Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 00:13:04
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
04 december 2020, 23:36:38
Peco wisselmotor PL 10, hoe te temperen. door Klaas Zondervan
04 december 2020, 23:32:18
Brawa 8812 Wartesignale, info over verlichting gevraagd door Bert van Gelder
04 december 2020, 23:24:45
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
04 december 2020, 23:23:36
Wachtsein (duits bedrijf), waar te plaatsen op de baan? door Glimworm
04 december 2020, 23:09:45
Sluiting of stilstand, multimaus, tweetje en een beginner...... door WimVman
04 december 2020, 23:07:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
04 december 2020, 22:46:03
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Dave.......
04 december 2020, 22:33:52
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
04 december 2020, 22:05:05
Frans diorama (Spoor 0e) door Wim Corduwener
04 december 2020, 21:52:09
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door EricZmS
04 december 2020, 21:37:18
Artitec CSA-1, stadsbus door NS264
04 december 2020, 21:28:33
Laag-Baarlo door Mark Lin
04 december 2020, 21:28:29
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door VvKan
04 december 2020, 21:24:22
Digikeijs DR80015 Functiemappen door René 4312
04 december 2020, 21:14:13
Fleischmann 1306 probeersels door HuubvG
04 december 2020, 21:11:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
04 december 2020, 20:54:59
Westlandbaan door Tulpendaal
04 december 2020, 20:47:59
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
04 december 2020, 20:32:32
3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen door Tulpendaal
04 december 2020, 20:17:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ron.kraaijkamp
04 december 2020, 20:15:00
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
04 december 2020, 19:58:48
Vagonweb website veranderd? door Falcon10
04 december 2020, 18:49:25
Frans loodsje et cetera door Ric
04 december 2020, 18:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door daempfer
04 december 2020, 18:15:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
04 december 2020, 18:10:52
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
04 december 2020, 18:01:44
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door tijgernootje
04 december 2020, 17:43:37
Update: baan in de tropen door phdirk
04 december 2020, 17:41:45
  

Auteur Topic: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?  (gelezen 303835 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6725
  • Spoor N
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #765 Gepost op: 17 mei 2009, 18:50:53 »
Ik weet niet hoe het bij dit type loc geregeld is bij multiple-tractie. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de ns 1700, die kunnen ook multiple rijden. Echter rijden ze dan allebei met half vermogen. Dus ze hebben net zoveel kracht als een enkele 1700 maar wel extra aanzet kracht door het contactoppervlak en kan zo dus net even wat makkelijker weg komen. Dus zoals hier al eerder gezegd is komt zeker een goederentrein simpelweg gewoon makkelijker op gang bijmultipletractie  ;)
Hetzelfde als bij de 1700, maar dat is omdat onder 1500V twee locs in dubbeltractie de bovenleinding leeg kunnen trekken. Niet zo leuk voor de andere treinen. ;)
Op de Betuweroute maakt het niet uit, want daar staat 25 kV op en rijden beide locs op vol vermogen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 485
  • Mooi Man
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #766 Gepost op: 17 mei 2009, 19:20:27 »
Op de Betuweroute maakt het niet uit, want daar staat 25 kV op en rijden beide locs op vol vermogen.

Je bedoelt ze hebben het volle vermogen ter beschikking. Vermogen heb je nodig om op te trekken, en om een helling te beklimmen. Als de trein op snelheid is, is het opgenomen vermogen waarschijnlijk maar 25%. E.e.a is ook afhankelijk van de snelheid die op dat moment gereden wordt. Dit is vergelijkbaar met een auto.

Grtz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6725
  • Spoor N
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #767 Gepost op: 17 mei 2009, 19:38:34 »
Eh ja, het was in tegenstelling tot onder 1500V waar ze maar de helft hebben. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #768 Gepost op: 17 mei 2009, 22:56:36 »
Ehhhhmmmm, de helft van wat ???
Volgens mij staan beide 1700'n parallel onder 1500 volt ! 

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #769 Gepost op: 17 mei 2009, 23:58:29 »
Ja, maar als je er dus een multiple kabel tussenprikt gaan ze beide op half vermogen verder  ;)

Kan me er ook niks voorstellen bij het in serie zetten van locomotieven  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2009, 23:59:55 door Peter Korsten »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #770 Gepost op: 18 mei 2009, 00:06:39 »
Dat wil alleen maar zeggen dat beide loc'n vanuit 1 cabine bediend worden. Als de eerste vol wordt uitgestuurd gebeurd dat ook met de tweede. Niks te half vermogen. Dat de bovenleidingspanning terugvalt of zelfs uitvalt is een tweede.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 746
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #771 Gepost op: 18 mei 2009, 01:26:15 »
Dennis merkte al op dat aanzetkracht het waarschijnlijke antwoord is. Je kunt nog zoveel vermogen hebben, als je dat niet kwijt kunt op het contactoppervlak tussen rails en wielen, schiet je er nog niets mee op. Daarom hebben sportwagens ook zulke brede banden, om het vermogen op het asfalt over te kunnen brengen. Met twee locs heb je een tweemaal zo groot contactoppervlak en dus tweemaal zoveel aanzetkracht.

- Peter

Hallo allemaal,

Als de aanzetkracht bij een container trein, normaal niet zo zwaar, een probleem is dan zouden de Duitsers, neem ik aan de laatste jaren wel wat meer 6 assers gekocht hebben. Zeker met anti spin systemen van tegenwoordig, de de Amerikanen hebben ze tenminste, zouden 4-assers dus geen probleem moeten zijn.

En als de aanzetkracht wel een probleem is dan vraag ik me af waarom er dan geen automatische koppelingen nodig zijn om de trein bij elkaar te houden.

Groeten, Alexander

Peter Korsten

  • Team systeembeheer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8580
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #772 Gepost op: 18 mei 2009, 07:51:45 »
Volgens mij worden er nauwelijks nog zes-assers gebouwd in Europa omdat ze onvoldoende voordelen bieden die tegen de nadelen (gaan moeilijker door bogen en over wissels, bijvoorbeeld) opwegen. En volgens mij zijn het juist de Amerikanen die gewoon een hele zwik locomotieven achter elkaar hangen om voldoende tractie en aanzetkracht te leveren. Daar heb je zelfs 'locomotieven' die in wezen niets anders zijn dan een stel draaistellen met tractiemotoren; de elektriciteit wordt door een locomotief geleverd.

Het zal goedkoper zijn om er gewoon een extra vier-asser aan te hangen dan aparte zes-assers te ontwikkelen. Houd er ook rekening mee dat de situatie in Europa en Noord-Amerika sterk verschilt: waar je vrijwel alleen goederenvervoer hebt met getrokken treinen in Noord-Amerika, zie je in Europa nog steeds veel getrokken reizigerstreinen.

Overigens zit in het bovenstaande een vrij groot deel veronderstelling, dus ik zou er niet van staan te kijken als iemand zou zeggen dat ik uit mijn nek aan het kletsen ben. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 485
  • Mooi Man
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #773 Gepost op: 18 mei 2009, 08:15:00 »


Overigens zit in het bovenstaande een vrij groot deel veronderstelling, dus ik zou er niet van staan te kijken als iemand zou zeggen dat ik uit mijn nek aan het kletsen ben. :)



Ken je dat dan  ???:D :D

Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #774 Gepost op: 18 mei 2009, 09:31:38 »
Eh ja, het was in tegenstelling tot onder 1500V waar ze maar de helft hebben. ;)

Omdat bij 25kV bij het zelfde vermogen de stroom (Ampere) veel lager is, wordt de rijdraad minder belast. Omdat twee 1600'en bij het wegrijden zo veel stroom trekt (daarom rijden ze ook al met twee stroomafnemers weg) zou de draad te heet kunnen worden door de grote stroom en dus kunnen bezwijken (of een onderstation dat het niet aan kan, spanningterugval). Bij 25kV is de stroom gewoon bij het zelfde vermogen veel lager en kan dus meer vermogen worden geleverd door het zelfde draadje. Vermogen (VA) = Stroom (A) * Spanning (V). (Als er te veel elektronen "naast elkaar" door een beperkt draadje gaan dan warmt hij op).

Bovendien wordt bij nieuwe e-locs de spanning naar de tractie motoren geregeld met choppers (electronische hoog frequentie pulsschakelaars) en niet meer met weerstanden. Dat scheelt weer energie verbruik en dus ook stroom(ampere) afname bij het wegrijden.

Ook in europa worden nog 6 assige (diesels) ontwikkeld. Kijk naar de VOITH maxima c40/c30.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2009, 09:36:03 door Paul-P »
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Aspelix

  • Gast
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #775 Gepost op: 18 mei 2009, 09:42:38 »
Ken je dat dan  ???:D :D

Rob

Waarom denk je, dat ik soms bij interviews bij mensen de microfoon bij de nek houd? ;D

Ruurd

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #776 Gepost op: 18 mei 2009, 16:03:34 »
Paul-P, dat klopt ook niet helemaal. Inderdaad moest bij de klassieke loc,s weggereden worden met twee stroomafnemers op vanwege de hoge aanzetstroom. Bij 35 of 40 km/h moest de voorste neergelaten worden. Vanwege de uniformiteit heeft men dat, bij het instromen van de 1600'en gehandhaaft. Technisch niet nodig omdat bij het aanzetten bij de 16/17/1800 de aanzetstroom juist laag is.

mvg, Dolf.
 

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #777 Gepost op: 18 mei 2009, 16:32:14 »
en waarom is deze dan juist laag? De loc's zijn al zo oud dat er geen choppers inzitten zoals de IRM.
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 6725
  • Spoor N
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #778 Gepost op: 18 mei 2009, 16:33:43 »
Dat wil alleen maar zeggen dat beide loc'n vanuit 1 cabine bediend worden. Als de eerste vol wordt uitgestuurd gebeurd dat ook met de tweede. Niks te half vermogen.
Wel half vermogen.

@Paul: De 16/1700 hebben wel choppers.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #779 Gepost op: 18 mei 2009, 16:44:38 »
Zo, als beide loc,n dan toch half vermogen leveren en dus evenveel stroom trekken als 1 loc, waarom is multiple rijden dan niet toegestaan ?