Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
Vandaag om 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
Vandaag om 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
  

Auteur Topic: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00  (gelezen 93814 keer)

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6500
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #405 Gepost op: 09 August 2014, 00:28:16 »
@Ronald,

Je hebt een punt, maar het was een reactie op:

Andere reden, ik kan onder het rijden gewoon praten met het publiek en op de baan rijdt er dan
ook nog wat, zonder dat ik daar op hoef te letten.

Voor thuis, als je deze opzet achter de coulissen plaats, zou ik gaan voor DCC.
Als je de fiddle yard haaks plaatst op de module, is hand bestuurd wel zo leuk.
Niet voor niets kiezen veel Britten voor end-to-end.

Grzz,

Hans

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #406 Gepost op: 09 August 2014, 09:24:12 »
Hoi,

In principe zou ik met een schuif/traverse constructie minder ruimte kwijt zijn en indien
de draaischijf zou vervallen is de lengte bijna 240cm, maar een traverse moet wel kunnen
schuiven om alle sporen te kunnen bedienen, dit zou resulteren in een grotere diepte.

Nu heb ik bij mijn vorige baan Lauwersmeer ook een kleine 60cm traverse gehad welke
best behoorlijk werkte, gewoon handbediend uiteraard.
Het nadeel was hier, de langste trein is afhankelijk van de lengte van je opstelsporen.

Daarna heb ik zelfs een draaibrug gebouwd met draaischijf aan het uiteinde zoals ook te
zien is bij de baan "Liverpool Lime Street", dit concept werkt heel mooi en is ook gemakkelijk
te automatiseren, deze was dan ook gemotoriseerd maar aangestuurd middels drukknoppen
en microswitches.

En deze keer had ik zo iets, waarom niet een groot schaduwstation, met wissels, om zo rond
te kunnen rijden en zodoende je niet druk hoeven te maken over het feit dat de trein aan
beide uiteinden op een fiddle yard doodloopt.
Daarnaast, mijn reizigerstreinen hebben maar aan 1 zijde sluitverlichting en zijn elektrisch
doorverbonden, dit zou dus inhouden dan ik ze elke keer moet oppakken en omdraaien.

De huidige opzet is overigens compleet voorzien van elektrische wissels, deze worden centraal
bedient op een tableau nabij mijn zitpositie, zodoende hoef ik niet achter de baan te wezen.
Dit is uiteraard zo bedacht, nu sta ik toch wel 50/50 voor en achter de baan om locs te wisselen
en treinen samen te stellen voor vertrek en na aankomst.

Tenslotte moet ik wel wat te doen hebben, een geheel DCC gestuurd baan is voor mij te
statisch, ik mag graag zelf aan de knoppen zitten, dan zal ook wel met mijn werk te maken
hebben, alleen in model ben ik ook nog eens seinhuiswachter  ;D 

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #407 Gepost op: 09 August 2014, 09:35:26 »
@ Ronald,

Het is inderdaad even een beetje doorwerken, een beetje werken onder
tijdsdruk is wellicht niet wenselijk maar het komt zo wel af  ;D

Vanmorgen het kantoortje en de poort al even een 2e laag verf gegeven, nu is
alles dekkend in de bruine verf gezet en kan ik de houtenconstructie op de baan
zelf van kleur gaan voorzien alvorens te gaan wheatheren.





Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2014, 11:47:50 door RobbertJan. Reden: Foto\'s toegevoegd »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #408 Gepost op: 12 August 2014, 12:16:28 »
Hallo,

Afgelopen weekend nog even een beetje schilderwerk gedaan aan de kolenhandel, evenals het storten van
kolen in de bunkers en het maken van een bord met text voor op het kantoortje.



Allereerst de ondergrond geschilderd, of eigenlijk gewassen met verdunde humbrol n.0. 9 en later nog een keer
de bunkers met humbrol n.0. 6.
Daarna van ondervloerplaat een aantal trappetjes gemaakt en deze in de bunkers geplakt, zodoende ben ik niet
zo veel kolen nodig om de bunkers te vullen en bijkomend voordeel is dat er minder verdunde houtlijm nodig
is om alles te verlijmen en dat scheelt in de droogtijd.



En na een half uurtje met kolen klooien zijn de bunkers gevuld, de ballast vervuild en er zijn al een paar mannetjes
aan het werk met het verplaatsen van de kolen. Dit zijn eigenlijk stokers maar als werklui kan het ook heel best.



Even een wagentje er bij, dit kan heel best zo  ;D een beetje wheathering en hier en daar wat groen om alles af te werken
en dan is dit projectje ook klaar voor Terug naar Toen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #409 Gepost op: 12 August 2014, 19:26:14 »
 (y) RobbertJan,

Wat MOOI!!!
En wat een eer voor de VSM, dat de kolenboer speciaal voor TnT (Terug naar Toen) zijn handel heeft gerenoveerd en geschilderd: het lijkt wel nieuw  ;D

Ik ga steeds meer kwijlen bij dit "tussendoortje", Modelbouwers van "Dat Eiland" veroorzaken bij mij vrijwel altijd die moeilijke mengeling van bewondering, heerlijke herinneringen en droefheid-dat-dit-mij-niet-lukt met hun banen of diorama's! Het museum in Pendon is voor mij een soort trauma: het is zó mooi, zo perfect, maar tegelijkertijd zo "over-the-top": en dat gevoel gáf jouw "lolletje" mij al, maar dat wordt steeds heftiger, want dat britse virus heb jij onmiskenbaar ook...
Bij TnT kom ik kijken, kwispelen en kwijlen...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #410 Gepost op: 15 August 2014, 13:48:46 »
Héhé,

Het is inderdaad wel lekker serieus, maar daar is niks mis mee  (y)

Afgelopen week heb ik nog weer het één en ander aangepast aan de wissels op het schaduwstation.





