Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35
  

Auteur Topic: Links ipv rechts binnen rijden.  (gelezen 1417 keer)

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Links ipv rechts binnen rijden.
« Gepost op: 07 January 2013, 15:09:22 »
Even een vraagje aan het Forum.
In het traject Leeuwarden - Groningen ligt grotendeels dubbel spoor. ( Vroeger enkel spoor) Het viel mij onlangs op dat de Arriva treinen aan de linker kant het station c.q. de halte binnen rijden ipv rechts. Dat doen ze van beide richtingen. Wie kan mij uitleggen waarom dat zo is?
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #1 Gepost op: 07 January 2013, 15:15:33 »
Alphen - Gouda heeft ook zoiets. Maar dat komt omdat het daar beveiligingstechnisch niet anders kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #2 Gepost op: 07 January 2013, 15:22:17 »
Rijden de treinen op het traject Groningen-Leeuwarden dan overal links, of alleen in de haltes?
Toen de trajecten nog enkelsporig waren reden ze in de haltes vaak links binnen omdat dan het overpad naar het middenperron sneller vrij kwam. Maar het hangt dus af van de ligging van het overpad.
Een andere reden kan zijn het roestrijden op de wissels, maar dan zou het maar 1 of 2 keer per dag voorkomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #3 Gepost op: 07 January 2013, 16:15:13 »
Volgens mij zijn veel Nederlandse dubbelsporige baanvakken zgn "dubbel enkelspoor". Hierbij maakt het qua beveiliging niet uit of er linker of rechterspoor gereden wordt. Standaard wordt er in Nederland rechts gereden, maar d'r is eigenlijk niets wat links rijden in de weg staat.

Waarom het hier gebeurd ............. geen idee

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2013, 16:47:03 »
In Hurdegaryp wordt links gereden. Daar liggen de perrons in bajonetligging. Linksrijdend ligt het perron NA de overweg, rechtsrijdend ligt het perron VOOR de overweg.
Het is voor de exploitatie beter als het perron NA de overweg ligt. Want anders moet de overweg dicht voordat de trein eraan komt (risico van doorglijden), of moet de trein wachten totdat het sein veilig komt (duurt langer). Rijdt je links, dan ben je de overweg gepasserd, kan de overweg opengaan om late reizigers nog snel naar het perron te laten lopen, en kun je direct vertrekken als de deuren dicht zijn.

In Zuidhorn (het andere kruisingsstation op de enkelsporige delen) liggen de perrons niet in bajonetligging. Ook daar wordt links gereden. Maar zoals een andere poster al aangaf, dan maakt het niet uit of je links of rechts rijdt.

En tenslotte op de andere stations (gelegen aan het dubbelsporige deel), daar wordt voor zover ik kan zien gewoon rechts gereden.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2013, 16:59:12 »
Bedankt mannen voor de heldere beantwoording van mijn vraag.  (y)  (y)
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1052
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #6 Gepost op: 08 January 2013, 17:00:58 »
In Zuidhorn stappen een wereld studenten uit die hun bus moeten halen, wat allemaal redelijk strak op elkaar geplant is. Dus ook een stukje veiligheid teld mee. Zo af en toe stop je wel in Zuidhorn rechts.

GLR89

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #7 Gepost op: 08 January 2013, 18:24:26 »
In vorden is precies het zelfde het geval, alleen ligt er geen overweg oid bij het station (pas enkele honderden meters verderop) dus dan gaat dat verhaal niet op. Waarom wordt er dan toch links binnengereden? Was me al eerder opgevallen maar zag plots dit draadje voorbij komen  (y) Gr. Gijs
Roco fleischmann tpIII H0 digitaal dmv ECoS2 en doet een poging tot automatiseren van het geheel

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #8 Gepost op: 08 January 2013, 18:48:32 »
Bij sommige stations rijden de treinen ook om en om binnen.
In bijvoorbeeld Nieuw-Amsterdam vertrekt de trein naar Zwolle om .23 van spoor 1 en .46 van spoor 2.
Ik denk dat, omdat er hier niet meer met elke trein gekruist wordt, het hier gewoon makkelijker is omdat ze de wissel niet steeds hoeven om te leggen zo.

gr. Viktor

ziggyziggyziggy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re:Links ipv rechts binnen rijden.
« Reactie #9 Gepost op: 08 January 2013, 19:30:55 »
.
trdl