Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 17:30:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 17:26:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door einte
Vandaag om 17:10:07
Bauarbeiten im gange door einte
Vandaag om 17:08:18
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 16:51:29
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Marijn
Vandaag om 16:45:00
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Rondom Charlois door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:00:28
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 15:18:27
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 14:39:19
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:42:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:26
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:01:40
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:25
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Ronald Halma
Vandaag om 10:52:21
Welke wielreiniger door Carl
Vandaag om 10:46:00
  

Auteur Topic: Links ipv rechts binnen rijden.  (gelezen 1490 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Links ipv rechts binnen rijden.
« Gepost op: 07 January 2013, 15:09:22 »
Even een vraagje aan het Forum.
In het traject Leeuwarden - Groningen ligt grotendeels dubbel spoor. ( Vroeger enkel spoor) Het viel mij onlangs op dat de Arriva treinen aan de linker kant het station c.q. de halte binnen rijden ipv rechts. Dat doen ze van beide richtingen. Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
  • gevorderd beginner
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2013, 15:15:33 »
Alphen - Gouda heeft ook zoiets. Maar dat komt omdat het daar beveiligingstechnisch niet anders kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27086
    • Pagina van klaas
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2013, 15:22:17 »
Rijden de treinen op het traject Groningen-Leeuwarden dan overal links, of alleen in de haltes?
Toen de trajecten nog enkelsporig waren reden ze in de haltes vaak links binnen omdat dan het overpad naar het middenperron sneller vrij kwam. Maar het hangt dus af van de ligging van het overpad.
Een andere reden kan zijn het roestrijden op de wissels, maar dan zou het maar 1 of 2 keer per dag voorkomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2013, 16:15:13 »
Volgens mij zijn veel Nederlandse dubbelsporige baanvakken zgn "dubbel enkelspoor". Hierbij maakt het qua beveiliging niet uit of er linker of rechterspoor gereden wordt. Standaard wordt er in Nederland rechts gereden, maar d'r is eigenlijk niets wat links rijden in de weg staat.

Waarom het hier gebeurd ............. geen idee

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
    • kusee.nl
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2013, 16:47:03 »
In Hurdegaryp wordt links gereden. Daar liggen de perrons in bajonetligging. Linksrijdend ligt het perron NA de overweg, rechtsrijdend ligt het perron VOOR de overweg.
Het is voor de exploitatie beter als het perron NA de overweg ligt. Want anders moet de overweg dicht voordat de trein eraan komt (risico van doorglijden), of moet de trein wachten totdat het sein veilig komt (duurt langer). Rijdt je links, dan ben je de overweg gepasserd, kan de overweg opengaan om late reizigers nog snel naar het perron te laten lopen, en kun je direct vertrekken als de deuren dicht zijn.

In Zuidhorn (het andere kruisingsstation op de enkelsporige delen) liggen de perrons niet in bajonetligging. Ook daar wordt links gereden. Maar zoals een andere poster al aangaf, dan maakt het niet uit of je links of rechts rijdt.

En tenslotte op de andere stations (gelegen aan het dubbelsporige deel), daar wordt voor zover ik kan zien gewoon rechts gereden.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2013, 16:59:12 »
Bedankt mannen voor de heldere beantwoording van mijn vraag.  (y)  (y)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1055
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2013, 17:00:58 »
In Zuidhorn stappen een wereld studenten uit die hun bus moeten halen, wat allemaal redelijk strak op elkaar geplant is. Dus ook een stukje veiligheid teld mee. Zo af en toe stop je wel in Zuidhorn rechts.

GLR89

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2013, 18:24:26 »
In vorden is precies het zelfde het geval, alleen ligt er geen overweg oid bij het station (pas enkele honderden meters verderop) dus dan gaat dat verhaal niet op. Waarom wordt er dan toch links binnengereden? Was me al eerder opgevallen maar zag plots dit draadje voorbij komen  (y) Gr. Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2013, 18:48:32 »
Bij sommige stations rijden de treinen ook om en om binnen.
In bijvoorbeeld Nieuw-Amsterdam vertrekt de trein naar Zwolle om .23 van spoor 1 en .46 van spoor 2.
Ik denk dat, omdat er hier niet meer met elke trein gekruist wordt, het hier gewoon makkelijker is omdat ze de wissel niet steeds hoeven om te leggen zo.

gr. Viktor

ziggyziggyziggy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2013, 19:30:55 »
.
trdl