Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door MartinRT
Vandaag om 13:15:46
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute?  (gelezen 392793 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8040
  • Spoor N
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #765 Gepost op: 17 mei 2009, 18:50:53 »
Ik weet niet hoe het bij dit type loc geregeld is bij multiple-tractie. Maar als je kijkt naar bijvoorbeeld de ns 1700, die kunnen ook multiple rijden. Echter rijden ze dan allebei met half vermogen. Dus ze hebben net zoveel kracht als een enkele 1700 maar wel extra aanzet kracht door het contactoppervlak en kan zo dus net even wat makkelijker weg komen. Dus zoals hier al eerder gezegd is komt zeker een goederentrein simpelweg gewoon makkelijker op gang bijmultipletractie  ;)
Hetzelfde als bij de 1700, maar dat is omdat onder 1500V twee locs in dubbeltractie de bovenleinding leeg kunnen trekken. Niet zo leuk voor de andere treinen. ;)
Op de Betuweroute maakt het niet uit, want daar staat 25 kV op en rijden beide locs op vol vermogen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #766 Gepost op: 17 mei 2009, 19:20:27 »
Op de Betuweroute maakt het niet uit, want daar staat 25 kV op en rijden beide locs op vol vermogen.

Je bedoelt ze hebben het volle vermogen ter beschikking. Vermogen heb je nodig om op te trekken, en om een helling te beklimmen. Als de trein op snelheid is, is het opgenomen vermogen waarschijnlijk maar 25%. E.e.a is ook afhankelijk van de snelheid die op dat moment gereden wordt. Dit is vergelijkbaar met een auto.

Grtz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8040
  • Spoor N
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #767 Gepost op: 17 mei 2009, 19:38:34 »
Eh ja, het was in tegenstelling tot onder 1500V waar ze maar de helft hebben. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #768 Gepost op: 17 mei 2009, 22:56:36 »
Ehhhhmmmm, de helft van wat ???
Volgens mij staan beide 1700'n parallel onder 1500 volt ! 

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #769 Gepost op: 17 mei 2009, 23:58:29 »
Ja, maar als je er dus een multiple kabel tussenprikt gaan ze beide op half vermogen verder  ;)

Kan me er ook niks voorstellen bij het in serie zetten van locomotieven  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2009, 23:59:55 door Peter Korsten »

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #770 Gepost op: 18 mei 2009, 00:06:39 »
Dat wil alleen maar zeggen dat beide loc'n vanuit 1 cabine bediend worden. Als de eerste vol wordt uitgestuurd gebeurd dat ook met de tweede. Niks te half vermogen. Dat de bovenleidingspanning terugvalt of zelfs uitvalt is een tweede.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #771 Gepost op: 18 mei 2009, 01:26:15 »
Dennis merkte al op dat aanzetkracht het waarschijnlijke antwoord is. Je kunt nog zoveel vermogen hebben, als je dat niet kwijt kunt op het contactoppervlak tussen rails en wielen, schiet je er nog niets mee op. Daarom hebben sportwagens ook zulke brede banden, om het vermogen op het asfalt over te kunnen brengen. Met twee locs heb je een tweemaal zo groot contactoppervlak en dus tweemaal zoveel aanzetkracht.

- Peter

Hallo allemaal,

Als de aanzetkracht bij een container trein, normaal niet zo zwaar, een probleem is dan zouden de Duitsers, neem ik aan de laatste jaren wel wat meer 6 assers gekocht hebben. Zeker met anti spin systemen van tegenwoordig, de de Amerikanen hebben ze tenminste, zouden 4-assers dus geen probleem moeten zijn.

En als de aanzetkracht wel een probleem is dan vraag ik me af waarom er dan geen automatische koppelingen nodig zijn om de trein bij elkaar te houden.

Groeten, Alexander

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #772 Gepost op: 18 mei 2009, 07:51:45 »
Volgens mij worden er nauwelijks nog zes-assers gebouwd in Europa omdat ze onvoldoende voordelen bieden die tegen de nadelen (gaan moeilijker door bogen en over wissels, bijvoorbeeld) opwegen. En volgens mij zijn het juist de Amerikanen die gewoon een hele zwik locomotieven achter elkaar hangen om voldoende tractie en aanzetkracht te leveren. Daar heb je zelfs 'locomotieven' die in wezen niets anders zijn dan een stel draaistellen met tractiemotoren; de elektriciteit wordt door een locomotief geleverd.

