Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]  (gelezen 17178 keer)

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Gepost op: 05 januari 2013, 21:52:32 »
Hi,

Hierbij een kijkje bij de aanleg van mijn nieuwe 'baan'. Mijn bestaande baan [in aanbouw] is ook in h0 en heeft een oppervlakte van een halve vierkante meter [1.80m x 0.28m]. Ik ben redelijk bescheiden behuisd en heb helaas weinig ruimte voor deze prachtige hobby. Vanzelfsprekend heb ik door de kleine oppervlakte van mijn huidige baan geen mogelijkheden tot 'rondjes racen', dus heb ik daar in ons knusse huis een oplossing voor gevonden; een [vooralsnog enkel-]spoor langs de wanden van de huiskamer.

Het begin is gemaakt, dus reden genoeg om de bouw hiervan tekstueel en visueel met jullie te delen. Misschien dat dit ook de mogelijkheid geeft om wat resterende vragen beantwoord te krijgen. De lengte van het geplande enkelsporige traject bedraagt een kleine 20m en dient op minstens één of andere manier aangestuurd te worden. Daar ontstaat dan gelijk mijn eerste vraag;

1.Is het mogelijk om met een basis Multimaus set mijn huidige baan [kleine 7m spoor] èn deze nieuwe baan van 20m goed aan te sturen zonder het gebruik van een booster [met maximaal 5 treinen]?

Vooralsnog heb ik alleen rondom de eerste steunlatjes [27x18] waterpas aan de kamerwanden bevestigd. Deze dienen als basis om een mooie strakke vloeiende vorm te genereren in de bochten. Het geheel wordt uiteindelijk mee geschilderd in de kleur van de wanden.



Langs deze raggels komen 4mm dunne grenen latten [met een gelijke breedte] die ik in de hoeken mooi rond kan laten lopen met een boogstraal van 778mm. Deze zijn ruim genoeg voor het meeste materieel en het geeft mij later eventueel de mogelijkheid om boogwissels in te kunnen passen van Tillig [deze rails wil ik ook eens gebruiken bij wijze van test, iemand ervaring?]

Op de grenen latten bevestig ik rondom en met regelmatige tussenruimte kleine blokjes [40x27x18] die op hun beurt aan de kopse kant weer worden afgedekt met grenen latten van 4mm dikte [ivm rondingen in de hoeken]. ZO ontstaat er een in fasen opgebouwde 'zwevende' rand met een diepte van 53mm. Bovenop komt een ondergrond van [waarschijnlijk] zachtboard die de [kurk] bedding en de rails gaat dragen.



Uiteindelijk is het dus de bedoeling dat er minstens één trein op een hoogte van bijna 2m een rondje kamer kan paraderen. Deze hoogte en zeer geringe [minimale] diepte vragen wel om een aantal veiligheidsmaatregelen. De voorkant van de complete rand dient uiteindelijk te zijn voorzien van een bescherming tegen het neerstorten van kostbare treinen. Ook daar heb ik nog wat vragen over;

2. Hoe zouden jullie de rand functioneel voorzien en van welke bescherming [bv. plexiglas]?

Bij het beantwoorden van deze vraag dient men rekening te houden met het idee dat het geheel uiteindelijk zo min mogelijk op moet vallen. In eerste instantie ben ik namelijk niet van plan om scenery toe te passen. Misschien dat ik dat idee nog wel wijzig in het proces, dus vandaar ook alvast de volgende vragen;

3. Zou een [aantrekkelijk] hekwerk van paaltjes met visdraad ook voldoende beschermen bij ontsporen?
4. Heeft iemand nog andere creatieve decoratieve oplossingen?

Ik heb maar weinig 'vrije tijd' over om eraan te werken en heb voorlopig genoeg te doen voordat er rails wordt gelegd. Ik zal jullie regelmatig op de hoogte houden van de vorderingen en hoop wat respons te krijgen op de vragen die [zijn] ontstaan in het proces. Excuus voor de wat wazige foto's, maar dat is de schuld van Apple ;)

Groet,

Sebas






Henk ho

  • Gast
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2013, 21:59:31 »
Hallo Sebas,

Qua bescherming zou ik voor plexiglas gaan.
Dit wordt wel een baan op uitzonderlijke hoogte ;), ik ga dit volgen ;D

gr. Henk

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2013, 22:05:44 »
Dank Henk!

Vraag me wel af hoe ik aan 20m plexiglas kom in een breedte van ca 75mm [en welke dikte zou voldoende zijn?]. Dat spul is vreselijk om zelf [mooi recht] te zagen en dan moet het ook nog voorgeboord worden ivm de bevestiging. Suggesties hierin zijn dus zeer welkom  ;D

Henk ho

  • Gast
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2013, 22:11:16 »
Wij hebben een keer bij een lokale reclamebordenmaker wat afvalstukken (gratis) meegekregen.
Misschien is het een optie om bij zo'n bedrijf een offerte op te vragen.

gr. Henk

funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2013, 22:13:55 »
Hier bijvoorbeeld;

http://www.agulon.nl/home.html

http://www.ru58.nl/

Voorboren met een kolomboor en voila.


