Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door tuurtje
Vandaag om 08:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:43:59
3,51° ofzoiets 😉 door Jan-Peter
Vandaag om 08:20:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.  (gelezen 5125 keer)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Gepost op: 27 mei 2014, 21:59:18 »
Dag allen,

Tijd terug eens een Hödl Linie 8 Combino gekocht toen deze net uit was. Uiteraard stom genoeg een motorloze gekocht en heb er nu spijt van. Ik kan echter op de site van de fabrikant de aandrijving niet vinden. Heeft iemand een adres waar ik deze kan kopen? Ik heb er ooi een ieniemini motor in weten te frutten maar dat loopt niet lekker en ging ten koste van de bankjes in de bak met de panto.

Wellicht dat het beter gaat rijden met meer stroomafname maar dan nog is het een klein prutsmotortje waar ik geen digitale spanning op durf te zetten.

Ik heb ook in de smiezen dat er tegenwoordig meer op Amsterdams tramgebied verkrijgbaar is zoals de oude bolkoppen en bloedneuzen/drieassers en dat Atlas gevalletje. Wellicht leuk om er bij te doen maar waar is het verkrijgbaar? (Atlas ding heb ik besteld) Al was het maar voor in een vitrine of als scenery.

Met vriendelijke groeten,

Robert.

Fons van der Jagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2014, 00:01:55 »
Hallo Bij Halling is een motortje te koop


http://www.halling.at/Zubehoer/Antriebe

dat volgens mij in/onder de Combino past.

Fons van der Jagt

Fons van der Jagt

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #2 Gepost op: 28 mei 2014, 00:11:42 »
In Houten staat een Duits sprekende man die kitjes van  o.a Amsterdamse trammodelletjes maakt en verkoopt.  Oa een drieasserstel met grote filmkast en kleine. Ook geledes. Ik wil niets af doen aan zijn initiatief en handeltje, maar het vereist wel enige inspanning en modelbouwcapaciteiten om een dergelijk modelletje te maken. Ik heb een enkel gelede gekocht en ben bezig met de afbouw van een drieasserstel

http://www.rc-mvw.nl/index.php/forum/12-de-showroom/8005-de-bouw-van-een-amsterdamse-drie-asser

Fons van der Jagt,

(en spreek svp niet meer over 'bolkoppen'. Van mij mag dat wel, maar ik ben een geboren en getogen amsterdammer en wij hadden het altijd over enkel geledes, dubbel geledes, blokkendozen en luchtwagens)




Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #3 Gepost op: 28 mei 2014, 01:53:02 »
Dag Fons, dank je wel voor je antwoord :)

Ok, ik ben ook geboren in Amsterdam maar wellicht niet getogen. Ik gebruikte gewoon de namen die ik hier en daar opsnorde op wikipedia en andere sites. Mijn Duits is helaas niet zo best, advies van Ome Willem Alexander komt iets te laat. Maar vielleicht kan ik mijn broersel weer een keer meenemen naar Houten. Hij spreekt vloeiend Duits. heb je een indicatie van de kosten? Ik wil graag een dubbel gelede maken van de laatste series (g7 of zo, g8 is een 'luchtwagen' als ik het goed heb?) en een setje drieassers die tot het laatst hebben gereden en nog in een museale omgeving bestaan, dus met grote film dinges met lijnkleuren. Ik heb enige ervaring met modelbouwen maar voornamelijk messing, witmetaal en resin treinen. Nog geen trams. Ik verwacht niet dat het veel anders zal zijn. Ik zie altijd op tegen de raampjes allemaal strak pas vijlen :(

Ik heb gekeken bij Halling maar is dat niet een andere fabrikant dan Hödl Linie 8? Ik zie wel een aandrijving wat er op lijkt maar de bakoplegging is heel anders. Ook is de radstand van het Halling ding groter dan wat ik heb. Anders moet ik proberen een compleet model te kopen en mijn motorloze te verkopen.

Net dat kleine motortje geprobeerd en die maakt enorme toeren op een 9 volt batterij. Een klein Mashimaatje past misschien ook.

Bedankt voor de adviezen,

Mvg,

Robert

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #4 Gepost op: 28 mei 2014, 04:35:38 »
Die Duitser met zelf ontworpen en gegoten kappen is Holger Beine. Hij staat in Hal 1, rij 7. Wij zijn van de EMA Amsterdam (museumtramlijn) en staan naast hem.

Met vriendelijke groet,
Michel


Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1729
  • Dieselpower rules!
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #5 Gepost op: 28 mei 2014, 07:54:05 »
Hier zijn de aandrijvingen op de site van Hodl te vinden. Ze staan alleen op "tijdelijk" niet leverbaar, maar ik zou gewoon een mailtje naar ze sturen:
http://www.hoedl-linie8.de/HTML/PRODUKTE/ZUBEHOER/INDEX.HTM

En als je geinteresseerd bent in Amsterdamse trams zou ik hier eens neuzen: http://www.skiptram.nl/
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #6 Gepost op: 28 mei 2014, 07:59:46 »
Hödl is al jaren uitverkocht en levert geen aandrijvingen meer. Halling is de producent van de Hödl spullen en via SkipTram kan je aan een originele Combino aandrijving komen. Halling heeft deze niet op de website staan, maar heeft hem wel gebruikt in de Flexity Graz, waardoor hij als reserveonderdeel te krijgen is.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #7 Gepost op: 28 mei 2014, 10:01:50 »


Krijg je dit geleverd
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #8 Gepost op: 28 mei 2014, 16:55:08 »
Dank allen voor de reacties :)

Ik was al eerder op de site van Skiptram maar er staan geen prijzen en de shop is offline voor 2013 en begin 2014 staat er. Bij info staat dat er in submenu's bestelformulieren staan maar deze zie ik niet. Ik zal ze eens mailen.

