Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 06:59:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
upload deleten door MOVisser
15 December 2025, 23:47:14
Rondom Charlois door hervé
15 December 2025, 23:14:39
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
15 December 2025, 23:13:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
15 December 2025, 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
15 December 2025, 21:43:24
Zee. Land. door Huup
15 December 2025, 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
15 December 2025, 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
15 December 2025, 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
15 December 2025, 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
15 December 2025, 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
15 December 2025, 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
15 December 2025, 16:32:41
Sankt Georgen. door AndrevdG
15 December 2025, 15:42:43
  

Auteur Topic: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?  (gelezen 438610 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #765 Gepost op: 17 May 2009, 18:50:53 »
Ik weet niet hoe het bij dit type loc geregeld is bij multiple-tractie. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de ns 1700, die kunnen ook multiple rijden. Echter rijden ze dan allebei met half vermogen. Dus ze hebben net zoveel kracht als een enkele 1700 maar wel extra aanzet kracht door het contactoppervlak en kan zo dus net even wat makkelijker weg komen. Dus zoals hier al eerder gezegd is komt zeker een goederentrein simpelweg gewoon makkelijker op gang bijmultipletractie  ;)
Hetzelfde als bij de 1700, maar dat is omdat onder 1500V twee locs in dubbeltractie de bovenleinding leeg kunnen trekken. Niet zo leuk voor de andere treinen. ;)
Op de Betuweroute maakt het niet uit, want daar staat 25 kV op en rijden beide locs op vol vermogen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #766 Gepost op: 17 May 2009, 19:20:27 »
Op de Betuweroute maakt het niet uit, want daar staat 25 kV op en rijden beide locs op vol vermogen.

Je bedoelt ze hebben het volle vermogen ter beschikking. Vermogen heb je nodig om op te trekken, en om een helling te beklimmen. Als de trein op snelheid is, is het opgenomen vermogen waarschijnlijk maar 25%. E.e.a is ook afhankelijk van de snelheid die op dat moment gereden wordt. Dit is vergelijkbaar met een auto.

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #767 Gepost op: 17 May 2009, 19:38:34 »
Eh ja, het was in tegenstelling tot onder 1500V waar ze maar de helft hebben. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #768 Gepost op: 17 May 2009, 22:56:36 »
Ehhhhmmmm, de helft van wat ???
Volgens mij staan beide 1700'n parallel onder 1500 volt ! 

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #769 Gepost op: 17 May 2009, 23:58:29 »
Ja, maar als je er dus een multiple kabel tussenprikt gaan ze beide op half vermogen verder  ;)

Kan me er ook niks voorstellen bij het in serie zetten van locomotieven  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 May 2009, 23:59:55 door Peter Korsten »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #770 Gepost op: 18 May 2009, 00:06:39 »
Dat wil alleen maar zeggen dat beide loc'n vanuit 1 cabine bediend worden. Als de eerste vol wordt uitgestuurd gebeurd dat ook met de tweede. Niks te half vermogen. Dat de bovenleidingspanning terugvalt of zelfs uitvalt is een tweede.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #771 Gepost op: 18 May 2009, 01:26:15 »
Dennis merkte al op dat aanzetkracht het waarschijnlijke antwoord is. Je kunt nog zoveel vermogen hebben, als je dat niet kwijt kunt op het contactoppervlak tussen rails en wielen, schiet je er nog niets mee op. Daarom hebben sportwagens ook zulke brede banden, om het vermogen op het asfalt over te kunnen brengen. Met twee locs heb je een tweemaal zo groot contactoppervlak en dus tweemaal zoveel aanzetkracht.

- Peter

Hallo allemaal,

Als de aanzetkracht bij een container trein, normaal niet zo zwaar, een probleem is dan zouden de Duitsers, neem ik aan de laatste jaren wel wat meer 6 assers gekocht hebben. Zeker met anti spin systemen van tegenwoordig, de de Amerikanen hebben ze tenminste, zouden 4-assers dus geen probleem moeten zijn.

En als de aanzetkracht wel een probleem is dan vraag ik me af waarom er dan geen automatische koppelingen nodig zijn om de trein bij elkaar te houden.