Theo

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2013, 22:28:25 »
Dank mensen! Even snel een berekening gemaakt, maar gaat op die manier over deze lengte toch minimaal 100 euro kosten. Dat is een beetje een tegenvaller.

Sowieso zijn in deze crisistijd  ::) de kosten de grootste beperking en valt zelfs het begin al tegen. Iets wat naar mijn idee veel mensen [zo ook ik dus] over het hoofd zien bij het plannen van de bouw van een modelbaan. Om een inzicht te gevn in de kosten;

Hout [oa vuren en grenen]: 82 euro
Verf [in bijpassende kleuren]: 30 euro
Overig bouw- en verfmateriaal: 30 euro
20m kurk bedding: 60 euro
20m [Tillig] flexrails: 100 euro

Daarna komen er nog kleine dingen bij [zoals bv ballast ed] die over zo'n lengte ook al snel aan de prijs zijn. Voordat je dus zo'n enkelsporig rondje hebt liggen ben je al snel een paar honderd euro lichter. En dan rijdt er dus nog steeds geen trein   :'(



funtrucker

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2013, 22:35:20 »
Je kunt ook bv gt flex kopen (bij een forumlid momenteel) en peco boogwissels gebruiken, spaart weer wat centjes uit tov tillig.

Theo

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2013, 22:45:25 »
er valt nog wel wat te besparen:

kurkbedding, is daar zelf niet wat te klussen/snijden?

flexen, in het duitse zijn de Tillig's zo'n 4 euro de meter.

geen grote halen, maar telt toch wel aan.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2013, 22:57:27 »
Beetje in houten snuffelen
Flex rail meter(95 cm) € 2,50
anw in medemblik
peco wissels met aandrijving rond de € 21
ook voor de rail zou ik daar eens kijken
http://www.anw-modeltreinen.nl/

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2013, 23:46:57 »
Dank allen! Wil graag besparen, maar niet door andere rails te gebruiken. Al genoeg ervaring met Peco en andere merken en wil nu graag een keer Tillig testen. En vier euro voor 90 is ok, dat betaal je voor Peco ook. Vraag me wel af hoe dat verschil zichtbaar is op die hoogte, dus bedankt voor alle tips en suggesties.

Iemand ook misschien een indicatie op vraag 1 van mij? Vanaf hoeveel meter rails / treinen heb ik een booster nodig? Bij voorbaat dank.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2013, 23:54:35 »
Laat ik die vraag beantwoorden:

Met een goede ringleiding en geregeld een aansluiting van de rails op de ringleiding (elke ~2 meter), heeft de lengte van je baan niks te maken met het een extra booster.
 Een onverlichte digitale trein verorbert zo'n 0.8A bij 16V. Dan kun je nu aan de hand van het geleverde vermogen van de centrale uitrekennen hoeveel boosters je nodig hebt.

Jan-Peter

ff opgezocht...
De versterker\basis levert volgens Roco 3.2A, dat is dus genoeg voor 4 onverlichte treinen. 5 Tegelijk rijdende treinen hebben dus een extra booster nodig.
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2013, 23:59:42 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #11 Gepost op: 06 januari 2013, 00:41:53 »
Dank @Jan-Peter. Ik ben echt een 'electrobeet' helaas, dus dank voor je antwoord. Banen worden over het algemeen afzonderlijk gebruikt en twee tot drie treinen is de standaard. Heeft naast het licht, geluid en/of (dynamische) rook ook een effect op de stroom?

Hoe ik een goede en handige ringleiding aanleg kan ik vast wel op het forum vinden, heb nog even om uit te zoeken wat (voor mij) de beste methode daarvoor is. Bij mijn huidige baan heb ik speakerdraad en kroonstenen gebruikt. Heeft nadelen (bv prijs speakerdraad) en beperkingen, maar werkt wel voor de kleine baan. Vind alleen dat gedoe met meerdere aansluitingen per kroonsteen verre van optimaal, dus ook daar zijn suggesties erg welkom.

Thanks!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2013, 18:59:35 »
Een rol modelbouw draad halen(wat al snel een meter of 25 of meer is) voor je aansluitingenvan spoor ri ringleiding,en dan een "doos" met standaard installatie draad halen(wat in huizen wordt gebruikt) en die om de zoveel cm/m kaal maken.
Enigste wat je dan nog rest is de draadjes van je spoor op die kale plekken aan de installatiedraad te solderen  ;)
T is zomaar een suggestie  ;D
En idd wat het val beveiliging betreft zou plexiglas voor jouw de beste keus wezen,doorzichtig stevig en qua aanzicht bijna onzichtbaar.
(en het is licht,ook niet onbelangrijk  :) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2013, 19:45:09 »
Dank Floris, ik ga mijn best doen. En plexiglas koopje zoeken wordt ook een missie  (y)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re:Section Défilé: h0 baan 4.70m x 5.20 [enkelsporig ovaal]
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2013, 20:27:42 »
Dit is een mogelijkheid:
http://vanviegen.com/html/products.php?cat=22

Ik heb een aantal jaren geleden via hun een stuk opaal plexiglas gehaald, en dat was helemaal naar wens.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl