Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen  (gelezen 52527 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #15 Gepost op: 07 januari 2013, 11:03:00 »
Voor een semi-permanente baan zonder fries hier nog een alternatief:













Verder uitleg vind je vanaf hier

Grtzz,

Karst

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #16 Gepost op: 07 januari 2013, 17:04:56 »
@Jeroen: Kan heel goed bij een vaste baan. Ook bij een baan van jouw afmetingen. Mijn baan is wel in bakken gemaakt maar ik ben bang dat ze nooit de zolder zullen verlaten ;)

Wil je je baan goed verlichten heb je over de gehele lengte TL-buizen met armatuur nodig, deze zijn 7 tot 10 euro per stuk. Dus voor 4,5 meter, 4 of 5 TL-bakken, dat is zo 30 tot 50 euro. Een warmwitte Led-strip met een lengte van 5 meter en 60 leds per meter kost tussen de 21 en 26 euro (NL prijzen en incl verzendkosten). Een RGB-strip ongeveer hetzelfde. Qua kosten zit het dus niet heelver uit elkaar zeker niet als je het een en ander via Ebay / internet in Hong Kong besteld. Het gewicht van de Led-strips is natuurlijk een stuk lager dan de TL-bakken. Bij alle twee de oplossingen moet je bedenken hoe je ze gaat ophangen. Dat is bij led-strips wat gemakkelijker doordat ze zo licht zijn. Dan het dimmen, led-strips kan je eventueel nog mooi dimmen, bij TL moet je daar weer speciale zaken voor aanschaffen.

De oplossing van Karst is zeker ook niet onaardig. Vooral niet omdat ze bij het zweedse woonwarenhuis te krijgen zijn.

Een overzichtje van mijn systeem dat ik in gedachten heb:



- Een DMX-controller per ledstrip. Deze zijn tussen de 25 en 50 euro te krijgen. Ik heb ze besteld bij ABCstore.nl

- De DMX-player is in staat om voorgeprogrammeerde programma's af te spelen. Bewust voor deze DMX-player gekozen omdat met deze via drukknoppen een ander programma kan selecteren. Dat was voor mij een voorwaarde. Daardoor kan ik optioneel via een DCC-schakeldecoder in de treinbesturingssoftware het juiste programma schakelen. En natuurlijk nog altijd met de hand. Via DMX4u.nl besteld.

Dus voor 2 ledstrips:

- 2x DMX-RGB-controller à 25 euro
- 1x DMX-player  à 70 euro
- 2x XLR-kabel (zelf te maken met 3-aderigkabel en de stekkers bij de DMX-controllers)
- 1x USB-kabel (Connectors: USB A naar USB B)

Totaal ongeveer 120 euro, als je de boel in Nederland besteld. Dit is ongeveer wat ik er voor betaald heb. Ik zag dat de DMX-controllers duurder geworden zijn. De prijzen kunnen nog wel variëren.

Je bent iets goedkoper uit als je het een en ander via Ebay en Hong Kong / China besteld. Daar doen de prijzen voor dezelfde DMX-controller: van 10 tot 50 dollar. Als vervanging van een DMX RGB Controller kan je een DMX led dimmer gebruiken. Deze is er al vanaf 12 euro, oplopend tot 120 euro per stuk.

Een echt goedkoper alternatief voor de DMX-player die ik nu heb besteld heb ik nog niet kunnen vinden. De DMX-player kan je mogelijk vervangen door een DMX-PC-interface als je altijd met de PC je treinbaan bestuurt. Dat zal iets goedkoper zijn, een nadeel daarvan is dat je altijd de computer aan moet hebben.

Groeten Ronald.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2013, 17:07:41 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #17 Gepost op: 07 januari 2013, 17:28:07 »
Kijk hiero zat ik als electronitwit een beetje op te wachten  ;) (y)

Rubedino

  • Gast
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #18 Gepost op: 07 januari 2013, 18:55:18 »
Kijk das mooi Ronald K. Zo'n pc besturing hoef ik (nog) niet maar ww en rgb regelbaar is genoeg.

De komende week maar eens verder verdiepen in deze materie en tot aanschaf over gaan (tot begin maart de tijd).

Lampjes(halogeen) en TL wil ik niet meer nadat ik dit gezien heb.

Mvg

Kees-Jan

@ Ronald H sorry  ;)

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #19 Gepost op: 07 januari 2013, 19:14:50 »
Hallo Ronald,

Citaat
Een overzichtje van mijn systeem dat ik in gedachten heb:

- Een DMX-controller per ledstrip. Deze zijn tussen de 25 en 50 euro te krijgen. Ik heb ze besteld bij ABCstore.nl

- De DMX-player is in staat om voorgeprogrammeerde programma's af te spelen. Bewust voor deze DMX-player gekozen omdat met deze via drukknoppen een ander programma kan selecteren. Dat was voor mij een voorwaarde. Daardoor kan ik optioneel via een DCC-schakeldecoder in de treinbesturingssoftware het juiste programma schakelen. En natuurlijk nog altijd met de hand. Via DMX4u.nl besteld.

