Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 16:27:21
Lodewickshaven door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:25:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door maartenvdb
Vandaag om 16:20:03
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:02:52
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door MOVisser
Vandaag om 15:59:39
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Ronald Halma
Vandaag om 15:54:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 15:49:27
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:01
Miskoop???? door Benelux795
Vandaag om 15:07:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 15:03:22
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
Vandaag om 14:53:23
NS 1145 1981 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:32:21
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:47:26
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 13:41:45
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 13:30:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:11:18
Rondom Charlois door jan47
Vandaag om 12:59:14
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 12:05:37
Overstap naar HTM door Pauldg
Vandaag om 11:51:55
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:32:26
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:04:36
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 09:11:03
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door spoorijzer
Vandaag om 08:28:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
  

Auteur Topic: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00  (gelezen 96490 keer)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #120 Gepost op: 28 April 2013, 22:30:44 »
Indrukwekkend!  (y)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #121 Gepost op: 29 April 2013, 10:10:08 »
@ Ronald,

Ik heb met het idee gespeeld om er servo's te gaan gebruiken, deze worden dan op de
plaat gemonteerd, en niet er onder om zo geen uitstekende delen te hebben.
Als het schaduwstation dan opgeklapt is zit de elektronica etc. netjes opgeborgen.

Het wordt in ieder geval geen uitgebreid schaduwstation, 5 wissels en genoeg opstellengte.
Er moeten treinen kunnen staan van pakweg 1 á 1,2 meter lengte. (langer kan voor doorgaande
goederentreinen)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8822
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #122 Gepost op: 29 April 2013, 10:30:57 »
Hoi Robbert Jan,

Dank voor de info. Dat klinkt logisch ;) Hoeveel ruimte heb je tussen de achterplaat en het schaduwstation? De ondersteuning van het schaduwstationg is die op de twee uitstekende balkjes of heb je nog een constructie met een draad of ketting naar de bovenzijde van je modulebak?

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #123 Gepost op: 29 April 2013, 10:52:00 »
Hoi,

Er zit een goede 4 cm tussen de achterplaat en het schaduwstation, dat is ruim voldoende voor
een servo en de servoswitch. Ik heb nog een aantal servodecoders liggen, met 1 kan ik alle wissels
bedienen omdat er een wisselverbinding in zit die ik moet uitvoeren met flankbescherming.
Dit houd dan dus in dat ik met 1 servo 2 wissels ga schakelen. (dan houd ik er nog 4 over voor de rest)

Het schaduwstation wordt inderdaad nog verder ondersteund, er zitten nog blokjes op de
poten van het vorige gebruik, hierop steunde de frieslijst etc.
Deze blokjes kan ik ik nu mooi gebruiken om het schaduwstation op af te steunen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #124 Gepost op: 01 May 2013, 18:59:45 »
Flink tempo, ga zo door!  :)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #125 Gepost op: 05 May 2013, 12:29:18 »
Hoi,

Tussen de bedrijven door wordt er zeker doorgewerkt, afgelopen week weer een
complete kolentrein ontvangen uit de UK, wederom 16 kolenwagens om zo 2 complete
kolentreinen te kunnen samenstellen, 1 vol en 1 leeg retour.

Tevens nog een Queen Mary brake van, een 4 asser op draaistellen welke ik momenteel
uitelkander heb liggen voor ombouw, er moeten Nemschachten onder, slepers, lantaarns
en uiteindelijk een kleine funtiedecoder met 2 of 3 uitgangen.
't Is een zwaar loeres, er zit een flink stuk gewicht in en dat heeft zo zijn voordelen met het
ook op de stroomafname.

De afgelopen dagen heb ik ook de Class 3MT locomotief voorzien van lantaarns, aan beide
kanten 2 stuks voor het uitbeelden van seinbeelden t.b.v. reizigers of goederen.

Foto's enzo komen nog.

Gr.

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #126 Gepost op: 06 May 2013, 08:18:20 »
Dat klinkt leuk, kom maar op met die foto's :) (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #127 Gepost op: 06 May 2013, 11:22:37 »
En de plaatjes;



De Queen Mary met sluitverlichting, beide kanten zijn voorzien van een lantaarn.



De binnenzijde, voorzien van een printje met weerstanden, 3k3 voor de led.
Een extra 1k1 voor de U+ totaal 4k4 voor de ledjes, dan branden ze niet zo fel.



