Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen  (gelezen 52532 keer)

Markus

  • als we maar lol hebben ..!
  • Offline Offline
  • Berichten: 237
  • Markus baan HO
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #30 Gepost op: 10 januari 2013, 10:26:46 »
Dag ik lees nu pas deze info over verlichting / led .

en moet zeggen dat het mij heel wat extra info geeft. top.  (y)
Maar zoals al gemeld  ( lees het nu pas ) ik was al begonnen aan het licht .
en ik heb dus , zoals hier al meer genoemd wel de strips van ikea gepakt .!
deze zitten met 3 + een trafo per verpakking voor E 9,95 . ( Wit licht )
ik heb er 8 stuks van gepakt en thuis wat mee aan het klooien geweest .
heb er zelf extra soldeer stukjes draad tussen gedaan en nu 3 strips op 120 cm .
ook heb ik uit eindelijk van alle strips de trafo’s afgeknipt en alles op een trafo 12 volt 1000 mA. gezet .
tussen de trafo en de strips ook nog een potmeter / als dimmer gedaan .
en moet zeggen het mij niet tegen valt .
heb / vindt het zo voldoenden licht en kan er met de dimmer ook nog een avond sfeer mee maken .!
eind idee : het geheel heeft zo nog al wat extra werk met zich mee gebracht en geeft alleen maar wit licht .!
maar als start basis / licht . heb je zo voor 9,95 per m1 licht boven de baan .!





ik hoop hier mee wat extra info te hebben toe gevoegd .!
groet mark.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #31 Gepost op: 10 januari 2013, 11:42:33 »
Qua gewicht ook
Dat gewicht zit bij TL voornamelijk in het voorschakelapparaat. En dat moet je dus niet aan je fries/lichtlijst hangen, maar ergens op de grond of op een andere plak met meer draagkracht.
Het komt er dus op neer dat je een TL armatuur uit elkaar plukt en gescheiden monteert.
Alternatief is een armatuur met elektronisch voorschakelapparaat, die zijn veel lichter.

Wat dimmen betreft, dat zijn fratsen die aan mij niet besteed zijn. Ik wil licht op de baan, en liefst veel. Qua investering is TL voor mij nog steeds de beste keuze.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #32 Gepost op: 10 januari 2013, 13:41:17 »
Ten aanzien van het verlengen van de draden van een VSA (voorschakel apparaat)  moet men wel even kijken wat voor type het is. Men kan niet ongestraft bij alle types VSA's  de bedrading verlengen. Zker niet bij de conventionele uitvoeringen. Meestal staat de maximale draadlengte wel op het VSA vermeld.
Gerrit F

Van de draad af....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #33 Gepost op: 10 januari 2013, 14:19:46 »
Gerrit, leg dat eens uit. Ik heb hier een paar losse VSA's liggen, maar daarop staat niks over maximale draadlengte.
Een paar meter draad voegt een beetje zelfinductie toe, maar dat is peanuts vergeleken bij de zelfinductie van het VSA. Dus ik snap niet wat er fout zou kunnen gaan.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #34 Gepost op: 10 januari 2013, 17:31:17 »
De maximale draadlengte, welke vrijwel altijd op moderne (dimbare) vol elektronische VSA's staat is beperkt tot (typt afhankelijk) 1 tot 11/2 meter.
bij grotere lengte neemt o.a. de weerstand toe en dat heeft gevolgen voor het al dan niet volledig branden van de aangesloten lichtbron. En daar we ook nog eens te maken hebben met hoogfrequent, word het helemaal een ingewikkeld verhaal. Vandaar dus de beperking van de draadlengte.

Heb ergens in de verhuisdozen nog diverse types liggen, de vraag is alleen waar.... Anders maakte ik er even een foto van. Maar geloof me, heb er in mijn carrière als interieurbouwer, honderden in aangepaste verlichtingssystemen aangelegd en kreeg van de groothandel/fabrikant steevast de waarschuwing mee om de draadlente niet te overschrijden.

Maar zal morgen Osram Nederland even benaderen en kijken of zij een wat direct leesbare uitleg hebben liggen, welke ik hier kan/mag plaatsen.

Gerrit F

Van de draad af....

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #35 Gepost op: 10 januari 2013, 21:11:55 »
Zo om even het onderwerp LED weer aan te stippen:

Zoals uitgelegd in mijn post eerder vanavond in mijn bouwdraadje heb ik de eerste test gedaan met de DMX-player en DMX-controllers. Dus dan is het als volgt:



Even de onderdelen op de foto verklaren:

- de twee zwarte kastjes zijn de DMX-controllers. Voor iedere strip 1 controller.
- de print is de DMX-player.
- de DMX-controllers zijn met elkaar verbonden door een standaard CAT5-kabel.
- de DMX-player is met de eerste DMX-controller verbonden door zelfgemaakte XLR-kabel. Een setje connectoren zit bij iedere DMX-controller.
- Twee stukjes RGB-strips ter controlle en los testen van het geheel.

De software is geinstalleerd op de computer (Windows Vista). Het programma DMX-configurator is vrij gemakkelijk te begrijpen. Het is niet moeilijk te leren. Je kan het programma voordat je het naar de DMX-player wegschrijft live testen. Dat is een handige functie. Ik heb nu een paar test-programma's gemaakt.



Dan ziet de boel er zo uit:



En dan nog een filmpje voor degene die de DMX-player met DMX-controllers in actie willen zien: Filmpje op Youtube De kwaliteit van het filmpje is een beetje belabberd maar geeft wel een goed idee van hoe het werkt. Het is puur als test. Nog geen echt goed programma, ik moet nog eens echt naar een ochtend glore gaan kijken. Hoe daar het licht verloop gaat. Zelfde geldt voor het donker worden.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2013, 21:54:13 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2013, 21:40:19 »
De maximale draadlengte, welke vrijwel altijd op moderne (dimbare) vol elektronische VSA's staat is beperkt tot (typt afhankelijk) 1 tot 11/2 meter.
Ja, okee, bij elektronische VSA's is dat zo. Maar in je vorige bericht had je het over conventionele uitvoeringen. En daar maakt een paar meter draad geen bal uit.

Erwin (n-spoorder)

  • o(N)t-spoorder uit Limburg
  • Offline Offline
  • Berichten: 428
    • www.leukehobby.nl
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2013, 21:50:12 »
voor de liefhebbers onder ons, 5mtr rgb ledstrip voor 33euro is toch geen geld voor de baanbouwers onder ons ?

en dat gewoon in een grote retailzaak in Budel (naam noemen mag geloof ik niet)
Omdat iedereen een hobby moet kunnen hebben.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2013, 21:57:34 »
voor de liefhebbers onder ons, 5mtr rgb ledstrip voor 33euro is toch geen geld voor de baanbouwers onder ons ?

Hum... Ik heb hem goedkoper bij eerder genoemde webshop (in mijn draadje en Ronald H's draadje) inclusief verzendkosten. Er zijn vast goedkopere zaken in Nederland. ;)

en dat gewoon in een grote retailzaak in Budel (naam noemen mag geloof ik niet)

Namen noemen mag zeker wel.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #39 Gepost op: 10 januari 2013, 21:59:56 »
Ik heb mijn modulebaan ook van TL verlichting voorzien en de VSA's in een losse kist onder baan staan. De afstand is 5 meter met het verlengen en het werkt al jaren perfect. Het zijn Gamma/Mastec armaturen van rond de 6 euro.

Een ledstrip van 5 meter heb ik inmiddels ook geprobeerd, maar haalt het niet qua lichtopbrengst met een 36 wat TL buis.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #40 Gepost op: 11 januari 2013, 14:21:23 »
Zoals toegezegd heb ik vandaag contact opgenomen met Osram Nederland.
Op mijn vraag naar de maximale draadlengte bij de diverse VSA's werd welwillend gereageerd.  (y)

De afdeling verkoop kon mij vertellen dat sinds twee weken alle gegevens van o.a. alle VSA's en TL-buizen op de website te vinden waren. Wel merkte men op dat het systeem nog niet helemaal vlekkeloos werkt en dat het soms even blijft hangen. Maar daar werd aan gewerkt.