Waarom pas je geen OpenDCC DMX decoder toe? Met deze decoder kan je via de computer (op dcc centrale) je DMX verlichting bedienen. Een dag-nacht simulatie gekoppeld aan bv straatverlichting, geluid en treinbedrijf is dan eenvoudiger te realiseren. Te verkrijgen bij Hammo Bolte

Mijn configuratie:
- PC met treinbesturingssoftware
- DCC centrale
- OpenDCC DMX decoder €40,-
- DMX LED driver dit type, verkrijgbaar bij veel ebaywinkels: DMX controller: €17,50
- RGB LED strips uit China  bv Waterproof 5M 5050 RGB SMD 300 LED Flexible Strip €13,-
- Voeding voor de led verlichting ook uit China  €15,-


grt

Diederik
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2013, 19:16:35 door vt175 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #20 Gepost op: 07 januari 2013, 19:20:26 »
Qua kosten zit het dus niet heelver uit elkaar ...
Maar qua lichtopbrengst is het een wereld van verschil.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #21 Gepost op: 07 januari 2013, 19:32:23 »
@Diederik:

Het zou zeker een optie zijn. Ik zie dat je hem ook met drukknoppen kan bedienen. Dat was even een voorwaarde voor mij. Waarom ik deze decoder niet toepas? Omdat ik geen programmeer mogelijkheid heb voor de Chip die je zelf moet programmeren. Alleen firmware op de CD geleverd dus dan moet ik de boel in elkaar solderen dan de firmware erop enz... Dan ben ik bijna net zo duur uit ;) Ik weet dat dit een beetje lui overkomt :D

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1158
    • Bührtal III
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #22 Gepost op: 07 januari 2013, 19:54:14 »
Kijk, nuttig en leerzaam weer  (y)

Ik was al op zoek op MP naar 2e hands tl armaturen, maar als ik zie wat de mogelijkheden met led zijn, incl aansturing via computer dan moest ik me maar eens gaan verdiepen in led verlichting.

Nog vraag over de lichtopbrengst. Laat ik vooropstellen dat ik me nog niet echt heb verdiept in verlichting van de baan, maar hoe verhoudt zich nu de lichtopbrengst van hierboven besproken ledverlichting tov tl en b.v. de wijze die Karst gebruikt? Als ik Klaas goed interpreteer geeft led veel meer lichtopbrengst??

Groet,

Jeroen

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #23 Gepost op: 07 januari 2013, 20:11:07 »
Waarom ik deze decoder niet toepas? Omdat ik geen programmeer mogelijkheid heb voor de Chip die je zelf moet programmeren. Alleen firmware op de CD geleverd dus dan moet ik de boel in elkaar solderen dan de firmware erop enz... Dan ben ik bijna net zo duur uit ;) Ik weet dat dit een beetje lui overkomt :D
Groeten Ronald.

Ronald,

je kan de Decoder met gesoldeerde SMD componenten en geprogrameerde controlerchip kopen (heb ik ook gedaan omdat ik zelf de controlerchip van software wil/kan voorzien.
Overige instellingen kan eenvoudig via de DCC centrale met de bekende CV's

grt

Diederik

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #24 Gepost op: 07 januari 2013, 20:22:19 »
@Diederik: Dat heb ik dan even gemist. Het stond niet bij de "fertig"-module. Ik kon alleen het bouwpakket vinden. Ik was namelijk wel benieuwd naar de gebouwde versie en de prijs daarvan.

@Jeroen:

TL: Veel lichtopbrengst met relatief weinig materiaal, moeilijk regelbaar.
LED: Met genoeg strips (minimaal 2) veel opbrengst tegenwoordig, goed dimbaar.

LEDspotjes Ikea: Met genoeg spotjes relatief veel opbrengst. Je kan wel mooi delen extra aanlichten. Goed dimbaar doordat het led is. Mogelijk met veel daglicht in de kamer weinig effect. Maar Karst kan daar beter over vertellen ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #25 Gepost op: 07 januari 2013, 20:33:08 »
maar hoe verhoudt zich nu de lichtopbrengst van hierboven besproken ledverlichting tov tl en b.v. de wijze die Karst gebruikt? Als ik Klaas goed interpreteer geeft led veel meer lichtopbrengst??
Als je LED(strip) hetzelfde gaat beschouwen als een TL-buis, dus een rondstralende lichtbron, haalt LED het kwa efficiëntie nog niet bij een TL-buis, daarom lees je veel dat men 2 strips toepast om nog een beetje lichtopbrengst te halen.

Wat het vergelijken extra moeilijk maakt is het feit dat LEDstrips over het algemeen een stralingshoek van 120 graden hebben, waar een TL-buis rondom straalt.
Desondanks is een TL-buis tot nu toe nog steeds efficiënter, het scheelt alleen niet veel meer. LEDs hebben sowieso het voordeel van dimmen, iets waar je bij een TL-buis dure elektronische voorschakelapparaten nodig hebt.

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #26 Gepost op: 07 januari 2013, 20:37:47 »
@Ronald:
Er is geen kant en klaar DMX Decoder, wel 1 met voorgeinstaleerde firmware en gesoldeerde smd componenten. De rest is eenvoudig zelf te solderen.
prijzen:
Bausatz "OpenDCC DMX-Decoder 2.0" 17,25 €
Firmware: voorgeinstaleerd €5,00
SMD componenten gesoldeerd: €9,50
Totaal: 31,75 excl. verzendkosten

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #27 Gepost op: 07 januari 2013, 20:40:02 »
@diederik: Dank je wel voor de info.  (y) Dat had nog niet zo snel gevonden. Deze site maar eens onthouden!

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #28 Gepost op: 07 januari 2013, 20:52:33 »
Maar qua lichtopbrengst is het een wereld van verschil.

Qua gewicht ook

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #29 Gepost op: 07 januari 2013, 20:53:44 »
Citaat
Desondanks is een TL-buis tot nu toe nog steeds efficiënter

Hmm vertel 's...

Citaat
waar een TL-buis rondom straalt

Mmm wil graag m'n baan uitgelicht hebben niet m'n plafond  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2013, 21:03:25 door Milocomarty »