Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 17:20:01
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:04:26
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 16:37:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 16:05:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:02:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09

Auteur Topic: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00  (gelezen 93656 keer)

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #180 Gepost op: 13 June 2013, 19:21:50 »
Citaat
Het is inderdaad iets meer dan een tussendoortje geworden, tenslotte nuttig je
Scones ook bij de thee en niet zomaar even als een tussendoortje

'Tea' is aan de overkant ook gewoon de warme avondmaaltijd, duuuuuus

Maar hoe dan ook - dit ziet er gelikt uit.
Gouden tip trouwens van die achtergronden - ze hebben ook Llanberis - misschien wel iets voor m'n quarry.

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #181 Gepost op: 13 June 2013, 21:46:32 »
Hoi,

De overkapping wordt nog in de GWR crème kleur geschilderd, de pilaren in het bruin dus
deze is straks niet meer zo prominent aanwezig.
Vanmiddag de tijd besteed aan het verder aankleden en een leuk ander klusje, stoepje leggen.

Als eerste een overzichtje van de stand van zaken.

De perrons zijn geheel betegeld, dit was nog een heel karwei, het bestaat geheel uit
1,5mm balsahout.

Morgen maar eens de kwast er overheen trekken en verder met het groen want de
verdunde houtlijm is nog niet droog.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #182 Gepost op: 13 June 2013, 22:02:10 »
Ik ben jaloers op je.
Het ziet er fantastisch uit.

Leen.

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #183 Gepost op: 14 June 2013, 11:05:17 »
Dan doe ik in ieder geval wat goed, ik ben zelf slechts 1 keer in de UK geweest
en daarmee moet ik het tot op heden doen. Overigens heb ik toen al wel digitale
plaatjes geschoten bij de diverse museale spoorlijnen, inspiratie genoeg.

Zometeen eerst weer wat groen aanbrengen, en bestellen want ik ben er weer doorheen.
Daarna het perron eens in de verf zetten.

Gr.

Robbert Jan.

guest7823

• Gast
« Reactie #184 Gepost op: 14 June 2013, 11:36:49 »
Ik gok voorzichtig dat ze dit in werkelijkheid in de UK zouden hebben opgelost met een langere mast. Moet even diep graven in mijn geheugen of ik daar ergens een plaatje van heb. Staat me een sein in een ingraving bij waarbij de mast meer dan twee maal zo hoog was als standaard.

In dit geval zou ik dus de mast dusdanig hoog maken dat de seinarm overtuigd boven de brug uitsteekt
« Laatst bewerkt op: 14 June 2013, 11:45:08 door guest7823 »

guest7823

• Gast
« Reactie #185 Gepost op: 14 June 2013, 11:43:40 »
Ik denk dat het realistischer overkomt indien je de kolen een maatje kleiner houdt. D'r liggen nu brokken in die meer dan 2 hoofden groot zijn en dat was (voor zo ver mij bekend) redelijk zeldzaam. Als het al niet in de mijn kleiner was, waren de kolen in ieder geval na drie keer overladen al veel verder vergruist.

Dit alles niet omdat ik het allemaal wil afkraken, maar juist uit bewondering voor de vergaande detaillering  (y)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #186 Gepost op: 14 June 2013, 11:54:44 »
Wat een mooie overduidelijk Britse overkapping, is zulk 'houtwerk' zo te koop? (Ik meende het ooit bij Piet Peetoom gezien te hebben, maar dat was volgens mij messing...)

En laat eens weten of je bij de scones ook Clotted Cream wilt: In Amsterdam is inmiddels gelukkig weer een Marks&Spencer's, dus beschaafde voedingsmiddelen zijn ook in NL weer te koop... ;D

En wat een mooie DMU! Later hebben ze het 'designen' van koppen toch wel een beetje boel verleerd, al werden de treinstellen toen wel net zo mooi als een (door mij nog altijd intens geliefde) Engelse Bulldog...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #187 Gepost op: 14 June 2013, 12:09:48 »
@ Paul,

Ik heb even gegraven in de archieven, en gevonden:

Dit is dacht ik een Southern Railway sein, het is in ieder geval de bron geweest
voor hetgeen dat op de baan is verschenen.