Het zal goedkoper zijn om er gewoon een extra vier-asser aan te hangen dan aparte zes-assers te ontwikkelen. Houd er ook rekening mee dat de situatie in Europa en Noord-Amerika sterk verschilt: waar je vrijwel alleen goederenvervoer hebt met getrokken treinen in Noord-Amerika, zie je in Europa nog steeds veel getrokken reizigerstreinen.

Overigens zit in het bovenstaande een vrij groot deel veronderstelling, dus ik zou er niet van staan te kijken als iemand zou zeggen dat ik uit mijn nek aan het kletsen ben. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #773 Gepost op: 18 mei 2009, 08:15:00 »


Overigens zit in het bovenstaande een vrij groot deel veronderstelling, dus ik zou er niet van staan te kijken als iemand zou zeggen dat ik uit mijn nek aan het kletsen ben. :)



Ken je dat dan  ???:D :D

Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #774 Gepost op: 18 mei 2009, 09:31:38 »
Eh ja, het was in tegenstelling tot onder 1500V waar ze maar de helft hebben. ;)

Omdat bij 25kV bij het zelfde vermogen de stroom (Ampere) veel lager is, wordt de rijdraad minder belast. Omdat twee 1600'en bij het wegrijden zo veel stroom trekt (daarom rijden ze ook al met twee stroomafnemers weg) zou de draad te heet kunnen worden door de grote stroom en dus kunnen bezwijken (of een onderstation dat het niet aan kan, spanningterugval). Bij 25kV is de stroom gewoon bij het zelfde vermogen veel lager en kan dus meer vermogen worden geleverd door het zelfde draadje. Vermogen (VA) = Stroom (A) * Spanning (V). (Als er te veel elektronen "naast elkaar" door een beperkt draadje gaan dan warmt hij op).

Bovendien wordt bij nieuwe e-locs de spanning naar de tractie motoren geregeld met choppers (electronische hoog frequentie pulsschakelaars) en niet meer met weerstanden. Dat scheelt weer energie verbruik en dus ook stroom(ampere) afname bij het wegrijden.

Ook in europa worden nog 6 assige (diesels) ontwikkeld. Kijk naar de VOITH maxima c40/c30.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2009, 09:36:03 door Paul-P »
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Aspelix

  • Gast
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #775 Gepost op: 18 mei 2009, 09:42:38 »
Ken je dat dan  ???:D :D

Rob

Waarom denk je, dat ik soms bij interviews bij mensen de microfoon bij de nek houd? ;D

Ruurd

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #776 Gepost op: 18 mei 2009, 16:03:34 »
Paul-P, dat klopt ook niet helemaal. Inderdaad moest bij de klassieke loc,s weggereden worden met twee stroomafnemers op vanwege de hoge aanzetstroom. Bij 35 of 40 km/h moest de voorste neergelaten worden. Vanwege de uniformiteit heeft men dat, bij het instromen van de 1600'en gehandhaaft. Technisch niet nodig omdat bij het aanzetten bij de 16/17/1800 de aanzetstroom juist laag is.

mvg, Dolf.
 

Paul-P

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
    • Delfste Modelbouwvereniging
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #777 Gepost op: 18 mei 2009, 16:32:14 »
en waarom is deze dan juist laag? De loc's zijn al zo oud dat er geen choppers inzitten zoals de IRM.
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8040
  • Spoor N
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #778 Gepost op: 18 mei 2009, 16:33:43 »
Dat wil alleen maar zeggen dat beide loc'n vanuit 1 cabine bediend worden. Als de eerste vol wordt uitgestuurd gebeurd dat ook met de tweede. Niks te half vermogen.
Wel half vermogen.

@Paul: De 16/1700 hebben wel choppers.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:betuweroute , gebeurt er nog wat ?.....
« Reactie #779 Gepost op: 18 mei 2009, 16:44:38 »
Zo, als beide loc,n dan toch half vermogen leveren en dus evenveel stroom trekken als 1 loc, waarom is multiple rijden dan niet toegestaan ?