
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 05 mei 2014, 23:00:43
Hoi Wes,

Leuk om te zien dat het eerste model op de SkipMark aandrijving zijn rondjes maakt.

Ik rij zelf met één motor en leg de decoder op de plek van de 2e motor. Met de extra draadjes voor de verlichting is het inderdaad een beetje pielen, maar de constructie is gelijk aan de Halling Weense E1 en Düwag modellen. Het kan wel, maar dan moet je alleen  superdun draad gebruiken en deze vastzetten in het onderstel.

Groeten, Mark
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: De Burgemeester van Hespedam op 05 mei 2014, 23:31:01
Hi Wes,

Inmiddels ben ook ik de trotse bezitter van een SkipMark set.
Binnenkort ga ik er aan beginnen! Eerst de Pcc 1001 af!

Groetjes,
Niek
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Waelsteder op 06 mei 2014, 16:43:04
Gentlemen,

Ik heb inmiddels ook de eerste Stubaital 8-asser rijden in Waelstede (weet ik, 't is geen Nijmeegs model, maar wel heel mooi....)  8)
Ik vind het geluid wel meevallen; die LIMA trams konden er ook wat van....
En in vergelijking met Halling (plastic doosje) maakt de SkipMark (resin) beduidend minder lawaai  (y).

Met de ombouw van een Bochumer 6-asser met één motor ben ik momenteel bezig.

Groeten, Rob.
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Bommeldam op 16 mei 2014, 23:39:55
Ook in Bommeldam is er een GT6 van Lima onder het mes geweest.

(https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10368427_340025746145203_6582675130367297373_n.jpg)

 (y) (y)
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: MMTB op 17 mei 2014, 00:14:08
 (y) Mooi gedaan!

je kan eventueel de hoogte van het middendraaistel iets afvijlen zodat hij kaarsrecht is.

Groeten, Mark
Titel: Re: Aandrijving Lima trams verbeteren
Bericht door: Bommeldam op 17 mei 2014, 00:20:43
Mark,

Daar heb ik wel aan gedacht, omdat ie in het midden inderdaad net iets hoger lijkt te staan. Maar alles zit nu in elkaar en dat was een vrij vervelend klusje.

Dus ik laat het denk ik zo..