En dan deze, hier sta ik op de loopbrug, hier staat het sein in sommige gevallen
verdekt opgesteld, en is de mast behoorlijk hoog zodat het sein ook vanaf een
afstand goed te zien is, ondanks de brug.

De kolen zijn inderdaad op sommige wagens iets te grof, dit kan nog wel iets bijgewerkt
worden door rondom nog wat kleinere nootjes te strooien, dan is het niet meer zo prominent.

Ik kan eventueel wel een seinpaal maken, heb nog wel geschaafd hout in huis met een
enigsinds correcte afmeting, ik vermoed dat het raar lijkt, maar proberen kan geen kwaad.

@ Frans,

De overkapping en het stationsgebouw is compleet zelfbouw, mede omdat het een compleet
uniek object is was het lastig passende kant en klaar materialen te gebruiken.
Of te wel, de "valances" het houtwerk is van styreen "v groove" plaat
Piet Peetoom zal de messing uitvoering vast en zeker wel hebben of kunnen leveren,
daar twijfel ik niet aan.

Gr,

Robbert Jan.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 14 June 2013, 12:18:30 »
Ik denk dat het realistischer overkomt indien je de kolen een maatje kleiner houdt. D'r liggen nu brokken in die meer dan 2 hoofden groot zijn en dat was (voor zo ver mij bekend) redelijk zeldzaam. Als het al niet in de mijn kleiner was, waren de kolen in ieder geval na drie keer overladen al veel verder vergruist.

Dit alles niet omdat ik het allemaal wil afkraken, maar juist uit bewondering voor de vergaande detaillering  (y)

Mee eens, al komen we hier ook wel brokken van rugbybal formaat in de kolenbunker tegen. Dan neemt het de vraag "one lump, or two?" weer andere vorm. het vult de achterhoeken van een vuurkist wel lekker snel.  8)
Dus het komt wel voor, maar niet meer dan een paar brokken per wagen. Gooi er ook gerust wat fijn poeder door, dat wordt er ook niet uitgehaald als het bij de stroomcentrale toch tot poeder wordt gemalen. Het maakt trouwens ook lekker veel rook(en weinig anders) in een vuurkist..

Keep up the good work,
Rick

guest7823

• Gast
« Reactie #189 Gepost op: 14 June 2013, 12:23:10 »
I stand corrected  :D. Je hebt er dus goed over voorgedacht  (y).

Die laatste foto (met de hoge mast) bedoelde ik dus, of in ieder geval een vergelijkbare situatie. Maar zoals je aangeeft:  ook voor jou oplossing is een verhaal / rechtvaardiging te maken. Ik vind de hoge mast leuker, aan de andere kant moet een modelbaan ook geen verzameling curiosa worden. Het heeft alles met zichtbaarheid en snelheid te maken. Indien de lokale situatie dusdanig is dat je alleen maar met lage snelheid op het sein af kan komen rijden is de standaard plaats van de seinarm afdoende. Indien je met een hoge snelheid op het sein af kan komen, moet je dus ook zorgen dat het sein van verderaf goed zichtbaar is.

PS je eigen foto geeft al wel een beetje aan dat je het witte vlak waarschijnlijk iets moet aanpassen. Het moet dusdanig geplaatst zijn dat je vanaf de voetplaat van de loc het witte vlak achter de arm ziet. Dus het midden van het vlak bijna altijd hoger als het hart van de seinarm.

