Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 16:40:46
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:40:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 16:34:26
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 16:34:01
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 16:25:43
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:14:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door 5166
Vandaag om 16:07:51
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:38
Rangeerbaan Molenhoek door Juroen
Vandaag om 16:04:28
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 15:46:43
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 15:21:42
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 15:14:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
  

Auteur Topic: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen  (gelezen 57232 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #135 Gepost op: 10 April 2014, 09:27:24 »
Een ander probleem met led tl is dat de warmte ontwikkeling in de lamp anders is.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #136 Gepost op: 10 April 2014, 09:30:59 »
Klopt.
Maar deze temperatuur is niet bijster hoog en bij deze serie is de achterzijde van de lichtbron voorzien van een aluminium koellichaam.
Gerrit F

Van de draad af....

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Bruggen-IG:
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #137 Gepost op: 10 April 2014, 10:03:02 »
Ik zal mijn berekening toelichten. Ik ging uit van de opgave van Karst eerder in dit draadje dat door een ledstrip van 5 m een stroom van ongeveer 2A loopt (de WW iets meer, de RGB iets minder; p. 6 hierboven). Met die getallen staat of valt dus de juistheid van mijn berekening. Ik ging ook uit van de situatie die ik zelf wil gaan bouwen, dwz WW+RGB verlichting voor een ' shelf-layout' van 50 cm. diep en 7,25 m lang. Totaal ca. 14,5 m ledstrip. Daar doorheen zou dus in theorie een totale stroom van 1,5 x (2 + 2) = 6 A gaan lopen (draadverliezen e.d. even buiten beschouwing latend, alsmede de vraag of je dit met een of twee voedingen moet bouwen).  Bij 12V is het gevraagde vermogen dan 6 x 12 =72 Watt.

Zou ik dit met TL doen, dan zou ik vermoedelijk buizen toepassen zoals er bij ons in de keuken een hangt, ca. 1 m lang en 30W vermogen. Voor mijn 7,25 m zou ik er (denk ik) 5  ik toch meer van die buizen nodig, dan wordt de verhouding nog ongunstiger voor de TL.

Misschien klopt het niet, maar dit is hoe ik er aan kwam.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2014, 23:05:31 door janw »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #138 Gepost op: 10 April 2014, 10:14:07 »
Jan,

Je vergeet een belangrijk punt: lichtopbrengst (lumen per Watt)! Je weet nu totaal niet of de lichtopbrengst met TL vergelijkbaar is als met de led-strip. Misschien kun je wel toe met veel kleinere TL-buizen om dezelfde lichtopbrengst te bereiken. TL heeft ca. 100 lm/W, led ca. 70 lm/W. Dus nog steeds een lager rendement (consumentenproducten) er wordt hard aan gewerkt..

Gr,  Bert
« Laatst bewerkt op: 10 April 2014, 10:18:07 door Bert van Gelder. Reden: aanvulling. »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #139 Gepost op: 10 April 2014, 10:22:20 »
Als je lichtopbrengsten van verschillende lichtbronnen wilt vergelijken, moet je beginnen met het aantal lumen per watt te vergelijken.

Vervolgens moet je rekening houden met verliezen in de periferie; bijvoorbeeld het vermogen dat verloren gaat in al dan niet elektronische voorschakelapparaten en in voedingsschakelingen.

Pas dan kun je zeggen hoeveel lumen er in een concrete situatie geproduceerd wordt per bron, en hoeveel Watt daarvoor nodig is. En vooralsnog is de TL dan gewoonlijk in het voordeel.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #140 Gepost op: 10 April 2014, 10:24:45 »
Theoretisch verliest de LED van de TL, alleen de effectieve lichtopbrengst kun je over discussieren. Aangezien de TL een stralingshoek van 360 graden heeft zal die z'n max aan lumen nooit effectief op het te belichten oppervlak brengen...