Het onderstel, voorzien van slepers op alle wielen, goede stroomafname  (y)





De 3MT, voorzien van 2 lantaarns aan de voorzijde, en 2 aan de achterzijde.
Het voorste loopstel ligt er onderweg omdat deze net niet vrijkomt van de beide
opstaptrede's. Ik heb hiervoor de ophanging iets gewijzigd binnen de marge die
er aanwezig is. Het loopstel zit straks een kleine halve mm naar achter, de trede's
zijn iets aangepast en zitten een kleine halve mm naar voren.
Al met al niet genoeg om het wiel vrij langs de opstaptrede's te kunnen laten bewegen.

De gereedschapskist onder het machinistenhuis is aan de achterzijde ook verschraald.
Zodoende kan ook het achterste loopstel compleet uitslaan zonder vast de lopen.



En nog 1 van de 16 nieuwe kolenwagens, dit is een later type wagen, geschikt voor 21 ton
kolen in plaats van 16 ton. Hiervan heb ik er 4, 3 reeds beladen, 1 wordt leeg gelaten.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #128 Gepost op: 06 May 2013, 13:41:38 »
Mooi werk. Die 3MT ziet er goed uit (maar ja, ik ben dan ook een Britse stoomgek..). De weathering op de kolenwagen komt erg overtuigend over.  Ben beniewd hoe dat er straks als  kolentrein compleet met remwagen uitziet.

Sierd Jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #129 Gepost op: 06 May 2013, 21:10:23 »
Hoi,

Zojuist de aanpassingen aan het loopstel geprobeerd op de module, dat werkt in ieder geval in de
wisselstraten perfect, alleen nu de bogen naar het schaduwstation nog, die moeten nog aangelegd worden.

Vanavond heb ik de beide bakjes tegen elkaar aangehad om de beide delen van het schaduwstation goed
te kunnen uitlijnen en pootjes passend te maken waardoor deze nog beter wordt ondersteund.



4 pootjes in hun eigen kommetje zodat ze er niet per ongeluk uit kunnen floepen.





En gezien ik toch bezig was, even 2 plaatjes met trein  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
  • Ben een beetje van het Brits af...
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #130 Gepost op: 06 May 2013, 21:20:33 »
Kwijl....

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #131 Gepost op: 07 May 2013, 11:17:55 »
Mooi werk, Robbert Jan, je hebt er flink de gang in.  (y)

Hopelijk heb je hier nog iets aan:

http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/3-sigs/bellhead.htm
(even naar beneden scrollen)

of nog iets completer:
http://www.uksteam.info/gwr/hcodes.htm

Je olielampen op de 3MT staan nu gepositioneerd voor een  Class D trein, dat kan dus een express goods zijn, een veetrein etc.
Het ligt er dus aan of je dat met de lok van plan bent.

Bij mijn weten zitten er doorgaans geen lampen aan de achterkant van de lok, behalve indien hij "light engine" rijdt, zonder trein dus.

Leen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3542
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #132 Gepost op: 07 May 2013, 11:58:01 »
Ik was er van uit gegaan dat de lantaarns wel aanwezig waren, maar dat deze zouden branden
nagelang de samenstelling.
Het wordt danwel een Class B of J trein, een stoptrein of trein voor kolen etc.
Eventueel kan ik ook een Class D trein met express freight nabootsen.

De loclantaarns zitten er vast op en worden elk door een aparte funtieuitgang aangestuurd.
Omdat de loc in mijn geval beide kanten op rijdt heb ik zowel voor als achter lantaarns geplaatst.

Opzich begrijp ik dan wel dat verwarring snel gezaaid is, een aantal witte lantaarns op
afstand wordt natuurlijk al snel als een ander seinbeeld geinterpeteerd dan daadwerkelijk wordt weergegeven.

Gr,

Robbert Jan.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5424
  • Team Mitropa - OHMB
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #133 Gepost op: 07 May 2013, 12:03:24 »
Je bouwt aardig door! (y) Hoe kom je trouwens op het idee de poten allemaal zwart te schilderen? Heb ik net 2 dagen hout staan insmeren met zwarte verf en dacht ik dat ik origineel was ;D
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #134 Gepost op: 07 May 2013, 15:26:21 »
Ziet er mooi uit!
zuylen is helaas in januari 2025 overleden