PPS indien gewenst kan ik de volgende keer wel wat kolengruis missen indien ik op de 5 sta  ;D

guest7823

• Gast
« Reactie #190 Gepost op: 14 June 2013, 12:33:42 »
Mee eens, al komen we hier ook wel brokken van rugbybal formaat in de kolenbunker tegen. Dan neemt het de vraag "one lump, or two?" weer andere vorm. het vult de achterhoeken van een vuurkist wel lekker snel.  8)

[Very off -topic]
Rick,

Op zich is het achter in de hoeken gooien van die brokken een aardige oplossing, echter ............ dan zie je dus ook niet wat er mee gebeurd  :-\. Kolen branden (zeker "in het begin") alleen aan de buitenkant en we weten allemaal dat naarmate de het volume groter wordt het oppervlakte verhoudingsgewijs hard afneemt. Ik heb ooit eens een van die sporadische grote brokken die we krijgen eens bij Twisk in de kist gegooid. Daar lagen de restanten van bij aankomst in Hoorn er nog van. Misschien dat bij een witheet vuur je wat hebt aan dergelijk grote brokken, maar als ik ze al tegenkom geef ik er een klap op om ze in wat beter brandbare stukken te verdelen.

Ter info: Kolen branden dus enkel aan het oppervlakte in het begin. Pas wanneer de kolen beginnen te "bloemkolen" gaan ze volledig branden, echter dan zijn dus alle vluchtige stoffen er al uit weggebrand en verbrand je bijna pure koolstof (C)

Kortom in mijn ogen is het in de hoeken kieperen van HELE grote kolen een ogenschijnlijk leuke oplossing, echter ik schat in dat er gedurende lange tijd calorisch daar weinig gebeurd en of je dat nu echt wilt .........
[/Very off -topic]

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #191 Gepost op: 14 June 2013, 12:42:19 »
Het maakt trouwens ook lekker veel rook(en weinig anders) in een vuurkist..

Hihi,
Je weet dus precies wat "het volk wil"... Dikke rookwolken, veel stoom-uit-cilinders, oftewel SPEKTAKEL! (misschien zélfs nog even flink 'doorslaande wielen')

Foto's van die typisch Britse seinpalen (extreem hoog) had ik al eens gezien; ik vind het altijd weer geweldig om dit soort oplossingen te zien, maar ik denk dat het witte vlak bij dit uitrijsein totaal verantwoord en realistisch is.

Robbert-Jan: je hebt dus al die lovertjes zitten uitsnijden?  :o (y) (Wat ben ik dan gemakzuchtig/Lui  :-[ ) MOOI man!!!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #192 Gepost op: 14 June 2013, 12:54:17 »
Klopt helemaal, een paar avonden werk en verkrampte pols en vingers van het boren
en snijden, Alle gaatjes zijn met een pin-vice geboord en de rest gesneden met een mesje.

Het is een bult werk, maar het resultaat was er dan ook wel naar, een tevreden mens  (y)

@ Paul,

Ik stook zelf meestal nootjes 4, een stukje kleiner dan wat er in de gemiddelde grotere
loc gaat, maar ik heb het dan ook over een machine in 7¼ inch spoorbreedte.
Deze kolen gebruik ik dan weer om kapot te slaan in een poetslap en ze daarna te zeven.

Gr.

Robbert Jan.

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #193 Gepost op: 14 June 2013, 13:03:13 »
@Paul:
Oké, in dit draadje ongetwijfeld "very off-topic" maar wel interessant om te lezen/te weten...
"Stoken" was/is ongetwijfeld een VAK en verdomd hard werken, waar menigeen weinig of niets van weet...
Ik ken nog de kolenkachel in vele vormen en weet inderdaad nog, dat Oma haar Salamander weg deed, omdat ze een "kolenhaard" kreeg van een nicht, die naar de Bijlmer verhuisde, maar daar gingen, in plaats van die grote brokken Antraciet, 'eierkolen' in... En dat kreng gaf nóg meer hitte...

Maar dit UK-product (waar wij nu een beetje in ontsporen) is vooral ZO MOOI!!!

Frans

Frans van Meerwijk

• Offline Offline
« Reactie #194 Gepost op: 14 June 2013, 13:07:53 »
@Robbert-Jan:
 :-[ :-[ (y) (y) (y) ;D