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #141 Gepost op: 10 April 2014, 10:38:16 »
Precies, van alle onderzoeken die ik gezien heb, was dat de uitkomst.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Bruggen-IG:
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #142 Gepost op: 10 April 2014, 11:02:22 »
Dat is allemaal ongetwijfeld waar (ik heb er geen verstand van) maar de output in lumen was ook niet mijn uitgangspunt. Ik ging uit van de realiteit dat hier in dit draadje baanverlichting wordt gebouwd met de ledstrips waarover we het hier hebben, en blijkbaar geven die *genoeg* licht. En het verbruik daarvan moet, afgezien van verliezen in bedrading, schakeling en voeding, ongeveer uitkomen op wat ik hierboven bereken, tenzij de getallen toch niet kloppen.

De TL lamp van 30 w die ik voor de vergelijking had genomen geeft niet meer licht dan de TL lampen die ik op tentoonstellingsbanen toegepast zie. Misschien heb ik er wel minder dan 5 nodig, maar voor die lengte van 7,25 m vraag ik me dat af. Dus hoe kan ik dan het gebruikte vermogen van een TL-constructie verminderen? Misschien met meer en kortere TL-buizen, en die meer verdelen. Maar of je dan in de realiteit onder het verbruik van de LED-strips gaat uitkomen? Dan zou het bv. met 5 x 15 W moeten lukken, en dan zit je nog niet eens onder die 72 W van de LEDs. En of je de gelijkmatigheid van de oplossing met de LEDs haalt?
« Laatst bewerkt op: 10 April 2014, 23:07:39 door janw »

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #143 Gepost op: 10 April 2014, 11:16:23 »
Het lastige met dat soort onderzoeken is dat de meet- en rekenmethode zeer bepalend is voor de resultaten. Afhankelijk van de gewenste uitkomst kun je de daarvoor meest gunstige meet- en rekenmethode kiezen. Dat levert daardoor direct de vraag op wie de opdrachtgever is en welke uitkomst de meest gewenste is.

Ik heb me daar daadwerkelijk mee beziggehouden. Op die manier moest ik binnen een jaar tweemaal hetzelfde onderzoek doen, en die onderzoeken hadden totaal tegengestelde uitkomsten terwijl de feitelijke verschillen minimaal waren. Ze dienden echter een ander doel en daarom werd er een andere rekenmethode gehanteerd (die telkens keurig netjes in de verantwoording werd toegelicht) en in beide gevallen namen de beslissers vervolgens de gewenste beslissing...

Wat LED of TL betreft: om een zo realistisch mogelijk antwoord te krijgen moet je het hele systeem analyseren en niet alleen de lichtbron zelf. Alleen naar Lumen per Watt kijken is te kort door de bocht, alleen naar stralingshoek kijken is dat ook. De echte vraag is hoeveel energie je uit het lichtnet moet halen om de gewenste belichting te krijgen, en als je dat gaat analyseren kun je moeilijk een algemeen antwoord geven maar moet je de gehele specifieke situatie met diverse oplossingen doorrekenen.
Zolang je dat niet doet is de uitkomst ten minste deels afhankelijk van de voorkeur van de onderzoeker of zijn opdrachtgever.

Daarnaast speelt niet alleen energie een rol bij de keuze TL of LED. Hoeveel ruimte is er beschikbaar, hoe zwaar mag de oplossing zijn, hoe goed moet je het licht kunnen distribueren of juist richten, allemaal vragen die meespelen.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #144 Gepost op: 10 April 2014, 11:22:25 »
Jan, pas zelf al een aantal jaren zowel boven m'n baan als in de keukens die ik bouw met volle tevredenheid (ook die van de klant) de 5050 ledstrips toe. Of ze nu energie zuiniger zijn of niet dat is eigenlijk ook niet relevant en denk dat dat te verwaarlozen is.
Daarnaast geven de ledstrips gecombineerd legio aan verlichtingsmogelijkheden, dwz dag / nacht etc...