Groeten, Alexander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #772 Gepost op: 18 May 2009, 07:51:45 »
Volgens mij worden er nauwelijks nog zes-assers gebouwd in Europa omdat ze onvoldoende voordelen bieden die tegen de nadelen (gaan moeilijker door bogen en over wissels, bijvoorbeeld) opwegen. En volgens mij zijn het juist de Amerikanen die gewoon een hele zwik locomotieven achter elkaar hangen om voldoende tractie en aanzetkracht te leveren. Daar heb je zelfs 'locomotieven' die in wezen niets anders zijn dan een stel draaistellen met tractiemotoren; de elektriciteit wordt door een locomotief geleverd.

Het zal goedkoper zijn om er gewoon een extra vier-asser aan te hangen dan aparte zes-assers te ontwikkelen. Houd er ook rekening mee dat de situatie in Europa en Noord-Amerika sterk verschilt: waar je vrijwel alleen goederenvervoer hebt met getrokken treinen in Noord-Amerika, zie je in Europa nog steeds veel getrokken reizigerstreinen.

Overigens zit in het bovenstaande een vrij groot deel veronderstelling, dus ik zou er niet van staan te kijken als iemand zou zeggen dat ik uit mijn nek aan het kletsen ben. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #773 Gepost op: 18 May 2009, 08:15:00 »


Overigens zit in het bovenstaande een vrij groot deel veronderstelling, dus ik zou er niet van staan te kijken als iemand zou zeggen dat ik uit mijn nek aan het kletsen ben. :)



Ken je dat dan  ???:D :D

Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #774 Gepost op: 18 May 2009, 09:31:38 »
Eh ja, het was in tegenstelling tot onder 1500V waar ze maar de helft hebben. ;)

Omdat bij 25kV bij het zelfde vermogen de stroom (Ampere) veel lager is, wordt de rijdraad minder belast. Omdat twee 1600'en bij het wegrijden zo veel stroom trekt (daarom rijden ze ook al met twee stroomafnemers weg) zou de draad te heet kunnen worden door de grote stroom en dus kunnen bezwijken (of een onderstation dat het niet aan kan, spanningterugval). Bij 25kV is de stroom gewoon bij het zelfde vermogen veel lager en kan dus meer vermogen worden geleverd door het zelfde draadje. Vermogen (VA) = Stroom (A) * Spanning (V). (Als er te veel elektronen "naast elkaar" door een beperkt draadje gaan dan warmt hij op).

Bovendien wordt bij nieuwe e-locs de spanning naar de tractie motoren geregeld met choppers (electronische hoog frequentie pulsschakelaars) en niet meer met weerstanden. Dat scheelt weer energie verbruik en dus ook stroom(ampere) afname bij het wegrijden.

Ook in europa worden nog 6 assige (diesels) ontwikkeld. Kijk naar de VOITH maxima c40/c30.
« Laatst bewerkt op: 18 May 2009, 09:36:03 door Paul-P »
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Aspelix

  • Gast
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #775 Gepost op: 18 May 2009, 09:42:38 »
Ken je dat dan  ???:D :D

Rob

Waarom denk je, dat ik soms bij interviews bij mensen de microfoon bij de nek houd? ;D

Ruurd

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #776 Gepost op: 18 May 2009, 16:03:34 »
Paul-P, dat klopt ook niet helemaal. Inderdaad moest bij de klassieke loc,s weggereden worden met twee stroomafnemers op vanwege de hoge aanzetstroom. Bij 35 of 40 km/h moest de voorste neergelaten worden. Vanwege de uniformiteit heeft men dat, bij het instromen van de 1600'en gehandhaaft. Technisch niet nodig omdat bij het aanzetten bij de 16/17/1800 de aanzetstroom juist laag is.

mvg, Dolf.
 

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 197
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #777 Gepost op: 18 May 2009, 16:32:14 »
en waarom is deze dan juist laag? De loc's zijn al zo oud dat er geen choppers inzitten zoals de IRM.
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #778 Gepost op: 18 May 2009, 16:33:43 »
Dat wil alleen maar zeggen dat beide loc'n vanuit 1 cabine bediend worden. Als de eerste vol wordt uitgestuurd gebeurd dat ook met de tweede. Niks te half vermogen.
Wel half vermogen.

@Paul: De 16/1700 hebben wel choppers.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #779 Gepost op: 18 May 2009, 16:44:38 »
Zo, als beide loc,n dan toch half vermogen leveren en dus evenveel stroom trekken als 1 loc, waarom is multiple rijden dan niet toegestaan ?