Een voorbeeld van alle specificaties is de Quicktronic Dali/dim.
Als je deze PDF opent zul je op pagina 14 e.v. de nodige aan uitleg vinden. Is wel erg veel vakchinees bij maar het is niet anders.  ;)
Maar de techneuten onder ons kunnen hier hun hartje ophalen.  ;)

overigens heeft men bij Osram de site zo opgebouwd, dat men bij de keuze van bijvoorbeeld een lichtbron (TL)  daar ook de keuze aangeboden krijgt aan welke typen VSA's men kan toepassen. Omgekeerd werkt dat uiteraard ook.

Overigens heeft men daar ook diverse systemen voor het aansturen van led-verlichting.

Let wel, de prijzen van professionele verlichtingscomponenten zijn veelal aanzienlijk hoger dan die van uit China geïmporteerde producten. Dit heeft te maken met o.a. de kwaliteit van het geleverde product welke op zich weer gerelateerd is aan de eisen van de inkoper./opdrachtgever.

Ik hoop hiermee iedereen weer een stapje verder te hebben geholpen.

Gerrit F

Van de draad af....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #41 Gepost op: 11 januari 2013, 14:35:54 »
Op mijn vraag naar de maximale draadlengte bij de diverse VSA's werd welwillend gereageerd.  (y)
Jawel, maar daar gaat het over dimbare elektronische VSA's. Daar is de draadlengte inderdaad kritisch.
Maar in een eerder bericht zei je juist: "zeker bij de conventionele uitvoeringen". Daarmee heb je mensen misschien op het verkeerde been gezet. Daarom wil ik nogmaals benadrukken dat het juist bij conventionele VSA's niks uitmaakt. Zoals Mark ook al zegt, 5 meter snoer tussen het VSA en de buis is geen enkel probleem.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #42 Gepost op: 11 januari 2013, 17:26:59 »
op het verkeerde been gezet

Voordat we ons hier allemaal aan verzwikken  ;), ga ik dat maandag nog even navragen.


Gerrit F

Van de draad af....

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #43 Gepost op: 14 januari 2013, 12:29:53 »
Als toegezegd.

Osram Nederland kon mij niet verder helpen, daar zij al jaren geen conventionele (TL) VSA's   meer in hun programma hebben. Dan Philips maar even benaderd.

Men kon mij daar vertellen dat er wel zeker een restrictie is aan de lengte van de bedrading tussen de VSA en de lichtbron. Als vuistregel adviseerde men dat de lengte van de gekozen lichtbron (TL) ook als maximale lengte moet worden genomen voor de bedrading.
Zou men deze overschrijden bestaat er de mogelijkheid dat de buis wegens gebrek aan signaal soms of helemaal niet gaat ontsteken.

Technische details betreffende convetionele VSA's had men verder niet voorhanden en verwezen daarvoor naar de desbetreffende fabrikanten. Waaruit te concluderen viel dat Philips deze zelf niet maakt maar slecht onder hun eigen naam verkoopt. Wel gaf men aan dat bij problemen voortvloeiend uit eigenhandig aangepaste tl-armaturen, de garantie verviel.

Heb ook nog contact gezocht met First Light. Zij hebben een omvangrijk leveringsprogramma op het gebied van verlichting. Men gaf aan dat de vuistregel ook door hen werd gehanteerd. Maar ook konden zij mij nog als aanvullende informatie vertellen, dat er fabrikanten van conventioneel VSA's zijn die wel met grotere draadlengtes werken. Deze vind men onder andere terug in reclame verlichtingsbakken en in straatverlichting.  

Dit is wat ik zo voor jullie bij elkaar heb gesprokkeld.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2013, 14:23:31 door Gerrit F. Reden: Van confessioneel naar conventioneelveranderd..... »
Gerrit F

Van de draad af....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2013, 12:38:38 »
Wel gaf men aan dat bij problemen voortvloeiend uit eigenhandig aangepaste tl-armaturen, de garantie verviel.
Dat vind ik nog het minste probleem. 8)
Voor het overige zie ik ook geen problemen. Op de modulebaan van de club passen we deze splitsingstruc al jaren toe, en dat werkt altijd. Waar bij ik aanteken dat de starter wel altijd bij de buis zit. Heeft ook een praktische reden: anders moet je vier draden naar de buis leggen, en nu maar twee. Bovendien is bij veel armaturen de startervatting één geheel met een van de buisvoeten.