Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 18:58:49
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 18:57:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 18:50:41
koppeling vervangen Minitrix wagon
door
VictorPM
Vandaag
om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 18:46:05
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:36:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 17:45:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 17:43:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0
door
Duikeend
Vandaag
om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
einte
Vandaag
om 17:05:21
Beekdaelen in H0
door
einte
Vandaag
om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 16:56:31
Geïsoleerd motorschild.
door
Ronald69
Vandaag
om 16:51:29
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 16:39:26
Rondom Charlois
door
tothebeach
Vandaag
om 16:30:27
Doornvliet
door
Eric B
Vandaag
om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Anton Maris
Vandaag
om 16:25:41
Yamorc 7001 dood
door
Niels64
Vandaag
om 15:48:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven
door
Bert55
Vandaag
om 15:18:27
Werkplaats Wael en Bosch
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 15:17:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Kees-Jan
Vandaag
om 14:39:19
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
wob
Vandaag
om 14:22:30
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen.
door
BillWisselWizard
Vandaag
om 13:14:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Eric B
Vandaag
om 12:32:14
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 12:25:26
Diorama Memburg Klütjenfelderkai
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 12:01:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Links ipv rechts binnen rijden.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Links ipv rechts binnen rijden. (gelezen 1498 keer)
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1593
Kan het nog "Nederlandser" ?
Links ipv rechts binnen rijden.
«
Gepost op:
07 January 2013, 15:09:22 »
Even een vraagje aan het Forum.
In het traject Leeuwarden - Groningen ligt grotendeels dubbel spoor. ( Vroeger enkel spoor) Het viel mij onlangs op dat de Arriva treinen aan de linker kant het station c.q. de halte binnen rijden ipv rechts. Dat doen ze van beide richtingen. Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
Machinist Johan
Offline
Berichten: 1805
gevorderd beginner
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #1 Gepost op:
07 January 2013, 15:15:33 »
Alphen - Gouda heeft ook zoiets. Maar dat komt omdat het daar beveiligingstechnisch niet anders kan.
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 27087
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #2 Gepost op:
07 January 2013, 15:22:17 »
Rijden de treinen op het traject Groningen-Leeuwarden dan overal links, of alleen in de haltes?
Toen de trajecten nog enkelsporig waren reden ze in de haltes vaak links binnen omdat dan het overpad naar het middenperron sneller vrij kwam. Maar het hangt dus af van de ligging van het overpad.
Een andere reden kan zijn het roestrijden op de wissels, maar dan zou het maar 1 of 2 keer per dag voorkomen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
guest7823
Gast
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #3 Gepost op:
07 January 2013, 16:15:13 »
Volgens mij zijn veel Nederlandse dubbelsporige baanvakken zgn "dubbel enkelspoor". Hierbij maakt het qua beveiliging niet uit of er linker of rechterspoor gereden wordt. Standaard wordt er in Nederland rechts gereden, maar d'r is eigenlijk niets wat links rijden in de weg staat.
Waarom het hier gebeurd ............. geen idee
Gelogd
wimk
Offline
Berichten: 829
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #4 Gepost op:
07 January 2013, 16:47:03 »
In Hurdegaryp wordt links gereden. Daar liggen de perrons in bajonetligging. Linksrijdend ligt het perron NA de overweg, rechtsrijdend ligt het perron VOOR de overweg.
Het is voor de exploitatie beter als het perron NA de overweg ligt. Want anders moet de overweg dicht voordat de trein eraan komt (risico van doorglijden), of moet de trein wachten totdat het sein veilig komt (duurt langer). Rijdt je links, dan ben je de overweg gepasserd, kan de overweg opengaan om late reizigers nog snel naar het perron te laten lopen, en kun je direct vertrekken als de deuren dicht zijn.
In Zuidhorn (het andere kruisingsstation op de enkelsporige delen) liggen de perrons niet in bajonetligging. Ook daar wordt links gereden. Maar zoals een andere poster al aangaf, dan maakt het niet uit of je links of rechts rijdt.
En tenslotte op de andere stations (gelegen aan het dubbelsporige deel), daar wordt voor zover ik kan zien gewoon rechts gereden.
Gelogd
Mijn persoonlijke website
Mijn spoorfoto's
Modelbaan Flachdorf
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1593
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #5 Gepost op:
07 January 2013, 16:59:12 »
Bedankt mannen voor de heldere beantwoording van mijn vraag.
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
Wijbe
LightMyTrain
Offline
Berichten: 1055
LightMyTrain
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #6 Gepost op:
08 January 2013, 17:00:58 »
In Zuidhorn stappen een wereld studenten uit die hun bus moeten halen, wat allemaal redelijk strak op elkaar geplant is. Dus ook een stukje veiligheid teld mee. Zo af en toe stop je wel in Zuidhorn rechts.
Gelogd
Mvg, Wijbe
https://lightmytrain.nl/
LightMyTrain
Goedkope interieurverlichting in rijtuigen
GLR89
Offline
Berichten: 73
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #7 Gepost op:
08 January 2013, 18:24:26 »
In vorden is precies het zelfde het geval, alleen ligt er geen overweg oid bij het station (pas enkele honderden meters verderop) dus dan gaat dat verhaal niet op. Waarom wordt er dan toch links binnengereden? Was me al eerder opgevallen maar zag plots dit draadje voorbij komen
Gr. Gijs
Gelogd
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel
Viktor
BNLS spoorkaart NL
Offline
Berichten: 4214
77*
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #8 Gepost op:
08 January 2013, 18:48:32 »
Bij sommige stations rijden de treinen ook om en om binnen.
In bijvoorbeeld Nieuw-Amsterdam vertrekt de trein naar Zwolle om .23 van spoor 1 en .46 van spoor 2.
Ik denk dat, omdat er hier niet meer met elke trein gekruist wordt, het hier gewoon makkelijker is omdat ze de wissel niet steeds hoeven om te leggen zo.
gr. Viktor
Gelogd
Treinverkeer in Kloosterburg:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41499.75.html
ziggyziggyziggy
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 2
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
«
Reactie #9 Gepost op:
08 January 2013, 19:30:55 »
.
Gelogd
trdl
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Links ipv rechts binnen rijden.