Martijn: dat ziet er uit als wat ik nodig heb. Maar het ziet er anders uit dan de aandrijving die ik zag bij Halling. Vraag is dus wat je precies bedoelt met 'Krijg je dit geleverd'. Bij Hödl of bij Halling of bij Skiptram?

Sorry voor mijn onwetendheid maar trams zijn 'nieuw' voor mij. Tot een week geleden wist ik niet eens dat er vrij veel Nederlandse en zelfs Amsterdamse trams verkrijgbaar zijn, al dan niet als bouwpakket/kit.

Met vriendelijke groeten,

Robert (tram noob)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2014, 17:12:10 »
Dit is wat je nodig hebt.

halling heeft dit niet op zijn site staan

Paul (skiptram) doet alles per mail.

Halling heeft voor Hodl de combino's gemaakt.
via Skiptram kan je alles wat halling levert kopen.

even duidelijk aangeven wat je wilt en het komt goed.

Hij staat ook zo nu en dat op houten met een eigen tafel met modellen die hij heeft gebouwd.
plus verkoop natuurlijk.

die shop is voor nieuwe modellen die alleen via skiptram in nederland te krijgen zijn.
de bestelformuleren zijn voor de Avenio modellen uit Munchen en Den Haag

Hoop dat het zo wat duidelijker is.

Gezien je topic :pantopietluttigheid
er is een correcte panto voor de Amsterdamse combino te koop.
info bij Skiptram
 
Groet Martijn

« Laatst bewerkt op: 28 mei 2014, 17:17:32 door martijn v m »
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2014, 20:53:10 »
Dag Martijn,

Bedankt  (y)

Eerst maar de aandrijving, ik had daar al een mailtje naar Skiptram over gestuurd, maar bedankt voor de tip over de panto :) Ik zag ook mooie tweebeens panto's voor de gelede trams. De laatste Houten kon ik niet bij zijn en de volgende is pas in Juli :(

Ik zie ook dat veel trams gebruik maken van de open Mabuchi motor. Ook bij kleinserie/zelfbouw projecten. Is daar een speciale reden voor? Ik ben zelf bekend met de Mashima motoren die heel klein en krachtig zijn met 5 polen en getordeerd anker. Mabuchi heeft 3 polen dacht ik?

Wat is overigens gebruikelijk bij tram rijders? 2 rail voeding of bovenleiding? Ik zag wat filmpjes op youtube waar duidelijk een draad door het interieur liep naar de beugel/panto. Bij gelede trams zijn er voldoende wielen voor 2 rail stroomafname maar bij tweeassers kan ik mij indenken dat bovenleiding een voordeel kan hebben.

Mvg,

Robert.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4452
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2014, 21:55:12 »
Verschillende redenen. 2 rail word veel gebruikt. Maar bovenleiding voeding ook wel. Voordeel van dat laatste is dat zelf wissels enzo bouwen makkelijker is omdat je niets hoeft te isoleren.

Hoe het zit met de motoren weet ik niet.

Bijna alle Nederlandse tram panto's zijn te verkrijgen. Kijk maar is bij SKIPTRAM. Daar staan er een hoop. De meeste worden op aanvraag gemaakt.

Groet Martijn

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G510-0100 met Tapatalk

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2014, 23:02:50 »
Ik zie ook dat veel trams gebruik maken van de open Mabuchi motor. Ook bij kleinserie/zelfbouw projecten. Is daar een speciale reden voor? Ik ben zelf bekend met de Mashima motoren die heel klein en krachtig zijn met 5 polen en getordeerd anker. Mabuchi heeft 3 polen dacht ik?

Dit is de motor van Halling die hij in (bijna) al zijn modellen gebruikt. Hij is goedkoop en loopt goed.

Groeten, Mark
« Laatst bewerkt op: 01 juni 2014, 10:33:12 door MMTB »
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
    • Biesje.nl
Re: Aandrijving GVBA Combino en wat algemene tramvraagjes.
« Reactie #13 Gepost op: 01 juni 2014, 03:06:27 »
Dag allen,

Ik heb de aandrijving inmiddels binnen en na wat solderen en gevloek heeft mijn Combino eindelijk eens goed gereden :)

Het gevloek komt van de kapbevestiging. Heb je ned de ene kap dicht dan springt de andere kap/bak weer open. Op de rails zeten is ook lastig vanwege het gevaar dat kappen los laten. Ik ga maar eens kijken of ik nergens een paar schroefjes in kan fleppen.

Dit was alleen proefrijden op mijn laminaatbaantje. Ik heb er even een LoPi 4 in geprikt met een geimproviseerde stekker interface. De decoder past netjes onder het interieur maar ik moet de bedrading nog beter wegwerken.

Het motortje valt me heel erg mee. Iedereen zweert tegenwoordig bij 5 polige getordeerde ankers en magneten van zeldzame materialen, maar het model rijdt best na automatische instellingen. Maximum snelheid mag wat minder maar ach :) .

Bedankt voor de hulp!

Mvg,

Robert