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8841
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #145 Gepost op: 10 April 2014, 11:44:29 »
Inderdaad martin en dirk. Daar hebben jullie gelijk in.  (y) Het gaat meestal niet om de feitelijke opbrengst maar om wat je er meer mee kan. Een aantal andere factoren zullen dan meer meespelen dan feitelijke opbrengst van de verlichting zelf.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Bruggen-IG:
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #146 Gepost op: 10 April 2014, 12:14:09 »
Wat LED of TL betreft: om een zo realistisch mogelijk antwoord te krijgen moet je het hele systeem analyseren en niet alleen de lichtbron zelf. Alleen naar Lumen per Watt kijken is te kort door de bocht, alleen naar stralingshoek kijken is dat ook. De echte vraag is hoeveel energie je uit het lichtnet moet halen om de gewenste belichting te krijgen, en als je dat gaat analyseren kun je moeilijk een algemeen antwoord geven maar moet je de gehele specifieke situatie met diverse oplossingen doorrekenen.
Zolang je dat niet doet is de uitkomst ten minste deels afhankelijk van de voorkeur van de onderzoeker of zijn opdrachtgever.

Dat is wat ik ook bedoelde, maar heel anders gezegd. De realiteit is dat je in mijn specifieke situatie met die 72W van de ledstrips een goede baanverlichting kunt bouwen, en dat ik niet zo snel zie hoe je dat met TL gaat realiseren binnen hetzelfde *feitelijke* verbruik, laat staan een lager verbruik. Tenzij iemand kan laten zien hoe je dat doet, met betaalbare huis-tuin-en-keuken materialen...?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #147 Gepost op: 10 April 2014, 16:28:16 »
Jan, pas zelf al een aantal jaren zowel boven m'n baan als in de keukens die ik bouw met volle tevredenheid (ook die van de klant) de 5050 ledstrips toe.
Dat je klanten tevreden zijn ga ik niet in twijfel trekken. Maar dat zegt me niet zo veel. Die klant neemt waarschijnlijk genoegen met de mindere lichtopbrengst, of die ziet niet eens dat het minder licht opbrengt dan een TL.

Citaat
Of ze nu energie zuiniger zijn of niet dat is eigenlijk ook niet relevant en denk dat dat te verwaarlozen is.
Het is te verwaarlozen omdat die ledstrip vrijwel zeker  minder licht opbrengt.

Citaat
Daarnaast geven de ledstrips gecombineerd legio aan verlichtingsmogelijkheden, dwz dag / nacht etc...
Als je die meerdere mogelijkheden belangrijk vindt, dan is ledverlichting een goede keuze. Het geeft mogelijkheden die je met TL niet kunt bereiken.

Maar dat is helemaal niet mijn punt. Mijn stelling is alleen maar: met TL krijg je meer licht voor je geld, zowel in aanschafprijs als in energieverbruik. En zolang dat zo is trek ik ten strijde tegen beweringen dat ledverlichting zuiniger is, want dat is gewoon niet waar. Kun je zelf nagaan door de getallen te vergelijken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #148 Gepost op: 10 April 2014, 17:00:09 »
Hoeveel ervaring heb je er nu mee Klaas, of ben je zo'n cijfer freak  ??? Zit al 25 jaar in de interieurbouw en kan terdege zeggen dat 3 meter ledstrip meer licht op het werkblad geeft als het equivalent aan TL.....je spijkert geen 58W lichtbak onder je keuken of jij wel  ???

Voorbeeldje, onder 3 meter klepkasten bij m'n zus zitten 3 TL's van 18W, das dus 48W in totaal, bij een andere klant met 3 meter klepkast zit er 3 meter 14,4W de meter 5050 LED's onder da's dus ongeveer hetzelfde aan wattage. Alleen het licht op het werkblad is bij de ledstrip een stuk hoger als bij de TL....en dat noem ik dus een vergelijk en ervaring, zit niet zomaar uit m'n nek te lullen...

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9417
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Tips voor baanverlichting: TL, LED of halogeen
« Reactie #149 Gepost op: 10 April 2014, 17:01:57 »
En die bodemloze discussie over meer licht voor je geld ga ik niet meer met je voeren, die rekenvoorbeelden heb ik je al vaker gegeven...