Alle wissels zijn voorzien van messing puntstukken met polarisatie, omwille van 1 loc overigens welke
alsnog kortsluiting veroorzaakte op de rail achter de geisoleerde punststukken.
Het probleem zit hem overigens in de loc, de wielbanden zijn eigenlijk te breed en raken zodoende beide
spoorstaven kortstondig, dus kortsluiting, niet genoeg om de centrale uit te schakelen maar absoluut niet wenselijk.

Nu de echte challenge, Peco wisselspoelen voorzien van een schakeling om een puntstuk te polariseren, daarvoor was
het één en andere aan denkwerk voor nodig, de oplossing is eigenlijk heel basic.



Aan de stellerstang van de wisselspoel zit een elke kroonsteen, daarop 2 messing plaatjes welke door 1 draad zijn
verbonden met het puntstuk, op de spoel zitten 2 stukjes strokenprint met daarop een stukje fosforbrons.
Deze zijn verbonden met de railspanning, linker -en rechter rail.
Zodoende schakelt nu de wisselspoel de polariteit, kosten? wellicht een 5 euro aan materiaal voor 10 wissels.



En daarna grondig testen, geen kortsluiting en een nette omschakeling van polariteit.


Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 15 August 2014, 16:56:20 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #411 Gepost op: 15 August 2014, 14:26:12 »
Ik gebruik de Peco PL-32 en deze drukt tegen de wisselstang aan die ik van een krimpkous voorzie. Wel iets duurder dan de kroonsteenoplossing, maar nog steeds betrouwbaar en voordelig.

Welke wisseldecoder gebruik je voor de Peco motoren?

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #412 Gepost op: 15 August 2014, 16:55:48 »
Hoi Mark,


Dat is inderdaad ook een kant en klare oplossing, van deze microswitch had ik niet eens gehoord  ;D
Het gaat inderdaad om betrouwbaarheid, de kosten, tja er is wel over heen te komen denk ik.

Ik gebruik geen wisseldecoder voor de aansturing, slechts een 18 volt 1A voeding en een simpel paneel;



Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #413 Gepost op: 18 August 2014, 16:12:19 »
Vandaag even een paar kleine klusjes gedaan o.a. de kolenhandel afgemaakt;

DSC_0810 by Lauwersmeer, on Flickr

Deze is nu klaar, ruim op tijd voor Tnt 2014  ;D

DSC_0811 by Lauwersmeer, on Flickr

Als eerste heb ik de rotsen met bruine verf iets bijgetipt, daarna het kantoortje en de
toegangspoort aangepakt, eerst een bruine waas opgebracht en vervolgens met zwart
afgemaakt.
Tenslotte nog een aantal struiken neergezet om het geheel af te ronden.

DSC_0812 by Lauwersmeer, on Flickr

DSC_0814 by Lauwersmeer, on Flickr

Een lokale goederentrein, met op de achtergrond een 08 aan het rangeren met kolenwagens.

DSC_0815 by Lauwersmeer, on Flickr

Een boer wonende in het volgende dorp heeft een nieuwe trekker besteld, deze wordt per
spoor afgeleverd, netjes onder een dekzeil.

DSC_0818 by Lauwersmeer, on Flickr

Kort na de doorkomst van de goederentrein kwam er een 4cep 3e rail treinstel binnen lopen.
Deze trok nog even een paar vonken op de overgang tussen de voedingsrail.

DSC_0820 by Lauwersmeer, on Flickr

Intussen is er een melkwagen bij het treinstel op spoor 2 geplaatst, voor afvoer naar de
melkfabriek 2 dorpjes verderop.
Intussen komt er weer een reizigerstrein binnen lopen, Class 37 met een stammetje Mk1's

DSC_0822 by Lauwersmeer, on Flickr

DSC_0823 by Lauwersmeer, on Flickr

Beware of Trains :)


Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #414 Gepost op: 18 August 2014, 21:36:29 »
Heel mooi foto's, Robbert Jan, geweldig!

Leen.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #415 Gepost op: 18 August 2014, 22:43:29 »
Inderdaad mooie plaatjes  (y)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #416 Gepost op: 18 August 2014, 22:44:28 »
Inderdaad, heel mooi !!!

gr Bert

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #417 Gepost op: 18 August 2014, 22:55:34 »
Heel mooi en sfeervol Robbert Jan.
Typisch jaren 50/60 Engels.

Mvg, Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #418 Gepost op: 19 August 2014, 08:18:49 »
Het 'tussendoortje' heeft een prachtig resultaat opgeleverd. Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd, maar ontdek steeds weer nieuwe details, ook bij het terugbladeren. Knap werk, Robbert Jan! (y)

Groet,
Bas

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: "Leek Junction" Een Engels tussendoortje in 00
« Reactie #419 Gepost op: 19 August 2014, 09:26:00 »
Inderdaad erg fraai, alleen is het rondom de kolenhandel
nog een beetje te clean. Neem aan dat ze niet elk kooltje
oprapen, en kolenstof overal heen waait.
Mvh Steef